Eén van onze katten is ontzettend graag buiten. Hij mag alleen maar in de achtertuin, maar zodra de deur open gaat is ie helemaal in de gloria. Dan rolt ie een paar keer over de tegels en vervolgens kan ie úren tussen de aardbeien liggen (die we overigens niet meer op eten omdat ie er zo af en toe ook z'n behoefte doet ). Sinds miniNooNoo er is merkte ik dat er een kat in huis plast en ik kwam er maar niet achter wie. Net dus wel en het was dus de buitenkat. Het was niet z'n normale plashouding, maar helemaal rechtop met een trillende staart. Sproeien dus? Hij was overigens ook degene die mij twee weken heeft genegeerd nadat ik ben bevallen. Ik heb het idee dat ie gepikeerd was omdat ie niet naar buiten mocht, maar ik weet het ook niet zeker. Nu zit ik te denken om een kattenluikje in de achterdeur te maken zodat ie altijd naar buiten kan als ie dat wil. De deur hoeft dan niet altijd open te staan, want zoals nu vind ik dat echt te koud. Maar voordat ik een gat in m'n achterdeur maak, wat is jullie ervaring? Onze achterdeur zit in de woonkamer, zeg maar het gedeelte waar de bank staat. Tocht dat niet, zo'n ding? En in de winter?
Wij hebben ook een kattenluikje (voor onze hondjes ) en ik moet zeggen dat het prima bevalt hoor... Wij hebben deze: Bekijk bijlage 161136 Dus dan zit er een soort magneetje onderin, dan waait het luikje niet de hele tijd open en dicht. Daardoor dus ook geen last van tocht.
een luikje in je woonkamer zou ik niet doen hoor. als het waait, waait het luikje open.... wij hebben het naast de voordeur en nog 1 in de haldeur... dat werkt goed en hou er rekening mee dat er ook andere katten binnen kunnen komen er zijn luikjes die op een magneet of chip werken dan kunnen alleen de geregistreerde of katten met magneet naar binnen. en een luikje zou je denk ik wel in dank afgenomen worden denk ik! succes!
We hebben geen andere optie dan de woonkamer, dat is de enige manier om naar de achtertuin te gaan Met zo'n magneetje zou het windprobleem dus wel opgelost zijn denk ik?
Wij hebben er ook 1, naar het balkon toe en die opent alleen als je er druk op uit oefent. Geen last van tocht e.d
Ik heb 3 katten maar absoluut geen kattenluikje. Eén van de katten heeft er nog wel eens een handje van om muizen te vangen en laat ik nou niet zo dol zijn op muizenlijken in mijn huis. Dus nee, hier moeten ze toch echt wachten tot ik de deur voor ze open doe.
Als je een kattenluikje neemt dan zou ik wel zo één nemen met een magneetje, zodat alleen jouw kat naar binnen kan. Anders heb je een grote kans dat de buurt katten in jouw huis zitten. Het tochten vond ik zelf 100% meevallen, mits je een goed sluitend kattenluik hebt. Nadeel van een kattenluik is dat jouw kat alles mee naar binnen kan slepen, dus dode en levende muizen/ vogels e.d. Het is bij ons meer dan eens voorgekomen dat er rottende muizen in huis lagen of levende muizen rond renden. Dit is voor ons de reden geweest om in ons huidige huis geen kattenluik te zetten. De kat kan in en uit huis als wij er zijn (dan openen wij de deur) en anders niet.
Wij hebben er 1 die op de chip werkt. Die sluit na een paar seconden open te zijn automatisch af om te voorkomen dat er andere katten binnenkomen. Wij hebben ervoor gekozen omdat we onze katten geen bandje om willen doen (kans op verstikking) en ook niet wilden dat bij een magneet luikje een kat in de buurt ook binnen kon komen met zijn magneet halsbandje. Helaas is een chip kattenluik niet goedkoop.
Dankjewel voor de reacties! Het kattenluik zal alleen gebruikt worden als wij ook thuis zijn want als wij weg zijn mogen de katten niet in de woonkamer. In principe gaan ze ook niet zonder ons 'toezicht' in de tuin, als ze willen kunnen ze namelijk op de schutting en dan zijn ze er zo een keer vandoor natuurlijk. Ik denk dus dat ik voor zo'n kattenluikje ga waarbij ze een beetje moeten duwen als ze er door willen en eentje die op slot kan. Als we er dan niet zijn, gaat ie op slot. Als we er wel zijn kunnen ze dus gewoon naar buiten en kunnen we ook mooi in de gaten houden wat ze allemaal wel niet naar binnen slepen
deze hebben wij ook, plus een ronddraai schijfje voor 4 standen (helemaal open, helemaal dicht, binnen->buiten, buiten->binnen). Waait echt niet open door tocht.
liever muizenlijkjes als wakkerliggen 's nachts.... maar dat is toch wel het grootste nadeel... muizen, mollen en vogels in huis....
ow en ik zit hier op de hoek en met harde wind klappert het luikje echt ook met magneet... maar wel naar buiten toe, want ik heb een smartflap die alleen naar binnen open gaat als onze katten voor de deur staan. grote luchtdrukverschillen denk ik..
wij zitten ook op een hoek, en onze luikje gaat met de wind niet open. maar ik zou het luikje niet in de woonkamer doen, het tocht