Inleiden

Discussion in 'De bevalling' started by marleen3, Apr 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Hallo

Heb een vraagje als ik mee eens ben dan wordt ik bij 39 weken zwangerschap ingeleid. Via een ballonkatheter.
    Hebben jullie ervaring hierover? En is het pijnlijk? Of is het beste dat ik de weeeen op een natuurlijke manier laat komen?

2. n1986

n1986 Actief lid

Jul 30, 2012
    455
    0
    16
    Werken in de kinderopvang
    Gelderland
    Hoi Marleen,
    Zelf word ik waarschijnlijk ook ingeleid. Dus heb ook veel rond gevraagd.
    Hoor van veel mensen die beide hebben meegemaakt dat ze het inleiden erg heftig vonden.
    Maar ben ook wel benieuwd naar wat voor reacties je hier krijgt!

3. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Ik hoor ook veel ik ben ook benieuwd of het wel pijnlijk is

4. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik ben ingeleid en ik vond het inderdaad heel heftig. Ze hebben eerst een balloncatheter ingebracht (deed geen pijn, voelde het nauwelijks) en daarna de vliezen gebroken. Helaas kwamen er niet vanzelf weeën, dus wee-opwekkers toegediend gekregen en dat zorgde er wel voor dat het ineens heel heftig was. Ik miste een soort van 'opbouw' in de intensiteit van de weeën, wat ik bij mijn eerste wel had.

Ik zou zelf liever wachten totdat het spontaan gebeurt. Ik vind het nog steeds jammer dat het spontane eraf was....

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Zijn al verschillende topics over geweest de afgelopen tijd, maar wil best nog even mijn ervaring delen.
    Inbrengen vond ik niet al te fijn. Mijn baarmoedermond zat erg hoog en naar achter gekanteld en ik kon me niet erg goed ontspannen door het gepruts daar. De hele dag geen last van gehad, moest wel blijven. 's avonds zakte die er half uit en kon de vk hem eruit halen. Ze heeft toen nog geprobeerd te strippen, maar dat lukte maar half half. Heb toen wel pijnlijke harde buiken gehad en die zakten af. Volgende morgen half 9 vliezen gebroken en weeënopwekkers. 9 over half 5 was dochterlief er. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want dit was mijn eerste, maar erg leuk vond ik het niet. Mijn lichaam pakte de medicatie niet erg goed op en heb ruim 6 uur persweeën gehad zonder genoeg ontsluiting. Maar goed hoor ook wel verhalen dat het anders is. En bevallen is natuurlijk sowieso geen feestje. Als je eenmaal bezig bent, moet het toch. Succes en geniet nog even van het zwanger zijn;)

6. SLT

SLT Lid

Apr 12, 2013
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het medisch noodzakelijk is om in te leiden... Dan is het niet anders... Bij de eerste ben ik ingeleid ivm overtijd zijn. Met 42+2 gestart met gels voor ontsluiting (balloncath bestond toen nog niet vlgs mij..) Uiteindelijk na 2 dagen met een speodsectio bevallen... Eerste dag gels wat veel gerommel gaf. De volgende dag voldoende ontsluiting voor vliezen breken en infuus... Flinke weeenstormen gehad wat weinig ontsluiting gaf uiteindelijk ruggeprik waardoor ik koorts heb gekregen (en de kleine automatisch ook) Hij werd dus geboren middels een speodsectio met een apgar van 3... Dus ja, inleiden was noodzakelijk ivm overtijd zijn maarrrr wel meer kans op kunstverlossing.
    Bij nr twee ook ingeleid met 40 + 3, had toen wel iets ontsluiting waardoor vliezen breken en infuus mogelijk was. Na een paar uur heftige weeen snel naar de 10 cm en binnen 12 min eruit! Dus twee hele verwchillende ervaringen (beide wel heftig, want is gewoon heftig bevallen..)
    Vandaag precies 39 wkn en er is ook gekeken of ik ingeleid kan worden ( kans spontaan is klein + hoog geb gewicht verwacht). Helaas nog te weinig ontsluiting voor vliezen breken en infuus... Over een paar dagen weer terug komen... Nu gaan starten met balloncath kan ook maar duurt langer (wrs) en medisch ingrijpen is niet noodzakelijk. Bloeddruk is ok, vruchtwater voldoende, kleine beweegt goed en doet het goed... Tuurlijk ben ik wel een beetje teleurgesteld dat er nu onvoldoende ontsluiting is maarr de kans op een kunstverlossing is nog groter wanneer de boel nog 'gepriemt' moet worden...
    De reden van inleiden + wel/geen ontsluiting bij de start maakt dus wel verschil... Kans op spontane bevalling bij mij sluiten ze uiteraard ook niet uit maar ik vraag mij af of ik dat zelf door zou hebben...

7. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Zoals ik jullie verhalen lees, is inleiden wel zwaar.

Ik denk dat mijn keuze maar ga veranderen. Mijn man wil zowiezo niet laden inleiden.

8. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Marleen: waarom willen ze dan evt inleiden met 39 weken?

Ik heb inmiddels 3 kindjes waarvan de eerste twee bevallingen zijn ingeleid en de derde spontaan geboren is.
    Natuurlijk is inleiden iets wat tegen de natuur in gaat omdat je lichaam nog niet aangeeft dat het wil bevallen.
    De tweede keer dat ik werd ingeleid is het ook met een balloncatheter gedaan en ik heb er absoluut geen last van gehad. Met het inbrengen niet, en ook daarna niet. Toen ik 3 cm had, viel de ballon eruit en klaar... Omdat het niet doorzette hebben ze wee-opwekkers gegeven en die waren heftig. Natuurlijk, maar dat is het altijd. Elke wee is heftig. Want toen ik bij de derde spontaan ben bevallen, had ik niet het 'probleem' van inleiden maar o man, die weeen waren ook echt niet grappig hoor!! En de derde ging razendsnel zodat ik amper de tijd had om adem te halen (bij wijze van spreken).

Ik ben voor een natuurlijke bevalling als dat zou kunnen, dus dat het spontaan geboren wordt. Maar is het medisch noodzakelijk om in te leiden, moet je dat zeker doen.

Sterkte en succes!

9. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Cocko,

Ik heb het erg zwaar bij mijn zwangerschap de laatste tijden ik heb constant last van harde buiken. En de gynecoloog verteld dat ze voor 39 weken niet inleiden. En als ik het echt wil kunnen ze mij inleiden als ik 39 weken ben.
    Mijn 1e kindje is met spoedkeizersnee ter wereld gekomen, en ik wil dit keer geen keizersnee maar een natuurlijke bevalling.

Voor zover ik lees, is inleiden beste heftig ik denk misschien dat ik van keuze ga veranderen maar weet nog niet zeker. De minuten gaan bij mij thuis niet voorbij.

10. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ik begrijp je gevoel hoor! Bij m'n derde zwangerschap duurde het ook verschrikkelijk lang (de tijd). Ivm ernstige bi mocht ik niets meer doen vanaf 33 weken en moest de laatste 4 weken bijna om de dag of twee dagen naar het z'huis voor controles.. Toch had ik nu zoiets van: nee, ik heb liever dat het spontaan geboren wordt! Maar met 40 wk was er nog geen voorwee te bekennen en hadden we een datum voor inleiding afgesproken. Gelukkig kwam het de nacht ervoor op gang :)
    Tuurlijk is inleiden heftig, ik bagatallisseer het ook echt niet hoor! Omdat het gewoon onnatuurlijk is en je lichaam gedwongen wordt om te bevallen.. Zo heb ik het ervaren. Ik ga niet mijn bevallingsverhaal van m'n eerste hier neerzetten want dan zie je gelijk van de inleiding af. De tijd duurt lang als je thuis zit met harde buiken enzo, maar persoonlijk zou ik om die reden niet gaan inleiden. Misschien kunnen ze eerst eens strippen met 39 weken? Wie weet wat dat al doet bij je...??

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Hier een positieve 'inleid' ervaring. Maar ik had al wel drie centimeter ontsluiting om te beginnen, ik denk dat dat wel scheelt.

Ik ben ingeleid met 38+0, vanwege zwangerschapsdiabetes. Het was inderdaad heel heftig, ik werd er meteen boem pats ingegooid. Maar dat resulteerde bij mij gewoon in een hele vlotte bevalling, met minder dan drie uur lag mijn kindje op mijn buik. Nu word ik waarschijnlijk weer ingeleid, maar dat vind ik niet echt een probleem. Weet ik in ieder geval wat me te wachten staat :)

12. n1986

n1986 Actief lid

Jul 30, 2012
    455
    0
    16
    Gelderland
    Hier helaas vandaag 'potdicht' dus niet inleidbaar..
    Anders was ik morgen ingeleid. Donderdag terug, hoop dan goed nieuws;)

13. lia89

lia89 Actief lid

Jan 22, 2013
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben 3weken terug ingeleid toen ik 37week was. Ze zijn begonnen met primen (3x daags een vaginale tablet inbrengen). Op de 5e dag (moest al die tijd in het ziekenhuis blijven) had ik 2cm ontsluiting, ze hebben de vliezen gebroken en ik ging aan de weeenopwekkers. Heb het als erg heftig ervaren. Het infuus word elk kwartier opgehoogd waardoor je in een korte tijd vol in de weeen zit. Ontsluiting kwam niet verder dan 5cm en ze kregen de weeen niet in een normaal patroon. Had er ongeveer 6 a 8 zonder pauze en dan korte rust. Kon het daardoor niet opvangen. Ook de baby had er last van. Hij reageerde sterk op de weeenopwekkers. Zijn hartslag daalde een aantal keer wat bij zo weinig ontsluiting niet mag. Ik kreeg dan een middel dat de weeen stoppen. Als hartslag weer normaal werd gingen ze het infuus weer ophigen. Doodeng!!!! Uiteindelijk is het een spoedkeizersnee geworden.
    als je een keuze hebt zou ik niet voor inleiden kiezen. Je wekt iets op waar je lichaam zelf nog niet klaar voor is. Ook is de kans op een kunstverlossing groter.

succes met je keuze

14. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

Ik vond de eendebek veel erger dan het inleiden zelf. Ik vo4
    Elde er letterlijk niksvan. Ik had wel al ontsluiting en alles was rijp. En m'n baarmoedermond st0nd naar voren. Succes

15. n1986

n1986 Actief lid

Jul 30, 2012
    455
    0
    16
    Gelderland
    Jeetje Lia, wat heftig! Dat het ook zo lang duurde. Ik ging gister teleurgesteld van de gynaecoloog naar huis. Omdat het nog potdicht zat konden ze me vandaag niet inleiden. Maar als ik jou verhaal dan zo lees wil ik écht wachten tot het van onder open is..

16. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Wat heftig Lia ik denk dat ik maar beter kan wachten dan laten inleiden. Als ik de verhalen hier zo lees.

17. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Waarom wordt jij ingeleid? Als ik vragen mag

18. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Verwar jij het inleiden niet met strippen / toucheren? Want inleiden zonder er iets van te voelen lijkt me heerlijk!! Maar lees dat je met een keizersnee bent bevallen???

19. n1986

n1986 Actief lid

Jul 30, 2012
    455
    0
    16
    Gelderland
    @Marleen, natuurlijk mag je dat vragen:) Ik lig vanaf 12 weken plat ivm forse bekkeninstabiliteit. Stond eerst onder controle bij de vk en sinds een aantal weken bij de gynaecoloog. Nu is mn bloeddruk ook nog eens te hoog, zelfs gister ondanka de medicijnen nóg te hoog. Maar in principe zou ik al ingeleid worden ivm mn bekken omdat ik écht niks meer kan

20. marleen3

marleen3 Actief lid

May 27, 2006
    317
    0
    0
    Oo wat vervelend voor je dat lijkt me zwaar vanaf 12 weken plat liggen je houd het goed vol zeg :)

Share This Page