Speentje afleren ? Slaapje eraf?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MMD86, May 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Speen afleren?

1. Voor hij naar zijn nieuwe kamer gaat.

0 vote(s)
    0.0%
  2. Tegelijk met zijn 'grote jongens' kamer.

1 vote(s)
    14.3%
  3. Nadat hij in zijn kamertje gewend is.

6 vote(s)
    85.7%
  1. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,006
    870
    113
    Female
    Hairstylist
    Hey allemaal!

Mijn zoontje is net 2 en het is een vrolijke vent, maar hij kan ook zijn nukken hebben natuurlijk ;)

Overdag slaapje maken we hem na 1 uurtje al wakker, want anders is het helemaal lang feest in de avond!
    Overdag slaapt hij over het algemeen heel makkelijk in.

In de avond hebben we altijd hetzelfde ritueel en hij laat zich meestal ook makkelijk neerleggen, maar hij is vaak zeker nog ruim een uur aan het kloten. Speen en 'haasje' elke keer uit bed gooien. We beginnen met, nou is het bedtijd, SST ga maar slapen! Na 3x worden we wel 'boos', streng eigenlijk. En eerst hielp dit. Maar inmiddels ook niet meer! Hij ligt gewoon lang wakker, in het begin is het huilen en later is het murmelen kletsen of zingen of spelen...

Zal even zijn dag voorleggen,

Rond 07:00 word hij wakker
    11:30 gaat hij z'n slaapje doen, max 1.15 laat ik hem slapen.

Na het eten (18:00) mag hij nog even met papa spelen/knuffelen/filmpje kijken en tussen 18:45 en 19:00 gaan we naar boven en douchen/bad aankleden , insmeren, boekje lezen en naar bedje. Dan begint het feest!

Heb al eens geprobeerd zijn slaapje over te slaan maar is in de middag dan erg moe en als hij dan toch in slaap valt is het helemaal een drama.

Graag wil ik zijn speentje gaan afleren, maar ik ben bang dat dit drama dan nog langer voortzet. Hij gaat strakkies naar zijn nieuwe kamer en dacht eerst, dan meteen de speen weg, maar andere kant, is het even nieuw en misschien niet het beste moment!
    Dus ik dacht... ervoor er nog af? Of wanneer hij er gewend is.
    As ik boekjes voorlees over speentje weg doen, dan vraag ik of hij ook al zo groot is en of we zijn speentje ook weg gaan gooien? Maar zegt stellig, NEE!

Haha.. Beetje lang verhaal, maar wie weet zien jullie iets wat ik niet zie!

Alvast bedankt !

2. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

Feb 10, 2013
    612
    86
    28
    En hoe slaapt die als je hem smiddags niet wakker maakt? De mijne slapen namelijk savonds makkelijker als ze langer slapen smiddags ca 2 uur als dat ze korter slapen op de 1 of andere manier worden ze dan o rustiger..

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    Exact dit hadden beide meiden hier ook. Te kort slapen 's middags was 's avonds te dol om tot rust te komen.

4. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,006
    870
    113
    Female
    Hairstylist
    Als ik hem laat liggen pakt hij gerust 2 a 3 uur.. en dat was ook in de avond party party.. eigenlijk daardoor eerder wakker gemaakt! En eerst ging dat ietsje beter, maar inmiddels blijft het uurtje aankloten!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    We hebben bij mijn oudste een periode gehad dat hij in de middag nog ca 2/2,5 uur sliep. Maar dan in de avond pas laat moe werd. Dan ging hij gerust om 9 uur naar bed. Het slaapje inkorten of weglaten werd in de avond een drama. Om 19:00 naar bed doen ook. Maar iets later erin ging het prima. Ook leuk voor mijn man op werkdagen, kon hij na het avondeten nog lekker met hem spelen ;)

Als ik hem wakker maakte, probeerde ik dat te doen aan de hand van zijn slaapcyclus. Hij sliep steeds ca 40-45 diep om dat even lichter te slapen. Als ik hem na een uur wakker maak werd hij slecht wakker, maar als ik hem met 45 minuten of juist 90 minuten wakker maakte ging dat ook veel makkelijker..

6. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Hier ook, mijn dochter wordt in de ochtend rong 6.30 uur wakker, gaat al een hele poos pas na 13 uur naar bed (tussen 13 en 13.30) voor 12 uur hoef ik niet te doen.
    Ze slaapt dan zo ongeveer tot 15 uur (wordt bijna standaard rond 15 uur wakker)en ik breng haar rond 20.30 naar bed.

Ik heb het al een beetje anders geprobeerd, eerder naar bed betekent echt rond 5 uur wakker.
    Tussen de middag het slaapje weg is echt nog niet fijn voor haar.

De eerste 2 jaar heeft ze heel slecht geslapen 's nachts en nu gaat het echt perfect. Voorlopig laat ik het dus zo!

Het is best jammer dat je dan niet echt een avond voor jezelf hebt maar aan de andere kant is het ook heel gezellig! Wij kunnen in de avond nog even een klein wandelingetje maken of lekker in de tuin spelen!

7. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    #7 RoIn, May 31, 2017
    Last edited: May 31, 2017
    Oh en het speentje, aangezien ze pas sinds 5 maanden doorslaapt houden wij het speentje er nog even bij...

Als ik jou was, maar dan kijk ik echt naar mijn gevoelige dochter, zou ik niet alles tegelijk doen.
    Slechte nachten zijn echt killing voor de ouders...maar mogelijk slaapt jouw zoon gewoon lekker in de nacht.

8. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,006
    870
    113
    Female
    Hairstylist
    Hey dames..

Ja ik heb nog een zoon van 9 die pas net om 20:30 naar bedje mag. Dus later is geen optie, dat zou ik voor hem niet echt fair vinden, maar ook voor ons niet fijn. Ik lig zo een beetje om 20:30 te slapen op de bank ivm mijn zwangerschap.. dus dan heb ik helemaal geen leven meer hahaha! Dus blijft zoeken! Vandaag in de auto in slaap gevallen om 10:30 tot 11:00 en kreeg hem er niet meer in.. dus ook vandaag even afwachten! Hoe gaat het vanavond?

9. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,006
    870
    113
    Female
    Hairstylist
    Speentje denk ik echt wachten tot hij in zijn nieuwe kamertje gewend is! Dat is dan ook een hulp middeltje ! En verder gewoon maar accepteren dat we heen en weer moeten in de avond! Verder slaapt hij goed... dus dat is fijn!

10. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Je oudste kun je uitleggen dat hij later gaat omdat hij nog een middagdutje doet.

11. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier was de onrust savonds een teken om het middagslaapje over te slaan. Ze slaapt nu 4 keer in de week wel, en 3 keer niet. Als ze Smiddags wel slaapt gaat ze rond 20.30 haar bed in en slaapt ze niet dan rond 19.30.
    Wat betreft je oudste, die kun je prima uitleggen dat het bij baby/peuters iets anders werkt. Mijn bonuszoon (10 jaar) gaat ook wel eens eerder naar bed aan peuter.

De speen hebben wij cold turkey afgeleerd, maar dat was al bij 1,5 jaar. 1 onrustig nacht en nog een onrustige avond gehad en ze heeft er nooit meer om gevraagd

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje heeft ook een periode gehad dat hij pas laat ging slapen maar heb daar nooit echt iets mee gedaan, misschien alleen iets later naar bed als ie een lange middagtuk had gedaan. Heb op zich ook nooit iets met zijn middagslaapje gedaan, nooit ingekort bijvoorbeeld. Liet het slapen echt aan hem over zeg maar en hij bleef ook altijd keurig liggen dus hoefde ook nooit naar boven...

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,157
    3,185
    113
    Ik ken je kind niet natuurlijk dus ik heb maar even op basis van mijn dochter gestemd haha.
    Bij haar zou het dus wel helpen om die twee samen te laten gaan "kijk je krijgt nu een grote jongenskamer en daar hoort natuurlijk geen speen bij".
    Maar goed bij het 5x uit bed gooien (express) van zn speen zou het voor mij al snel klaar zijn.

Wij hebben onze dochter dr steentjes laten weggooien op dr (3e)verjaardag. Ze vond het prachtig tot ze na 5min dr speen wilde.. we hebben 2 dagen met een af en toe huilend kind gezeten omdat ze zo graag dr speen wilde. Ook heeft ze het in de maand erna nog vaak over gehad maar wonder boven wonder ging het slapen prima zonder!

14. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,006
    870
    113
    Female
    Hairstylist
    Wat een handige reacties!

Ja hier slaapt hij er alleen mee, verder heeft hij geen speen! En ik kijk het rustig even aan met de speen... wil dat hij er zelf ook achter staat! Dus lees nog even boekjes met hem daarover Haha!

Slaapje eraf lukt nog niet ben ik achter gekomen.. hij vind slapen nog zo heerlijk! En als ik hem niet laat slapen redt hij het nog niet.. en als hij heel laat slaapt is het helemaal een ramp haha!

Betreft bedtijd.. sjaa.. gister lag hij 45 min te zingen en we moeten er af en toe ff heen.. denk dat ik dat toch beter vind dan laat naar bedje.. max 20:00. Ik vind echt dat mijn oudste zoon ook even 1 op 1 aandacht mag krijgen.. en dat zijn echt onze momentjes.. dus voor ons werkt dat echt niet! Heb ik liever dat hij langer wakker ligt maar wel op bed.. denk dat als zijn slaapje eraf kan, dat het inslapen vanzelf beter gaat!

Qua speentje twijfel ik nu.. of tegelijk met zijn grote jongens kamer, of even wennen in zijn kamer! En dan eraf.. hij is ook pas net 2.. de boef!

Share This Page