Ervaring lenzen bij kinderen? Cillinder? Vanaf welke leeftijd

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door suus1983, 9 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja als je zo snel ineens achteruitgang, dan blijf je bezig.
    Mijn zusje werd wel gepest en ik snap het ook wel en mijn ouders ook gelukkig.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    8 jaar vind ik zelf nog wel erg jong, maar vanaf een jaar of 10 kan het bij sommige kinderen wel en bij sommige ook nog niet. Het hangt erg van het kind af. Officieel mogen wij ze vanaf 12 jaar adviseren (standpunt van de oogartsenvereniging), maar doe het bij sommige wel wat eerder, maar dan vooral als onderdeel van therapie om minsterkte te remmen. Met plussterkte ben ik wat afwachtender, omdat lenzen daar geen functionele meerwaarde hebben tov een bril.
    Wij hebben een contactlenspraktijk op de poli. Misschien is dat bij jullie ook wel zo.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  3. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ja precies!
    en dat ik stabiliseerde met lenzen is blijkbaar ook meer algemeen gekend.
    Ik had laatst contact met de oogarts over iets en die vroeg zelfs actief of ik kinderen heb. En zei: als ze minimaal 6 jaar zijn, kun je meteen met (nacht)lenzen beginnen en dan komt de uiteindelijke sterkte niet op -8 ofzo uit. Daarmee kun je vaak zo erg remmen dat ze op -2/-3 blijven hangen. Dus als mijn dochter begint, kunnen we dan meteen terecht (hier in Zweden dus).
    Was voor mij dus iets helemaal nieuws.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Er zijn meer manieren omdat te doen, ortho K zou zeker op de leeftijd niet mijn voorkeur hebben.

    Er worden ook brillenglazen met remmende werking ontwikkeld, dat lijkt mij ideaal voor de jonge myopen of low dose atropine.

    Maar sowieso eerst de aslengte meten en die uitzetten op de groeicurve en kijken of er progressie is.

    En de 20-20-2 regel toepassen. Zeker met de korte dagen bij jullie is daglicht/buiten zijn heel belangrijk. Daarmee verklein je de kans op minsterkte behoorlijk, ook als beide ouders myoop zijn.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  5. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Dochter was nog geen 9 toen zij lenzen kreeg. Heeft ook + sterkte met cilinder. Dochter speelt waterpolo. En kon zonder bril geen diepte zien. Een speciale bril is ongeveer € 200. Dus zijn iom orthopedist toen met maandlenzen gestart. En hebben voor de waterpolo en andere watersporter daglenzen
     
    Poolvos en suus1983 vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Oh wat goed ! Zwemles was hier een ramp, hij kon dat stomme gat niet zien. Pas na een verklaring van de oogarts mocht hij een zwembril op
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Bedankt voor je reactie. Als ouders er zelf mee komen, mag je dan wel adviseren?
    Ik snap dat het qua zicht geen toegevoegde waarde heeft bij plussterkte, maar voor een kind zelf kan het natuurlijk wel veel verschil maken. Ik denk dat we nog wel even wachten, maar ben wel blij te lezen dat waarschijnlijk wel een optie is.
    Zal ook even bellen met het ziekenhuis, afspraak duurt toch een flinke poos, dus kan wellicht alvast even informeren.

    Hij draagt zijn bril elke dag braaf, maar hij vindt het echt heel erg, dus dan ben ik blij dat er een alternatief is.
     
    GossipGirlxoxo en Poolvos vinden dit leuk.
  8. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Ja die zijn er ook in plus sterkte
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  9. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @nelta Ahh bedankt voor je reactie. Wat goed dat die brillenglazen ook in ontwikkeling zijn. De kennis alleen al is vast niet te vergelijken met toen ik kind was.
    Ik heb me dat trouwens altijd al afgevraagd: of het met ons (beide flink myoop inderdaad) nu 1:1 is dat onze kinderen ook een bril nodig gaan hebben.

    Voor mijn gevoel zijn de kinderen súper veel buiten - dus de twee uur halen we wel. Schermtijd is nog niet super actueel op deze leeftijd, maar een goed punt van aandacht in de toekomst.
    Voor mijn gevoel was dat bij ons vroeger vergelijkbaar (veel buiten spelen, weinig tv) maar dat heeft mij dus duidelijk niet geholpen ;)

    Begrijp ik het goed dat je bij hypermetropie niet zo kunt remmen? Kun je het hoornvlies/de aslengte dan niet op een zelfde manier beïnvloeden?

    Ps: sorry @suus1983 - beetje off topic, maar ik vind dit allemaal dus super boeiend :o:
     
  10. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ik was zelf 12 toen ik zachte lenzen kreeg, is nooit een probleem geweest dus een paar jaar jonger zou ook wel moeten lukken.

    Nog wel een waarschuwing voor alle lenzendragers.
    Ik douchte altijd met mijn lenzen in, een tijdje geleden kreeg ik pijn aan mijn oog, net alsof er iets in zat maar aan het oog was niets te zien. Niet rood, geen tranen en niet gevoelig voor licht. Huisarts gebeld omdat ik het niet vertrouwde, maar voor alleen een pijnlijk oog kon ik niet komen.
    De volgende dag zag ik een wit rondje op mijn iris, direct weer de huisarts gebeld en ik moest een half uur later al komen.

    Om een lang verhaal kort te maken, ik bleek een oogzweer te hebben en was net op tijd. Daarnaast heel veel geluk dat de plek niet op mijn pupil zat anders hou je er blijvend zicht verlies aan over.
    Gelukkig kregen ze de oogzweer onder controle met druppels (elk uur ! Ook ‘s nachts !) ander had ik mijn zicht kunnen verliezen aan dat oog.

    Dus blijf aub ver weg van water met je maandlenzen en gebruik voor zwemmen daglenzen en doe ze uit onder de douche.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Hier -9 bij mij en -7 bij hun vader. Wij dachten dat onze kinderen met een brilletje op geboren zouden worden:roflmao:
    Dochter heeft sinds haar 8e een bril, nu -3 maar de aslengte was nu 2x te hard gegaan. Wij gaan daarom starten met een druppelkuur in de hoop de achteruitgang te kunnen remmen. Ik heb zelf een beginnende netvliesloslating gehad, die gelaserd is.
    Zoon wordt in januari 8 dus spannend of hij ook een bril moet
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Geen probleem uiteraard! Vind het zelf ook wel interessant.
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bij een baby snap ik het ergens beter. Leg die maar uit die bril op te laten en vooral niet stuk te maken / er voorzichtig mee te doen. Wat me bij @tuc haar voorbeeld tegen staat is dat moeder kiest voor lenzen vanuit cosmetisch oogpunt.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja klopt, vind ik ook. Bizar. Wat voor voorbeeld geef je dan aan je kind.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Mijn zoon heeft intussen al 8 jaar een bril. Maar wat kan ik soms graag naar hem kijken als hij hem even niet op heeft( dat gebeurt vrij weinig namelijk).Dat ik gewoon zijn gezicht kan zien zonder die bril. Ik heb dit hier thuis nooit gezegd natuurlijk, en ik ben helemaal gewend aan de bril, maar er zit altijd iets voor zijn gezicht en een enkele keer stoort me dat best wel eens.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Oh dat snap ik wel, ik vind dat ook jammer en hij heeft hier echt een heel ander koppie zonder bril. Maar om dan je kind om die reden in groep 2 al lenzen te geven vind ik heel vreemd.
     
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zal bij 8 jaar adviseren nog wel even te wachten; vanaf 10 ga ik er wat meer in mee. Maar meestal zeg ik overgang naar de middelbare school of evt eerder daglenzen voor het sporten.

    Verder hangt het ook heel erg van het kind af. Kan hij er hygienisch mee omgaan, zelf in en uit doen enz.
     
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat is ook echt onverantwoord. Hier ook geregeld ouders die het niet leuk vinden dat hun kind een bril moet, maar vaak zien ze daarna wat die bril doet en dan went het heel snel.
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Ja met lifestyle kun je zeker heel veel voorkomen. Als een kind met 2 myope ouders voldoende buiten is, wordt de kans op myopie net zo klein als een kind wat geen myope ouders heeft.
    Jij hebt toch gestudeerd? Bij onze generatie zie je nog dat het aandeel myopen groter is bij hoogopgeleiden, mar bij de huidige generatie is dat er verschil er niet meer, omdat iedereen nu veel nabijwerk doet (tablets enz).

    Bij hypermetropen loopt die ontwikkeling anders. Het is niet dat je de hele tijd achter een acherm kan zetten en dat de sterkte dan afneemt b
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Dan hebben mijn kinderen wel heel veel pech. Meer buiten zijn en spelen dan die 2 kan niet. Toch stevent de oudste af naar een hoge sterkte en bleek bij de jongste vorig jaar in groep 3 al dat hij nog maar op +0,5 zat, dus een min bril is in het vooruitzicht.
     

Deel Deze Pagina