ICSI/IVF na sterilisatie man?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Meisje89, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Mijn vriend is gesteriliseerd nadat hij zijn 2de dochter kreeg (vorige relatie). Wij willen nu samen nog een kindje, en denken al na over de mogelijkheden. Het is nog niet voor meteen maar ik wil me graag op voorhand inlezen over wat kan en wat niet.

Vriend wil niet eerst een herstel operatie om het dan daarna opnieuw te laten overknippen omdat dat toch wel pijnlijke operaties zijn.

Nu las ik dat ze rechtstreeks zaadcellen kunnen aanprikken uit de balzak, dan hoeft ie maar 1 keer en dit is veel minder pijnlijk . Bevruchting kan dan via IVF of ICSI. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Hoe lang duurt het eer je zwanger wordt dan, hoe zijn die hormoonbehandelingen, is 1 embryo terug plaatsen voldoende (willen liefst de kans op een tweeling vermijden gezien we al 3 kindjes hebben samen), hoe is die behandeling voor de man,...

Hopelijk heeft iemand hier al ervaring mee!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb geen ervaring met sterilisatie, maar ik verwacht dat je man eerst een hersteloperatie moet laten doen. Stel dat de hersteloperatie niet lukt, dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor PESA in combinatie met IVF/ICSI.

Het is helemaal niet zeker of je aan één PESA voldoende hebt, of er goede en genoeg zaadcellen te vinden zijn. Vervolgens heb je met IVF/ICSI geen garantie op bevruchting en goede embryo's. En na een terugplaatsing is de kans op een zwangerschap maar zo'n 30%. Dus het is niet een kwestie van even aanprikken, een IVF-je er tegen aan en meteen zwanger. ;)

Ik zou dus eerst een hersteloperatie laten doen. Als die lukt, heb je kans om op de gewone manier zwanger te worden. Trust me, dat wil je liever dan het medische circuit in! Zou de zaadkwaliteit verminderd zijn, dan zou je eerst in aanmerking komen voor IUI. Mocht het daar niet mee lukken of de zaadkwaliteit is er te slecht voor, dan pas kom je in aanmerking voor IVF of ICSI. Maar dan heb je er dus al een heel traject op zitten.

3. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Zelf geen ervaring mee, maar mijn oom moest eerst wel echt een hersteloperatie doen voordat ze überhaupt verder gingen kijken. Dit is wel een jaar of 12 terug...

4. Hyper

Hyper Bekend lid

30 dec 2012
    513
    0
    0
    Volgens mij zullen ze eerst een herstel operatie eisen. Dit kost gewoon minder geld dan jullie het traject in te sturen.
    Verder is er als ik mij niet vergis een wachtlijst voor de mensen die tese/pesa willen doen. Deze koppels hebben dus geen kans op een natuurlijke bevruchtingen en de kans is groot dat dit bij jullie wel zou is. Zo het dan niet raar zijn dat jullie op deze wachtlijst geplaatst worden terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

Verder is IVF/ISCI echt geen even tussendoor behandeling welke ook geen garantie geeft op een kind. Ik zou eerst eens een gesprek met de huisarts gaan hebben en dan weet je welke opties je hebt. Mijn gevoel zegt me als ik jouw verhaal lees dat je er wel erg makkelijk over denkt.

5. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Ik vraag toch om info en ervaringen? Ik besef heus wel dat heel dat traject zwaar is, ook psychisch. Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat mijn vriend geen 2 pijnlijke operaties wil. Er hangt elke keer een risico aan vast. Daarom dat ik wou weten of die mogelijkheid voor tese er is en mijn vraag hier stelde.

Weet best wel dat je niet op 1 2 3 een kind hebt zo... natuurlijke weg was al 6 maand bij mijn zoontje...

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je krijgt toch info en ervaringen? En volgens mij ook antwoord op je vraag met de uitleg dat het een lang en intensief traject is.

Natuurlijk heeft je vriend geen zin in operaties, maar ik ben bang dat je er niet onderuit komt. Je komt niet zomaar in aanmerking voor Pesa/Tese met IVF/ICSI, daar zijn protocollen voor. Het is dus niet mogelijk om stappen over te slaan, tenzij je daar een indicatie voor hebt. Geen zin in een hersteloperatie is helaas geen geldige reden. Als je in het medische circuit zit, moet je allerlei onderzoeken en ingrepen ondergaan die niet fijn zijn. Maar je zult wel moeten, anders mag je niet verder. Weinig te willen, ben ik bang...

7. Hyper

Hyper Bekend lid

30 dec 2012
    513
    0
    0
    Je zegt dat het bij je zoon al 6 maanden duurde. Echt een mmm traject zeker de eerste keer gaat eigenlijk nooit zo snel. Daarnaast wat ik zei voor tese/pesa is een wachtlijst van een groot aantal maanden. Deze operatie is volgens mij kennis ook niet niks. Daarnaast het dus zo maar zijn dat ze daaruit niet genoeg halen en dat je vriend omdat de eerste poging niet slaagt nog een keer een operatie moet ondergaan.
    Daarnaast zou ik het belachelijk vinden als je je vriend op deze manier behandelen omdat het a duurder is en b andere koppels die het echt nodig hebben langer laten wachten. De kans dat het bij jullie natuurlijk lukt is gewoon erg groot.

Maar wat ik al zei ga naar je huisarts en vraag het daar. Misschien krijg je een verwijzing naar de gynaecoloog. Bereid je echter erop voor dat je door hun niet geholpen wordt anders dan een verwijzing voor een herstel operatie.

8. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Herstel on zich heeft ie niet zo'n moeite mee, eerder dat het daarna dan wéér open moet voor opnieuw sterillisatie. Er is tenslotte al een litteken en hij is bang voor ontstekingen achteraf (hij kende iemand die daardoor 2 weken in het ziekenhuis lag in plaats van 1 a 2 nachten.

Maar tese zal dan waarschijnlijk niet gaan dus. Kan ik hem dat al zeggen, kan ie zich mentaal al voorbereiden :p

9. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou pijnlijk... het wordt gewoon verdoofd hoor ;)
    Mijn man was precies 14 minuutje in en uit voor de sterilisatie. Hij heeft 2 dagen een beurs gevoel gehad en dat was het. Hij vond het 'peanuts'. :D

Ik kan begrijpen dat die andere optie niet zomaar in handbereik is aangezien dan 10x zo duur is en niet bedoeld voor mensen die in principe gewoon kinderen kunnen krijgen.

PS. Als jullie een kinderwens hebben laat het zsm. doen de hersteloperatie. Hoe langer geleden hoe minder kans van slagen.

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik snap het niet helemaal, geloof ik. Hij zou een hersteloperatie moeten laten doen en dan na een eventuele zwangerschap wil hij zich opnieuw laten steriliseren? Dat is wel heel omslachtig... Ik weet niet of artsen daar in mee zullen gaan. Het is het een of het ander, ik neem aan dat je niet kunt blijven switchen van wel-niet-wel. Als hij voor een hersteloperatie gaat, zou ik niet opnieuw een sterilisatie doen. Dan maar een andere oplossing zoeken!

11. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou die hersteloperatie moet je zelf betalen dus als iemand dat wil dan kan dat gewoon. Maar ik geloof dat slechts 1 op de 3 hersteloperaties lukt.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #12 merah, 9 jan 2015
    Laatst bewerkt: 9 jan 2015
    Hier ervaring. Mijn man heeft een hersteloperatie laten doen. En ja, dat is de eerste stap. Andere keuze heb je niet 'omdat je er tegenop ziet'. Het geeft gewoon de meeste kans van slagen om zeanger te worden en is een stuk goedkoper en minder belastend dat een medisch traject.
    Of deze slaagt is grotendeels afhankelijk van hoe lang geleden de vasectomie heeft plaatst gevonden en of er inmiddels antistoffen zijn.
    Hier was hersteloperatie redelijk geslaagd, alleen zijn we na een jaar toch in de Mmm beland (eerst Iui. Bij nr 5 zwanger: miskraam. Daarna ivf. Hieruit uiteindelijk drie kindjes gekregen).
    Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar na hersteloperatie heeft onze oudste toch nog drie jaar op zich laten wachten.
    Hou dus rekening met een lang traject. Maar het kan ook meevallen natuurlijk. Een vriendin van mij heeft in dezelfde situatie gezeten en zij zijn na een dik jaar na de hersteloperatie toch zelf spontaan zwanger geworden!!! Dat kan dus ook.

Hier werd de vaso-vasostomie trouwens gewoon vergoed via het aanvullende pakket van mijn man. Ligt dus een beetje aan hoe je verzekerd bent.

Enne, pijnlijke operatie? Dat valt reuze mee hoor! Twee dagen een beetje beurs, that's it. Heb geen verstand van tese/pesa ed, maar kan me voorstellen dat het ook geen pretje is als ze met een dikke naald je balzak in gaan.
    Denk serieus dat je vriend zich gewoon even moet 'vermannen' zoals dat zo mooi heet.
    Hersteloperatie is gewoon dagbehanding. Met een paar uur ben je weer thuis. Hetzelfde geldt voor een nieuwe sterilisatie achteraf. Sterilisatie doen veel huisartsen trouwens ook gewoon zelf. Stelt weinig voor. Dat ene horror-verhaal moet je loslaten. Dit is echt zware uitzondering. Bij elke medische ingreep (ook tese/pesa, Iui of ivf/icsi!!!) is er kans op complicaties!

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoezo jippie? Waarom een andere oplossing? Wij hebben nu drie kinderen. Mijn man laat zich over een tijdje 'gewoon' weer steriliseren.
    Wat is daar mis mee?

14. Logan

Logan Niet meer actief

'Al zes maanden' en een ivf behandeling is echt een wereld van verschil. Ik zou me nog even goed inlezen als ik jou was.
    Plus dat ik de verzekering zou checken, wij komen niet in aanmerking omdat we zelf zwanger kunnen worden, ik vraag me af of je na sterilisatie dan wel een indicatie krijgt.

15. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Vroeg ik me ook af :)

En als hij echt niet opnieuw wil (wat ik begrijp, je laat geen 3x op dezelfde plaats opereren, kan ik echt goed inkomen), dan kan ik me nog laten steriliseren. De pil is pure rotzooi, en wil dat echt niet de rest van m'n leven nog nemen. Dus er zal sowieso een van ons 2 gesteriliseerd moeten worden.

16. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Merah hoe lang was jouw man gesteriliseerd vooraleer hij die hersteloperatie onderging? Bij mijn vriend is het bijna 3 jaar geleden.

Zal het er nog eens met hem over hebben over wanneer hij die operatie kan doen. We zijn momenteel nog niet zo lang samen, maar eer alles weer werkt, kan je dus best al een jaar verder zijn?

Bedankt om je ervaring te delen!

17. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    6 maanden wachten is toch even lang als 6 maanden wachten bij ivf? Alleen is het proces bij ivf intenser, gezien de hormonen en de onderzoeken die erbij komen kijken. Ik begrijp dat dit niet hetzelfde is.

Hoe het met verzekering zit, weet ik niet. Plus dat zal in België sowieso wel anders liggen als in Nederland. Hier krijg je 3 pogingen terug betaald als ik me niet vergis. Of er een onderscheid is tussen "normale" koppels of koppels na sterilisatie, weet ik niet.

18. Logan

Logan Niet meer actief

Voor je zes maanden wacht bij ivf heb je al jaren gewacht op de natuurlijke manier. Daarbij is 6 maanden op de natuurlijke manier gewoon normaal. Als jij ivf wil doen krijg je met veel hormonen te maken en het lijkt me alles behalve leuk.
    Als je een indicatie hebt krijg je drie pogingen terug betaald en die indicatie krijgen wij niet. Ik vraag me ook af of je die indicatie wel krijg als je door eigen toedoen niet meer op de natuurlijke manier zwanger kunt worden.

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja dus logan. Wij hebben ook indicatie gekregen na zelfgekozen sterilisatie van mijn man. Er gelden hiervoor geen andere regels op gebied van vergoeding dan voor andere stellen.
    Gelukkig is die discriminatie er niet.

20. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Meisje89 Ja, natuurlijk blijven zes maanden even lang. Alleen ben je niet vanaf het nul-punt binnen zes maanden bij een IVF-behandeling aanbeland. Die zes maanden kun je alleen al rekenen voor de eerste intake bij de gyn en misschien een paar eerste algemene vooronderzoeken. Waarom denk je dat wij vijf jaar bezig zijn geweest? Het medische circuit gaat tergend langzaam, de meeste tijd verdoe je met wachten. Wachten op intakes, gesprekken, onderzoeken, uitslagen, wachtlijsten voor behandelingen, enz. Als je zes maanden wachten op een natuurlijke zwangerschap al lang vindt, moet je niet aan een medisch traject beginnen.;)

Wat opnieuw steriliseren betreft: Ik dacht dat dat niet kan, omdat je dan steeds op dezelfde plaats geopereerd wordt. Hoe meer operaties op dezelfde plek, hoe meer littekenweefsel, hoe meer complicaties, enz. Als je dus blijft switchen van gesteriliseerd-hersteloperatie opnieuw steriliseren, kan ik me voorstellen dat artsen daar op een gegeven moment niet meer in mee gaan. En dan zul je dus een andere oplossing moeten zoeken.

Deel Deze Pagina