Probeer het rustig aan te pakken, stapje voor stapje. In 1x van alles veranderen gaat hem niet lukken, maar is voor jou ook heel erg zwaar. Bedenk (samen met je man) wat echt moet veranderen en kijk waar je mee begint. Stap voor stap komen jullie er vast wel uit.
Maar je kan je kind ook niet bij de vader weghouden want dan is het ook weer niet goed. Ik denk dat jullie eens om de tafel moeten gaan zitten, jij, je man, je sz, en de persoon waar je sz woont en dan eens kijken hoe ver jullie komen. Nogmaals, zolang je man bij jou woont is het niet jouw huis maar jullie huis. Ik snap best dat het lastig is, maar je moet jouw dochters niet boven je sz gaan zetten, voor je man zijn ze allemaal gelijk namelijk, want ze zijn allemaal van hem.
Dat is het m juist. Ik heb tijdens al deze jaren hem voor 200% gesteund en juist daarom dat dit is gebeurt kwetst het mij zo enorm. Ik kan zoveel benoemen wat ik heb gedaan en waarbij ik heb gesteund. Mijn kinderen en ik konden 2x in de zomer niet op vakantie zodat hij wel kon gaan om zijn kind te zien, toen hij ineens weer ineens weer contact mocht hebben, om maar even wat te noemen. Hoezo een vader bij zijn kind weghouden. En dan de andere kosten voor vliegreizen en advocaat kosten. En de vrijwillige alimentatie. Had die man gewoon eerder het het leven van die knul gelaten. Denk echt dat ie dan verder zou zijn. Ik heb echt het beste voor met die knul, maar men vat het verkeerd op. Huisregels zijn bepaald door mij EN mijn man en gelden voor allen die hier wonen of ons huis betreed. Dus gelden onze/mijn regels ook voor hem!!! Probeer absoluut niet het ene kind boven de ander te zetten, maar regels gelden voor iedereen gewoon en daar ga ik gewoon consequent in zijn.
Je moet ook 1 lijn trekken voor alle kinderen, dat vind ik alleen maar goed. Echter denk ik dat je man zijn zoon best eens mag aanspreken zodat jij niet de boeman bent. Die onzin van FB vind ik echt niet kunnen voor zo'n jongen die dingen niet fatsoenlijk kan relativeren eerlijk gezegd en dat hij dat van zijn moeder en blijkbaar vader wel mag vind ik echt niet normaal! Ik wens je er veel succes mee.
Wat een lastige situatie Ts! Maar ik ben van mening regels van het huis zijn regels van het huis, of hij nou wel of niet je eigen zoon is of het nou wel of niet jou huis is. Mijn man en ik hebben daar ook zeker wel eens problemen mee gehad aangezien ze soms totaal geen respect voor hem had. Tsja hij is niet de vader dus vond ik dat erg lastig want het frustreerde hem wel, en ik accepteerde niet dat hij zich ermee bemoeide. Maar het ging van kwaad tot erger, hoe liever hij deed hoe gemener zij weer terug deed ze had compleet de macht. We hebben toen ook besloten of hij nu wel of niet de vader is, regels zijn regels hier. Want ik voelde me eerst schuldig als hij er eens wat van zei en zich bemoeide met de opvoeding. Aan de andere kant is dat natuurlijk bullshit want als ze bijv. bij opa en oma zijn dan tellen hun regels en anders word er ook echt wel wat van gezegd. Ik vind dat ze gewoon hun fatsoen moeten houden tegenover volwassenen. En de momenten dat mijn man en ik samen de regels strak hanteren op 1 lijn, liefdevol met haar om gaan maar wel consequent en duidelijk is er niets aan de hand. Dan is ze ook echt heel erg blij met hem. Mijn meisje is ook een HSP , maar ik vind dat fatsoen en respect daar totaal niets mee te maken hebben. Tijd dat je met je man om tafel gaat en de normen en waarden binnen jullie gezin/ huis flink doornemen zodat je op 1 lijn komt te staan. En natuurlijk mag je zoon boos zijn, of gefrustreerd zijn, de kleine ff niet leuk vinden maar probeer het bespreekbaar te maken. Hsp hebben meer aan begrip en praten dan aan een boze blik en stemverheffingen.
Nou volgens mij heeft deze situatie weinig met HS te maken, als wel met beginnende puberteit. Daarnaast is het alleen maar goed dat hij zijn gevoel uit. Dat kun je beter hebben dan dat hij nooit praat. Hij hoort zich natuurlijk wel fatsoenlijk te gedragen. Ik vind wel dat hij zich in jullie huis aan jullie regels moet houden en dat iedereen zich aan dezelfde regels houdt. HSP houden van vaste structuur en grenzen, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Wees duidelijk en ga eens apart met hem zitten om wat leuks samen te doen. Laat hem weten wat de planning is voor de dagen dat hij komt en wat hij kan verwachten. Leg hem ook uit wat je van hem verwacht.
Dit weekend komt hij weer en we gaan het zien. Ik denk dat als hij gebracht wordt, men wilt praten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet klaar voor ben, want niemand lijkt mij te begrijpen als ik vind dat hij zich netjes hoort te gedragen en aan de regels moet houden. Ik hoor ook niets over consequenties of uitleg over fb. Daarom heb ik besloten dat ik dit weekend niet thuis blijf. Ik ga met de andere 2 kinderen bij familie logeren. Een beetje rust pakken en hopen dat ik dan wel klaar ben om te praten. Net zoals hij verdrietig was, ben ik ook enorm gekwetst en ook boos. Maar goed ik ga het wel zien en de cursus ga ik wel doen en dat mag manlief dan lekker betalen