Ervaring met daghulp op school ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mirandje81, 20 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Ik vind 10 minuten concentratie al lang voor een kind wat net begonnen is op school.
    Heb zelf jaren met kleuters gewerkt. Ik denk dat 5 minuten concentratie eerst komt!!
    En mijn zoon is ook beweeglijk zoals ik in een eerdere post al aangaf.
    Mijn zoon is geobserveerd door de ib,er. En aan de hand daarvan is met beloning systeem gestart voor het stilzitten. Dat ging toen later beter. Hij krijgt ook meer taal en reken aanbod in klein groepje.

    Maar er kan wel degelijk verschil zitten in welke leerkracht je hebt. De juf die hij nu heeft kan veel beter met mijn zoon omgaan. En is het veel minder negatief. En mijn zoon ontspand daar ook van. Dus gaat het beter.
     
  2. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Gelukkig dat het bij je zoon geholpen heeft ik wacht maar gewoon even af maar ik ben altijd bang voor labels die kinderen al vroeg opgeplakt krijgen dus als ik twijfel dan ga ik wel in gesprek dank u wel voor uw reacties fijn om ook te horen van andere kleuterjuffen
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik vind dit ook vrij veel voor een kind van 4 dat net gestart is. 10 min focus is echt lang!
    Impulsief gedrag hoort bij de leeftijd. Het kan zijn dat hij door zijn gedrag het gehele groepsproces verstoort. Dat zijn impulsieve gedrag heel opvallend is tov de rest van de groep.
    Dan is hulp wel wenselijk.

    Ik zou gewoon kijken hoe het bij de nieuwe juf gaat. Blijf goed in gesprek met school en als dit gedrag blijft, dan ingaan op die hulp. De school zal vast goed naar hem gekeken hebben voor zij dit inschakelen.
     
    Mirandje81 en Roanna vinden dit leuk.
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik herken het gesprek met school wat wij vorig jaar op dezelfde leeftijd hadden.

    Hier is het idd adhd overigens.
     
  5. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Hoe hebben ze adhd geconstateerd ? Was er ook daghulp ?
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Helemaal niets
     
  7. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken zou graag een vlieg op de muur willen zijn in de klas , is het ook niet gewoon zo dat het niet erg is als mijn zoon iets meer aandacht nodig heeft ? Als de andere kinderen wel zo zelfstandig zijn dan hebben die hun hulp ook niet nodig toch dan kunnen ze die tijd toch wel aan hem geven of ben ik nu naïef ? Ik snap dat hij ook zelfstandiger moet zijn maar dat kunnen ze dan toch met hem oefenen dat is toch wat in een klas gebeurd ? Als een kind een som al weet hoef je het dat kind niet uit te leggen dus kan je een ander kind helpen die het niet begrijpt toch ?
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    In een kleutergroep werkt dit anders. Je bent continu bezig om kinderen te begeleiden in het spel en hun onwikkeling. Het is echt niet zo dat je als kleuterjuf tijdens een speel/werkles alleen maar ‘gezellig’ meespeelt. Kinderen hebben begeleiding nodig. En ja, de ene wat meer dan de andere. Binnen acceptabele marges. Wanneer een kind teveel van je tijd opslokt, waardoor andere kinderen eronder gaan lijden, is het tijd om hulp in te schakelen en aan de bel te trekken. In welke vorm dan ook. Je doet als leerkracht anders je hele groep tekort door een enkel kind dat megaveel aandacht eist.
     
  9. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Zijn vervangende juf heeft nu gezegd dat het wel goed gaat dat ze het wel vind meevallen , ik laat de daghulp nog wel doorgaan puur en alleen omdat ik van buitenstaanders wil weten wat hun mening is
     

Deel Deze Pagina