Enkelband of enkel letsel

Discussion in 'De lounge' started by einad, May 17, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vanmiddag naar het bos geweest en daar gevallen. Hoe precies onduidelijk. Ik weeg helaas niet weinig, vol gewicht op de enkel is niet fijn.

Gelijk duizelig misselijk uiteindelijk gestaan en gestrompeld naar de auto.

Een flinke zwelling op de enkel.
    Bij onderzoek hap deed het eigenlijk overal pijn, kon het niet duidelijk aangeven. Drukverband gekregen en bij morgen nog pijn met de huisarts bellen voor een foto.

Nu heb ik het idee dat ik weet waar de pijn echt het meeste zit. En dat is buitenkant enkel en echt op dat ronde botje.

Voor ervaringsdeskundigen, klinkt dit als bandenletsel? Zou ik er met een week weer vanaf zijn? Ik voel me nu nog steeds zo misselijk en dan krijg ik het helemaal warm.. duizelig.
    Hoort dat er een beetje bij?

2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Vervelend zeg! Mijn man heeft vorig jaar zijn banden gescheurd. Die kreeg toen onder die knobbel een hele blauwe plek en het werd steeds dikker. Die blauwe plek duid volgens mij op banden letsel.
    Sterkte ermee!

GossipGirlxoxo likes this.
  3. Dank je wel!

4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn man heeft zwakke enkelbanden en als hij die scheurt word het direct blauw/zwart. Bij verrekken meestal heel dik. Vooral onder de plek die jij benoemt.

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Mijn enkel was niet blauw. Wel mega dik. Had toen enkelbanden in gescheurd en uitgerekt.

Een week rust en daarna met tape oefeningen doen en 6 weken later er weer af.

6. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Bij een botbreuk kun je indd wel heel misselijk worden, maar dat kan ook van bijvoorbeeld pijn. Ik zou toch de huisarts nogmaals bellen om het eea uit te laten sluiten.

7. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Ik heb ze beiden gezien; enkelfracturen zonder veel zwelling, waarvan je dan denkt dat het eerder de banden zullen zijn (ook door de manier waarop het nog belast kan worden etc), en andersom; fracturen icm zwelling/ verkleuring zoals je het ziet met het scheuren van enkelbanden. Of beide scenario's zonder de fracturen. Kortom; je kan er niet inkijken van buitenaf en enkel een foto kan dit goed uitsluiten.

8. Bedankt voor de reacties. De dokter gebeld en hopelijk krijg ik straks bericht dat ik voor een foto mag.

9. Ik moet het maar een weekje aankijken..

10. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Dat snap ik ergens wel van de ha. Wat Bailey zegt is wel zo, maar dit klinkt voor mij als leek (maar met veel ervaring in breuken en kneuzingen haha) niet als een breuk maar echt als iets dat met rust moet genezen. Enkel vind ik zelf een heel pijnlijk gewricht om iets aan te hebben en die misselijkheid enzo vind ik niet raar.

Maar enkels zijn lastig hoor! Ik heb nu een gebroken middenvoetsbeentje onder mijn grote teen en dat was zo makkelijk te duiden dat ik daar eigenlijk geen arts voor nodig had.

11. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Oh die middenvoetsbeentjes... brrr. Zelf ook eentje gebroken gehad en op de eerste foto geen breuk te zien (voet was heel dik en zwart haha). Week later kon ik nog niet afwikkelen en lopen, nieuwe foto en toen helaas wel duidelijk te zien. Maar daar heb ik tot op de dag van vandaag last van, omdat ik daar die week op ben blijven ‘lopen’ zover dat ging omdat dat moest. Daardoor ben ik tegenwoordig wel iets voorzichtiger bij dit soort dingen, liever insturen voor een foto bij twijfel dan achteraf klooien. ;)

12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

Jan 28, 2015
    1,199
    531
    113
    Ik heb in november mijn enkel gebroken gehad, dokter dacht op vrijdag een kneuzing dus in de zwachtel gezet. Het hele weekend rust gehouden en als ik me moest verplaatsen toch erop gelopen en op maandag een foto laten maken en toen 8 weken gips helaas.
    Hopelijk valt het mee bij je en gaat het snel beter.

13. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Ik loop op mijn hak, dat gaat wel. Wel zo weinig mogelijk. Meest irritante is dat autorijden niet gaat.
    Maar ik vermoedde vrij snel dat ie gebroken was, volgende ochtend (het gebeurde savonds laat) wist ik het zeker. Dus gelijk op geanticipeerd. Moet zeggen dat deze ook wel pijn doet, krijg nog kippevel als ik aan het moment van breken zelf denk.

Bailey07 likes this.
  14. Ik ben ook bang voor een breukje..
    En normaal echt geen klager.
    Druk verband zit niet te strak maar tenen tintelen, pijn trekt ook richting mijn knie en echt mijn enkel doet mega zeer!

15. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Hmm. Vind dat toch wel reden om nogmaals te bellen eerlijk gezegd. Met name name de uitstraling richting je knie...

16. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Haha ja herkenbaar. Ik klapte, nee mijn man liet mijn voet tijdens stoeien, op de houten rand van bed vallen van boven tijdens stoeien. Dus ik lag op mn buik zeg maar... mijn God zeg. Bij mij was echt het middelste beentje gebroken. Kon op de hak ook niks... heb keihard liggen lachen van de pijn omdat huilen niet ging. Man wat deed dat zeer... nu, bij steile hellingen bijv of soms een trap, krijg ik er nog weleens een scheutje in. Mn maag reageert dan altijd.

17. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    heb enkelbanden gescheurd gehad en mijn middenvoetsbeentjes op 4 plekken gebroken gehad.

Die gescheurde enkelbanden kon ik nog mee "lopen" niet zoals normaal natuurlijk maar ik kon er evt nog voorzichtig wat druk op zetten. Wat met de breuken dus totaal niet ging.

Ook ik ben niet de lichtste.

Met t scheuren van mijn banden (binnen en buiten) had ik idd veel vocht en blauw aan de onderkant van de enkelknobbel.

Bij t breken van de middenvoetsbeentjes heb ik 2 dagen zonder gips gezeten (eigen schuld eigenwijs)
    toen was vooral boven en onder me voet alles blauw.

18. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    maar met 1 breuk van middenvoetsbeentje hoef je meestal niet in t gips.
    gewoon ff bellen als je t niet vertrouwd.

19. Mijn tenen tintelen ook constant..
    Door de zwelling?

20. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Ligt aan de plaats en hoe het gebroken is ;)

Share This Page