Overgang naar vast voedsel (6,5 maand)

Discussie in 'Voeding' gestart door Wolky84, 3 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Onze zoon is 6,5 maand. We voeden op verzoek en bij 4 maanden had hij al twee tanden. We zijn daarom rond 4,5 maand begonnen met de eerste hapjes en dat is inmiddels aardig opgevoerd. Momenteel is zijn ritme een beetje als volgt (verschilt per dag qua tijden maar om en nabij);

    3.30 180cc
    8.00 180cc
    9.00 fruithap + water
    11.00 180cc
    12.30 boterham (halve of hele met boter)
    15.00 180cc
    17.30 groentenhap + water
    19.00 180cc

    Hij sloeg al heel vroeg de late avondfles over. We hebben het wel een tijdje geprobeerd om de nachtfles eruit te krijgen maar niks hielp en hij kwam alleen maar meer en sliep slechter dus toen hebben we ons erbij neergelegd met het idee dat dit zijn ritme wel zal zijn.

    De boterham zijn we sinds een week mee begonnen. Hij vindt alles heel lekker! En met inmiddels bijna 7 tanden is hij er ook echt klaar voor. Hij eet als een bootwerker haha.
    Alleen sinds een week drinkt hij geen een fles meer leeg, behalve de nachtfles!

    Ik zit er daarom aan te denken om alle flesjes kleiner te maken, moet nu telkens veel weggooien dus wil naar 150cc gaan. Maar ergens ben ik dan ook weer bang dat die nachtfles er zo nooit vanaf gaat omdat hij dan juist veel drinkt. We geven hem met liefde hoor; zijn er helemaal aan gewend. Maar het is niet bepaald de laatste fles die ik ooit over wil houden haha.

    Rijstebloem heeft geen zin; dan drinkt hij simpelweg minder en komt ie alsnog gewoon in de nacht. Nachtfles is wel echt - flop - fles erin, drinken en doortukken. Dus gaat verder prima.

    Doe ik iets we wat niet handig is? Willen jullie eens met mij meedenken? Zal ik inderdaad naar 150cc gaan of is het een fase en kan ik beter 180cc blijven aanhouden? Overigens geven wij (nog) geen opvolgmelk omdat ik dit volgende week eerst met het CB wilde overleggen (ik lees hier verschillende verhalen over qua nut etc).

    Hij is verder super happy en echt Hollands glorie met zijn dikke spekwangen dus hij komt zéker niks te kort (en is ook niet te dik). Toch ben ik onzeker of ik het allemaal welk goed aanpak zo.....

    Bedankt voor jullie hulp!
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Wel vergelijkbaar met mijn beide kinderen. Behoefte aan flesvoeding wordt minder, maar 's nachts werden ze nog wakker en hadden een slokje nodig voor troost en om door te slapen.
    Hier gingen ze rond de 7 maanden over naar 3 flessen, maar vooral de jongste liet echt geregeld wat van de flessen staan, dus de 2 flessen tussendoor waren vaak 150/5 en 's morgens en 's avonds bood ik dan wel gewoon 180/6 aan.

    Wat betreft de nachtvoeding, deze zijn wij vanaf 3-4 maanden gaan afbouwen/verdunnen. Hoofdzakelijk omdat ze heel veel van de ochtendfles liet staan. Soms dronk ze maar 50-70cc.
    Dus met 6 maanden kreeg ze hier hooguit een flesje van 100/2 en sliep daarmee weer verder, maar moet toegeven dat het rond de 6 maanden een ellendige periode was hier qua slapen 's nachts. Ze kwam soms wel elke 2 uur en ging alleen met een flesje slapen, dus soms dronk ze wel 3 flesjes van 100/2, zit je uiteindelijk ook op een volledige fles.
    Hier was het bij beide kinderen helaas wel zo dat de laatste fles die eruit ging de nachtfles was. Bij de oudste was dat met 17 maanden, toen zijn we er cold turkey mee gestopt hem 's nachts een fles te geven. De jongste is er zelf mee gestopt rond de 14-15 maanden (weet niet meer precies) toen ze ziek werd, maar is inmiddels 21 maanden en slaapt nog steeds niet door.

    Wat misschien nog leuk is om te doen en om verder uit te breiden is 's middags een tussendoortje aan gaan bieden in de vorm van stukjes, juist omdat hij al flink wat tandjes heeft.
    Hier begon ik naast de gepureerde hapjes rond de 6-7 maanden met fruit en groente in stukken aanbieden. Bij de oudste deed ik kleine stukjes zachte peer bijvoorbeeld en dat met een vork geven. Bij de jongste wat meer gelezen en zij kreeg gewoon een reep peer, mango, komkommer of wat dan ook in d'r hand om te sabbelen en te proeven.
    Uiteindelijk heb ik op die manier geleidelijk de overstap gemaakt van gepureerd/geprakt naar gewoon stukjes eten. De jongste at op deze manier al rond 9 maanden met de pot mee, beliefde geen aparte hapjes en prakjes meer.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Als je het toch weggooit kun je het net zo goed niet maken. Zonde van de melk, en van je geld. Mocht ie nou toch na de fles honger houden maak ej toch gewoon meer
     
  4. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @Olifantje1991 Fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben met een kindje met dit ritme. Leek me al sterk ;)
    Tot nu toe dronk hij al zijn flessen wel altijd leeg dus verdunnen hebben we daarom nooit gedaan; hij had het voor ons gevoel echt nodig en sliep dan ook meteen weer. Gaven we geen fles dan bleef hij huilen tot hij eten kreeg. Dus dan is de keuze snel gemaakt haha. Maar misschien door de vaste voeding dat hij steeds minder nodig heeft maar dat daar nu dus even helemaal geen ritme in zit. Zou zomaar kunnen.
    Vannacht gaan we eens proberen wat er gebeurd als we verdunnen.
    Rapley vind ik nog best spannend. Hij krijgt al wel stukjes brood maar fruit vind ik nog eng omdat dat veel sneller "afbreekt" voor mijn gevoel. Ik heb nu zo'n sabbelspeen voor fruit en dat is wel ideaal dus dat geef ik nu al als tussendoortje. Vind hij geweldig! Maar ik kan inderdaad ook wel eens kleine stukjes proberen met een vorkje eerst en dan opbouwen naar stukjes die hij zelf kan vasthouden. Goede tips!
    Het is gewoon een fase maar ik wordt er soms echt onzeker van haha.

    @Fristi2012 Yes, helemaal gelijk. Dat wilde we nu dus ook gaan proberen. Tot nu toe dronk hij altijd alles op dus was eerder niet ter sprake. Behalve de eerste en laatste fles ga ik dit nu eens proberen. Eerst alleen even thuis en als dat goed gaat ook in het torentje voor op het kinderdagverblijf (wij moeten alles voorbereid meegeven).
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  5. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Nou mensen....geloof het of niet maar vannacht sliep meneer ineens van 19.00-7.00 haha. Alleen vanochtend wilde hij alsnog amper eten....dus ik denk dat hij toch niet helemaal lekker is ofzo. Gisterenavond kwam hij wel twee keer; huilen, huilen. Echt met dikke tranen. Leek op buikkramp.
    Kortom; ik heb geen flauw idee meer haha
    Afwachten maar....
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Lastig soms die baby's :roflmao:

    Maar ik zou idd kleinere flessen maken. En die (eventuele) nachtfles, tja ik maak me niet zo druk om nachtvoedingen. Mijn derde nu drinkt nog wel 2x per nacht. Maar ik weet ook dat het ooit over gaat :)
     
  7. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ha ha ja wat dat betreft blijft het na maanden nog steeds vaak gissen. We laten het ook gewoon weer los. Liever een nachtfles en iedereen relaxed en happy dan een hoop gedoe. Op de opvang dronk hij nu ook minder dus hij zet het wel voort. We zien wel en klooien gewoon door haha. Zodra hij weer meer drinkt kunnen we flesjes altijd weer groter maken.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  8. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ik zou denk eens kijken of je er een fles af kunt halen. Hier was het steeds laten staan van de fles een signaal dat er een fles af kon. Als je kijkt naar de ochtend heeft hij tussen 8 en 11 3 eetmomenten, waarvan 2 flessen van 180ml.
    Wij zijn rond die tijd ook naar 3 flessen overdag gegaan en hebben de fles van 16 uur laten vervallen, maar de eerdere fles kan natuurlijk ook. Het is een beetje afhankelijk van de slaapjes wanneer hij die heeft welke je het best kunt laten vervallen. Dan heeft hij alsnog 4 flessen van 180ml per 24 uur, dus vocht/voeding krijgt hij dan genoeg binnen.

    Mijn zoontje is inmiddels 9 maanden en heeft ook (helaas) nog steeds een nachtfles. Welke verschuiving dan ook overdag zorgde er niet voor dat de nachtfles eraf ging (een fles meer of minder, een extra boterham als ontbijt, rijstebloem/pap maakte idd ook geen verschil), dus heb me er maar bij neergelegd en hoop dat hij hem (het liefst eerdaags ;)) toch een keer laat vallen. Wel geven we hem overigens een fles van 120ml in de nacht, overdag krijgt hij dan 3 x 180ml, maar vaak laat hij wel wat van de fles staan.
     
  9. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    We geven nu kleinere flesjes van 150cc en zo gaat het ineens heel soepel; alles gaat er weer in en geen rare halve flessen meer.
    Vandaag bij het CB geweest en meneer is weer helemaal goedgekeurd :) Is toch altijd lekker om te weten. En daar gaven ze ook aan dat ze verwachten dat de fles van 14.00 er als eerste af gaat. Qua gewicht mag hij zonder de nachtfles maar het is ook prima als hij deze nog krijgt omdat hij zelf goed aangeeft of het nodig is (en soms dus al doorslaapt).
    Kortom; we gaan lekker zo door. Bedankt voor jullie hulp en tips!!
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het kan ook zijn dat er niet een fles af gaat maar dat hij straks naar nog kleinere flesjes gaat. Wat natuurlijk ook prima is.
    Dat zie je met borstvoeding ook. De een gaat naar minder voedingen, maar de ander blijft bij relatief veel voedingen, waarbij het kindje korter en minder per voeding drinkt. Is allemaal prima.
    Je kind volgen is het beste.
    En volgens mij doe je dat top!
     
  11. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ah goed om te weten want dat heeft nog niemand me verteld. Maar kan het me helemaal voorstellen want het past wel heel erg bij hoe het nu gaat. Goede tip dus; bedankt!!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  12. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Omdat ik zelf altijd benieuwd ben hoe iets nu afgelopen is, een korte update! Het is - "natuurlijk" - vanzelf opgelost. Hij eet nog steeds hetzelfde maar slaapt inmiddels meestal van 19.00-6.00. Wordt nu wel iets vroeger wakker maar dat zal ook vanzelf wel weer later worden. Of niet. Ook goed.

    De overige flesjes zijn nu 150cc en gaan allemaal op. Behalve die van 18.00/19.00; dan bieden we 180 aan.

    Blijft bizar mooi hoe ze dit allemaal zelf regelen....vond voeden op verzoek absoluut niet altijd even makkelijk maar ik heb het idee dat het nu juist alleen maar makkelijker is daardoor.
     
    Koeks83 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Fijn om te horen!
    Super hoe jullie het hebben aangepakt.
     
    Wolky84 vindt dit leuk.
  14. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    goed om te lezen dit, wij hebben precies hetzelfde ''probleem'', ik hoop dat het zichzelf bij ons ook zo oplost!
     

Deel Deze Pagina