Dat ligt maar geheel aan welk diploma ze halen, hoeveel lessen per week, hoelang, in welke groepsgroote, de startleeftijd, vaardigheid van instructeurs en niet te vergeten het kind zelf De oudste deed er hier ruim 1,5 jaar over (in vakanties geen zwemmen), maar de kwaliteit was slecht. Kortom, wel een diploma net voor haar 6e, maar dramatisch kunnen zwemmen. De middelste lest nu 5 maanden (na peutersurvival en kleuterzwemmen) en lijkt hard op weg naar het afzwemmen. Technisch heeft ze moeite met de beenslag en dat is eigenlijk het enig punt nog. 1 op 1 of rustig gaat het perfect, in een vol bad is het minder mooi. Kortom zij zal ook net voor/rond haar 6e afzwemmen, maar zwemt kwalitatief echt heel veel beter.
1 jaar en 8 maanden bij de oudste en de jongste 3 maanden langer, ze was ook iets jonger begonnen. Maar eigenlijk kan je het niet zo vergelijken, het ligt eraan aan hoe lang de lessen duren, hier een half uurtje. Hier begonnen met ruim 4,5 jaar en bijna 4,5 jaar.
Waar lag dat aan dan? Mijn zoontje schiet ook maar niet op, deels doordat hij kracht mist maar vooral omdat hij het concentratievermogen van een amoebe heeft ....
Oudste was net vier toen ze begon, leste een keer per week drie kwartier en had na 16 maanden A. Jongste is met 4,2 jaar begonnen, is nog bezig (grootste probleem is op dit moment het gat, ze denkt te veel na en dat maakt het gat moeilijker ).
Dochter heeft een snelcursus gedaan en had binnen anderhalve maand haar A-diploma. Ik moet daarbij wel zeggen dat wij voor die tijd wekelijks met haar gingen 'zwemmen' (spelen in het water) en dat ze al volledig watervrij was voordat ze met zwemles begon. Ze had totaal geen angst en sprong zo in het diepe water, al voordat ze haar eerste les had gehad. Ze was (en is) een echte waterrad. Haar A-diploma ging dus supersnel, maar over haar B en C diploma heeft ze langer dan gemiddeld gedaan (ruim een half jaar).
Met onze zoon begonnen toen hij net 5 was, heeft 15 maand geduurd toen hij a haalde, daarna met 7 lessen B Onze dochter was 5,5 en heeft afgelopen weekend a gehaald na 20'lessen.
Mijn zoontje heeft babyzwemmen , peuterzwemmen, kleuterzwemmen gedaan en toen hij 5 werd begonnen met diploma zwemmen. Hij mag volgende maand afzwemmen en dan heeft hij er 15 mnd over gedaan... Maar eigenlijk zit hij al 6 jaar op zwemles ☺️
Dochter was net 4 toen ze begon met zwemlessen. Na 11 maanden haar A diploma. Over haar ABC heeft ze in totaal 1,5 jaar gedaan. 1x per week 45 min zwemles.
Mijn zoon heeft er 2,5 jaar over gedaan (maar is een special needs kindje) en is niet verder gegaan voor B omdat dit voor hem niet haalbaar was. Mijn dochter had A na 1,5 jaar en een half jaar later had ze haar B diploma Beiden 1 keer per week een uur les
Eerst zat ze op een zwemschool met groepen van 8 kindjes, dat is voor haar gewoon te druk. Na 1,5 jaar over gestapt en bij de nieuwe zwemschool maar met 3 kindjes. Ondanks nog een bar slechte concentratie ging dat wat beter.
Oudste had na precies 12 maanden zijn A diploma, dus echt 12 maanden elke week 50 minuten les. Dochter had ik het idee dat het niks zou worden, maar ze heeft haar 10e les gehad en zit al een groepje verder, terwijl de rest van het groepje waar ze in startte nog in het eerste groepje zit. Blijkbaar pakt ze het toch wel snel op. Ik denk dat het scheelde dat ze beiden pas met ruim 5 zijn gestart, ze zijn dan toch wat sterker lichamelijk.
Ze boden hier in de buurt (belachelijk dure) snelcursussen aan in de vakantieperiodes, 2 weken lang 4 uur per dag zwemmen, kerstvakantie A diploma gedaan en meivakantie zn B gehaald. We blijven zelf ook voldoende met hem zwemmen dus het is prima!
Zoon heeft 14 maanden over zijn A diploma gedaan. Heeft wel 7 weken les gemist door een botbreuk. 2 jaar over ABC (over C langer gedaan i.v.m. aantal longontstekingen) Hij is een maand voor zijn 5e verjaardag begonnen. Dochter met 4j en 4 maanden begonnen. Met 8.5 Maand haar A (30 lessen) en met 4 maanden B. Ik verwacht dat C snel volgt. Ze is heel sterk in haar benen. Hier is de zwemles 45 min en gesloten tijdens alle schoolvakanties.
hier een turbo cursus gedaan voor A zwom mijn zoon 3x per week 45 minuten in een groepje van 5 kindjes met 2 vaste zwemdocenten. Na 12 weken konden 4 kindjes afzwemmen. Daarna verder gegaan met reguliere lessen voor zijn B en C. B had hij na 8 lessen (1 les per week) en C na 12 lessen en 1 prive les om de borstcrawl te perfectioneren. Al met al waren wij in 1 schooljaar (groep 2) klaar met A B en C.
Emma heeft er 1 jaar en 8 maanden over gedaan, maar ze heeft wel een handicap aan de arm waardoor ze er langer over deed. Onze jongste is nu bezig met A bezig en dat gaat wel vlotter.
Q heeft een klein jaar over haar A diploma gedaan, begonnen net nadat ze 5 jaar was. Hier zijn periodes van 8 weken per badje, in de vakanties is er geen les. Het eerste badje heeft ze overgeslagen omdat ze daarvan alles beheerste. Daarna 4 badjes van 8 lessen voor A, 8 lessen voor B en 8 voor C. Inclusief vakanties dus 1 jaar en 3 maanden over A B en C gedaan. Ze vindt zwemmen wel echt super leuk en is nu met Zwemvaardigheidsles bezig, ben benieuwd of ze hier ook weer steeds maar 1 periode voor nodig heeft, maar het is wel een stukje pittiger.
Oudst heeft er meer dan 2 jaar over gedaan, dat ging pas vlotten toen we besloten haar 2x per week te laten zwemmen ipv 1. En de eerste maanden was ze heel erg aan het smokkelen. Ze zwom 50 minuten per keer. Jongste is nu bezig sinds september en is nu 1 badje verder, heel benieuwd hoe dat verder gaat