Ervaring intermittent fasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 27 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.812
    113
    Oh haha, nee, ik bedoelde juist andersom. Het lijkt me thuis moeilijker

Triangel vindt dit leuk.
  2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hmm.. Als ik dus savonds laat niet zou snacken doe ik dus eigenlijk al aan if. Ik ontbijt eigenlijk maar 1x per week. Over het algemeen eet ik dus alleen lunch en diner. Maar ja... die chocola savonds op de bank met Netflix aan...

Marchella en Triangel vinden dit leuk.
  3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Alleen je ontbijt overslaan is wel een erg milde (en niet veel gebruikte) vorm van intermitterend fasting. De meeste mensen eten dan maar 1 x in de 24 uur. Dus of je ontbijt, en dan de rest van de dag niks meer tot aan de volgende ochtend. Of je eet geen ontbijt, geen lunch, om een uur of 5/6 's avonds een lichte maaltijd, en dan de volgende ochtend pas weer. Of je luncht alleen, ervoor en erna niks. Maar dat doet bijna niemand.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben er vorig jaar mee begonnen, maar ben er mee gestopt omdat ik schildklierproblemen kreeg. Vermoedelijk had ik altijd al een sluimerend schildklierprobleem maar heeft de IF het verder aangewakkerd. (Voor je schildklier is het juist beter om gedurende de dag kleine beetjes te eten.)
    Dus het is niet geschikt voor alle doelgroepen, zoals al eerder al werd gezegd.

suus1983 vindt dit leuk.
  5. Triangel

Triangel Niet meer actief

Maar omschrijf jij nu niet de 5:2 methode, waarbij je 2 van de 7 dagen in een week maar maximaal 500 calorieën eet, het liefst in één keer? IF kan ook zijn dat je dagelijks een eetraam van 4 tot maximaal 8 uur hebt.

6. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Nee joh, de meest gebruikte manier van IF is 16-18 uur vasten en 8-6uur per dag een "eetwindow".

@cactusje illustreert precies het ding van IF: het is helemaal geen groot ding. Het is gewoon niet meer de hele dag door grazen, maar bewust zijn wanneer je eet. Hoe je dat invult schrijft IF niet voor.

cactusje, suus1983 en Triangel vinden dit leuk.
  7. Triangel

Triangel Niet meer actief

De 5:2 methode heb ik geprobeerd, maar niet te doen, vind ik. Een eetraam van 12 tot 18 ging me prima af.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.812
    113
    Ja 5:2 of zelfs een hele dag niks eten trek ik ook niet, maar van 12 -18 uur moet te doen zijn.

Triangel vindt dit leuk.
  9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Dit is idd hoe ik het gelezen heb.

10. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Ik ben voor! Behalve dat je er waarschijnlijk ook van gaat afvallen, is het ook goed voor je lichaam. Je geeft je darmen en spijsvertering rust en het is goed voor je vetverbranding.

Je moet alleen wel zorgen dat je aan je calorieën komt. Ik zou dus persoonlijk na 18:00 uur niet meer eten en dan de volgende dag pas weer om 12:30 uur. Heb je je leermomenten toch redelijk over de dag verdeeld en aangezien je de nacht erbij hebt, is het ook wat minder zwaar Een hele dag vasten in de week is trouwens ook wel goed

suus1983 vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.812
    113
    Mijn idee was idd vasten na 18.00 uur tot volgende dag 12.00 uur. Een dag wil ik wel een keer doen, maar lijkt me niet heel slim om daar gelijk mee te beginnen.

12. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Nee dat zou ik ook niet doen. Ik zou mezelf eerst ff de tijd gunnen om eraan te wennen en in dat ritme te komen. Succes trouwens!

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik heb zelf geen ervaring met IF, maar ik vraag me wel altijd af hoe mensen dat doen met (jonge) kinderen?

Vertel je dan dat mama niet hoeft te eten maar kinderen wel? TS heeft 3 jonge kinderen in de groei en naar mijn mening is gezond, gevarieerd en regelmatig eten toch één van de dingen die je mee wil geven aan je kinderen. Goed voorbeeld doet volgen :) De oudste gaat straks de pubertijd in en naar de middelbare school; brood kan zomaar in de prullenbak belanden.... want tsja mama slaat toch ook maaltijden over? (Of eet alleen maar tussen 14.00 en 19.00 uur of zoiets).

Ik weet het niet hoor met dit soort diëten/ levensstijlen. Ik snap best dat je wil afvallen of gezonder wil leven. En ook dat je niet altijd 24 uur per dag het ideale voorbeeld voor je kinderen kan zijn.... nou ja laten we het er maar op houden dat dit dus niet mijn ding is ;)

Compleet off topic, sorry :oops:

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.812
    113
    Misschien kun je dit eerst vragen zonder meteen allerlei conclusies eraan te verbinden?

Zoals al aangegeven ga ik om 7 uur weg van huis. Dan komen de kinderen net uit bed. We ontbijten dus sowieso al nooit samen. Dat doet mijn man met ze. Op mijn vrije dagen zitten ze tot 12 uur op school, dus in principe hoeven ze er niks van te merken.
    In het weekend kan/wil ik gewoon het normale ritme aanhouden voorlopig.

Verder heb ik momenteel overgewicht en dat is niet gezond en ook geen goed voorbeeld en vanuit dat oogpunt is het misschien helemaal niet erg om mijn kinderen dat uit te leggen dat ik aan mijzelf werk en waarom ik daar een bepaalde vorm voor kies.

Buiten dat schijnt (maar daar verdiep ik mij nog verder in) dit dus echt een heel gezonde (en zeker een gezondere manier dan de hele dag door eten) te zijn en zie ik dus het probleem niet zo.

Want overgewicht hebben is wel een goed voorbeeld?

Snoeki, Nikki88 en Triangel vinden dit leuk.
  15. Deliana

Deliana Niet meer actief

:eek: Zie mijn 1e zin! Er staat letterlijk dat ik benieuwd ben hoe mensen dat doen met icm kinderen, inclusief de "?". Het is dus een vraag ipv een conclusie.

En als je de rest nog eens leest, zal je zien dat ik nergens een harde conclusie neer zet en zeg dat je slecht of stom bezig bent.

Ook spreek jou ook niet persoonlijk aan. Excuses als dat zo over kwam, ik ben gewoon benieuwd hoe mensen die IF volgen dat doen met kinderen. Dat is toch niet zo'n hele vreemde vraag? Je doet nu een milde versie, maar er zijn ook mensen die een veel kortere periode wel eten....

EN nee, natuurlijk is overgewicht geen goed voorbeeld (beetje appels met peren vergelijken...). Ik denk persoonlijk dat er gezondere manieren zijn om af te vallen, maar dat neemt niet weg dat ik hoop dat het je gaat lukken en wens je veel succes :)

Riverdale87 vindt dit leuk.
  16. Sybil

Sybil Actief lid

10 mrt 2017
    200
    156
    43
    Hier ervaring met IF. :) Ik heb er eerst een hoop over gelezen, toen wat verschillende methoden uitgeprobeerd. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 14 uur vasten per dag. Nu ik de meeste van die uren slaap is dat goed te doen. Het tijdbestek waarin ik keuzes maak over wat ik eet is kleiner, dat vind ik fijn. Ik wil graag elke dag de dingen eten die ik nodig heb (groente, fruit, vezels, etc.) en die eet ik 'eerst'. Dan is er na elke maaltijd minder ruimte over voor ongezondere keuzes dan voorheen. Tenzij ik besluit te ontbijten met een chocoladekoek :p.

Mijn opmerkingen:
    • Soms heb ik een feestje of etentje, dan IF ik een dagje niet. Het is een uitgangspunt, maar geen strikt dieet.
    • Ik val niet af, maar kom ook niet aan als ik een poosje minder gezonde keuzes maak.
    • Ik heb ook een tijdje 16 uur gevast, maar vond dat toch wat lang. 14 uur werkt het beste voor mij.
    • Ik stop rond 19:00 's avonds met eten omdat ik merkte dat tot 12:00 wachten met ontbijten te lang voor mij is. Dus schuif ik dat wat naar voren. En ik slaap beter sinds ik zo lang voor het slapen stop met eten.
    • Ik sla mijn ontbijt niet over, maar eet het gewoon veel later dan eerst. Ik sta elke dag rond 5:30 op en eet mijn ontbijt tussen 10:00 en 11:00 uur (afhankelijk van hoe laat ik de avond ervoor mijn laatste maaltijd op heb).
    • Als ik stop met eten, stop ik ook met drinken, op thee en water na.
    Dat zijn mijn gedachtenspinsels :).

suus1983 vindt dit leuk.
  17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Op deze manier is het goed te doen. Dan doe ik dat vanzelf al best aardig. Ik eet meestal rond 7:30 uur en avondeten vaak vroeg, als het lukt rond 17 uur. Daarna eet ik nauwelijks nog.

18. Sybil

Sybil Actief lid

10 mrt 2017
    200
    156
    43
    Soms vast ik trouwens wel meer dan 14 uur, maar alleen als ik merk dat ik nog geen honger heb op het tijdstip dat ik meestal weer start met eten. Zeker in het weekend als ik langer heb geslapen, merk ik dat mijn lijf nog niets nodig heeft rond 11:00. Als ik geen trek heb wacht ik gewoon tot mijn lijf zegt 'tijd voor ontbijt!' Dan vast ik soms 16 uur of meer, zonder dat ik het door heb. Maar daar ben ik wel in gegroeid, omdat ik het nu al meer dan een jaar zo doe.

Soms heb ik het idee dat ik door IF beter naar mijn lijf kan luisteren wanneer ik 'zin om te eten' heb of wanneer ik echt eten nodig heb om goed te kunnen functioneren.

(En soms geef ik gewoon toe aan 'zin om te eten' als we samen uitgebreid ontbijten. Zolang dat incidenteel is moet dat kunnen. Paasontbijtje samen is wel zo gezellig :))

suus1983 vindt dit leuk.
  19. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ik heb het ongeveer 3/4 jaar gedaan, althans, m`n eetpatroon erop gebaseerd en het werkte bij mij super. Wat ik deed was sowieso letten op gezond eten en genoeg beweging en 2 echte vasten-dagen inlassen. Op deze dagen at ik niet meer dan 500 kcal. Meestal was dit goed te doen door slim te kiezen met wat ik at (o.a. broccoli, bleekselderij, gekookt ei, gekookte witte vis etc.). In het weekend dronk ik wijn en at ik ook een beetje chips, maar ik lette wel op dat ik dit met mate deed. Ik vond het goed vol te houden, voelde me top, ben er ca 8 kg mee afgevallen en zat daarna op het gewicht dat ik graag wilde. Toen ben ik naar 1 vaste dag gegaan, een beetje afhankelijk hoe de rest van de week eruit zag. Stel ik had een weekend met verjaardagen en at/dronk wat meer/ongezonder, dan vaste ik in de week erop wel 2 dagen. M`n gewicht bleef netjes constant, geen gejojo.
    Toen ik zwanger wilde worden ben ik ermee gestopt en als ik in de toekomst weer wat zou willen afvallen dan ga ik het weer op deze manier doen:).

Triangel en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina