Ervaring Hormoonzalf?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Minyaweth, 13 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de HA voor Vigo.
    Vigo heeft last van uitslag/ecseem. Ik smeer nu al 2 weken met Vaseline Lanette creme, maar heb niet het idee dat dit erg helpt.
    Onder zijn kinnetje, in zijn nekje en een op klein plekje op zijn voorhoofd
    begint het nu ook. De CB arts vertelde mij, dat als de Vaseline Lanette creme dus niet zou helpen, Vigo misschien een hormoonzalf krijgt?
    Wie heeft daar ervaring mee en kan mij hier wat meer over vertellen?

Liefs Minya

2. jinx

jinx Actief lid

26 nov 2006
    381
    0
    0
    kapster
    maarssen
    ik heb ervaring met hormoonzalf bij mezelf{heb kappersexceem}.
    vaak mag je hormoonzalf niet langer als een week gebruiken,want het is meestal best een heftig zalfje.[het kan je huid namelijk iets dunner maken en daardoor zou je weer sneller last kunnen krijgen als je met iets in aanmerking komt.maar zulk soort zalfjes hielpen wel vaak bij mij en je mag het toch meer een weekje gebruiken.suc 6 ermee!

liefs linda

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Bedankt voor je antwoord Linda!
    Ben benieuwd wat de huisarts gaat doen.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben apothekersassistent, dus misschien kan ik je een goed advies geven.
    Je hebt verschillende gradatie's qua sterkte van de zalf of creme.
    De zalf wordt altijd op een droge huid gebruikt en heeft een vette basis, de creme wordt op een natte huid gebruikt en is op waterbasis.
    Als jij bijvoorbeeld hydrocortisonzalf krijgt ( de meeste zwak werkende) dan mag je dit maar een bepaalde tijd gebruiken,aangezien op termijn de huid er dun van wordt. Ook is het goed om te weten dat als het plekje weg is, het na verloop van tijd weer terug kan komen en dan begin je dus weer met smeren.
    Heb je het idee dat je kindje er last van heeft? Dan kan je er wat aan doen. Als je kindje naar jouw idee geen last heeft dan zou ik er niets aan doen, vaak vinden wij volwassenen het geen mooi gezicht en daarom willen we er iets aan doen.
    Het is een ontstekingremmend stofje wat je op de huid van je kind smeert, ik vind het wel belangrijk dat ouders zich daarvan bewust zijn.
    Op het moment dat het eczeem plekje weg is door de hormoonzalf dan meteen weer vaseline lanette smeren om de huid goed vet te houden.

Mocht je nog vragen hebben, kan je mij altijd pb-en.

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dankjewel Jingels.
    Ik heb niet het idee dat Vigo er last van heeft. Hij zit er nooit aan en schijnt er ook geen jeuk aan te hebben. Maar het ziet er zo 'gemeen' uit. Echte vuurrode, droge plekken. Het grootste gedeelte van zijn ruggetje zit er helemaal onder. Zag net dat hij ook wat droge (nog niet rode) plekken op de achterkant van zijn hoofdje begint te krijgen.
    Is er ook nog een andere creme dan Vaseline Lanette creme dat ik op die plekken kan smeren? (die ik zelf bij apotheek of drogist kan halen)

6. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Hallo,

Senna heeft na de eerst vaccinaties ook last gekregen van eczeem/droge huid. Ben na een aantal dagen met haar naar de HA gegaan. Gewoon voor de zekerheid.
    We kregen Dactacort voor haar mee. Een lichte hormoonzalf. Kortdurend gebruiken zei de HA. Gelukkig maar 1 dag echt nodig gehad.
    Nu houden we haar huidje vet met Eucerine + water. Zalf ik een tube die je op recept kunt krijgen.
    't gaat heel goed. Verder gebruik ik op de droge plekje in haar gezichtje de Babycreme van Neutral Baby. Ook lekker spul.

Veel succes ermee!

Gr. Dolfijn

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Sam heeft ook een aantal eczeem plekjes waaronder op haar tepel, en die jeukt dus wel heel erg. Daar probeert ze vaak aan te krabben. Wij hebben ook de vetste zalf die je maar kunt kopen, en we hebben hormoonzalf (die hydrocortison), daarnaast hebben we een zalfje om bacterie te doden (sam had het dus opengekrabt een paar weken geleden, en zat daarna helemaal onder de bultjes).
    De hormoonzalf helpt wel goed hier, haar tepel was weer normaal, voor een paar dagen, want inmiddels is het weer rood en jeukt het weer gigantisch. Zit dus een pleister op en we smeren, maar super goed gaat het niet. Vind het zo sneu omdat het jeukt.

8. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik heb een dochter met zeer ernstig eczeem. En hoewle ik geen apothekers assistente ben (wel midisch geschoold maar anders) ben ik het niet eens met de woorden van Jingles.

Hydrocortison is idd de lichteste hormoonzalf die er is. In principe kun je deze heel lang achter elkaar gebruiken. Maar het is beter om over te stappen op een sterkere zalf (klasse 2) als er na 2 weken hydrcort geen verbetering ontstaat in het eczeem.
    Want hoewle de bijwerkingen bij een klasse 1 zalf klein zijn is het toch beter kort een sterke zalf te gebruiken dan lang een te zwakke zalf.

Verder ben ik het dus vooral niet eens met de woorden "als hij er geen las van heeft niks aan doen". Het is dus zo dat wij die insteek bij onze docer ook hadden. Maar hierdoor is het wel van kwaad tot heeeeeeeel veel erger gegaan (tot ziekenhuisopname aan toe). Onze dochter krabte niet wreef niet huilde niet extreem, maar haar eczeem is dus wel geinfecteerd geraakt. En niet een beetje...

Een hele goede site over eczeem met veel info ook over behandelingen is http://www.kindereczeem.nl

Wat ik je vooral als tip wil meegegeven is dat je niet te lang moet aanmodderen met lapmiddeltjes, helpt hydrocort niet vraag dan een verwijzing naar de dermatoloog.
    Beterschap met je ventje.

9. viefje

viefje Actief lid

10 okt 2006
    119
    0
    0
    Noord-Limburg
    Hallo,
    ons dochtertje heeft ook last van eczeem (gehad), wij hebben ook die lanette zalf gehad die niet hielp..
    Nu hebben we de hydrocortisonzalf voor de plekken waar het eczeem "actief" is, daarnaast gebruiken we Calmurid zalf, sinds we deze hebben is de hormoonzalf bijna niet meer nodig geweest.
    Af en toe komt er nog een plekje opzetten maar dan is het 1 maal de hydrocortison smeren en dan is het ook alweer weg, zolang we de calmurid 1 maal daags smeren tenminste...

10. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

nou mijn zoontje heeft ook last van exceem maar ik mocht van mijn dokter geen hormoon zalf omdat dat niet goed is voor die kleintjes !

11. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Dat is dus echt onzin en een zeer ouderwetse gedachte.
    Als een kind echt fors eczeem heeft zit er gewoon weinig anders op.
    Hoe is je kindje nu geholpen?

Onze dochter gebruikt dus al hormoonzalf sinds ze 6 weken oud is...
    Ze is nu 4 en heeft totaal geen bijwerkingen en ik ken veel ouders met kinderen met (ernstig) eczeem en ook deze kinderen hebben van hydrocort nooit bijwerkingen gehad.

12. Esmeesmama

Esmeesmama Actief lid

29 dec 2006
    135
    0
    0
    salarisadministrateur
    Capelle aan den IJssel
    Ben het helemaal eens met Bumbaloe.

Esmée kreeg toen ze twee maanden oud was ook last van eczeem dat steeds erger werd. Ik heb verschillende middeltjes geprobeerd, maar niets hielp. Ik wilde eerst ook geen hydrocortison gebruiken vanwege alle spookverhalen die hierover de ronde doen.

Inderdaad zijn er tegenwoordig nieuwe inzichten en kun je de lagere klassen hormoonzalven voor langere tijd gebruiken zonder bijwerkingen. Dit hebben diverse dermatologen mij verteld en ik neem aan dat zij weten waarover ze praten.

Het gaat nu erg goed met het eczeemprobleem bij Esmée, ik smeer hooguit nog 1x per week.

Minyaweth: hoe was het gisteren bij de huisarts?

13. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    valentijn had ook last van schrale wangetjes en had eerst vaseline cetamacrogol gehad en dat hielp voor geen meter nu heb ik dus een hormoonzalf hydrocortison gekrgegen (wat volgens de ha absoluut geen kwaad kan bij baby's) en het plekje was in een razendsnel tempo verdwenen, je moet er gewoon heeeeeeel weinig opsmeren en die vaselinecreme erover heen doen

14. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Eigenlijk was alles wel goed. De huisarts dacht dat het meer van irritatieplekken waren. Hij gaf ons de tip om eerst nog even door te gaan met de Vaseline Lanette creme. Mocht er geen verandering optreden mogen we de Parfenac proberen. Als dat ook niet helpt krijgen we een hormoonzalf voorgeschreven.
    Ondertussen heb ik ook anders wasmiddel gekocht (neutraal) en gaan we eerst maar even aankijken hoe het loopt.

Gisteren ontdekte ik ook rode plekken op zijn buikje... Ik heb ze toen gelijk ingesmeerd met Vaseline Lanette creme, en de plekken waren in de middag al zo goed als weg... Ik ben benieuwd wat voor wending dit gaat nemen!

15. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    ik ben gisteren met precies de zelfde klachten naar de ha geweest alleen wesley heeft het alleen op zn gezichtje.
    ik heb hydrocortison gekregen en als de plekjes weg zijn moet ik weer met lanette smeren.

succes minyaweth
    hoop dat het met de lanette alleen werkt.

16. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Pas op met parfenac! Lees maar eens op http://www.kindereczeem.nl
    Hormoon vrije middelen zijn helaas niet zo onschuldig als ze lijken :(

Ik hoop dat die lanette voldoende helpt. Misschien kun je ook balneum extra vettende badolie aan zijn badje toevoegen of Oilatum.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Parfenac!?!?!

Waar heeft je huisarts zijn diploma gehaald?
    Parfenac moet je zeker bij jonge kinderen echt absoluut niet gebruiken, het vergroot namelijk enorm de kans op een blijvende verslechtering van de huid!

Hormooncremes werken goed, en zijn als je ze goed gebruikt veilig. Als je niets aan eczeem doet, kan zich lidtekenweefsel op de huid vormen, dat gaat nooit meer weg en kan de groei van de huid remmen!

Deel Deze Pagina