Ervaring Lactulose?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke1978, 30 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, 't is wel 100% suiker.

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Movicol zit geen smaak aan hoor..

3. Meara

Meara Niet meer actief

Dat mag de volgende keer wel even anders gezegt worden vind ik. Ik ga toch geen dingen opschrijven die ik verzin kom op zeg.
    Ik heb jaren in de verpleging gewerkt dus voldoende ervaring met lactulose.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    heb je de movicol al eens geproeft? Dat is echt niet lekker!
    Bij ons zijn alle cliënten overgezet op laxtra orange, omdat dat wel iets beter te drinken is.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Movicolon is echt niet lekker. De volwassen variant kent nog smaakjes, maar die kindervariant is naturel. In praktijk vond ik het nogal zout..
    Gelukkig drinkt mijn jochie het wel met een scheutje roosvicee erdoor. Je mag het ook mengen met andere zoete dranken (appelsap, yoghi) dus wel opties om het daarmee binnen te krijgen.

6. LovelyDK

Meara hoe kan je dan zo'n advies geven als je er zo'n verstand van hebt?
    En ik heb hier Movicol zakjes en daar zit geen smaak aan hoor

7. Meara

Meara Niet meer actief

Omdat dat de ervaringen zijn die mensen ermee hebben.
    Te zeggen dat ik het verzin gaat wel een beetje ver

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat ik dan niet snap is hoe kunnen darmen lui worden van iets dat ze zelf aanmaken.

Tenminste zo interperteer ik de tekst.

Werking
    Lactulose verteert niet in de maag en bereikt onveranderd de dikke darm. De darmbacteriën zetten het om in natuurlijke zuren, zoals melkzuur en azijnzuur. Deze zuren houden water in de darmen vast, zodat het volume van de ontlasting toeneemt. Door de zuren zelf en door het grotere volume van de ontlasting worden de darmen geprikkeld om harder te werken. Bovendien wordt de ontlasting zachter.

Op welke bijwerkingen moet ik letten?
    Lactulose is een veilig laxeermiddel. Er ontstaat, in tegenstelling tot sommige andere laxeermiddelen, geen 'luie darm' die zonder laxeermiddel niet meer goed werkt

Misschien dat ik het niet snap hoor, kan heel goed maar ik lees toch echt dat de lactulose door de darmen zelf worden omgezet in natuurlijke zuren en deze zuren zorgen er voor dat je makkelijker kunt poepen.

Maar misschien ligt de truuk wel in het niet ineens stoppen (hoewel dat wel kan) maar het langzaam afbouwen.

groetjes Anita

9. LovelyDK

Pluk omdat je darmen er helemaal niet lui van worden.. Ook niet al zou je in een keer stoppen.

10. Meara

Meara Niet meer actief

Geloof me het kan echt. Verzin zoiets toch niet.

11. zogelukkig

Wat is een luie darm?

Bij een luie darm trekt de dikke darm minder vaak samen dan normaal. Hierdoor beweegt de ontlasting nauwelijks door de darm. U hebt hierdoor voortdurend verstopping. Het is ook mogelijk dat de sluitspier van de anus amper reageert op ontlasting. U hebt dan (bijna) nooit aandrang om naar de wc te gaan.

Mensen met een luie darm gaan volgens onderzoek maar een keer per zeven tot tien dagen naar de wc. De precieze oorzaak is nog niet helemaal duidelijk. Wel is gebleken dat mensen met een luie darm minder zenuwcellen in de dikke darm hebben dan normaal. Of dit vanaf de geboorte al zo is, is niet zeker. Wel is bekend dat sommige laxeermiddelen de zenuwen in de darm kunnen beschadigen.

Een luie darm komt vooral voor bij mensen die weinig bewegen, zoals bedlegerige patiënten, ouderen en mensen met een handicap. Sommige medicijnen, zoals bepaalde antidepressiva en codeïne, vertragen de werking van de dikke darm. Een luie darm ontstaat ook wel eens bij mensen die niet naar het toilet gaan als ze nodig moeten. Ook lang laxeermiddelen gebruiken kan een luie darm veroorzaken. Sommige ziekten verstoren de werking van zenuwcellen in de dikke darm, zoals een te traag werkende schildklier, diabetes mellitus (suikerziekte) en reumatische aandoeningen.

Als de oorzaak van de luie darm onduidelijk is, heet dat een idiopathische luie darm. Deze vorm komt vooral voor bij jonge vrouwen.

Er zijn middelen die de ontlasting soepeler maken. Ze heten bulkvormers. Door extra te bewegen en vezelrijk te eten kunt u uw klachten ook verminderen. Een darmspoeling (klysma) helpt als de ontlasting niet vanzelf naar buiten komt.

12. LovelyDK

Meara blijkbaar wel? Lactulose is zo'n onschuldig middel dat al zou je het 20 jaar gebruiken je hier absoluut geen luie darm van kunt krijgen!

Sommige laxeermiddelen hebben dit echter wél als bijwerking, maar hieronder valt lactulose niet

13. Meara

Meara Niet meer actief

Prima als jij dat denkt, maar zeg niet dat ik het verzin.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Denk dat hier de verwarring ontstaat.

In je eerste bericht schrijf je
    Waaruit (denk ik) de meeste lezers hier opmaken dat het een vaststaand feit is

Maar in het stukje wat je later hier neerzet (en ik heb er maar 2 zinnetjes uitgehaald) staat dat het kan, en uiteraard kan het (alles kan immers)

15. Meara

Meara Niet meer actief

Bij lang gebruik weten de darmen niet beter dan dat ze geholpen worden. Dus bij lang gebruik gebeurd het bij 7 van de 10 gevallen gemiddeld. duidelijker?

16. LovelyDK

Prima, waar baseer je de 7 op de 10 van dan?

Het is vervelend dat je zo stellig bent, terwijl je duidelijk niet weet waar je het over hebt

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Laten we dan eerst eens even vaststellen hoe lang langdurig gebruik is.

1 maand, half jaar, 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar ?

Daarnaast ben jij nu de enige die mij (en anderen) erop wijst dat je er luie darmen van zou kunnen krijgen.

Vreemd omdat mijn huisartsen (heb er verschillende op de praktijk), de cb arts en de apotheek mij verzekerd hebben dat dit juist niet zou gebeuren bij het gebruik van Lactulose.

Groetjes Anita

18. Meara

Meara Niet meer actief

Lijkt er meer op dat je zelf niet weet waar je het over hebt, Je wilt duidelijk je gelijk halen en dat krijg je van mij niet. Heb er ervaring genoeg mee om dit te kunnen zeggen. Moet ik nu echt alles gaan uitleggen. zucht

19. LovelyDK

Meara sorry hoor maar jij bent de enige die 'zoveel ervaring' heeft met lactulose blijkbaar! Blijf jij lekker denken wat je wilt en de artsen etc. tegenspreken prima hoor :)

TS no worries...

20. zogelukkig

Ik denk dat bij ieder langdurig gebruik van welk medicijn dan ook er een bepaalde gewenning optreedt. Luie darmen zijn darmen die verminderd werken. Omdat lactulose meer is dan alleen een weekmaker en de darmen ook prikkelt, is lactulose geen laxeermiddel dat de darmen lui maakt.

Ik heb de gebruiksaanwijzing nog eens goed doorgelezen en kwam er ook niks over tegen. Het wordt zelfs geadviseerd bij chronische obstipatie.

Deel Deze Pagina