Hallo! Ik ben net terug van vakantie naar Frankrijk en we zijn met onze zoon daar naar het ziekenhuis geweest omdat hij van de een op de andere dag blauwe plekjes op zijn rug kreeg. Nu hebben ze daar zijn bloed afgenomen en na een uur kregen we de uitslag, er was niks gevonden en na een geruststellend praatje zijn we weer gegaan. Nu zit ik de papieren na te kijken die we hebben meegekregen en zie ik toch wel wat afwijkende cijfers. Ik heb al gegoogled maar kan er niet echt wijs uit. Leucocytes Normaal tussen de 4 en 10 en bij zoontje 14,88 S.G.O.T Normaal tussen de 14 en 36 bij zoontje 43 P.A.L. Normaal tussen de 38-126 bij zoontje 279 Als iemand een idee heeft. Ga sowieso met deze papieren naar de huisarts hoor Bedankt!!
Leukocyten zijn ontstekingswaarden, een kleine verhoging daarvan heb je al snel, niks om je zorgen over te maken. De rest kan ik je niet mee helpen.
Ik zal zoiezo opnieuw bloed laten prikken want vaak hanteren ziekenhuizen al andere reken technieken om een waarde te berekenen, dan zal dat in het buitenland helemaal anders zijn. Voorbeeld: ziekenhuis had waardes voor longembolie uitgerekend, naar huisarts gestuurd. Die checkt de waardes en volgens hun berekening had ik al dood geweest, bleek dat ze t net anders berekende.
Worden de uitslagen ook doorgestuurd naar mijn eigen huisarts? Ook als je in een ander land naar het ziekenhuis bent geweest?
Dit beeld zie je bij infecties en dan zie je ook afwijkende leverwaarden. PAL weet ik niet wat het is. Zou over een aantal weken nog een keer laten prikken om te zien of het lichaam hetzelf heeft opgelost.
Sgot is een van de leverwaarden. Goed om te bedenken dat de referentiewaarden vaak voor volwassenen zijn en die bij kinderen net iets anders zijn. Klinkt mij niet verontrustend (bij probleem niet een paar punten te hoog maar veel hoger), de afkorting pal kan ik niet plaatsen. Meestal wordt papieren aan jullie meegegeven om aan huisarts te geven. Zou er niet van uitgaan dat dat automatisch gebeurt.
Dankjewel overtherainbow en andere meiden natuurlijk! Werk jij in het ziekenhuis ofzo? Ik heb zelf ook gegoogled en ik kwam op P.A.L. +GGT en dat is normaal tussen 38-126 en hij heeft 279 voor zover ik kon vinden had dat ook iets met leverwaarden te maken
Hallo Leucocytes Normaal tussen de 4 en 10 en bij zoontje 14,88 Leucocyten zijn witte bloedlichaampjes en maken deel uit van het menselijke afweersysteem. Deze witte bloedlichaampjes vernietigen ziekteverwekkers. Zoals Nala al heeft aangegeven zijn dit ontstekingswaarden en komt een lichte verhoging daarvan snel voor. S.G.O.T Normaal tussen de 14 en 36 bij zoontje 43 S.G.O.T zijn enzymen die worden gemeten om de leverfunctie te bepalen. De normale niveaus liggen tussen 5 en 40 eenheden per liter serum. Dit kan echter afwijken afhankelijk van de meettechnieken in het ziekenhuis. Een te hoog niveau moet echter niet altijd door een leverschade komen dit kan ook door een spierschade bijvoorbeeld. De waarde 43 i.p.v. 36 vind ik ook niet heel erg verontrustend. Iedereen is individueel dus ook jou zoontje, kleine afwijkingen in bloeduitslagen zijn er bij bijna iedereen. Ten slotte zijn we allemaal anders P.A.L. Normaal tussen de 38-126 bij zoontje 279 P.A.L. heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, ik heb het even gegoogled en kwam toen uit bij "la phosphatase alcaline". Op de site van het franse lab staat dat dit eveneens samenhangt met leverwaarden en spierwaarden. Ik wil er nog een keer op wijzen dat alle waarden referentiewaarden zijn. Jou zoontje is natuurlijk ook een kind i.p.v. een volwassene. Ik ken de standaard waarden voor een kind niet maar deze zouden weleens kunnen afwijken van de referentiewaarden die op het formulier staan. ik hoop dat je wat hebt aan deze info, niet teveel zorgen maken (zoals ze in her Franse ziekenhuis al hebben gezegd) en het allerbeste voor je zoontje. Natuurlijk even naar je eigen huisarts, deze kan je vast nog veel beter informeren. Groetjes a2cmieux
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg! Stiekem maak je je toch een beetje zorgen, zeker omdat hij net na geboorte hyper bilirubine gehad heeft en eigenlijk een bloedwissel nodig had(ze durfde de reis naar een ander ziekenhuis niet aan) Ik ga sowieso morgen de papieren afgeven bij de huisarts en vraag of ze er eens goed na willen kijken. Nogmaals bedankt lieve meiden!
Pal zou dus staan voor alkalische fosfatase. Hier in nederland mag deze <300 zijn bij kinderen. Wat ik zo zie zijn het standaardtesten om een ontsteking op te sporen en dan met name in de lever, aangezien deze de afvalverwerker is. Ieder mens is individueel, dus deze licht verhoogde waarden hoeven niet zorgwekkend te zijn. Sowieso is het zeker niet verkeerd om even langs de huisarts te gaan. Dan kunnen de onderzoeken vanuit frankrijk in het bestand van je zoontje opgenomen worden.