Hallo allemaal, Sinds een week zitten er allemaal gekke kevertjes(of zoiets) in onze vensterbanken en gordijnen. Ze zijn erg hardnekkig weg te krijgen. Ik heb alle planten al naar buiten gedaan, de gordijnen gewassen, huis word altijd goed schoongemaakt, het open haardhout staat buiten en we stofzuigen ze allemaal op en gooien ze buiten weg. Ze zijn neen beetje zwartbruin. Weet iemand wat het zijn en hoe zijn ze te bestrijden want ze komen elke keer terug. View attachment 623064 Ik weet niet meer wat ik moet doen
https://www.meldpuntongedierte.nl/ongedierte-in-huis/kruipende-insecten/kleine-kevers Misschien staat hier iets tussen?
Die heb ik ook!! Niet altijd hoor. Ik zie ze bijna nooit maar met warm weer wel vaker. Vraag me ook al jaren af wat voor beestjes het zijn. En ook inderdaad bij de vensterbank.
Ik heb het doorgelezen, maar het gekke is dat ik ze nog nooit bij eten heb gezien of in mijn voorraadkast. Alleen bij de vensterbank zie ik ze zo nu en dan.
Ik weet inmiddels dat het tapijtkevers zijn! Ik heb contact gehad met een bedrijf in ongediertebestrijding en die hebben ons een paar tips gegeven. Ik zal ze morgen even posten als ik het niet vergeet. (Help mij anders even herinneren)
Komtie! Kledij erg warm wassen (60°) of invriezen bij een temperatuur van -20°; Het huis regelmatig schoonmaken om te voorkomen dat er veel haren, stof, etensrestjes of ander dierlijk materiaal op de vloer ligt; Hard en zorgvuldig stofzuigen Geen kleren op de vloer laten rondslingeren; Huisdieren buiten regelmatig kammen. Alle plekken waar de huisdieren liggen grondig schoonmaken en eventuele kleedjes enzo weggooien. Wij hebben dus alle binnenplanten en openhaardhout buiten gezet. De stofzuigerzak Altijd legen. 6x per dag die krengen opzuigen en in de groene bak mikken. Of ze allemaal platdrukken in een servetje en dan weggooien. De kleding hebben we niet hoeven doen omdat ze bij ons alleen beneden zitten in het raamkozijn en de vitrage. Ik ben alleen nog bang dat ze in de plinten kf in de bank zitten. Voor de rest hebben we ze aardig kunnen bestrijden en zijn ze, op een enkeling na, weg. Alstublieft dames!
Als het tapijtkevers zijn zou ik toch iemand laten komen om te laten "spuiten", want die dingen verstoppen zich (net als kakkerlakken) in hoekjes en gaatjes waar je echt niet met de stofzuiger komt. Misschien dat je geluk hebt en ze inderdaad weg zijn, maar er is een grote kans dat ze over een paar weken tot een maand weer opkomen. Eerlijk gezegd lijkt de foto meer op een soort kleine kakkerlak dan een tapijtkever, want die zijn toch bruin met lichtere vlekjes? Voor kakkerlakken zijn er lokdozen (net zoiets als die voor mieren) die soms wel eens willen werken, maar laten spuiten is eigenlijk de enige goede oplossing, al zit je daar waarschijnlijk niet op te wachten als je kleine kinderen en/of huisdieren over de vloer hebt. We verhuisden ooit eens naar een oude huis in een warm land waar de kakkerlakjes 's avonds zelfs uit het houtwerk kropen, na echt alles geprobeerd te hebben, lokvallen, schoonmaken, zelf met een spuitbus aan de gang hebben we uiteindelijk een bedrijf in de arm genomen en de volgende dag was het huis bezaaid met kakkerlakjes "op hun rug". Ze hebben ook nog een pasta op bepaalde plekken aangebracht, zodat we de maand erna echt helemaal ondier vrij waren en hebben daarna nooit meer last gehad.