reflux en/of koemelkallergie?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ess85, 28 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    #1 Ess85, 28 aug 2011
    Laatst bewerkt: 28 aug 2011
    Hallo,

Mijn dochtertje van bijna 6 weken spuugt erg veel, dit begon al in de kraamweek. Ze heeft dus reflux.
    Op advies van de kraamverzorgster en de verloskundige zijn we toen overgegaan op nutrilon a.r. Het leek toen wat beter te gaan maar al snel kreeg ze enorme krampjes van de voeding en kon ze niet poepen.
    Zijn met 3 weken overgegaan op friso comfort. Helpt super goed tegen de krampjes en ze kon ook weer gewoon poepen zonder er veel moeite voor te moeten doen. Alleen het spugen bleef. Het werd zelfs zo erg dat we 2 weken geleden 4x bij de huisarts zijn geweest omdat ze zo aan het krijsen was van de pijn. Dr slokdarm was geirriteerd door het vele spugen. Kregen toen zantac en motilium. Dit sloeg helaas niet aan.
    Afgelopen maandag zijn we bij de kinderarts geweest en hebben we nexium gekregen.
    Het spugen is wel minder als ik denk aan 2 weken geleden maar alsnog is het redelijk veel wat ze spuugt. Moet haar een paar keer per dag omkleden.
    Nu heb ik veel gelezen over koemelkallergie maar lees eigenlijk alleen maar dat hier ook vaak exzeem of huiduitslag bij gepaard gaan. Dit heeft ze dus niet.

Sinds vrijdag maken we de voeding nog wat dikker met nutriton. De eerste nacht ging het super goed, ze heeft toen geen druppel gespuugt. sochtends begon het helaas weer opnieuw. Afgelopen nacht heeft ze ook niet gespuugt maar vandaag weer wel redelijk veel.
    Soms gaat het uren goed maar vaak dus niet. Wat ze ook continu heeft is oprispingen en het herkauwen. Ze heeft hier echt last van en wordt hier vaak wakker van en dan wil ze niet meer slapen.

Dit zijn een beetje de dingen die mij opvallen
    - veel spugen (ook uren na de fles)
    - oprispingen en herkauwen
    - veel last van winderigheid
    - heel vaak last van de hik
    - krampjes (dit kan ook door de medicijnen komen)
    - maakt kreun geluidjes
    - niest vrij vaak

Hebben baby's met kma dat ze echt altijd spugen of kan dat netals bij mijn dochtertje soms zo zijn dat ze uren niet spugen?

Lees graag wat ervaringen van andere moeders.

2. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoihoi,
    Mijn dochter heeft reflux en kma.
    Van de kma heeft ze geen uitslag oid.

Sommige kindjes kunnen niet tegen nutriton.

De klachten die je verder beschrijft klinken mij bekend als reflux.
    Mijn dochter spuugt niet.

Zou als ik jou was morgen even de ka bellen voor een belafspraak, dan kan je met hem/haar overleggen over een evt. kma.
    Of bellen voor een afspraak natuurlijk.
    Succes!

3. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    In het grote reflux topic wordt ook veel geschreven over, natuurlijk, de reflux maar ook dingen als kma en nutriton.

Misschien heb je daar nog wat aan?

4. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Bedankt voor je reactie, ik heb woensdag een belafspraak en ga het dan ook zeker weer aankaarten.
    Had dit al eerder gedaan maar toen werd er gezegd dat het geen kma was omdat het niet in de familie voorkomt.

5. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi,
    Klachten klinken vooral reflux gericht, maar reflux en KMA gaan vaak samen.
    Mijn zoontje heeft dezelfde klachten, maar kreeg ook uitslag en een piep in zijn ademhaling. daarom ook op pepti overgegaan op advies van KA.
    Zou het overleggen met de arts. Mogelijk dat je tijdelijk koemelkvrije voeding kunt krijgen om zo te kijken of er verschil is met de normale voeding.

6. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    mijn zoontje heeft ook reflux en KMA, hij kon ook niet tegen nutriton... hij heeft toen de hele buurt bij elkaar geschreeuwd!
    ik zou inderdaad ook even overleggen met de KA...

de klachten van jouw dochter zijn de zelfde als van mijn zoontje!
    - opboeren en herkauwen
    - veel hikken
    - raspende ademhaling piepen
    - windjes laten
    - kreunen
    - niezen
    - na 1 slaap cyclus wakker worden en dan niet meer willen slapen.

dus echt gesprek met de KA en je niet af laten wimpelen! sinds wij medicijnen hebben tegen de reflux en Neocate voeding geven is het een heel ander kind!

7. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ik heb niet het idee dat ze niet tegen de nutriton kan, omdat we dit pas sinds afgelopen vrijdag geven. Daarvoor kreeg ze friso comfort en merk geen verschil met nu.

We geven haar inderdaad ook al medicijnen. Blijven jullie kindjes ondanks het indikken van de voeding en ondanks de medicijnen ook nog best veel spugen?

Het is zo zielig dat ze steeds wakker wordt omdat het dan weer omhoog komt. Je ziet haar echt slikken of er komt weer wat melk uit. Soms zoveel dat haar shirtje weer helemaal onder zit. kan onderhand een extra wasmachine aanschaffen alleen al voor haar kleding en beddengoed haha.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik vind het als reflux klinken, op de winderigheid en krampen na dan. Maar valt mij op dat veel reflux kindjes ook kma hebben.

Wat doen de medicijnen exact? Reflux wordt veroorzaakt door een niet goed sluitend maagklepje. Zorgen medicijnen er niet voor dat het zuur afgeremd wordt? Dus dat spugen wel blijft, maar dat dit niet meer zuur is? Want dan verklaart dit het spugen nog.

Ik zou sowieso overleggen met de ka. Wellicht kun je voeding voor kma proberen om dat uit te sluiten.

Kindjes met kma hebben niet altijd eczeem. Mijn zoontje had het wel. Ook verborgen reflux door de kma. Verdween dan ook met voeding voor kma.
    Mijn dochter heeft geen eczeem of uitslag. Wel onstond na de 6 weken bij haar reflux, zowel spugen als herkauwen. Toen daarbij ook nog eens buikpijn kwam en ze veel huilde is ze op voeding voor kma gezet.
    Pas ben ik een aantal dagen gestopt met nutriton. Het spugen bleef weg. Pas op dag 5 kreeg ze wat last van zuur. Duidelijk dus dat het door de kma wordt veroorzaakt. Volgens de vp van het zh zou ze direct bij de 1e fles zonder nutriton weer moeten spugen als het reflux was.

9. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ze krijgt nu nexium dat maakt een laagje aan in de slokdarm en keel tegen het zuur. En ze krijgt ook motilium, dat moet ervoor zorgen dat de voeding sneller in de darmen komt en ze dus minder zou moeten spugen. Ze spuugt inderdaad wat minder en ze komt ook wel aan. Toch komt er soms nog zoveel uit ook uren nadat ze de fles heeft gehad. Maar vind het zo zielig dat ze er zoveel last van heeft.

10. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik zou overleggen met de kinderarts om het eens te proberen met een koemelkvrije voeding als Pepti, Nutramigen of Neocate.

Mijn dochter heeft ook kma, maar heeft niet gespuugd. Bij kma zijn er bijna altijd verschillende factoren en ze hoeven er niet persé uitslag van te krijgen.
    Ze heeft ook medicatie gehad wat wel wat hielp voor de reflux/maagzuur, maar dat hielp niets met kma.
    Ze begon met hypo-allergene voeding waar ze op reageerde, toen pepti wat een paar weken redelijk goed ging maar er zat toch nog teveel eiwit in. Toen via kinderarts AR, wat hielp tegen de reflux maar waarbij ze direct diarree kreeg en lichte uitslag. Toen kreeg ze Neocate en na een week of 3 ging het steeds beter.

En o ja... mijn dochter kon niet tegen nutriton, daar reageerde ze meteen op bij de eerste fles.... Enorm 'vol' zat ze daarvan,klonk er benauwd van, roggelend zelfs.

En ja, het is inderdaad zielig dat ze er zoveel last van heeft! Ze is nog zo klein, jij bent degene die haar hierbij moet helpen, maar het duurt in de medische wereld soms zo lang.
    Overigens vreemde opmerking dat het geen kma kan zijn omdat het niet in de familie voorkomt! Het is inderdaad wel zo dat de kans dan hoger is, maar helemaal uitsluiten op basis daarvan vind ik niet kunnen. Pas als je een kmvrije melk kunt geven, kan je dat testen.

Groetjes,
    Mex

11. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Klopt hoor, dat het spugen niet helemaal weg gaat.
    De medicatie verzachten het leed, maar maken het maagklepje niet dicht. De melk blijft dus omhoog komen, alleen doet het minder pijn.
    Onze KA zei meteen, Jesse zal de komende maanden met de oprispingen moeten leven. De ene keer lukt het hem makkelijker om er doorheen te slapen dan de andere keer.

12. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Erg he dat ze dit dan nog wel een tijdje zullen houden. Voel me er echt verdrietig om.
    Maar denk nu toch steeds meer richting kma, ze ligt nu namelijk te slapen en ligt echt te piepen, ze klinkt erg benauwd. en dan slikt ze er ook nog eens heel veel bij :(
    Maar misschien begint ze wel verkouden te worden aangezien m'n andere dochter en ikzelf ookal ziek zijn.
    Maar ik weet het gewoon niet meer, probeer overal een verklaring voor te vinden volgens mij..

Tokkel las in het reflux topic dat je morgen een spannende dag hebt. Heel veel succes, hoop dat het meevalt voor de kleine!!

13. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    @ Ess.... het is wel logisch hoor dat je overal een verklaring voor probeert te vinden. Ik herken dat echt. Mijn dochter is inmiddels 18 maanden en heeft verborgen reflux, eczeem in gezicht, kma, heupdysplasie en chronische middenoorontstekingen, vocht achter trommelvlies en continue was ze verkouden. Inmiddels is neusamandel verwijderd en buisjes geplaatst.
    Maar juist het steeds overal een verklaring voor proberen te vinden, bleek uiteindelijk heel goed te zijn, omdat je je erin vastbijt en het beste voor je kind wilt. Je kind kan namelijk niets zeggen en ook nog niet voor zichzelf zorgen.

Dat piepen en dat slikken is in mijn ogen een duidelijk teken van reflux, vooral dat slikken. Ik moest daar ook op letten van de artsen:slikreflex.
    Het kan ook verkoudheid zijn, maar ze is nog wel heel erg klein daarvoor hoor.

Puur op basis van jou verhaal blijf ik ook denken kma. En ja, dat kan al zo klein. Achteraf bleek het bij mijn dochter na de allereerste voeding al raak. Ze kreeg toen een klein oranjeachtig plekje vlak boven haar wenkbrauw, iets wat er continue gezeten heeft en pas wegging na weglaten koemelkeiwit.
    En o,o,o wat heeft ze gehuild. "hoort erbij" werd er gezegd, continue werd dat gezegd. Maar er zijn grenzen, en dan wil je gewoon het beste voor je meisje.

Ik weet, je mag niet zomaar experimenteren, maar als niemand gehoor geeft, kan je altijd zelf nog een overstap maken op Pepti. Gaat dat dan goed, dan kan je daarmee naar de huisarts of kinderarts.

Nog even een vraagje, hoe drinkt je dochter? Heel rustig, langzaam, snel, onrustig, schoppend enz?

Groetjes,
    Mex

14. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Hoi Mex,

Bedankt voor je reactie!
    Jeetje wat zielig zeg voor je dochtertje. Ze heeft al behoorlijk wat meegemaakt en jullie dus ook. Zal vast wel zwaar zijn geweest denk ik.
    Klopt, je wilt het beste voor je kind en hoopt op een verklaring waardoor je haar dan kunt helpen.

Het blijkt nu uiteindelijk wel een verkoudheid te zijn, ze heeft een verstopte neus, moet nog meer niezen als normaal en ze hoest. Zelfde klachten als die ik nu zelf ook heb. Mijn oudste was ook altijd verkouden en bij haar zijn vorig jaar de neus en keelamandelen geknipt. Dit maakte geen verschil, toen hebben we de kat weggedaan (omdat ik daar zelf een allergie voor heb) en nu is ze nog maar zelden verkouden.

Ik weet na vandaag helemaal niet meer wat ik moet denken. Ze heeft sinds gisteravond niet meer overgegeven. Geen druppel! Snap er niks meer van. Zou het kunnen dat de medicijnen nu aan beginnen te slaan, of is het gewoon toeval. Ik zou het niet weten. Ga maar van het laatste uit.

We hadden eigenlijk morgen een belafspraak met de kinderarts maar had vanmorgen gebeld dat ik liever langs wil komen dus heb morgenochtend een afspraak. Heb vandaag al door de telefoon gezegd dat we ook denken aan kma, maar hier wilde ze niks van weten. Komt maar zelden voor etc.. Dus morgen nog maar eens opnoemen waar de kleine allemaal last van heeft.

Ze dronk eerst vrij snel, maar we dikken het nu in met nutriton en daardoor deed ze veelste lang over een fles. Heb nu een andere speen en ze doet er nu ongeveer 20 minuten over. Dat is wel normaal als het goed is. Ze is verder gewoon rustig als ze drinkt al heeft ze wel dat ze soms huilt na de fles, maar denk eigenlijk dat dit komt omdat ze dan nog honger heeft.
    Ook heeft ze gistermiddag en vanmiddag even gehuild en pakte ze de fles niet terwijl ze wel honger had. Geen idee waarom ze dit deed, is ook maar 2x gebeurd.

Groetjes

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ess, succes vandaag! Laat je niet gek maken, jij bent haar moeder! Ik vind de redenering dat ze niet eens aan kma willen denken wel erg kortzichtig. Sinds wanneer komt dat zelden voor als ouders geen allergie hebben? WIj hebben beiden geen voedselallergie,wel wat andere lichte allergieen.
    Succes!
    Gr, mex

16. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Nou we zijn geweest. ze hebben haar weer nagekeken en al wel bepaalde dingen kunnen uitsluiten dus dat is wel fijn.
    Had nu een andere arts en zij was erg aardig. Kma wil ze nog niet uitsluiten maar omdat het sinds gisteren opeens beter gaat en ze gister dus niet heeft overgegeven blijft ze wel bij de reflux. Ze zei als het kma is dan zou ze met elke voeding er last van moeten hebben. maar we hebben de nexium verhoogd gekregen en moeten volgende week terug komen. Mocht het spugen weer terug komen in deze week dan kunnen we volgende week andere voeding gaan proberen voor de kma.

Nu dus maar hopen dat het niet opeens weer terug komt want had gister echt een ander kindje die lekker heeft geslapen zonder te spugen.

ik heb zelf ook allerlei allergieën, o.a voor stof, katten en nog meer. Maar geen voedselallergie.
    Nu dus even afwachten.

17. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Wat kan je kindje dan ineens anders zijn he? Heerlijk dat het beter ging! Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat! Ik hoop dat het zo blijft, dat de medicijnen nu aanslaan en ze lekker kan slapen!

Mijn dochter heeft trouwens nooit gespuugd hoor, maar wel kma. Maar ieder kind reageert er op zijn/haar manier op, vaak is het een combi van factoren en uitingen, dat maakt kma herkennen soms ook zo lastig.
    Toch hoop ik voor je dat het geen kma is!
    En mocht het onverhoopt toch minder gaan deze week, dan heb je nu in ieder geval achter de hand dat je dan andere voeding kunt gaan gebruiken. Weet je al welke voeding je dan mag gebruiken?

Succes!

Groetjes,
    Mex

18. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ja echt een wereld van verschil. Ben sinds vandaag aan het proberen om haar boven in dr ledikant te laten slapen overdags in plaats van beneden. Snacht's laat ik haar nog even bij ons op de kamer in het wiegje. Ze is wel heel onrustig en wordt om de paar minuten wakker, zal natuurlijk wennen zijn om opeens boven in een rustige kamer te liggen.

Gister heeft ze ook niet veel gespuugd, heel af en toe een mondje maar niet zoveel als voorheen. :)

Ja kma is echt lastig te herkennen, zijn zoveel dingen die ook bij de reflux kunnen horen.
    Ik weet nog niet welke voeding we dan krijgen. Zijn geloof ik ook nog een aantal verschillende van toch?
    Welke gebruiken jullie en bevalt die goed?

Deel Deze Pagina