1ste bevalling ziekenhuis, 2de ook?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pluisje88, 19 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Hoi,

Sinds een paar dagen weet ik dat ik weer zwanger ben. Eind vorig jaar ben ik voor het eerst moeder geworden en nu dus opnieuw zwanger.

Zomaar uit nieuwsgierigheid vroeg ik me wat af over de bevalling.

De eerste is in het ziekenhuis geboren, weeen opwekkers gehad (hielp weinig tot niks) omdat de baarmoedermond niet helemaal verdween. Daarnaast heb ik een knip gehad omdat onze meid er niet langskwam (en weinig sterke persweeen) en is ze uiteindelijk geholpen d.m.v vacuumverlossing (haar hartslag stopte soms als ik aan het persen was).

Zou ik van de tweede, doordat ik bij de eerste medische hulp nodig had, ook in het ziekenhuis moeten bevallen? Natuurlijk vraag ik dit ook nog aan de verloskundige en ik ben wat voorbarig maar was zomaar nieuwsgierig of iemand hier dat weet.

Overigens wilde ik zelf in het ziekenhuis bevallen van ons meisje, poliklinisch dus. Maar omdat ik pijnbestrijding wilde werd het overgenomen door het verlosteam van het ziekenhuis, vooraf was er geen medische noodzaak om in het ziekenhuis te bevallen.

Iemand hier ervaring mee? Ik ben niet bang voor een tweede knip (weet niet of dit nodig zou zijn?) o.i.d, ben ook heel prettig bevallen en de zorg achteraf was fantastisch maar ik zou graag de keus hebben of ik thuis beval of niet. Tenzij dit dus zowiezo het ziekenhuis wordt i.v.m de eerste bevalling.

Groetjes!

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Iedere zwangerschap, iedere bevalling, ieder kindje is anders. Dus er valt niets over te zeggen.
    Hier bij eerste ook trage ontsluiting en sta nu ook op knappen en ga nu voor het geboortecentrum, dat ik toch snel bij de verloskamers kan zijn indien nodig.
    Pin je niet teveel vast op je eerste ervaring !

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    is idd moeilijk te zeggen.
    ik weet wel dat er in mijn voorlichtingsfolder stond dat 5 van de 10 eerste bevallingen door een gyn (moeten) worden overgenomen.
    Bij volgende bevallingen is dat slechts 2 van de 10.
    Vind je het zelf niet prettig om voor de zekerheid in het ziekenhuis te bevallen gezien je vorige ingrepen?
    Hoop op een fijne zwangerschap voor je!

4. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Bij mijn eerste ben ik ook overgedragen aan de gyn, bleef hangen op 4cm.. Dus moest ook aan de opwekkers. Heb uiteindelijk ook een knip gehad en we bleven 1 nachtje in het ziekenhuis. Mijn zoontje is met de vk ter wereld gekomen, zonder toeters en bellen en heb er geen schrammetje aan overgehouden. Het is dat ik zelf in het ziekenhuis wilde bevallen, anders had het thuis ook absoluut gekund. Dus het is zo verschillend..

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Lastig te zeggen..
    Ik moest de tweede keer weer in het ziekenhuis, omdat de eerste bevalling niet soepel ging (vacuumpomp&totaal ruptuur). Tot 35 weken was dat nog niet perse, maar de groei echo gaf een bovengemiddeld grote baby aan. Niet zoals zijn broer, maar toch. Dus zelf besloten om poliklinisch te doen. De vk besloot toen dat ik eigenlijk toch onder toezicht moest bevallen. Hier werd dat een "medium care" bevalling. Dan doet de eigen vk de bevalling, maar wordt ze geassisteerd door een verpleegkundige van het ziekenhuis(ipv kraam). Als er dan iets gebeurd, grijpt de gyn in maar weet de verpleegkundige de basis al. Ook hebben ze iets meer opties qua medicatie.
    Gelukkig ging de tweede keer een stuk soepeler. 2 uur na de bevalling was ik op weg naar huis.

6. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!

Bij onze dochter wilde ik graag in het ziekenhuis bevallen, mocht er iets aan de hand zijn dan hoef je niet van huis uit nog naar het ziekenhuis. Dat was mijn gedachte erbij, en uiteindelijk was dat dus ook nodig.

Voor de tweede weet ik het eigenlijk nog niet, hoeft gelukkig ook nog niet. Aan de ene kant zeg ik weer ziekenhuis omdat de eerste keer ingegrepen moest worden. Aan de andere kant lijkt het me ook prettig thuis te bevallen aangezien onze meid dan net 1 jaar is en we geen oppas hebben of kunnen regelen. Dan lijkt het me fijn dat zij gewoon hier thuis wat kan spelen o.i.d terwijl ik aan het bevallen ben. Lijkt me in het ziekenhuis allemaal wat moeilijker?!

Ik begrijp in ieder geval dat er dus nog niks zeker is, dat vind ik wel prettig. Waarschijnlijk zal ik weer in het ziekenhuis bevallen, maar ik ken mezelf; ben nogal wispelturig soms en vind het wel fijn dat ik dan op het laatste moment nog kan beslissen thuis te bevallen.

Had het idee dat ik dan voor de tweede ook weer ingeknipt zou moeten worden, en weeenopwekkers etc. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn! Geruststellend moet ik zeggen, ookal maak ik me geen zorgen.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou sowieso heeel snel oppas gaan regelen pfff , lijkt me vreselijk een kind van 1 bezig te moeten houden.

8. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Na een moeizame bevalling zou ik het geloof ik niet aandurven.. Opvang is altijd een mouw aan te passen lijkt mij :)

Maar, als de vk geen reden ziet en jij voelt je er goed bij zou thuis volgens mij wel mogen als er geen reden is om in t ziekenhuis te bevallen dit keer...

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik ben ruim 2 weken geleden thuis bevallen van de 2e. De eerste was in het ziekenhuis. Vanwege hoge bloeddruk ben ik toen ingeleid. Juist door die eerste bevalling (die dus helemaal niet bevallen is :D) wist ik zeker dat ik dit x thuis wilde bevallen. Al had ik medische hulp nodig gehad, dan is het ziekenhuis hier op 10 minuten vandaan. Maar het was een genot om lekker in je eigen slaapkamer, samen met alleen partner, VK en verpleegkundige te bevallen. Geen inloop van Jan en alleman, geen weeopwekkers en geen draadjes aan je lijf zodat je je bed niet af kon. Ik zou het zo weer doen.

10. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier bij de eerste ingeleid v.w. pre-eclampsie. Nou ja, het was een drama met alles erop en eraan om het maar even kort te houden :p
    De tweede ging daarin tegen ontzettend goed en vlot dat ik achteraf zoiets had van; ik had net zo goed thuis kunnen blijven ;) Ik was nog geen half uurtje in het zkh toen hij er al was haha :)
    Daarom heb ik nu zoiets van; als het deze keer weer zo gaat, ga ik nergens meer heen! ;)

Deel Deze Pagina