Ik ben 3 maanden geleden bevallen van een prachtige zoon. 5 weken heb ik borstvoeding gegeven, heb in deze periode ook vit D druppels genomen, zoals mij werd aangeraden. In de 6 weken na de bevalling heb ik tegen een PND aan gezeten, verschillende ontstekingen gehad en bleef erg moe. Mijn zoontje sliep al snel door, dus kwam aan mijn slaap. Ongeveer 10 weken na zijn geboorte werd de vermoeidheid heel erg. Heb problemen met mijn schildklier en heb Pfeiffer gehad, de soort vermoeidheid herkende ik daarvan. Ondanks dat ik van veel mensen hoorde dat het normaal was om zo moe te zijn, ben ik naar de huisarts geweest en bleek een flink vitamine D tekort te hebben. Meteen met druppels begonnen en dit leek even te helpen. Nu lijkt het alsof het weer van vooraf aan begint. Heb gisteren weer bloed laten prikken. Ik weet dat een hoop mensen een chronisch vit D tekort hebben zonder er iets van te merken. Maar waarom heb ik hier voor de zwangerschap geen last van gehad? Kan toch niet eeuwig druppels blijven nemen?
Ik heb meerdere onbegrepen vitaminetekorten, waaronder ook een vit D tekort. Het zij zo en ik slik/spuit en druppel me suf voor de rest van mijn leven. Is niet erg toch, als je je daardoor beter voelt?
Nee, dat is waar.. Levenslange medicatie heb ik toch al vanwege mijn schildklier.. Heb het idee dat die druppels niet toereikend zijn, vraag me af of ik het wel opneem..
Misschien kan je ha dat nog eens controleren nadat je een tijd lang braaf iedere dag vitD druppels hebt genomen?
Nou, net gebeld voor de uitslag. Was nog niet beoordeeld door de huisarts, maar ze kon zien dat het gehalte nu 44 was. Terwijl het boven de 50 moet zijn. Ongeveer 1 maand geleden was het 33, slik sindsdien 10mcgram per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid 5 mcgram per dag moet zijn.. Lijkt mij dat het dan nu onderhand weer op pijl had moeten zijn? Moet vanmiddag weer terugbellen als de huisarts het heeft gezien.
je slikt echt veel te weining voor iemand met zo'n tekort. Ik heb er ook last van, had de eerste keer 31 terwijl rond de 80 mooi is (50 is echt het minimum).10 Mcgram is 400 IE terwijl mensen met een dergelijk tekort vaak 2000 IE per dag slikken. Je kan vragen bij de huisarts om colecalciferol 50.000 IE/ml drank. dat is vitamine D drank en dan neem je 1 ker per maand 1 ml en het wordt vergoed. Anders kan je tabletten bestellen van 1000IE, ik heb de mijne uit amerika bestelt omdat die daar 5 euro kosten en dezelfde hier 50 euro zijn. je kan betalen met creditcard, verzending via DHL en je hebt het binnen een paar dagen Source Naturals, Vitamin D-3, 1,000 IU, 200 Tablets - iHerb.com
Ja die drank ken ik, zit in de zorg en bewoners krijgen het regelmatig hihi.. Was vorige week al terug geweest, maar had toen jammer genoeg een vervanger.. Die wilde eerst weer bloed prikken en zei dat ik het met dieet ook wel af kon.. Moest gisterenmiddag terug bellen omdat de HA dus nog geen beleid had doorgegeven, maar dat was 's middags ook nog het geval.. dus moet vanmiddag weer terugbellen..
Nou, heb gebeld en de assisitente gaat het voorleggen. Krijg pas weer vanmiddag antwoord.. Maar heb jij een idee waarom ik er nu wel last van heb? Ik kom meer buiten dan voor de zwangerschap, eet meer vis e.d. En ik begrijp dat het ook in volle melk zit?
Nou heb het gekregen hoor, maar wel 2ml.. Ga nu over een maandje weer eens vragen om bloed te prikken.
Hou er wel rekening mee dat D echt maar heel langzaam opgenomen wordt dus dat er soms een half jaar nodig is voordat het goed is. Tegenwoordig hebben veel mensen D tekort, wij krijgen nooit genoeg UV binnen om zelf genoeg D aan te maken, ook al ben je 3 uur per dag buiten, de zon is er gewoon niet vaak genoeg en is niet fel genoeg. Als ie dat wel is gaan we smeren. Voeding bevat in princiepe niet genoeg om aan je behofeten te voldoen of je moet heel veel vette vis eten. Ik heb er pas echt last van gekeregen een paar maand na mijn eerste zwangerschap toen ik geopereerd werd aan mijn knie. het herstel duurde echt verschrikkelijk lang. Ik denk dat kindjes krijgen nog extra D van de vergt. sommige mensen hebben nergens last van tot ze osteoporose hebben. Fijn dat je de drank hebt gekregen, hoop dat het snel bijtrekt.
Er zijn ook injecties op de markt. Ik heb van de orthomoleculair arts toen een injectie intramusculair gekregen. Kun je een tijdje mee toe en wordt beter opgenomen.