Ervaring Kentalis peutergroep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 18 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Ook hier alvast een indicatie in de pocket maar wat ik al aangaf; ze is net 2. Dat betekent dat we nog een halfjaartje moeten wachten. Ondertussen praat ze dan wel niet maar zingt ze echt letterlijk de hele dag door. Daarbij wordt gehuppeld gesprongen en gedanst dus stil is ze zeker niet :D

    Hier ook een poosje gedacht dat gehoor minder was maar ze heeft al een jaartje buisjes. Gehoor is daarna getest en is prima. Ik kijk het gewoon nog even aan en hopelijk hoor ik haar gauw in 2 woord zinnetjes kletsen
     
  2. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Bij mijn zoontje was de oorzaak duidelijk met 11 maanden buisjes gehad dus 11 maanden bijna niks gehoord dus echt een forse achterstand

    Hij praate wel maar alleen losse woordjes en ook vrij onduidelijk

    Mijn oudste had dit zonder oorzaak maar die zei juist heel veel maar onverstaanbaar ook hij heeft Kentalis gedaan erna cluster2 2 jaar nu is die 12 en sinds Groep 3 regulier
     
  3. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Mijn dochter praat ook wel losse woorden maar nog geen 2 woord zinnetjes. Ook nog niet echt 'kletsen' zeg maar. Ze benoemd en wijst naar alles wat ze kent en benoemd het dan nogmaals. Dus bijv ze ziet in een boekje een boom dan wijst ze ernaar en zegt ze boom boom boom. Op zich begrijpt ze wel best veel. Maar het lijkt of ze gewoon nog niet zoveel interesse heeft in taal. Ook haar uitspraak is soms wel ok en soms hele makkelijke woorden die ze heel anders uitspreekt. Komt nog niet echt iets 'vertellen' of 'vragen'. Geeft ook vaak niet echt een antwoord in ja of nee maar schudt meer haar hoofd bij nee en zegt dan 'eh'. Ja zegt ze soms wel of ze klapt in haar handen als antwoord.

    Loop met haar bij logopedie en die gaf aan nog even aan te willen kijken. Moest zo'n woordenlijst invullen en ze scoorde matige achterstand maad logopediste vond het nog niet zorgelijk. Verder wel heel sociaal. Ik weet niet waarom maar soms denk ik aan een tos oid. Ook omdat ze een woord de ene keer zo uitspreekt en de andere keer zo.

    Herkent iemand misschien haar kind hierin? Ik ben zeer benieuwd of ze nou gewoon laat op gang komt of dat ze een probleem heeft met taal.
     
  4. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hoi, het lijkt alsof je over mijn dochter verteld. Precies hetzelfde hebben wij ook meegemaakt. Wij zijn doorverwezen naar audiologisch centrum en hebben we ons dochter laten testen. Op taal scoorde ze onder-gemiddeld en op iq boven gemiddeld. Wij voeden haar tweetalig op. Moedertaal had ze ook achterstand, nu praat ze echt goed. Ze zit sinds 2 weken op Kentalis en daar doet ze het ook super goed. We gaan vaak naar het speeltuin en daar speelt ze met Nederlandse kinderen! Geloof me dat helpt! Ik hoop dat ze met basisschool kan starten, want zo leert ze sneller. Kentalis gaan we zoziezo door laten, want dat zal ook helpen! Ik zou zsm contact opnemen met audiologisch centrum of vragen aan je logopedie voor doorverwijzing. Je hebt een enorm wachttijd daar!
     
  5. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Hoi Ebrum herken je echt alles? Kun je specifiek benoemen wat je herkent? Ik hoop nog steeds dat ze gewoon laat is maar ergens zegt mijn gevoel me dat er meer zou kunnen zijn...
    Mijn dochter heeft verder ook niet te maken met een 2de taal oid.

    Ze is deze maand net 2 geworden. Ze is vrij laat begonnen met verbale communicatie zeg maar. Ze noemt ons bijv nog maar sinds een poosje bij onze naam. Ook de namen van haar broertjes weet ze pas sinds een poosje. Ze kent best wel veel woorden maar alle woorden die ze kent heb ik haar wel geleerd zeg maar. Ze pikt zelf niet zo snel taal op. Waar het bij andere peuters een beetje vanzelf gaat moet je echt haar aandacht ervoor vragen.
    Vragen doet ze nauwelijks. Meestal trekt ze me mee naar hetgeen ze wil en wijst ze het aan. Tis heel apart hoe haar communicatie zich ontwikkeld. Ik heb ook wel een poosje aan een vorm van autisme gedacht omdat ze zolang in haar eigen wereldje was en ook best lang weinig/ niet naar haar naam luisterde. Maar daarvoor waren er verder geen kenmerken als fladderen tenenlopen etc maar ook qua communicatie is dat allemaal perfect. Altijd goed oogcontact gehad en supersociaal.

    Vind het moeilijk. Enerzijds wil ik haar de tijd geven. Helaas gaat ze pas over een halfjaar naar psz want hoop dat ze het van andere kindjes oppikt. Zij is wel iemand die bv ineens wel wil eten als ze een ander kindje ook ziet eten etc. Anderzijds kun je er natuurlijk maar beter vroeg genoeg bij zijn. Iemand zei hierboven dat haar kind een klankontwikkelstoornis heeft. Dat zou miss ook nog wel kunnen. Als ik bijv iets aan mijn dochter voorzeg en t lijkt haar te lastig dan imiteert ze dat maar gewoon niet. Alsof ze denk van 'laat maar lukt me toch niet'.

    Sorry voor mijn lange verhaal. Ik probeer er rustig onder te blijven ze is maar net 2. Maar wil natuurlijk het beste voor mijn meisje...
     
  6. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Laat haar maar eerst beginnen bij peuterspeelzaal. Mijn dochter begreep alles alleen ze gaf nooit antwoord. Aanwijzen deed ze veel. Woordjes andersom zeggen. (Klanken omdraaien) ze was niet echt verstaanbaar. Ze is ook erg sociaal. Communiceren ging heel moeilijk met haar. Ik heb tot haar derde verjaardag gewacht. Het komt wel goed, zeiden ze tegen mij. Je kan haar laten testen bij de logopedie. Ik twijfelde een tijdje ook aan autisme. Maar dat was het gelukkig niet. Een tip, vroeg aan de bel trekken!
     

Deel Deze Pagina