Vegetarier worden?

Discussie in 'Voeding' gestart door neveah, 5 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. neveah

neveah Actief lid

10 feb 2016
    230
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,
    een vraagje.

Na lang wikken en wegen, heb ik besloten om vegetariër te gaan worden. Of in ieder geval flink te minderen met het eten van vlees.

Nu zal het voor mij en de jongste (2jaar) en de aankomende baby geen probleem worden.

Echter mijn dochter van 8.5 jaar is gek op speklapjes, een frikandel, roti met kip.
    Ze ziet me al aankomen dat ik haar roti en bami zonder kip op tafel zet.

Zijn er mensen met ervaringen hierin? Hoe reageerden jullie kinderen? En hoe heb je het gebracht?
    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze het maar klakkeloos accepteert als ik zeg dat we vanaf nu geen vlees meer gaan eten.

Hoe leg je dat uit? Mijn grootste reden om geen vlees meer te eten, zijn de voordelen voor onze algehele gezondheid. Maar daar heeft zij waarschijnlijk geen boodschap aan?

2. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Ik vind dit ook een lastige. Aan de ene kant heb jij nu die beslissing gemaakt en ik vind niet dat jouw dochter (die zelf gek is op vlees) ineens helemaal geen vlees meer mag. Maar wat je wel kunt doen, als je toch wilt dat de rest van het gezin ook geen vlees meer eet, is haar introduceren met vleesvervangers en haar zelf iets lekkers in de supermarkt laten uitzoeken. Wat je kunt doen om de overgang makkelijker te maken is bijv afspreken dat ze nog 1x in de week een stukje vlees mag, zodat je haar toch tegemoet komt.

Maar ergens blijf ik het wel heel erg dubbel vinden eerlijk gezegd.

3. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het beetje oneerlijk tegenover je dochter. Ok als ze vanaf begin geen vlees krijgt, maar zo maar te stoppen omdat mama het zo wil kan gewoon niet.
    Ik heb een vriendin die vegetarisch is, maar haar kinderen en man eten gewoon vlees.

4. neveah

neveah Actief lid

10 feb 2016
    230
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook niet eerlijk als ik haar van de één op de andere dag zou dwingen om geen vlees meer te eten.
    Maar wil het wel stimuleren. Maar hoe op een goede manier?

Ik vind het voor mezelf ook niet rijmen als ik stop met vlees eten omdat ik denk dat het gezonder voor mijn lichaam is, maar dat ik mijn kind dan wel vlees laat eten.
    Voelt voor mij dan zo: mijn gezondheid is belangrijk en van mijn kind vind ik minder.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te gaan, dat ik dat gevoel krijg. Misschien is het ook wel zo dat ik bang ben dat juist andere mensen zo gaan denken. Maar daar moet ik natuurlijk maling aan hebben.

Het liefst zie ik het gebeuren dat ze ziet dat ik geen vlees meer eet, wel vervangers. En dat zij dan zelf ervoor kiest om ook minder/geen vlees meer te eten.

Denk dat ik haar gewoon moet uitleggen waarom ik geen vlees meer ga eten. En daarbij aangeef dat zij het zelf mag kiezen. Vind namelijk dat ze wat dit betreft toch wel inspraak verdiend.

5. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    In mijn familie zijn mannen echte vleeseters. Dus als er geen vlees is eten ze nauwelijks. En van mij hoeft het in principe nooit.
    Ik zou ermee beginnen met introduceren van nieuwe maaltijden, gebaseerd op alleen groente. En misschien kip gaan vervangen door vis. En dan af en toe haar bami en roti.

Mijn man is in loop van tijd wel minder vlees gaan eten door nieuwe gerechten. Het is echte smaak.

Maar ik zou haar apsolut niet gaan dwingen om mee vegetarisch te worden, zou alleen averechts gaan werken. Mijn moeder vond aardappels heel ongezond voor mij (ben zelf gek op aardappels en wou ze bij elke maaltijd eten, gekookt gebakken maakt niet uit) en ze heeft ze gewoon van de menu geschrapt, wat was ik toen boos. Ik weigerde toen alle andere eten ( ik was 10 en heel erg mager)

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dus jij denkt dat vegetarisch eten veel gezonder is? Zou best kunnen, maar heb je daar wetenschappelijk bewijs voor dan?
    Want ik ben van mening dat een mens van oorsprong een carnivoor is en geen herbivoor. In mijn ogen heb je dus wel met mate vlees/vis of in elk geval een goede vleesvervanger nodig. Vooral kinderen in de groei. Maar wellicht heb ik dat helemaal verkeerd?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou dan gewoon meer beginnen variëren qua Maaltijden (meer groenten, eventueel vleesvervanger) en minder grote porties vlees aanbieden bij bestaande gerechten.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik vind het een beetje oneerlijk. Jij wil vegetariër worden, je dochter niet..

9. neveah

neveah Actief lid

10 feb 2016
    230
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een aantal documentaires gezien. En ook de "nadelen" van vegetarisch leven.

Nu zullen ze van beide kanten natuurlijk vaak niet helemaal transparant zijn.

ik ben ook zeker van mening dat het volledig uitsluiten van dierlijke producten niet goed kan zijn voor ons als mens.
    Misschien is het woord vegetariër dan voor mij niet het goede woord/ benoeming.

Vis zou ik wel willen blijven eten.

Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat ik helemaal geen vegetariër wil worden, maar alleen geen vlees meer wil eten.

En mijn dochter krijgt gewoon de keus.

10. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Precies dit;)

11. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Waarom laat je je dochter hier niet deels zelf in beslissen? Je kunt het haar toch uitleggen waarom jij geen vlees meer wilt eten? Misschien volgt ze je voor een deel en zal ze alleen de kip in de roti willen, maar dan iets anders laten staan.

Persoonlijk ben ik van mening dat kinderen de eiwitten hard nodig hebben. Zou de kleine niet helemaal willen onthouden van vlees, maar niet iedere dag vlees eten is niets mis mee. Ik vind lang niet al het vlees lekker en kies heel vaak voor vegetarische gerechten in restaurants puur omdat ik het lekker vind. Minder vlees eten kan natuurlijk ook ipv al het vlees onthouden.

12. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Precies dit!

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou het er met je dochter over hebben en bijvoorbeeld afspreken dat ze het duidelijk ongezonde vlees (zoals speklap en frikandel, die dragen weinig bij aan de gezondheid) weglaat en dat ze nog wel kip, rundvlees etc mag. Ik vind het niet eerlijk tegenover je dochter om haar alles in één keer te ontnemen. Laat die keuze bij haar.

14. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou dan minderen met vlees en sowieso kiezen voor verantwoord vlees (geen plofkip dus). Eiwitten haal je trouwens ook uit andere producten zoals zuivel en peulvruchten en vleesvervangers. Je kan er bijv voor kiezen om nog 1 max 2x p/week vlees te eten. Zo hoeft je gezin niet af te kicken ;) ik vind het erg belangrijk om je kinderen te doen beseffen wat verantwoord eten is en waar het vlees vandaan komt.

15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik vind het ook een beetje oneerlijk ;)

Ik zou het vlees gebruik iets beperken, maar zou het m'n dochter niet verbieden.

Er zitten ook veel goede stoffen in vlees.
    Hoeveel vegetariërs hebben geen bloedarmoede bijv.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik zou sowieso váker vegetarisch eten en de ongezonde vleessoorten schrappen (hoewel, ik weet niet in hoeverre een frikandel nog echt vlees te noemen is). Dus bami met kip of af en toe een stuk lamsvlees/rundvlees, maar zeker geen speklappen en frikandellen meer.

17. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Wat goed om minder vlees te gaan eten! Er zijn goede vleesvervanger te krijgen. Ik maak Roti met vegetarische kipstukjes van de Vegetarisch Slager (AH heeft die). Rijstgerecht en met gekruide tofu etc. Ik denk dat als je het gewoon gaat maken en het je dochter voorschotelt zonder te benadrukken dat er geen vlees in zit, dat je dan wat dingen vind die zij lekker vind.
    Ik ben heel lang vegetariër geweest. Nu eet ik 1x per week ofzo biologisch vlees. 2x vis en de rest vegetarisch, met of zonder vleesvervanger. Mijn man eet wel vlees, maar dan vooral als broodbeleg (ook biologisch vlees).
    Mijn baby is 1 een eet hetzelfde als wij.
    En als je een goed gevarieerd dieet hebt dan krijg je genoeg eiwitten etc binnen. Mijn bloedwaarden zijn altijd helemaal goed geweest.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou haar de keuze laten en af en toe volledig vegetarisch koken (inderdaad bv. door vlees of kip te vervangen door een vervanger, maar het kan ook bv. met peulvruchten of noten ofzo).

Mijn man en kinderen eten vlees, vis en kip, ik niet. Voor de kinderen gekozen dat zij zelf mogen beslissen wat ze willen, soms eten ze met mij mee, soms met mijn man. De oudste (7) gaf een tijdje terug aan dat ze ook vegetariër wilde worden en eet sinds kort 's avonds dus altijd met mij mee. Knakworst en vleeswaren vindt ze echter te lekker om te moeten missen, dus dat eet ze wel. Ik vind het prima; het is echt haar keuze, net als dat het ooit mijn keuze was.

19. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Dit dus.
    Ik ben ook bezig met een overgang naar grotendeels vegetarisch/vis eten. En natuurlijk speelt gezondheid daar in mee, maar het is dacht ik niet perse veel gezonder om helemaal geen vlees te eten. Dus ik zou die gedachtengang wat los laten. De hoeveelheden zijn vooral onnodig, slecht voor het milieu, dierenleed en inderdaad teveel vlees is niet goed voor je gezondheid. Wb het laatste scheelt het natuurlijk al enorm welke vleessoort je kiest om te eten. Mijn kinderen (en man) vinden bv hamburgers erg lekker (voor mij hoeft het niet zonodig), dus dat houd ik er wel in, maar dan kies ik wel voor goed vlees. En verder ben ik nog veel aan het experimenteren met recepten. Sommige zijn een hit (en dan mist niemand wat) en sommige zijn niet voor herhaling vatbaar. ;) Uiteindelijk ontstaat er wel een assortiment aan gerechten, waar iedereen zich wel enigszins in kan vinden. Succes!

20. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou hier nog heel goed over nadenken, voornamelijk vanwege je kinderen. Door helemaal geen vlees of vis meer te eten, zal je voldoende vervangers moeten eten om toch aan een volwaardig voedingspatroon te komen. Bij volwassenen is dat al zo, maar voor kinderen is dit extra belangrijk omdat zij nog volop in ontwikkeling zijn.

Mocht je er als ouder toch voor kiezen om je kind helemaal vegetarisch te laten eten, dan moet je heel bewust naar het volledige voedingspatroon kijken om er zeker van te zijn dat ze niets missen. Dat strekt verder dan een vegaburger bij het avondeten. Het kan dat je daarvoor wilt kiezen, maar daar zou ik wel goed over nadenken.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om hooguit te minderen met vlees voor je kinderen, of vaker te kiezen voor vis.

Op deze vlaamse website kan je overigens aardig wat informatie vinden over volwaardig vegetarisch eten voor kinderen: Vegetarische kinderen | gezondheid.be

Deel Deze Pagina