Hi allemaal, Over twee wk komt eindelijk ons lang gekoesterde kitten bij ons wonen. Wie heeft er ervaring met de brokjes van de Lidl? Of heeft iemand een andere tip voor goed en goedkope brokjes? Alvast bedankt!
Wat leuk, een kitten! De meningen zijn nogal verdeeld over supermarkt kattenvoer. Er wordt gezegd dat het te zout is, dat er ingrediënten in zitten wat eigenlijk niet goed is voor een kat en wat ze in een natuurlijke habitat nooit zullen eten (groente bijvoorbeeld), ook is het vlees wat er in zit van mindere kwaliteit. De veel duurdere merken is veel beter uitgebalanceerd, zeggen ze. Maar ja, supermarkt kattenvoer is wel gewoon goedgekeurd, anders mochten ze het niet verkopen. Zelf heb ik kieskeurige katten.. ze eten alleen maar Whiskas of Felix, met groente erdoor Royal Canin en andere duurdere merken halen ze hun neus voor op, hahaha! Ach weet je, de kat van mijn ouders is 23 geworden met Aldi voer. Volgens mij zegt het dus helemaal niks. Dus doe wat jij prettig vindt. Veel plezier met je nieuwe baas! Want jij wordt zijn of haar slaaf
Geen ervaring met brokjes van lidl of ander huismerk. Over goed en goedkoop zijn de meningen verdeeld. Ik koop zelf no-grain brokken van Fokker (tuinland of online geloof ik). Er is een vis en vlees variant en mijn kat doet het daar goed op. Een zak van 2,5 kilo kost 17,- en daar doet ze 2 maanden mee. Verder krijgt ze elke dag een zakje of kuipje natvoer. Katten drinken vaak te weinig en uit natvoer halen ze al een flink percentage vocht per dag. Mijn tip is om de ingrediënten goed te bekijken. Aan de hand van de ingrediënten kun je bepalen of een bepaalde brok goed is voor je kat.
Wat bij kattenvoer belangrijk is is dat je goed naar het vleespercentage kijkt wat erin zit ca 40% vlees zit je goed. Volgens mij is dat van de lidl best ok trouwens.
Hier altijd royal Canin gevoerd. Ineens aten ze het niet goed meer. Wat andere merken geprobeerd maar constant slappe ontlasting. toen eens.een zak van dat premium voer van Lidl geprobeerd in die glimmende zakken. Je hebt de gewone die is met groen en je hebt roze is kitten en oranje is voor gesteriliseerde katten. En daar doen ze het nu geweldig op. Mooie normale ontlasting en mooie vacht en ook nog eens leuk voor de portemonnee. Geloof dat een zakje van 800 Gr zo een 190 kost.
Mijn 18 jaar oude blaasgruiskater doet het er al jaren prima op. Terwijl op het dure voer van 40 tot 60 euro per zak het constant mis ging.
Ik heb geen kat, maar een hond Maar mijn da zegt altijd dat je voer moet kopen zonder graan. Dat gooit hun lijf er weer uit en dan poepen ze meer. edit...en gefeliciteerd met je nieuwe medebewoner
Zou je een foto van de ingrediënten willen/kunnen plaatsen? Ben wel heel benieuwd wat erin zit en even vergelijken met het voer wat we nu hebben
Mijn katten eten Royal canin urinary en dental. Oudste kat heeft last van blaasgruis gehad. En voor hun gebit is dental goed. Supermarkt voer eten ze niet. Heb het geprobeerd. Voor een kitten kun je proefpakketten krijgen van verschillende merken zoals whiskas, Royal canin en smølke. Heb van de dierenarts begrepen dat in veel goedkope brokken teveel zout zit wat nadelig kan zijn voor de nieren. Natvoer haal ik van whiskas of felix. Katten zin inmiddels 10 en 6 jaar.
Voer van de lidl is prima voor. Maar dan wel die kleine glimmende zakjes. Daar zit relatief veel vlees in. Hier een blaasgruiskat die eigenlijk duur speciaal voer van royal canin had. Dit at hij op een gegeven moment niet meer dus toen overgestapt op voer van de lidl. Echt super voer. Beide katten doen het er al jaren goed op. Blaasgruiskat heeft nergens meer last van gehad. Voer van de lidl is ook goed uit de testen gekomen van pro vleesvoerders. Voer als whiskas, felix, tompoes en ander supermarktvoer zou ik niet nemen. Veel te zout, veel granen waar ze niks mee kunnen en wat ze weer uitpoepen. Die merken vindt ik rotzooi.
Hier hadden we voorheen een Siamees. Die kreeg ook echt Royal canin Siamese. Vroeger ook niet-raskatten gehad en die kregen toen AH Excellent brokjes.
Ik voer onze katten purina ons, ze zijn erg kieskeurig. Een keer Lidl voer geprobeerd en beide blaasontsteking, in het weekend... was een duur weekend haha. Met purina one nog nooit gehad.
Wij geven huismerk Jumbo voor gesterriliseerde katten/binnen katten. Ze komen wel buiten maar ze zijn dus beiden geholpen. Mochten ze met dat voer door eventuele zouten 6 maanden eerder overlijden dan wanneer we (sorry voor mijn taagebruik) tyfesdure dierenartsbrokken zouden kopen: so be it. Daarnaast geven we soms kip snoepjes: flinterdunne stukjes kip van de Jumbo. Had laatst van de Lidl snoepjes voor ze meegenomen: nou ze stopten niet met poepen en overgeven. Die snoepjes dus nooit meer!
Wij hebben onze kittens die brokjes gegeven, de junior variant, die donkerblauwe kleinere zakjes. Nu zijn ze 9 maanden en gesterilizeerd en krijgen nu de sterilized uitvoering. Schijnt voor eigenmerk supermarktvoer prima te zijn en beter dan whiskas oid.
Het vleesgehalte in voer is vaak lager bij goedkopere voedingen. Waardoor ze meer eten en poepen en meer kans hebben op overgewicht. Wbt voeding zou ik niet per se op de prijs letten maar wel op de kwaliteit en waar hij/zij het goed op doet. Bijvoorbeeld wat hij nu al krijgt blijven geven. Scheelt ook wennen.
Mijn katten vinden het natte voer van de Lidl niks, maar de droge premium brokjes, in het kleine zakje, vinden ze heerlijk!
Helaas is bij diervoeding goedkoop is duurkoop. Op voerwijzer.com staat veel goede informatie. Ook over vers vlees voeding. Kijk eens op zooplus bijvoorbeeld daar hebben ze ook echt de betere merken. Die lijken erg duur maar je hoeft er doorgaans minder van te voeren dan goedkope merken.
Je kan het beste voorlopig even het voer aanhouden wat de kitten nu ook krijgt,ze moet nog wennen bij jullie en om dan gelijk ook nieuw voer te geven is misschien iets te.Als de kleine gewend is kan je langzaam overschakelen maar ik zou niet perse voor goed en goedkoop gaan omdat je veel meer brokjes moet geven voor een vol buikje.De "dure" merken waar dus meer vlees in zit zijn wel duurder in aanschaf maar je doet er langer mee, het kan zomaar dat ze per bakje net zo duur zijn als het goedkope merk.Het belangrijkste is echter,wat vind de kleine lekker zonder direct alles vol te sch**ten.Als de kleine het op het huidige merk brokjes goed doet zou ik het voorlopig zo laten, je kan ook advies vragen in de dierenwinkel over het voer.
In de brokken die ik geef zit 75% vlees of vis, afhankelijk van de variant die je koopt. Enorm duur zijn de brokken niet (vind ik). Ja, ze zijn duurder dan de Lidl brokjes maar stukken goedkoper dan bijvoorbeeld Orijen (82% vlees) of carnilove (61% vlees). Naar verhouding vind ik persoonlijk 40% vlees weinig, maar als je kat het goed doet op brokken van de Lidl, whiskas of welk merk dan ook moet ieder dit voor zichzelf bepalen wat hij/zij koopt.