hoeveel speelafspraakjes per week groep 1

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sundance11, 8 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Mijn dochter zit nu 5 weken alleen nog de ochtenden op school. Volgende week wordt ze 4 en gaat dan ook 3 middagen.
    Ze zit in een klas van 4 kinderen (klein dorpje) samen met groep 1,2 en 3 16 kinderen.
    Nu valt het me op dat een aantal kinderen bijna iedere middag wel ergens gaan spelen. Ik vind dat persoonlijke erg vaak. 2 X in de week vind ik meer dan genoeg. Mijn dochter wordt gevraagd en zei vraagt zelf ook wel om ergens te spelen.
    Nu is ze smiddags nog vrij en kijkt dan vaak tv als kleine broertje slaapt.
    Ze is ook best moe om 12 uur.
    Als ze dan straks smiddags ook nog naar school moet en dan nog ergens spelen van 3 tot half 5, volgens mij houdt ze dat helemaal niet vol.

Hoe vaak is normaal?

Het valt me wel.op hier dat het vaak willen spelen van de kinderen, bij kinderen is waarvan de ouders geen tijd of zin in de kinderen hebben.
    1 meisje zei laatst nog dat haar moeder altijd hoofdpijn heeft en moet werken. De ander heeft een vader die al 53 is , dus die vind het ook wel makkelijk dat dochter de hele dagen weg is.

Ik hoor graag jullie mening!

2. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Hier spelen de kinderen alleen op woensdagmiddag bij een kindje of een kindje bij ons.
    Verder spelen ze met de buurtkinderen buiten.

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hier hebben we vaste afspraken: 1x per week mag er worden afgesproken bij ons thuis, en 1x bij een ander kindje. Als ze dat op maandag en dinsdag doen is het de rest van de week op. Dat weten ze heel goed. En voor de jongste wordt er afgesproken van 15.15 tot 16.30 uur. De oudste mag wat langer, maar die meiden vermaken zichzelf.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter speelt soms 1, soms 5x in de week bij vriendinnetjes of thuis. En dat is echt niet omdat wij geen zin in haar hebben of geen tijd voor haar hebben, sterker nog, als ze bij een vriendinnetje is missen we haar echt wel want mn zoontje is 3 en zit nog alle dagen thuis en die kijkt altijd uit naar het moment dat zuslief thuis komt.

We hebben eigenlijk geen vaste regels voor spelen, wel kijken we naar wat het kind nodig heeft, moe is dus gewoon thuis uitrusten. Vanaf een jaar of 5 hebben er ook veel kindjes hier zwemles op door de weekse middagen, dan mogen ze niet afspreken. Gemiddeld denk ik dat ze 3x per week gaat spelen.

5. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Ons zoontje zit nu in groep 2 en ik vond en vind het ook een bijzondere situatie om te zien, die speelafspraakjes. Ik vind ze vaak erg lang, 2.5 of 3 uur ergens spelen vindt men blijkbaar normaal, maar ik vind t erg lang. Mijn zoontje is ook erg moe na school vaak.

Hier is ook nog een middag zwemles, na die zwemles doen we 'niets' meer qua afspraken in principe. En alleen op de woensdagmiddag is het hier afspreken met vriendje. Maar het komt dus ook voor dat als je aangeeft aan een ouder dat het pas over 3-4 weken op de woensdag kan omdat er dan de andere drie al gepland staan, dat de ouders daarover gaan klagen......;) Maar ik houd voet bij stuk.

Mijn zoontje heeft uiteindelijk als het zover is soms wel, soms niet zo'n zin de speeldate:D, maar uiteindelijk heeft hij het bijna altijd goed naar zijn zin gehad. Maar ik pleit ook echt voor rustmomenten.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Kijk gewoon wat je kindje aankan
    Hier mag ze afspreken als er verder niets is. Hier of bij een vriendinnetje. Ik probeer het wel altijd af te wisselen. Ongeveer evenvaak hier als bij de ander.
    Verder bv deze week even niet. Het is zo druk geweest met de Sint en ze is niet helemaal fit. Dus even rust
    Maar voor het zelfde geldt volgende week weer 3x net wat uitkomt en ze leuk vinden
    Overigens vind ik 2 uur lang spelen de max meestal is dat ook de lengte van wat leuk is nog..

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Dochter van 4 mag op woensdagmiddag of vrijdagochtend afspreken. Op woensdag heeft ze een halve dag, net als de oudste, dan mogen ze kinderen meenemen of ze gaan zelf ergens spelen, meteen uit school, tot een uur of 4 of 5.
    Op vrijdag is zij vrij, de oudste heeft dan een halve dag, dan moet ik toch al rijden dus vind ik het niet zo'n probleem om haar ook ergens te brengen of een kindje op te halen dat bij haar komt spelen.
    De rest van de week hebben ze school van half 9 tot kwart voor 3, we zijn dan soms pas kwart over 3 thuis en eten zelf om 5 uur weer, dan ga ik daarvoor echt niet nog kinderen ophalen ergens. Dat vind ik te kort. Ze kunnen hier ook niet op straat spelen, dus zijn dan op elkaar aangewezen. En dat vinden ze heerlijk meestal :D

8. p1982

p1982 Niet meer actief

dochter is 6 en zit in groep 2 en soms speelt ze een weekend met niemand en andere x 2 of 3 x per week
    (kan ook alleen ma , wo en vrij middag spelen(

9. misa

misa Niet meer actief

Hier begint het wat te komen met 5 jaar nu. Maar 5 dagen zou ik te veel vinden. Ik ben gastouder thuis, dus op mijn vrije dagen wil ik niet altijd andermans kinderen in huis. Soms is oké, maar niet altijd.

Hier is het dus soms weken niet, soms 2 keer per week. Er zit ook wel een grens aan, zonder afspraak van een max. Omdat dat hier niet nodig is.

10. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier 2 keer in de week waarop het mag, woensdag en vrijdagmiddag.
    Onze dochter zit net 2 maanden op school en maakt ook al speelafspraken.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Meestal alleen de woensdag omdat de andere dagen de kinderen naar de bso gaan en mijn dochter naar de gastouder. Ik ben wel vaker doordeweeks maar dan kunnen de meeste kinderen niet. Ook vaak op andere dagen zwemles of een andere sport merk ik.
    Ik zou 2x per week zelf genoeg vinden.

12. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Voor onze dochter is 1 keer in de week meer als genoeg. Ze heeft haar rust echt nodig na school. Ze mocht eerst vaker maar dat was echt te veel, boze buien in avond na het afspreken.

Deel Deze Pagina