ervaring kolven tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kirsty84, 3 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik heb mij ingelezen en zeer langdurig meerdere malen borstvoeding gegeven.... En een verloskundige en gynaecoloog zijn wel degelijk experts in bevallingen en de zorg voor moeder en kind. Is net iets meer studie voor nodig dan lactatiekunde (wat mijn verloskundige erbij had gedaan).

Ik gaf overigens geen borstvoeding meer tijdens de zwangerschap. En dan kan het dus wel degelijk harde buiken geven... voor de bevalling weinig tot geen druppel met de kolf. Daarna meer dan genoeg.

WelcomeWondertje vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Om lactatiekundige ibclc te worden, moet je verloskundige, gynaecoloog of kraamverzorgende zijn, waarbij je minstens zoveel uur ervaring hebt met het begeleiden van bv.

Lieke1989 vindt dit leuk.
  3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Dit is dus de reden dat een lactatiekundige de expert in borstvoedingsbegeleiding, vele uren ervaring en een extra opleiding.

4. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Ik lees mee.... nu ruim 31 weken zwanger en vaak al toeschietreflex sinds 23 weken zwangerschap. (Bij mijn eerste al vanaf 19 weken lekkende borsten), nu voel ik overduidelijk tussen de 10en 15 keer per dag de toeschietreflex en er komt al geel melk uit. Baby gaat verder prima, echter ik heb serieuze kans op een psychose na de bevalling vanwege medicatie die ik gebruik. Is juist medicatie waarmee ik borstvoeding kan geven. Bij een psychose krijg ik andere meds waardoor ik de melk weg moet gooien. Eerste kind was ook groot (55 cm en 4300 gram) en had een tekort tongriempje.... hij werd al snel bijgevoed met KV. Dit alles maakt dat ik nu denk om maar vast te beginnen met kolven..... ik heb al ruim ervaring met bv geven en kan ook met d hand kolven. Vanaf wanneer kan het ong? 35 weken? Moet ik daar nog toestemming vragen van de vlk? Wat is verstandig???

5. Lieke1989

Als je nu geen medicatie gebruikt die schadelijk is zou je kunnen kolven.aangeraden wordt vanaf 37 weken. Toestemming van de verloskundige is niet nodig tenzij seks afgeraden word.dan zou ik ook niet kolven nu. Verder staat er op borstvoeding.com een duidelijk artikel over kolven tijdens de zwangerschap en kan je eventueel om advies vragen aan een lactatiekundige in de buurt.dit word vaak vergoed door je verzekering dus dat kan je zelf even controleren.de lactatiekundige kan je dan duidelijk uit leggen hoe het werkt en eventueel ook advies geven over medicatiegebruik. Hiermee bedoel ik niet dat als je medicatie slikt of voorgeschreven krijgt dat je dat niet moet gebruiken maar misschien weet ze een alternatief die voor jou ook kan werken die wel samen gaat met borstvoeding.en kan je dat weer voorleggen bij je behandelend arts.
    En als laatste , een lactatiekundige kan ook het tongriempje en lipbandje nakijken en evt los knippen mocht dat nodig zijn.

BakingSoda en 1982Justme vinden dit leuk.
  6. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Bij veel harde buiken ben ik wel van plan om te stoppen maar tot nu toe geen reactie. Zoals je kunt lezen krijg ik een geplande keizersnede dus nee het is niet de bedoeling dat het de bevalling opwekt. De minimale opbrengst is mij 1000x meer waard dan dat ze kunstmatige bijvoeding moet krijgen in de eerste week.

7. 1982Justme

Hi! Dankje voor je reactie.. ik denk dat een paar dagen van te voren al wat voorbereiden ook wel helpt. Hoef je natuurlijk nog geen spuitjes vol te hebben, t komt dan wat sneller op gang. Zoals jij schrijft helpt huid op huid natuurlijk ook na de bevalling. Zo veel en lang mogelijk. Ik ga mn best doen!

madelein vindt dit leuk.
  8. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Bedoel je het artikel van Annet Mulder? Zij was toentertijd ook de lactatiekundige die ons bijstond na mijn eerste bevalling. Doordat ik heel graag bv wil geven, krijg ik nu juist de medicatie waarmee ik het mag geven. Stoppen met mijn meds is geen optie, ik word dan echt ziek en kan niet meer voor mijn kinderen zorgen. Ik heb mij daar al heel hard voor moeten maken bij mijn psychiater, die ziet liever dat ik kV geef en meer nachtrust krijg. De zwangerschap verloopt fysiek gezien verder prima. Geen restricties oid met betrekking tot seks. Het mondje van mijn baby wil ik sowieso meteen nagekeken hebben, duurde de vorige keer 5 dagen voor ze erachter waren waarom hij niet goed aanhapte. Gelukkig wel meteen gestart toen met kolven. Maar duurde even voor het op gang kwam.
    Ik denk dat ik Annet maar eens ga opzoeken....

9. Lieke1989

is idd een stuk van Annet Mulder.
    Geen medicatie is idd dan niet mogelijk.
    Soms kijken psychiaters niet altijd verder dan het probleem zo simpel mogelijk oplossen terwijl als er verder word gegeken soms toch andere medicatie mogelijk is waarmee je wel borstvoeding kunt blijven geven en dus ook de nachten die bij een (pasgeboren) baby aan kan.want ook met flesvoeding word een baby snachts wakker.
    Ik zeg niet dat dat in jou geval mogelijk is maar samen met de lactatiekundige kan je daar wel naar kijken en dan overleggen met je psychiater of dat idd een optie is. En anders als dat niet mogelijk is, is flesvoeding ook gewoon een goede optie.

10. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Maar ze geeft toch aan dat ze medicijnen heeft waarmee ze wel bv mag geven? Of lees ik het nu verkeerd?

11. Lieke1989

Klopt maar in een eerder stuk gaf ze aan dat de psychiater na de bevalling bij een psychose het liefst weer de andere medicatie ziet waarbij borstvoeding geven niet kan. En natuurlijk moet dan van medicatie gewisseld worden maar misschien is er nog een andere optie waarbij zij goed kan blijven functioneren en ook borstoeding kan blijven geven. En als dat niet zo is dan is natuurlijk de juiste medicatie en de fles geven natuurlijk ook goed.

12. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Ik ben niet psychotisch, ik heb een verhoogd risico. Ik heb een bipolaire stoornis type 2, waarbij ik eigenlijk had moeten starten met lithium. Daarmee mag je geen bv geven. Ik krijg nu, omdat ik heel graag bv wil geven, en mij op deze manier goed aan het kindje wil hechten, een cocktail van antidepressiva en stemmingsstabilalisator. Deze combi schijnt helaas een nog groter risico te geven op een psychose, echter, is dit de keus die ik wil maken. Ik gebruik de laagst mogelijke dosis. Mijn man is 3 weken vrij na de bevalling, krijg extra kraamzorg en in geval van nood word ik met baby opgenomen op een speciale moeder kind afd van de psychiatrie. Alleen als het niet anders kan. Ik voel mij nu heel erg goed. En niet depressief. Dat wil ik graag zo houden, dus nu weer wijzigen van mijn meds is geen optie. Het wil dus niet zeggen dat het gebeurt. Voordat ik psychotisch word, word ik eerst manisch en dat voel ik heel goed aankomen. Dan wordt er al ingegrepen. In deze zwangerschap heb ik al 3x een kortdurende episode gehad. Ik maak me niet bezorgd dat het gebeurt, ik wil gewoon zorgen dat mijn dochter straks gewoon mijn melk kan drinken als ik het even niet kan geven.
    Beetje warrig verhaal misschien.
    Voordat mensen nu gaan roepen, jezus waarom begin je aan kinderen?? Deze diagnose is pas in deze zwangerschap vastgesteld. Voor de zwangerschap had ik al 5 jr geen depressieve klachten. Dit keer werd het zo ernstig dat ik met 10 weken zw op de paaz werd opgenomen. Vandaar. Ik ben nu eindelijk een beetje goed ingesteld op mijn meds, nu weer wijzigen brengt voor mijn alleen maar meer onrust met zich mee.
    Ik weet nu dat het kan. Ik bespreek het met de vlk en lactatiekundige. Dankjewel voor alle info. Groetjes!

kleinepien en 1982Justme vinden dit leuk.
  13. Lieke1989

Ik probeerde gewoon eventjes mee te denken en nee ik begreep dat je niet psychotisch bent maar dat je er alleen kans op had na de bevalling. Ik ga er gewoon van uit dat alles goed gaat voor je en dat je fijn je dochter zelf kunt gaan voeden. En ook gewoon lekker thuis bent met je gezinnetje samen.daar heb je net zo veel recht op als ieder ander.
    Fijne zwangerschap nog en ik wens je een fijne kraamtijd toe! Groetjes

BakingSoda vindt dit leuk.
  14. 1982Justme

Ik ben nu al 3 dagen aan het kolven 2 a 3x per dag maar heb nog geen druppel..
    Is dat normaal? Wil vanaf vandaag 6x per dag gaan kolven. Heb mn plannen bijgesteld, hoef niet perse voorraad te hebben als het maar een beetje op gang is voor dinsdag..
    Ben overigens wel met electrische kolf aan de gang want dat handkolven ben ik te lui voor haha. Verwacht niet dat het de bevalling op gang brengt, de eerste 2 kwamen ook niet uit zichzelf en zelfs ook niet met inleiden enzo.. mijn lichaam is niet gemaakt om te bevallen :p

15. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Goedemorgen,
    Ik heb in beide zwangerschappen gekolfd en ben ook nu weer van plan dit te gaan doen. Ik begon rond de 35 weken. Bij mij leidde kolven niet tot samentrekkingen van de baarmoeder, maar als je dat wel krijgt kun je beter wachten tot 37 weken, of stoppen als je last krijgt. De eerste zwangerschap deed ik het met de handkolf, de tweede keer met de hand. Met de hand is beter, maar je moet er wel handigheid (hihi) in krijgen.

Wat voor mij werkt is:
    Alle spulletjes klaarleggen op de slaapkamer. Warm douchen en even helemaal relaxen, op het laatst nog even de warme straal op je borsten, alvast een beetje masseren. Afdrogen en wat kleren aantrekken als je dat fijn vind. Als ik eenmaal geïnstalleerd ben, dan doe ik mijn ogen dicht en denk ik aan een aanhappende baby, of een baby die hongerig is en huilt. De eerste zwangerschap gebruikte ik ook plaatjes van aanhappende baby's. (Klinkt raar, ik weet het, maar het hielp.)

De eerste keren is de opbrengst laag, maar na een paar keer kan het wel 10-20 ml per keer zijn. Ik deed het echt niet elke dag, alleen als ik er zin in had.

Bij mijn eerste bevalling in 2013 was ik de eerste in het ziekenhuis die bij de bevalling zelf gekolfde melk mee nam. Ik was er heel blij mee trouwens, want de baby bleek 9pond en het werd een KS. De borstvoeding kwam daarna moeilijk op gang. Ik heb het allemaal gebruikt. De tweede keer liep de borstvoeding als een tiet en had ik het uiteindelijk niet nodig.

16. 1982Justme

Dankjewel voor je tips! Zojuist onder de douche met handkolven toch wat resultaat. Blijkbaar werkt dat dan toch beter. Ga straks proberen een momentje te vinden dat ik er echt evem voor kan zitten :)
    Zat inderdaad al filmpjes te kijken van toen ik de oudste 2 aan het voeden was

Ohm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina