Dames, Vorige week ben ik bij een opticien naar binnen gestapt voor een oogmeting. Ik zie op zich goed, alleen na een kwartier achter de laptop, krijg ik barstende hoofdpijn. In het donker rijden wordt steeds lastiger, ik zie de koplampen van de tegenligger wazig en als ik een half uurtje in de auto heb gezeten als het donker is, komt de hoofdpijn dus ook weer opzetten. Lezen kan ik alleen onder een flink licht, anders dansen de letters voor m'n ogen. Nou goed, dus een meting laten doen en volgens de opticien was alles prima en ben ik dus geen bril nodig. Ook geen leesbril voor bepaalde situaties. Op de vraag wat ik er dan aan kan doen had hij geen duidelijk antwoord, behalve om maar eens met de huisarts te praten. Vanmorgen even gebeld en volgens de assistente leek dit toch met mijn ogen te maken te hebben. Morgenvroeg ga ik sowieso even langs een andere opticien, want volgens mij was dit gewoon een idioot die niet graag van zn brillen af wil Herkenbaar voor iemand? En was er juist wel of niet een bril nodig. Zo niet; dan hoor ik graag een andere oplossing
ja herkenbaar; had zelf ook last met teksten lezen in de verte die mijn moeder wel kon lezen, zag op de snelweg de borden net te laat om de hele teksten te kunnen lezen... heb toen eens een meting gedaan aan zon snel meetapparaat (kijk je naar luchtballon) kwam niks uit...hele tijd later ergens anders nog laten meten en toen hebben ze ook een uitgebreide oogtest gedaan en toen kwam er dus wel wat uit....-1 en een halve cillinder...(overigens hebben ze die niet in mijn glazen gezet die cillinder omdat het niet heel veel toevoegde )...maar moet zeggen dat t wel degelijk scheelt hoor bril op of af...zie ineens de voegen van de huizen aan de overkant haha en kan de huisnummers lezen....moet alleen bekennen dat ik die bril zo irritant vind zitten dat ik hem eigenlijk nooit opheb (en in het donker met autorijden moet ik t wel echt doen , scheelt zooooveel). dus zou t zeker nog ergens anders laten nameten!
Vanmorgen op laten meten en volgende week kan ik de bril ophalen. Voor ondersteuning enzo. Was na een minuut al duidelijk wat het probleem was. Het uitzoeken van een bril duurde al met al langer dan de meting zelf
Ga eens langs de oogarts ! voor hetzelfde geldt is er iets mis en blijf je er mee lopen. Opticien in een winkel is toch anders dan een ecthe oogarts in het oogziekenhuis.
Ik zou voor een eerste meting niet naar een opticien gaan. Ik zou eens een afspraak maken bij de oogarts. Een opticien, weet hoe hij sterkte kan meten, meer niet. Sommigen zijn goed opgeleid hoor, maar ik ken ketens die het met een dagje curss leren. Prima als je al een bril hebt en weet wat je nodig hebt, maar voor een eerste keer zou ik zeker even langs de oogarts gaan of als je dat neit wilt, de middenweg en langs een optometrist.
Ik zou eens langs een optometrist gaan; die zitten tegenwoordig ook vaak in de winkels en zijn hbo opgeleide opticiens. Zij kunnen uitgebreid meten. Laat niet alleen zo'n computermeting doen, maar ook dat je echt cijfers/letters moet lezen met glaasjes ervoor. Dat zegt veel meer. Voor een uitgebreide brilmeting kun je eigenlijk niet echt bij de oogarts terecht (bijzondere gevallen nagelaten). Die hebben daar geen tijd voor. Hier is het zo dat we een globale meting doen en mensen weer terugverwijzen naar de opticien voor een uitgebreide meting. (en het scheelt je 150 euro ) Maar om op je vraag terug te komen. Je hoofdpijn klinkt wel oogheelkundig. Dus ik zou er zeker nog eens goed naar laten kijken.
Dit heeft hij inderdaad gedaan. Hij is de enige in de winkel die de uitgebreide meting mag doen. Een vrouw heeft eerst een simpele meting gedaan met een huisje in de verte om een idee van de sterkte te krijgen. Daarna de uitgebreidere meting. Met glaasjes, letters, plaatjes en kleuren. Rechts was dezelfde uitslag als de korte meting. Links was iets slechter. Na de eerste meting was voor haar al duidelijk dat een bril zeker nodig is. De man was na 2 letters al overtuigd dus was het alleen een kwestie van de sterkte bepalen. In de loop van volgende week wordt ik gebeld om m op te komen halen.
ah das fijn, volgende week al ophalen das snel zeg! en wat is er uit gekomen qua sterkte? ben wel benieeuwd omdat ze je eerst eigenlijk zeiden dat t niet nodig was...
Ja, ik heb ervaring. Naar mijn mening kon ik goed zien. Maar had wel vaak hoofdpijn. Teletekst kon ik savonds niet lezen. Alleen met half dicht geknepen ogen. Verkeersborden kon ik wel lezen maar vrij laat. Ik moest me steeds concentreren om scherp te zien. Ogen op laten meten bij de specsavers. Ene oog had ik -0.25 en de ander oog -0.50. Mijn klachten konden best daardoor komen. Toch een bril geprobeerd..... En mijn hoofdpijn is vrijwel helemaal weg gegaan. Voor 2 jaar geleden kreeg ik weer meer hoofdpijn. Dus toen weer de ogen laten testen en had op beide ogen weer een 0.25 afwijking meer. Met bril zie ik weer blaadjes aan de bomen op afstand en kan ik weer teletekst lezen.
Uhm, iets met plus en min Zal m even overschrijven van de bon. Rechts; sf: +0,50 C:-0,50 Links; sf: 0,00 C: -0,75 Dus....
Ah, dan snap ik het bonnetje ook gelijk. Ik kan dat niet onthouden joh haha. Links is wel erger dan rechts en dat idee had ik wel maar niet dat het zo erg te merken was. Hij dekte mn rechteroog af met de meting en zag helemaal wazig in de verte.