Mja maar als ze de leeftijd nietgoed kan communiceren.. Is natuurlijk de vraag of ze de naam van de test wel juist communiceert Ik zou zeker op deze manier geen genoegen nemen met 3 weken wachten. Dan maken ze maar een beetje haast.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met 'als ze de leeftijd niet goed kan communiceren' Ik ben het in ieder geval wel met je eens wat dat laatste betreft! Als ze al zonder echte toestemming een intelligentietest afnemen, zou ik zeker geen 3 weken op de uitslag willen wachten..
In eerste instantie was sprake van een 8+ test van 13 vragen in een half uur. Vandaar Maar de hele gang van zaken zou mijn geen vertrouwen inboezemen. En dus zou ik 3 weken wachten echt veel te lang vinden. Puur omdat ik gewoon duidelijkheid zou willen van wat er precies gebeurd is, waarom en waarom ik niet goed geïnformeerd ben. Als je het vantevoren weet van die test.. Stel je je daar op in en spreek je af dat je 3 weken moet wachten. Daar is nu geen sprake van.
Je hebt nergens voor getekend, daar zijn zij de fout mee in gegaan, dus of dan ook die regel nog geldt van de komende 2 jaar niet testen, vraag ik me af. Ik weet niet of je eventueel gescheiden bent, maar in dat laatste geval moeten ze zelfs een handtekening van beide ouders. Zo is het ons verteld. En inderdaad, zij mogen ook niet zonder jouw toestemming de uitslag met school bespreken of het rapport aan school geven. Lullig voor school als zij betalen, maar jij hebt nergens voor getekend, dus dan hadden ze maar zorgvuldiger hun werk moeten doen en opletten met wie ze in zee gingen. Al moet je natuurlijk zelf weten wat je daar mee doet, maar zo hoort het in ieder geval niet te gaan.
Dochter is eind vorig jaar oom getest (niet door school). Ze gingen echt pas testen als ze vóórdat de test werd afgenomen een handtekening van mij én van mijn ex hadden. Beetje aparte gang van zaken dus.. De test duurde ruim 2,5 uur. Ze gaan hem testen omdat hij voor loopt toch? Dan is het heel erg van belang dat de tester ervaring heeft met hoogbegaafde kinderen. Blijkbaar kan het een heel ander resultaat geven wanneer de tester hier geen ervaring mee heeft. We hadden na een paar dagen de IQ uitslagen, na ongeveer 3 weken het rapport. Op zich zouden ze je dus echt al wel eea moeten kunnen vertellen.
Debq: dat weet ik wel zeker dat het resultaat heel anders kan zijn. Onze tester had geen grip op onze kleuter en kon haar niet motiveren daadwerkelijk iets te laten zien. Het resultaat was daar dus duidelijk lager dan wij hadden verwacht. Oh en hier ook een korte indicatie wat we konden verwachten en later een uitgebreid verslag.
De regel van 2 jaar is er omdat wanneer je kinderen voor die 2 jaar weer dezelfde test zou afnemen, er een kans is dat ze zich zaken herinneren en daardoor de testuitslag niet betrouwbaar zou kunnen zijn. Die regel heeft dus niets te maken met toestemming geven voor de afname van zo'n test.
door toetsen mag een ib er. IQ test is een ander koek. school mag niet zomaar dat soort gegevens hebben. jij moet toestemming geven zodat school een toelichtend gesprek met de onderzoeker mag hebben, of een verslag van haar hebben. de school mag de test niet eens zien. Dat is er 1 ding. het belangrijkste is dat deze test in de schoolomgeving gemaakt is. allereerste ding wat onze begaafdheidsdeskundige zei dat ze het echt niet in school moet doen. waarom? omdat HB kinderen vaak faalangsten, onderpresteren etc hebben, of andere gedrags of emotionele problemen die in verband zijn met de school tot stand komen(met de juiste school aanpassing gaan deze problemen of meteen weg, of heel snel). HB kind, om het voor het gemak zo te noemen, heeft aller duidelijkste eigenschap = thuis kan hij het wel, op school niet etc. daarom moet het kind buiten zijn schoolse omgeving getoetst worden. ik snap dus helemaal niks van deze onderzoeker. ik heb tot nu toe nooit een kind gehoord dat zo maar op school getoetst werd. echt heel slecht. binnen de school is de kans dat het kind meewerk is vaak heel klein als het kind op school al negatief gevoel of niet aangepast werkjes heeft. sorry voor mijn nederlands. moest dit heel snel schrijven.
uitkomst kan dus niet betrouwbaar zijn als het kind zomaar op school getoetst is. omdat zij juist op school problemen ontwikkelen. bah. wat gek allemaal.
Ik denk eerlijk gezegd echt niet dat mijn zoon hoogbegaafd is. Wel slim en hij leert erg snel, maar als ik de overige aspecten lees herken ik hem niet daarin. Hij heeft ook geen faalangst oid. Hij gaat heel graag naar school en voelt zich daar prima. Hij speelt nog steeds erg graag en vind het prima als zijn verrijkingswerk klaar is, dan mag ie lekker spelen. De vraag om door te toetsen kwam omdat hij intussen door de verrijkingsmaterialen heen is, ong 3jaar voorloopt met lezen en snel leert. De school wilde goed kijken op welk niveau hij precies zit om verdere verdieping daarop aan te passen. Daar kwam de hele insteek vandaan. We waren verder helemaal niet van plan om zijn intelligentie te testen of dat binnen 2jaar te herhalen. Misschien dat ik daarom ook niet erg vind dat we 3 weken 'moeten' wachten. Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik de uitkomsten (nog) niet delen met school.
8+ ???? Half uur was verteld door zoon zelf, blijkbaar vond ie het vrij snel gaan. Volgens de juf duurde de test de hele ochtend.
Mag ik vragen hoe het komt dat je denkt dat je de uitslag niet wil delen met school? Ze kunnen uit de resultaten veel aanknopingspunten halen mbt het zijn sterke en minder sterke kanten en wat ze hem, en hoe ze hem, de leerstof aanbieden. Het leerproces van je zoon kan daar dus sterk bij gebaat zijn.
3 jaar voorlopen is toch wel echt een hint dat hij beduidend slimmer is dan gemiddeld hoor. Ik wil geen spelbreker zijn.. Maar ik denk dat de uitslag je nog weleens vies kan "tegenvallen" dan
Ik zou het wel eerst lezen. Als je denkt dat het "klopt" met het beeld dat je zelf hebt... Dan delen. Hier een test waar we het niet mee eens waren en hebben we enkel mondeling gedeeld. Paycholoog is mee geweest naar school en heeft uitleg gegeven en daar is het bij gebleven. Later kwam er een hb-expert op school en haar idee van onze dochter kwam veel meer overeen met ons idee. Haar hebben we het WEL laten lezen en ze was het met ons eens dat het echt overeen kwam met haar bevindingen. Haar advies was ook niet om het alsnog met de school te delen maar om de test vooral weg te gooien Dan ben je toch blij dat hij niet in het leerlingdossier zit We hebben haar overigens nooit meer opnieuw laten testen.. Ons doel was tenslotte goed onderwijs. Niet om een cijfertje in handen te hebben
Dat begrijp ik inderdaad; als je als ouder het idee hebt dat de testresulataten niet betrouwbaar zijn, dan snap ik dat je ervoor kiest deze niet te delen omdat het dan niet helpend is deze te gebruiken.
ik zei niets over 3 weken wachten toch? ik snap even deze niet. maar goed. je begrijpt me een beetje verkeerd. nu een iq test, zonder dat er problemen zijn. dat heb je nu dus. dat betekent dat je met deze uitslag nog 2 jaar lang moet doen. niets te maken met dat jij het zou willen/niet willen herhalen over 2 jaar. dat is dus zijn intelligentie onderzoek voor de komende 2 jaar. scholen hebben protocollen waarmee zij 3 verschillende niveaus verrijking kunnen aanbieden bij verschillende vakken. op het hoogste niveau moet je wel bijna zeker weten dat je het kind niet overvraagt. een heleboel kinderen op het hoogste niveau nog wel weigeren na te denken en mee te werken, (HB lijn, kids met hoge iq scores)omdat zij nog erg gewend zijn om alles makkelijk te kunnen maken. dat is dan net niet mogelijk. de juf moet op een gegeven moment wel intensief begeleiden en er tijd in steken zodat het kind naast zijn gewone werkjes ook op zijn eigen niveau accepteert/leert te werken. weet je, omdat hij nu met lezen 3 jaar voorloopt (je zei 'doortoetsen met avi') dat voldoende zou moeten zijn. of gewoon doortoetsen met cito's van de rest van de vakken, om te kijken hoe ver hij is. ze willen juist naar de iq kijken. dat snap ik dus niet. helemaal niet nodig tenminste als het geen school is met een Leonardo afdeling of een aparte individuele Hb lijn. daar heb je een aparte juf nodig vaak. maar goed. het belangrijkste is: het gaat dus wel goed met hem! dat is prachtig. en hij geniet van spelen/school en werkt goed op school met zijn verrijking. dat is echt erg mooi. ik hoop dat het zo door gaat. en straks misschien krijgt hij ook beter aangepaste werkjes. ik had gewoon nooit gehoord van een school-iq-test zonder de toestemming van de ouders. dat hebben we tegenwoordig ook wel dus in het land. moet even wennen. mijn excuses voor mijn misschien te heftige reacties.
Dat klopt. Maar echt, ik kreeg de IB-er van de vorige school van mijn dochter serieus niet aan haar verstand gepeuterd dat een leerkracht niet zomaar zonder mijn toestemming recht heeft het volledige psychiatrische dossier van mijn dochter in te zien. Zij bleef erbij dat ze vond van wel .