Zoals de titel zegt: Wie heeft er ervaring met een Babydorm kussen? Mijn zoontje zijn achterhoofd begint afgeplat te raken. Hij heeft geen voorkeurshouding, maar vind het erg prettig om op zijn achterhoofd te liggen Hij ligt al op een Deltababy supreme sleep (ingebakerd en een hydrofiel afwisselend onder de linker en rechterkant, zodat hij de andere kant op moet kijken), maar heb niet echt het idee dat het helpt. Verder voed ik hem in mijn andere arm, en ligt hij in de box zoveel mogelijk op zijn zij. Helaas weet hij zich binnen een paar seconde zo te manoeuvreren dat hij toch weer op zijn achterhoofd uitkomt Zijn buik vind hij geen ene moer aan. We oefenen het verschillende keren per dag, maar tilt ook niet zijn hoofd op. Hij kan het wel, maar vind het prima om zo te blijven liggen............
Geen ervaring met dat kussen, ik wist niet eens dat kindjes op een kussen mochten liggen! Maar mijn zoontje had wel een vreselijke afplatting! Fysio is meerdere malen hier geweest, meting gedaan en toen zat hij op het randje voor een redressiehelm. Wat hier heel erg geholpen heeft, is het bedje draaien zodat hij met de andere kant van zijn hoofd naar het licht kon kijken. Verder hadden wij knuffels aan de kant van zijn niet-voorkeur gelegd zodat hij daar naar ging kijken. De fysio zei toen al wel dat het vaak ook vanzelf wel wat bijtrekt. En ik moet zeggen, er is bijna niks meer te zien! Lucas had een enorme kale plek op zijn achterhoofd en die is nu bijna helemaal volgegroeid met haar! Heb je wel eens een fysio geraadpleegd?
Nee nog niet. De osteopaat vond het wel meevallen. Begint inderdaad wel af te platten, maar volgens haar nog wel zo dat met een beetje werk het ook zo weer weg is (veel afwisselend op zijn zij, op zijn buik, geen mobiel, drinken aan verschillende kanten, op het aankleedkussen iedere verschoning anders neer leggen (dit gaat niet echt lukken, daar ik zo rechtshandig ben als de neten)). Naar het licht laten kijken heeft weinig nut, daar hij in het donker slaapt. Wel heb ik ontdekt dat hij de TV erg interessant vind, dus die gebruiken we nu ook voor op zijn buik en om op zijn zij te liggen. Volgende week naar het CB, even kijken wat hun ervan vinden, en anders bel ik zelf de fysio op, om een afspraak te maken. Bedankt voor je reactie en tips! Officieel mogen ze ook nog niet op een kussen liggen, maar ja, als het helpt voor zijn bolletje............. Vandaag heeft hij wel ruim 2 uur lekker op zijn buik geslapen.
Mijn oudste dochter had (heeft) een afplatting aan de zijkant van het achterhoofd. Volgens het cb moest ik haar veel op de buik leggen en dat wat het. Zelf maar contact opgenomen met een osteopaat en ze heeft veel fysiotherapie gehad. Ook bedje en aankleedkussen gedraaid, zijligkussen gebruikt etc etc. Ze zat ook op het randje van een helmpje, na ruim 9 maanden toch zelf maar eens actie ondernomen (dan moeten we het zelf maar betalen) want de afplatting werd niks minder. Jammer maar helaas waren we te laat voor een helmpje, het zou geen nut meer hebben omdat ze te oud was. Ze is nu 20 maanden en met nat haar kun je de afplatting nog steeds zien, ik heb spijt dat ik niet eerder actie heb ondernomen. Mijn jongste dochter slaapt alleen maar recht op haar achterhoofd en dat begin je nu ook al te zien. Ik heb vandaag via MP zo'n Babydorm kussen gekocht, het kindje die het gebruikt had had ook een afplatting en na gebruik van het kussentje was het helemaal weggetrokken. Ze had een mooi bol koppie. Je moet het kussen alleen wel altijd gebruiken, in bed, box, kinderwagen, noem maar op. Baby's mogen idd niet op een kussen, zijligkussen of op hun buik slapen. Dat wordt allemaal afgeraden, maar ja als het helpt.... Ik ga het proberen en hopen dat het helpt, zo niet dat zorg ik dat ik op tijd contact opneem voor een helmpje.
@ Fleur01: Balen dat je te laat was voor je oudste dochter. Kan me heel goed voorstellen dat je nu eerder actie onderneemt. Zelf vind ik het ook erg moeilijk. Doe zoveel mogelijk om een helmpje te voorkomen (niet dat een helmpje het einde van de wereld zou betekenen). Vandaag ook via marktplaats een helmpje gekocht. Ik lees veel goede ervaringen op internet. Hopelijk gaat het voor onze kinderen ook goed helpen.
Hallo, ik heb een goede ervaring met het kussentje! Ons zoontje had een enorme voorkeurshouding,wat we ook deden hij bleef maar naar rechts kijken. Hij had elek week fysio nadat we bij de osteopaat zijn geweest,en de afplatting werdt duidelijk zichtbaar,hij zat op het randje van een helm. We kregen het kussentje en al snel ging het beter,hij sliep er graag op. In het midden van dit kussen zit een rond gat waar hij dus met zijn hoofdje in licht,zo kan het schedeltje toch mooi rond groeien want er staat geen "druk" meer op. Toen hij denk ik een maand of 9 was,ik weet het zo niet meer hoor,was het niet meer nodig want het blijkt dat de eerst maanden het hoofdje zijn vormen aanneemt??
Klopt ja dat jet het kussen altijd moet gebruiken,bij Sietse zie je niks meer aan zijn hoofdje,en hij had een flinke afplatting,het is echt mooi bijgetrokken.
@ Pinter: Jij hebt het kussen dus ook gebruikt? Vanaf welke leeftijd? Ik krijg vandaag mijn kussen binnen. Ben heel benieuwd!!
Kussentje binnen gekregen. Ik zal vandaag foto's maken en plaatsen, en dan over een week ofzo weer eens kijken of er inderdaad verbetering inzit.
Ik denk dat Sietse een maand of 3 was toen ik het ging gebruiken,misschien een maandje ouder hoor,tis alweer ff geleden...
Ik heb altijd een zijligkussen gebruikt tegen de afplatting heeft goed geholpen, en de manuele therapheut. Misschien handig om de onderstaande link ff door te lezen, gaat over de babydorm. BabyDorm - Producten veilig/onveilig deel2
Toch jammer dat er over een goed product wat door veel mensen succesvol wordt gebruikt negatieve reclame wordt gebruikt. Sietse mocht ivm nek problemen niet op zijn zij liggen,en alle andere dingen hebben we geprobeerd maar niks hielp. Naar het licht kijken werkte 5 tellen,en hij draaide zich vrolijk weer om,hetzelfde geldt voor knuffels en zijn hoofdje de juiste kant draaien... De afplatting werdt steeds erger en omdat Siets geen buik slaper was durfde ik het aan om dit kussen te gebruiken.... Ik denk dat als ik dit niet had gedaan,hij zeker een helmpje moest hebben op latere leeftijd.
Ik geloof de bewering omtrent KA, fysio en osteopaat niet zo. Mijn KA en osteopaat hebben beide dit kussen niet genoemd. DE idd. Om Lisa dr afplatting op te gaan lossen moest ik proberen om haar overdag op de buik te laten slapen en s'nachts wisselend op haar zij. Buikslapen vind ze nu nog steeds niks dus ik laat haar vaak inslapen op haar zij en leg haar dan op de buik. (alleen in de box waar ik bij ben) Voor de nacht heb ik een zijslaapkussen. Hier wurmde ze zich binnen een week al uit, maar altijd pas rond de tijd dat ze de fles wilde. Verbetering gaat hierdoor langzamer maar het verbeterd wel. Overigens rolt ze altijd naar haar rug toe. Ook moest ik van de osteopaat met elke verschoning op de verschoon mat haar op der buikje draaien en dan helpen met steunen zodat ze haar hoofd gaat optillen. (Dit wilde ze namelijk ook niet goed want ze had er last van). Naarmate het beter gaat wil ze ook langer blijven liggen. Toeval of niet de dag erna tilde ze zelf haar hoofd op. Nu laat ze zich inmiddels omvallen en wil gaan rollen. erg grappig om te zien.
Ook een zijligkussen word afgeraden: Stabilisatierolletjes, zijligkussentjes of wigjes Ja, die had ik al gelezen. Op google zijn er wel meerdere sites te vinden die het wel/niet eens zijn met de werking van het kussen.
Een knuffel in bed wordt ook afgeraden... Alles wat in bed ligt kan gevaarlijk zijn voor je kindje. Ik heb bij mij oudste ook een zijligkussentje gebruikt maar na verloop van tijd worden ze hier te sterk voor en gaan ze (direct) op hun rug liggen, dan heeft het dus geen nut meer. Mijn jongste ligt nu nog heerlijk op haar BabyDorm kussen, hopen dat het helpt!