Hey allemaal, Ik vroeg me af wie van jullie navelstrengbloed gaat doneren. Voor degenen die het niet kennen; nadat de navelstreng is doorgeknipt, vangen ze het bloed dat er nog uitloopt op en die cellen kunnen voor de behandeling van o.a Leukemie worden gebruikt. Wij willen dit wel doen maar misschien zie ik wat nadelen over het hoofd. Dus; wie doet dit wel/niet en waarom?
Ja dat doen wij! De vorige keer ook. Welke nadelen zouden er moeten zijn? Dat papa niet mag knippen? Dat vinden wij niet belangrijk. De gezondheid van andere kinderen gaat voor
Hier ook gedaan.. Papa heeft gewoon de navelstreng doorgeknipt het enigste wat niet kan/mag is de navelstreng laten uitkloppen.. Na ongeveer 5 a6 weken na de donatie kregen we een brief thuis of ik die met spoed wilde invullen en terug sturen omdat ze het bloed gingen gebruiken.. Vond dat zo speciaal. Zou het dus weer zo doen. Erg jammer dat ze het nog niet overal doen.
Bij ons in het ziekenhuis gebeurd het helaas niet. Anders was het voor mij absoluut iets wat ik zou doen.
Nee wij doen het niet omdat de navelstreng dan direct na de geboorte doorgeknipt wordt en dus niet kan nakloppen wat wij heel erg belangrijk vinden..
Ik zou het wel heel graag willen, de gyn was ook erg enthousiast toen ik ernaar vroeg.. helaas werken zij (nog) niet samen met Sanquin, dus ik ben bang dat het hem niet gaat worden. Ze had wel folders liggen van een bedrijf dat de cellen voor eigen gebruik opslaat, maar daarin zijn wij dan weer niet geĆÆnteresseerd
Ik zou het willen maar in mijn ziekenhuis kan dat alleen voor eigen gebruik en dat ben ik niet in geĆÆnteresseerd.
Ondanks dat het uit laten kloppen een goed en mooi idee is, vinden wij het van veel groter belang dat we bv een kind met kanker kunnen helpen genezen. Onze eerste heeft er (net als miljoenen andere kinderen voor hem) niks van gekregen dat de navelstreng niet is uitgeklopt. Het uit laten kloppen is nl iets dat je ook specifiek moet aangeven bij je bevalling, dat is niet standaard
Ik weet niet bij welke praktijk jij zit, maar verloskundigen in Nederland laten de navelstreng meestal wel uitkloppen. Hiervoor wordt drie minuten de tijd genomen. Ik vind dit echter heel kort. Het lijkt me wijzer om zelf te kijken of de navelstreng echt is uitgeklopt, in plaats van een opgelegde minimum-norm aan te houden. Na een bevalling moet er geen haast zijn! Neem alle tijd om je kindje te leren kennen, om hem of haar bij je te hebben, te zien, te voelen, te ruiken, te kussen en aan de borst te leggen. Ondertussen klopt de navelstreng uit....
Vind het wel een mooi initiatief! Verder geen ervaring mee, wij hebben de navelstreng rustig uit laten kloppen.
Nadeel is dat er nog veel belangrijke stoffen naar de baby gaan of zuurstofrijkbloed. Geen idee, maar had zoiets gelezen Typisch geval van de klok horen luiden haha.
Ik heb een tijdje geleden een mail gestuurd naar het UMCG om te vragen of het mogelijk is om daar navelstrengbloed te doneren. Onderstaande e-mail kreeg ik van een gyn terug (heb zijn naam even weggelaten hoor) Geachte Mw P., In reactie op uw vraag het volgende: Ik vermoed dat u bij een verloskundige onder controle bent en tzt poliklinisch in het UMCG wilt komen bevallen. U bent van harte welkom!! Op onze medische afdeling vangen wij wel navelstengbloed op ter behoeve van wetenschappelijk onderzoek naar stamcellen. Dit gebeurd (uiteraard na uw toestemming) verder anoniem. Een enkele keer nemen wij speciaal navelstrengbloed af voor een eventuele transplantatie bij een eerder kind van die familie die bijvoorbeeld een bloedziekte zoals leukaemie heeft. Ik weet dat er in Nederland, maar ook Internationaal, door commerciƫle organisaties wordt aangeboden om (tegen betaling) uw navelstrengbloed te bewaren. Wij stellen ons op het standpunt (ook volgens onze beroepsvereniging) dat de huidige mogelijkheden nog zo wetenschappelijk onduidelijk zijn en de kans op daadwerkelijk gebruik zo klein, dat wij hier niet aan mee willen werken om onterechte verwachtingen te voorkomen. Ook kan de afname wellicht interfereren met de benodigde zorg voor u tijdens de bevalling en door het aangaan van een eventuele toestemming om dit te doen, verplichten wij ons ook dit goed te doen, en dat er een zinnige reden voor is. Beiden vinden wij lastig voor goede patientenzorg. Uiteraard is de placenta van u, en ook de navelstreng en het bloed daarin. Wij zullen u uiteraard niets in de weg leggen als u of uw verloskundige dit zelf wilt doen, maar nogmaals, wij vinden dat dit onjuiste verwachtingen schept. Hopelijk heb ik u hiermee voldoende op de hoogte gesteld, altijd bereid eea nog mondeling toe te lichten. Met vriendelijke groet, Ik wens u een geweldige zwangerschap, bevalling toe en veel geluk met uw kind.
Hier vorige bevalling navelstrengbloed gedoneerd. Vond het een kleine moeite. Net zoiets als de urine opvangen voor Moeders voor Moeders. Wij zijn gezegend met makkelijk zwanger worden en (tot nu toe) een gezond kindje, dus iets voor een ander doen geeft toch een goed gevoel. Deze keer wil ik graag thuis bevallen, vind het wel heel jammer dat het doneren alleen in het ziekenhuis kan. Maar ga maar niet alleen daarvoor in het ziekenhusi bevallen
Ik loop in het ziekenhuis bij een gynaecoloog net als bij de eerste. Dit heeft niks met haast te maken maar met het genezen van zieke mensen Overigens wordt het hier door de bloedbank geregeld, geen commercieel instituut