Op korte termijn erven wij een zeer groot bedrag. Dit gaat om zoveel geld, dat ik serieus echt niet goed weet wat we ermee moeten. Op den duur gaan we zeker een adviseur in schakelen, want we willen hier natuurlijk op een heel verstandige manier mee omgaan. Ik vind het heel lastig om een bedrag te noemen, maar het betreft sowieso een bedrag met 6 nulletjes. Het duizelt me al als ik eraan denk. Wij hebben ons leven zelf echt prima op orde. Een eigen bedrijf opgezet, we hebben een leuk huis, we kunnen doen wat we leuk vinden en eigenlijk hebben we niet meer nodig om gelukkig te zijn. We hebben ook afgesproken dit nooit met anderen te delen, al zullen er ongetwijfeld vermoedens te zijn. Ook de onzekerheid over wat mensen dan ineens van je denken, vind ik heel moeilijk, vooral omdat we onze zaakjes zelf ook prima op orde hebben en dat helemaal zelf voor elkaar gebokst hebben. Natuurlijk kan je van alles bedenken en is het fantastisch wat we onze kinderen later kunnen bieden. We zullen ons nooit geen zorgen meer hoeven maken en dat is heel fijn. Maar verder hebben we echt geen idee. Wat zouden jullie doen? ps Ik heb hiervoor even een ander profiel aangemaakt ivm evt. herkenning
Ik zou het om te beginnen spreiden over wat banken. Dan kun je rustig nadenken wat je er mee wil. Een adviseur hierin lijkt me heel verstandig. Ik zou dan kiezen voor een onafhankelijke, niet een van een bank. Vastgoed kopen is altijd een mooie investering. Geniet ervan!
Een goede adviseur zoeken, investeringen doen ( vastgoed/bedrijven ), goed doel steunen, heeeeeel veel vakantie herinneringen gaan maken. Oh en soms ook even niet er verstandig mee omgaan en er lekker van shoppen ik noem dat een goede investering in jezelf ook heel belangrijk.
Wat fijn voor jullie dat eventuele zorgen voor de toekomst nu niet meer van toepassing zijn. ik herken deels wat je zegt over anderen. Ik heb zelf enkele jaren geleden ook een erfenis ontvangen en mensen kijken ineens heel anders tegen je of zo, heel gek. Inmiddels zit het allemaal in ons huis, dus is het “op”. wat ik nu nog zou doen is, de hypotheek helemaal afbetalen. En als het kan die van mijn ouders ook. Ik zou een verstandig deel vastzetten voor de toekomst. Als het mogelijk zou zijn, zou mijn man een dag in de week minder gaan werken om meer tijd met dochter door te brengen. verder zou ik weinig impulsaankopen doen, daar zijn wij niet zo van.
Ik zou als ik het nu niet nodig hebben toch ook een deel zo wegzetten voor als er wel wat gebeurd. Misschien 50% save wegzetten echt voor later ook al weet je dat je het dan al goed hebt. En 50% voor nu en binnen een korte tijd te gebruiken. Bv voor kinderen die gaan studeren of extra hulp nodig hebben met school ivm achterstand covid. In ieder geval geniet! Niet veel mensen krijgen deze kans en ondanks dat je het niet nodig hebt mag je er best blij mee zijn. Maar ik begrijp helemaaaaal dat je dit niet aan de grote klok hangt.
Ik zou vastgoed kopen in het buitenland en dat evt verhuren, zodat je daar inkomsten van hebt Verder hou ik me aanbevolen als begunstigde, mocht je er echt geen bestemming voor weten
Hier ben ik het helemaal mee eens. Lijkt mij zo leuk om gewoon echt ongegeneerd winkels in te gaan en te shoppen. Maar ook, hoe tof is het dat je in de zomer een reis van 4 weken kan maken naar mooie landen, ver weg en in de winter 2 weken naar de sneeuw of zon. Persoonlijk zou ik niet meer voor mijn huidige werk kiezen, maar vrijwilligerswerk gaan doen. Maar goed, met deze bescheiden wensen is het einde nog lang niet in zicht, dus een adviseur lijkt mij verstandig ja.
Ik snap heel goed dat je dit niet aan de grote klok wilt hangen, zo zou ik er ook in staan denk ik. Wij zouden t.z.t. de hypotheek afbetalen, een vakantiehuis in het buitenland kopen, een deel schenken aan onze ouders, een goed doel steunen, een deel voor onze kinderen opzij zetten en minder gaan werken. Stoppen met werken is lastig denk ik, als je het nieuws niet met de buitenwereld wilt delen. Verder.. echt geen idee. Wij hebben het ook goed en hebben in principe niks nodig.. Veel succes (en plezier) met alles wat nu op jullie pad komt!
Dit zou ik ook doen. E.e.a. Afbetalen (zoals hypotheken) en ook voor onze ouders. Wellicht nog een leuke investering doen. Deel apart laten staan want je weet het nooit. En verder ook lekker genieten als gezin. Geld mag ook wel een beetje rollen.
Ik zou idd hypo afbetalen en een adviseur zoeken. Ik zou niet meteen van alles kopen (althans niet meteen super grote aankopen) maar eerst even wennen aan het idee. Je kunt natuurlijk ook gewoon lekker luxe leven vanaf nu zonder huis in het btl en. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik me nog af of je wist dat dit er ooit aan zat te komen of is het een totale verrassing?
Mijn vader is plotseling overleden, dus in dat opzicht wel onverwacht, maar we wisten wel van te voren dat hij zowel bij overlijden als na zijn pensioen ervoor zou zorgen dat wij het goed zouden hebben. Al had ik nooit stilgestaan bij zo'n gigantisch bedrag. In dat opzicht vind ik het ook heel moeilijk om er blij mee te zijn, mijn vader is door dat geld niet gelukkig geworden en dit heeft er o.a. toe geleid dat hij er nu niet meer is. Het is allemaal wel een beetje dubbel.
zorgen dat het veilig blijft, in geval van faillissement bedrijf dat dat daar buiten blijft idem met een scheiding. Meerdere banken? Hypotheek en leningen afbetalen? Ik zou nooit nu al stoppen met werken, misschien allebei een dag minder werken, maar wat moet je nu doen als je niet meer werkt? Vrienden enzo werken ook allemaal. Dus dat zou ik niet doen. Voor nu: misschien een mooie reis maken of iets kopen wat ik graag zou willen maar waar ik nog geen geld voor overhad. In mijn geval de badkamer: zat al in het huis, niet echt iets mis mee, maar zou ik wel willen aanpakken, maar niet erg genoeg om nu te willen zeg maar. Staat op de planning voor “ ooit”. Zou denk ik mijn huis laten schilderen door een vakman, voor nu veel te gortig qua geld, maar man is mij te slordig. Heeft bijv met plafond verf de muur aangetikt en andersom. Ik kan het niet, vandaar dat man het toch gedaan heeft, maar ik vind het lelijk. Zou het inderdaad geheim houden, want anders schijn je allemaal gebedel te krijgen. Geen ervaring mee, ik heb echt geen bedrag van zes nullen tot mijn beschikking. Wel fijn dat je je nooit meer financiële zorgen hoeft te maken!
Een verbouwing aan je huis? Mooie badkamer, mooie tuin? Ik zou zeker ook geld opzij zetten voor de kinderen, als startkapitaal voor een eigen woning. En dan kijken hoe je de rest kunt inzetten om eerder te stoppen met werken, of langzaam kunt afbouwen. 2 a 3 dagen werken na mijn 60e lijkt me heerlijk.
Ik zou het inderdaad niet rond vertellen. Ik ken iemand die miljoenen heeft gewonnen met de postcode loterij. En tja dan kom je dus met je gezicht op tv en postcode en straatnaam erbij. Die heeft ontzettend veel bedel brieven gehad, mensen die aan de deur kwamen voor geld. En mensen gaan je toch anders behandelen helaas. Etentje met collega's...oo jij kan wel betalen toch, je hebt geld zat. Dat soort dingen. Ik zou naar 2 onafhankelijke adviseurs gaan. En kijken bij wie ik het beste gevoel zou hebben. Maar zet het eerst veilig verspreid over 3 rekeningen en verwerk het overlijden van je vader. Nadenken over dit geld kan ook over een jaar.
Ik zou een deel wegzetten voor je kinderen zodat zij straks een makkelijke start hebben. Studie, auto, huis. Hypotheek afbetalen. Investeren in een huis, hier of in het buitenland. Verspreiden over banken/beleggingen Schenken aan anderen en goede doelen. Maar ook wel een vakantie of een gekke aankoop doen. Juist ook om je vader te “herdenken” en zijn negatieve ervaring met het geld waar hij niet gelukkig van werd omzetten in iets waar jullie wel gelukkig van worden. En gecondoleerd natuurlijk. Misschien voor velen een droom zoveel geld te erven maar je vader missen is niet niks. Sterkte
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader. Ik heb geen advies maar dit laatste stuk herken ik heel erg. Mijn schoonvader is ook 7 maanden terug overleden en ook hij had een aardig vermogen. Toch heeft mijn man er heel veel moeite mee dit te erven omdat zijn vader zoveel geld heeft achtergelaten vanwege zijn manier van leven. Zelf is hij er nooit gelukkig mee geweest en alles draaide om geld bij hem. Het voelt heel dubbel allemaal. Dit heeft er ook toegeleid dat er tot op heden nog steeds niks gedaan is met de erfenis.
Gecondoleerd! Sorry had niet in de gaten dat je pa was overleden (dacht van een verre oom ofzo). Snap dat het dubbel is en daarom zou ik de tijd nemen om te bedenken wat je er mee wil doen.
Gek dat veel geld ook geldzorgen kan geven. Ik ben blij dat wij genoeg hebben, maar niet teveel. Ik snap dus je post denk ik wel. Wat moet je nu doen met zo'n groot bedrag. Ik heb een bucketlist en die zou ik afgaan. De rest investeren in vastgoed. -Dus dat wordt met de kids ieder jaar 3 a 4 weken reizen in New-Zeeland, Australië, Canada, Amerika, naja je snapt het wel. -Wij huren, dus ik zou een huis naar wens laten bouwen. Niet veel groter dan nu, maar wel flinke tuin eromheen. -Er is een goed doel dat mijn hart heeft en waarvoor ik zelf in het buitenland heb gewerkt. Daar zou steun heengaan. -Zomaar een keer kopen wat ik wil, zonder op de prijs te letten. Gewoon om te weten hoe het voelt haha! En dat was het. De rest investeren en terug naar m'n gewone leventje, zodat ik naar die fantastische vakantie uit kan kijken.
Gecondoleerd TS! Lijkt me regel erg moeilijk zoals jij het nu verteld. Wat iemand hier boven ook zegt, ik zou er iets positiefs en moois van proberen te maken. Een herinnering, een schenking aan iets dat heel erg belangrijk voor je is. Ik noem maar iets. Sterkte.
Allereerst gecondoleerd! Wij hebben pas ook een grote erfenis ontvangen (alhoewel sommige dingen nog lopen). Heb je al een erfrecht verklaring van de notaris gekregen? Daar moet je mee beginnen, anders kom je niet ver. Verder zou ik inderdaad een financieel adviseur aanraden. Wat wij nu voor plannen hebben is onze hypotheek afbetalen, gebruiken voor vervroegd en extra pensioen, schenking voor de kinderen en 2 nieuwe auto's kopen (mijn huidige komt uit 2009, dus die was sowieso aan vervanging toe). Daarnaast vinden wij het leven vieren heel belangrijk dus willen we als de kinderen iets ouder zijn asociaal lang en luxe op vakantie gaan (huis in het buitenland kopen heeft in ons geval geen zin meer ). Verder hoop ik dat de spaartax er af gaat, want een goed gevulde bankrekening is altijd fijn om achter de hand te hebben. Zo hadden wij een aparte spaarrekening voor de studies van de kinderen, dat potje is nu gelijk goed gevuld. Houd er trouwens wel rekening mee dat je erfbelasting moet gaan betalen, dus geef niet gelijk alles uit! Wij hebben nog geen aanslag ontvangen, maar als je van die online bereken tools invult, dan schrik je je rot. Die erfbelasting is gewoon meer dan dat sommige mensen als hypotheek hebben op hun huis. Ik zal vast wel dingen vergeten, als je vragen hebt, stel ze gerust!