Tweede bevalling altijd sneller?

Discussie in 'De bevalling' gestart door merah, 14 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben, nu anderhalf jaar geleden, binnen vier uur bevallen van onze eerste en overal hoor ik dat de tweede meestal sneller komt.
    En daar heb ik me nu dus ook soort van op ingesteld.
    Toch ook veel verhalen van bevallingen van meer dan een dag.

Hoe reeel is mijn verwachting weer een hele snelle bevalling te krijgen?
    Iemand die er iets zinnibgs over kan zeggen uit ervaring?

Vandaag precies 40 weken. Ik kan niet wachten...

2. sepherine

sepherine Niet meer actief

ik heb geen ervaring met snelle bevallingen
    eerste bevalling 46 uur geduurd , sterrekijkertje , gebroken vliezen , weeopwekkers , vacuumpomp , te veel bloed verloren na bevalling , geknipt en gehecht ,ruggeprik die niet werkte , hel bevalling dus

ze hadden mij gezegd dat de tweede zeker veeel sneller zou zijn
    maar helaas

43 uur wel een makkelijkere bevalling , geen knip of scheur en een ruggeprik die nu wel werkte .

het is geen zinnig antwoord op jou vraag , maar het hoeft dus niet sneller te gaan , wel weet je wat je kan verwachten , hoe de weeeen en persweeen aanvoelen etc ....

succes !!

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    In de regel gaat een 2e bevalling vaak wel sneller dan de eerste. Je lichaam heeft het al een keer meegemaakt, je weet zelf ook beter wat er gaat komen etc..

Maarrrr, dit is natuurlijk lang niet bij iedereen zo. Als ik jou was zou ik er opnieuw blanco ingaan, met in je achterhoofd wel die 4 uur van je eerste bevalling. Dat is namelijk razendsnel en mòcht je 2e bevalling sneller gaan, dan heb je dus nog minder tijd om je voor te bereiden na die eerste wee. Zo zou ik sowieso meteen de vk bellen, zodra je enige wee van betekenis voelt..

Mijn 2e bevalling ging trouwens wel een stuk sneller dan de eerste. Eerste heeft ongeveer 33 uur geduurt. Thuis begonnen, in het ziekenhuis af moeten maken (uiteindelijk vaccuumpomp). M'n 2e bevalling heb ik volledig thuis gedaan in 7 uur en 20 minuten. Vanaf de eerste wee brak de hel gelijk los en kwamen ze direct heftig om de 3 minuten en in een mum van tijd volgden ze elkaar steeds sneller op. Vòòr die tijd geen enkele voorwee oid gehad..

Dus ja, het kàn inderdaad sneller gaan, maar richt er niet al je pijlen op anders kan het zo tegenvallen:D

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daarom dus ook de vraag. Ben bang dat mijn verwachtingen misschien te hoog zijn als ik gok op 4 uur of minder.
    Met die vier uur in het achterhoofd ook gekozen voor een thuisbevalling, omdat ik bang ben het ziekenhuis niet te halen (bij nummer 1 was ik al in het ziekenhuis en mocht blijven).
    Of dat de vk niet op tijd wil komen (al weten ze wel van die vier uur). Mijn moeder is van ons beiden ook in een razend tempo bevallen. De vk wilde bij mij niet komen toen ze belden dat het zo snel ging, want 'dat kon niet'. Bij mn zusje hetzelfde verhaal. Toen is mn vader heel boos geworden en was de vk nog net op tijd om mn zusje op te vangen.
    Merk dat ik het toch best wel spannend vind dat je gewoon niet weet wat je moet verwachten...

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sepherine, die eerste bevalling van jou lijkt me behoorlijk traumatisch geweest. Heb je erg tegen je tweede bevalling opgezien?

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Vaak gaat de 2e wel sneller ja!
    Hier de eerste ook in 4 uur en de tweede 2,5 :)

7. sepherine

sepherine Niet meer actief

is ook heeel traumatisch geweest
    nee eigenlijk niet , keek er zelfs enorm naar uit , vreemd he ?
    het is goedgekomen na de eerste en 6maand later was ik weer zwanger , ze schelen qua leeftijd 15 maand a 16 maand ,
    ik ben heel hard daarin , vind de tweede bevalling moeilijker te verwerken omdat ik die zonder man heb moeten doen door omstandigheden . ik had ook noooit gedacht dat de tweede bevalling ook zo lang ging duren dus ging er volledig blanco tegenaan .
    nu heb ik wel bang voor de derde bevalling maar metd e gyn gaat worden gesproken over een inleiding omdat mijn lichaam zoiezo een doorleiding nodig heeft , en met inleiding krijgt mijn lichaam automatisch die extra zet die ik nodig heb om meer ontsluiting te krijgen dan 3cm , heb bei beiden ongeveer 34 uur maar 3cm ontsluiting gehad ondanks heftige weeen om de 2 min ...

8. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    M'n ieder vertelde dat het bij mij een eitje was, ik was er met 4 uurtjes(van start tot eind ze was ook bijna te laat in het zh) heel makkelijk geen problemen. Bevalling van allebei m'n zusjes was veel heftiger. Van 1 zat de navelstreng om de nek en duurde het iets van 30 uur bij m'n jongste zusje kwam de ontsluiting niet op gang??

Dus het is niet altijd zo, al hoop ik dat het natuurlijk wel sneller en makkelijk is voor je:)! En dat het niet te lang meer duurt natuurlijk;)

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M ruim 4u

T zo'n 2.5

S als T

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Bespreek je angsten goed met je vk. Als ik mijn eigen omgeving naga, nemen de vk's hier in de buurt de snelle bevallers erg serieus en is het juist een afspraak om direct te bellen bij de eerste noemenswaardige wee.. Juist omdat de 2e nog sneller kàn gaan..

Als je een goede duidelijke afspraak hebt staan met je vk, wordt je misschien wat rustiger. Dus gewoon doen bij je eerstvolgende afspraak, niet uitstellen;)

11. itsdaisy

itsdaisy Actief lid

21 mrt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga ook deze derde keer weer proberen er blanco in te staan. Vorige keer niet gelukt. Een vriendin beviel paar dagen eerder binnen paar uur en vk was net op tijd. Dit heeft schijnbaar erg in mijn achterhoofd gezeten. Dat ik op tijd moet bellen, want anders zou ie er al zijn. Helaas. Zaterdagmorgen eerste klachten, zondag hele dag door gegaan en maandagmorgen pas geboren :)

Ik probeer nu nergens op te rekenn, behalve dat het vast geen pretje wordt.. En ik er heus wel weer overheen kom ;)

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij mijn eerste ben ik ook in 4 uur bevallen, dit was thuis. Snel dus maar wel met een duidelijke opbouw. Mijn vliezen braken, na een half uur de eerste wee en na 3 uur ween die steeds sneller kwamen kreeg ik persdrang en na een half uur persen is onze oudste zoon geboren.

De 2e was een heel ander verhaal en ging veeeeeeeel sneller. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ik bij de 2e het ziekenhuis niet zou halen (ik heb bij mijn oudste 2 liter bloedverlies gehad en moest nu in het ziekenhuis bevallen) en ik kreeg gelijk. Ik werd 's nachts om 03.00 uur wakker en om 03.54 is mijn jongste zoon geboren, thuis op de bank met de ambulancebroeders (ik heb mijn vriend 112 laten bellen want het ging op een gegeven moment zo snel) en zonder verloskundige want die was te laat.

13. MLkids

MLkids Niet meer actief

Ik heb afgelopen vrijdag mijn 4e bevalling mee gemaakt en die duurde het langs van allemaal!

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat heftig nataly! Ik ben bij de eerste in het ziekenhuis bevallen en had gehoopt dat deze tweede bevalling een soort van 'romantischer' (verkeerd woord, ik weet het) zou gaan. Maar het kan dus ook heel anders.
    Inmiddels 1 dag 'over tijd'. Voor mij als 'control freak' heel vreemd om niet te weten wat ik kan verwachten.
    Ik probeer blanco te blijven, maar het valt me zwaar...

15. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier was de oudste met 5 uur en een kwartier,
    De jongste binnen 3 uur

16. ukky

ukky Actief lid

14 jul 2006
    329
    0
    0
    Limburg
    bij mij de eerste 43 uur met weeen opwekker en ruggenprik en de navelstreng om ze keeltje tewijnig vruchtwater hardje ging achteruit dus kunstmatig vruchtwater gehad
    en de 2de weeen opwekker en 12 uurtjes en morfine pomp
    hoop dat als ik zwanger mag worden van nummer 3 dat is zonder dat alles mag bevallen maar zou wel graag in het ziekenhuis willen bevallen voor me gevoel fijner
    maar elke bevlling is anders

17. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Tja, een tweede bevalling kan sneller gaan maar het hoeft zeker niet.
    Mijn eerste bevalling duurde 8 uur, mijn 2e bevalling 16 uur. Wel heel relaxt, maar de weeen kwamen gewoon niet sneller dan 5 minuten na elkaar, dus de ontsluiting duurde gewoon langer. Bovendien begon mijn eerste bevalling met het breken van de vliezen, en bij de tweede bevalling werden mijn vliezen pas met 10 cm gebroken. Dat schijnt ook nog wel eens verschil te maken.

Ik denk wel dat het goed is als je met je vk doorspreekt dat ze snel komt kijken nadat je weeen beginnen. Dan kan ze dan misschien beter beoordelen of het heel snel zal gaan of niet.

18. 2jees

2jees Niet meer actief

Eerste 5 uur
    Tweede 1,5 uur

maar had van te voren minimaal op die 5 gerekend ;)

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Anderhalf uur!!!
    Oeps...
    Hier bij de eerste in 20 minuten van 4 naar 9 cm ontsluiting.
    Ik weet dat ze mooie regeltjes hebben, van minimaal om de vier minuten een wee die meer dan een minuut aanhouden of zo, voor je mag bellen. Maar dat gaan wij dus even niet doen!

Inmiddels 40,2 weken. Heb sinds gisterenmiddag krampen/harde buiken om de tien minuten. Ze zijn best pijnlijk en constant, maar de periodes ertussen worden niet korter. Ook de hele nacht gehad. Zal wel 'voorwerk' zijn...

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Allereerst veel succes met de bevalling!

Hier de eerste in 7u, de 2e in 2u, maar daarvan begon het met gebroken vliezen, een half uurtje weeën daarna een uur niks wel 5cm, (had al 2cm voor de bevalling) vk stuurt me onder de douche, krijg 5 weeën en toen persdrang, dochter werd bijna op de trap geboren...
    De 3 die erna kwamen duurden ong 3 uur

Deel Deze Pagina