De titel zegt het al... Nee, het is niet zo dat hij hele dagen mag gamen van ons... als er tijd voor is een uurtje max tenzij we zelf niet lekker zijn of een andere speciale reden hebben dan mag hij wat langer. Dit ging heel lang goed, tuurlijk worden we gek van het constante gezeur om meer te mogen computeren... Maar nu de laatste week merken we dat hij 's ochtends steeds vroeger wakker is, dan mag hij uit eindelijk na een half uur woelen bij ons in bed vast naar beneden om TV te kijken. Nu was het van de week al 2x gebeurd dat we hem betrappen op spelen op de switch van zijn broer. Terwijl we hem gezegd hebben dat hij dat niet mag, kregen we een "sorry, ik was het vergeten" maar nu vanmiddag zijn m'n man en ik boven met de was bezig, kom ik beneden staat hij verschrikt met die switch in z'n hand en weer "sorry, vergeten". Waarop m'n man vertelde dat dit van de week ook al is gebeurd en hij toen gauw de switch weer terug in de lader had gestopt. Hij doet dus uitgekookt wachten tot we er niet zijn, om stiekem toch te computeren terwijl hij dat van ons niet mag. Nu doet hij 't zelfde met in z'n broek plassen, krijg ik ook steeds het "ik was het vergeten" ik krijg een beetje het gevoel dat hij met dit alles een loopje met ons neemt... Hebben jullie tips om hier mee om te gaan? (we hebben de switch net verplaatst zodat hij er niet makkelijk meer bij kan)
Ik zou de switch een week weg zetten en afspreken dat hij er een week niet om mag zeuren. Als hij zich daaraan kan houden, dan mag de switch terug en mag hij alleen op de switch als hij het heeft gevraagd, als hij daar weer niet naar luistert, gaat de switch 2 weken weg. Hij moet het vertrouwen weer verdienen. Misschien ben ik erg streng, maar met dit soort dingen, vooral als ze nog maar 4 jaar zijn, kan het maar duidelijk zijn.
Hij mag van mij idd niet computeren (niet alleen switchen) de rest van de week. Maar vraag me nog een beetje af in hoe verre hij idd snapt dat nu niet computeren het gevolg is van niet luisteren... Hij trekt m'n gevoel in tweeën... Aan de ene kant denk ik "uitgekookte koekoek! Je weet dondersgoed wat je doet!" aan de andere kant "wat als hij dat besef idd nog niet heeft... Werkt dit wel dan"
Mee eens! En verder kan je hem computer/switch minuten laten verdienen met klusjes: helpen tafel dekken/opruimen, iets in de kliko buiten dien, speelgoed opruimen, op tijd slapen zonder gezeur/gemopper etc.
Hij is vier, heel normaal dat hij jou nog nodig heeft om hem met zijn impuls controle te helpen. Een week straf vind ik dan ook echt veel op deze leeftijd. Mijn dochter is ook 4 en bij dit soort 'overtredingen' gaat ze 5 minuten in de hoek met kookwekker en daarna mag ze me uitleggen wat ze fout gedaan heeft. En vervolgens help ik haar niet in herhaling te vallen, dus in jouw geval, switch buiten bereik leggen is een goed idee. Verder zou ik de computertijd ook gaan visualiseren voor hem. Vertel hem nog steeds hoeveel tijd hij op een dag heeft en zet er dan een kookwekker bij zodat hij de tijd ziet die hij die dag op de computer heeft. En stoppen met iets is veel moeilijker dan met iets beginnen. Dus aan het eind van de computer tijd kun je hem helpen door iets anders leuks voor te stellen. Dat hoeft echt niets groots te zijn. Een glas drinken is bijvoorbeeld ook een nieuwe actie.
We zetten altijd het kookwekkertje als hij gaat spelen, zodra die afloopt moet het uit. Vaak vertel ik van te voren wel dat hij bijna afloopt anders is het te abrubt en is het drama. En dat gaat prima. (op het zeuren om de computer daaromheen na, maar dat snap ik en kan ik handelen). 5 minuten op de mat werkt niet, heb ik al geprobeerd... Maar met uitleggen wat er mis is gegaan krijg ik gekke bekken en "ik was het vergeten". Om 't vervolgens even later weer te doen. Vandaar de rest van de week niet computeren. Ben het met je eens dat een hele week te lang is. Maandag starten we weer opnieuw... Nieuwe kansen. Een dag niet stiekem gedaan is een sticker en dan zijn ze in te zetten als extra speel tijd ofzo?
Ik zou ook vooral kijken hoe je kunt belonen met iets anders en in het algemeen hoe je andere activiteiten kunt stimuleren.
Ik zou inderdaad de switch wegzetten waar hij er zelf niet bij kan. En daarbij duidelijke afspraken inclusief een wekkertje zetten. En sommige kinderen hebben baat bij het visueel maken van de afspraken, bv een aftekenkaart oid ophangen. Een week straffen, zoals geopperd werd, zou ik niet doen bij een 4-jarige. De meesten hebben nog weinig tijdsbesef, dus dan is een week niet te overzien voor zo’n ukkie. Ik zou eventuele consequenties echt direct koppelen aan het gedrag en niet uitrekken over meerdere dagen op die leeftijd. Dus pakt hij stiekem de switch, dan is het voor die dag klaar en mag het niet meer. En hij kan waarschijnlijk nog geen klok kijken, maar je kan wel visueel maken op de klok vanaf hoe laat hij mag. Ik had hier pictogrammen op de klok (analoog) bij de uren, waarop bv bedtijd of etenstijd afgebeeld stond. Je kan ook een plaatje van de switch bv bij de 9 of de 10 (of vanaf hoe laat jij acceptabel vindt) plakken zodat hij ziet waar de kleine wijzer moet staan err hij op de switch mag (om hem te helpen met dat tijdsbesef).
Hier is de computertijd losgekoppeld van gedrag - Minecraft vindt ze bv het einde en vind ik zelf ook echt super leuk, het is daarin niet anders dan bv spelen met de Playmobil - met als verschil dat scherm. Dus ze mag iedere dag even spelen, ook als ze een draak was. Maar wel met timertje, en als die piept is het klaar. In bet begin vond ze dat niet altijd leuk, maar na een paar keer is het gewoon duidelijk. Ik zou dus afspraken maken en die volhouden, als ‘s ochtends die Switch staat te lonken, zou ik die ‘s avonds mee naar boven nemen zodat hij niet in verleiding komt
Nou, onze jongste maakte met 4 jaar regelmatig dubbele speel afspraakjes (iets heel anders), maar ontzettend vervelend. Straf gegeven: een hele week niet afspreken. Reken maar dat dat geholpen heeft. Dat snappen ze echt wel hoor!
Ik lees terug dat mijn reactie als straf wordt gezien, maar dat was niet mijn insteek. Ik denk dat het belangrijk is dat ze even afkoelen van het computer gedrag. Iedere dag toch weer voor het scherm laten zitten, is toegeven aan de ‘verslaving’ (zoals de topic titel aangeeft). Hij moet ook weer leren wat voor ander leuk speelgoed er is. En na die week rustig opbouwen met wekkertje etc. Het zal ook al makkelijker zijn als hij er zelf niet direct bij kan.
Gaat het daar in de basis al niet mis? Hier van jongs af aan de afspraak dat je voor een bepaald tijdstip op je kamer blijft. Als je al wakker bent ga je zachtjes op je kamer spelen. Nee, ze kunnen dan nog geen klok kijken, maar daar zijn prima klokken met plaatjes voor te vinden. Want door hem in bed te nemen, na een half uur woelen het zat te zijn en dan zeggen ... Ga maar naar beneden, dan heb je de eerste "strijd" toch al verloren? Toen de kinderen bij ons jonger waren zorgden wij er ook voor dat we dan zelf ook naar beneden gingen als het zo laat was. (Of 1 van 2, kon de ander uitslapen ) Een kind van 4 kan i.m.o. nog niet de verantwoordelijkheid aan om beneden zichzelf alleen te vermaken. Daar zijn dus de verleidingen blijkbaar te groot voor. Sorry klink wel heel erg prekerig, maar ik probeer mee te denken!
Ik snap wat je bedoeld, deze meneer is helaas van zichzelf gewoon vroeg wakker en met geen mogelijkheid meer terug te krijgen.. Hij slaapt met zijn broer op 1 kamer, dus laten spelen op z'n kamer helpt niet aangezien hij broer dan ook wakker maakt. En hij kan prima 's ochtends een half uurtje tot uur beneden de tv aan doen en op de bank lekker tv kijken. Voorheen kon hij ook prima wachten met computeren, maar ineens was daar het stiekeme gedrag en zin door drijven. Bedankt voor alle tips en meedenken! Ik heb de switch verplaatst zodat hij er niet zelf bij kan. Misschien dat ik hem bij goed gedrag vandaag wel even op z'n tablet laat spelen. De switch is echt nog even een no go voor mij. Ik vind het liegen over "ik was het vergeten" echt te erg.
Ahh ja, als ze op 1 kamer slapen is dat geen optie, snap ik! Bij ons slapen ze apart, dat verschilt dan natuurlijk.
Het is niet de vraag of het helpt, maar of het kind de straf kan overzien en nog in staat is de straf aan de overtreding te koppelen. Mijn kinderen konden dat niet met 4 jaar, de meeste kinderen van 4 overzien een periode van een week totaal niet. Als jouw kind dat wel kan, helemaal top.
Ligt er aan hoe je het brengt denk ik. Zodra ze vroeg om af te spreken gaf ik aan: nee, deze week niet afspreken want ... Maar zal inderdaad ook per kind verschillen
Ik zou vaste dagen afspreken. Niet in het weekend wanneer papa en mama in bed liggen. Als de switch van zijn broer is weet hij ook dat hij er toch niet zo maar aan mag zitten. Als hij die dag er toch aan zit geen filmpjes of spelletjes die dag. Een week is voor een 4jarige te vaag.
Ik heb gelukkig nog nooit straf hoeven geven. Er over praten en uitleggen waarom iets niet mag werkt tot nu toe het beste. Ik merk ook dat zoon er dan echt over nadenkt en hij er iets mee doet, daarin dan weer groeit. Dat kan per kind natuurlijk ook verschillen. En tja, ik herken het van mezelf van vroeger wel hoor. Iets stiekem doen en dan ga je dat natuurlijk niet toegeven dus ‘ik was het vergeten ‘ is dan een goed antwoord in de ogen van een vier jarige Haha. Duidelijke afspraken maken werkt vaak het beste. Wanneer en hoe lang mag hij dan wel gamen. Een time timer app werkt hier goed. Daarmee maak je de tijd visueel. Zonder dat je kan klokkijken.
Even los van het feit dat hij niet aan de switch van zijn broer mag komen, deze zou ik namelijk buiten zijn handbereik leggen zodat dit gewoon niet meer mogelijk is. Maar waarom is computeren in jouw ogen erger dan tv kijken? Dit is toch ook een scherm? En hoe vroeg is vroeg? Kan je niet gewoon met hem mee naar beneden? Ik snap wel dat wanneer hij een uur alleen in de kamer is dat de verleiding gewoon erg groot is om net hetgene te doen wat niet mag als zijn ouders erbij zijn.