Hoi, Ik heb m'n uitslag voor m'n ct en die was volgens m'n vk goed maar ik lees bij anderen weer andere, betere uitslagen. Ik ben 35 en de uitslag voor down is 1:4300 en trisomie 18-21 is 1:5000 Op zich niet slecht volgens mij maar waarom lees ik dan uitslagen van 1:20000? Zit ik er zo ver naast ?
Nee hoor, dit is een goede uitslag. Reken het eens om naar kansen, dan zie je dat de kans gewoon heeeeeel klein is. De uitslagen waar jij het over hebt, die zijn er ook. En die zijn niet goed, maar heeeeeeel goed. Ik had zo'n uitslag. Maar eerlijk? Het had me niet uitgemaakt of het "goed"of "heeeeel goed"was. Want de kans is gewoon heeeeeeel klein, in beide gevallen. Gefeliciteerd met een goede uitslag! ps: ik ben geen echoscopiste dus bereken de kansen zelf nooit, maar is het niet zo dat je kans sowieso met 35 jaar nooit meer 1:20000000 wordt? En dat deze kans die je nu hebt meegekregen gewoon het max haalbare is? Misschien dat iemand dat weet?
OK dankjewel en ja het zou ook best kunnen dat het het hoogst haalbare is op mijn leeftijd. Ik zal het van de week eens aan m'n vk vragen... Ik ga d'r dan maar vanuit dat het goed zit
Een uitslag van 1 op weet-ik-veel-hoeveel-duizend is echt onzin. Het is echt lastig uitleggen, maar het heeft te maken met de kansberekening zelf. Je uitslag komt uit een soort curve (grafiek), die dusdanig loopt dat een heel klein beetje (net iets dunnere) nekplooi tot gevolg heeft dan de kans ineens superveel kleiner wordt. Dan lijkt alsof je uitslag echt super is, terwijl die helemaal niet zo heel veel beter is dan die van iemand met 1:4000. Sommige bureau's, waaronder het rivm, geven daarom geen uitslag lager dan 1:4000. Als de uitslag gunstiger is dan dat dan krijg je als uitslag >1:4000. Bij alles kleiner dan 1:4000 is de kans op down gewoon heel heel klein.
Bij mij gaf de VK aan niet hoger dan 5000 weer te geven. Ze gaven dus aan: kans is kleiner dan 1:5000 omdat het niet nuttig is om nog verder weer te geven. Dus ik denk dat het er ook aan ligt waar de uitslagen vandaan komen. Ik ben 29 en kreeg als uitslag 1:4000 en kleiner dan 1:5000 en kleiner dan 1:5000.... en dat is een goede uitslag.
Kwam nog even kijken omdat ik me opeens bedacht dat de Max geen 4000 maar 5000 moest zijn. Onze verhalen kloppen dus mooi
Mag ik nog even de disclaimer bij mijn verhaal zetten? 1:20000000 is natuurlijk ook onzin, maar omdat ik verder weinig weet van de kansen ( ofwel: alleen weet wat goed is en wat niet) staat er gewoon een getal met allemaal nullen. Maar ik weet wèl zeker dat TO's uitslag goed is!!!!!
Ik heb mijn papieren er nog eens bij gepakt.... Ik kreeg na mijn nekplooimeting direct de kans te horen, en deze was heel erg klein, kleiner dan 1:5000. Op mijn zwangerschapskaart zag ik dat de kans door de VK afgerond werd naar 1:5000. Blijkbaar werkt mijn VK met afrondingen en mijn CT-bureau zonder afrondingen, maar is de standaard inderdaad dat de kans afgerond wordt gecommuniceerd. Als je anderen over kleinere kansen hoort ( ik bijvoorbeeld blijkbaar!) dan spreken ze dus wrs. over onafgeronde kansen. Eerlijk gezegd zie ik nu op mijn zwangerschapskaart ook pas voor het eerst dat mijn kans afgerond is. Goed nieuws voor jou dus!!!