De lekkerste stoofpeertjes...

Discussie in 'De lounge' gestart door Jel, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

Ik heb voor het eerst in mijn leven stoofpeertjes maken. Hoe maken jullie dat? Hebben jullie een lekker recept voor mij? Hoe krijg je die rode kleur eraan?

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

die rode kleur kan je maken met special perensuiker. in de supermarkt te koop. ik gebruik het nooit overigens. ik schil gewoon de peren en doe er een scheutje diksap bij. verder niets. vind ze dan zoet genoeg

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Gieser Wildeman peertjes gebruiken. Schillen en koken met iets water (echt een bodempje) en ze worden vanzelf rood. (evt. beetje kaneel er over)

4. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    gieser wilderman schillen, in een pan met water;
    als ze koken doe ik er suiker bij en een flinke scheut roosvicee en dan laat ik ze wel 3 uren doorkoken tot zij lekker rood en zacht zijn.

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Als ik stoofpeertjes maak doe ik gelijk een aantal kilo en daar gaat zeker een halve fles zoete rode wijn bij :):D
    Daardoor worden ze erg donkerrood/paars en krijgen een heerlijke smaak. Zo deed mijn oma het vroeger al mijn ma doet precies hetzelfde en ik ook ;)

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik doe de peertjes onder water zetten en daar nog flink suiker bij en een hele flinke scheut ranja. Dan 'n uur of anderhalf koken en ze zijn superlekker. Vorige keer had ik er ook 'n kaneelstokje bijgedaan.

7. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Ik maak altijd een kilo peertjes ( drie grote liefhebbers van peertjes in huis ;) ), ik schil ze dan en haal ook gelijk het klokhuis eruit, doe ze in een pan en vul deze met een halve fles rode wijn, dan vul ik het bij met water tot ze helemaal onder staan, daar doe ik 4 zakjes vanille suiker in en een schepje gewone suiker, dan een kaneelstokje ( poeder mag ook ) en dit laat ik de hele dag lekker pruttelen, om de saus wat dikker te maken doe ik er een schepje maizena in, dit doe ik net zoveel tot ik het dik genoeg vind. Uiteraard altijd de peertjes in de gaten houden, mocht het water lager staan dan kan je er altijd wat water bij doen.

8. Jel

Jel Niet meer actief

Ik meende al dat er speciale perensuiker bestond en ben er toen straks in de supermarkt naar op zoek gegaan, niet gevonden. Waar ligt het? Bij de suiker? Bij de groenten en fruit? bij de bakproducten? Ikke niet weten...

Ik wil zo veel mogelijk de dingen gebruiken die ik verder al in huis heb, dus ranja hebben we wel. Aardbeienranja, is dat goed?

En hoe zorg je dat dat saus een beetje dikker word en niet zo waterig blijft? Met maizena of een ander bindmiddel?

9. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Door een paar scheppen suiker toe te voegen wordt het stroperig. Erg lekker.
    Ik maak ze zelf altijd met 3 a 4 kruidnagels, 3 eetlepels suiker en een scheut wijn voor de kleur en erg lekker voor de smaak. De alcohol verdampt wel bij het koken!

10. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

maizena of allesbinder.

Je kan je peren ook gekleurd krijgen met bruine suiker, weet niet of je dat in huis hebt. Als je ze echt rood wilt kun je het best wijn gebruiken, de alcohol verdampt dus daar heb je ook geen last van ;)

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Hey Jel,
    Die speciale suiker staat vaak bij de peertjes zelf, maar deze suiker heb je echt niet nodig hoor! Echte suiker is net zo goed.

Je kunt het binden met allesbinder

12. Anice

Anice Niet meer actief

Hier ook heel wat rode zoete wijn erbij eneen kaneelstokje, heerlijk!

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

klopt. maar idd tis meer geldklopperij. voegt weinig toe;)

14. Jel

Jel Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden. Wijn ga ik niet gebruiken want dat vind ik vies. :) Denk dat ik maar gewoon scheppen suiker of bruine suiker erdoor doe. En nog eventueel bind met allesbinder.

15. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik kook ze zonder die rode suiker. Kook ze in Gluhwein! koop elk jaar gluhwein in bij lidl of aldi in december ;) in gluhwein zitten de goede kruiden. Gooi er suiker in en laat ze lang koken en ze worden mooi rood :) en bindt het af met Custard. deze tip heb ik van mijn moeder van de gluhwein en je krijgt er lekkere peertjes door :)

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    gewoon Gieser Wildeman peren met een bodempje water, wat scheppen suiker, een zakje vanillesuiker, kaneelstokje en kruidnagels.

en veeeeel geduld :)

17. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik kook ze alleen in water en (riet)suiker! Paar uur op zacht laten staan en ze worden mooi zacht,zoet en rood.

Het sap is dan wel dun maar dat vinden wij juist lekkerder.

18. Jel

Jel Niet meer actief

Moet dat een paar uur pruttelen? Want dat is ook nog een goeie om te weten idd... Wie kan mij vertellen hoelang het precies moet?

19. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik deed het altijd minstens een uur of drie

20. MichMar

MichMar Niet meer actief

gieser wilderman op 3 kilo peren een kilo suiker, een kaneel stokje (of 2) en wat bessensap, niet rood genoeg na een uur dan nog wat bessensap toevoegen 3 uur sudderen. Peren afgieten, sap op vangen. Kopje sap eruit halen en aanmengen met maizena, vocht opnieuw aan de kook brengen en het mengsel van Maizena al roerend toevoegen...
    Nooit het bindmiddel meteen aan al het vocht toevoegen dan krijg je gegarandeerd klontjes... Succes en eet smakkelijk ;)

Deel Deze Pagina