Hoi allemaal, Ik vraag me de hele zwangerschap al af wie we kunnen vragen voor de rol peetoom. Wij gaan dopen, het is voor ons een symbolische rol. Voor onze dochter hebben we mijn broer en een nicht van mijn man. Voor onze zoon wordt de zus van mijn man sowieso peettante. Het liefst zou ik een peetoom van mijn kan willen kiezen maarr ik heb geen broers, geen neven waar ik.goed contact mee heb en geen mannelijke vrienden. Opties: Mijn vader ( opa), Nadeel: opa zijn is al een bijzonder iets, peetoom erbij voegt weinig toe? Een vd beste vrienden van mn man Nadeel: peter en meter zijn dan van mans zijde, man heeft meer goede vrienden, is geen familie. De man van schoonzus ( meter) Nadeel: peter en meter van mans zijde, contact met hem is prima maar niet bijzonder. Wat zouden jullie doen? Of eventueel andere ideeen?
Hoeft toch juist geen familie te zijn?! Ik vind het véél waardevoller om beste vrienden/vriendinnen te vragen, dus ik zou dan de beste vriend van je man kiezen.
Dank je voor reactie Hoe bedoel je met 4? Bedoel je 2 per kind ( peter/meter). Ik vind het wel leuk als het gelijk is. Omdat we voor de eerste ook een peter en meter hebben.
Ik zou ook nooit voor familie kiezen. Mijn vriend wel. Dus langs mijn kant is het voor mijn zoontje mijn beste vriend geworden en nu voor nummer twee wordt het mijn beste vriendin. Ik vind dat dat iets bijbrengt, zussen en broers zijn immers al tante en oom.
Wij kiezen juist familie. Familie blijft altijd familie, zelfs als je ruzie hebt blijft je oom je oom. Bij vrienden niet, als je ruzie krijgt en het kan niet uitgesproken worden..... Ook hebben wij bij de 2e en 3e voor puur familie gekozen, dus niet aangetrouwd. Dit omdat bij de oudste peetoom en peettante binnen 2 maanden gescheiden waren. Oudste heeft nu dus geen peettante meer die hij ziet.
Maar hier bv ruzie in de familie wat echt niet meer uitgesproken gaan worden dus dat maakt wat dat betreft toch niks uit dan.
Tja, familie blijft wel familie maar ook daar hoef je geen contact meer mee te hebben natuurlijk. Mijn eigen Peetoom en tante zie en hoor ik nooit meer, dus ook dat is geen garantie. @ts: Je vader zou ik sowieso niet doen. Wat je zegt, hij is al opa. Ik zou ook voor de beste vriend van je man gaan. Wat je trouwens ook kan doen is twee meters, dus wellicht heb je nog een vrouw van jouw kant waarmee je een goede speciale kant hebt? Van het zoontje van een vriendin ben ik ook meter, daarnaast is de schoonzus van haar man ook meter. Hij heeft dus twee meters omdat ze geen man "bijzonder" genoeg vonden.
Je broer kan toch anders ook van je dochter én je zoon peetoom zijn? En het is niet gebruikelijk in de rooms-katholieke kerk om 2 peters of 2 meters te kiezen. Dan wordt het 1 peter/meter en 1 "doopgetuige".
Twee meters is ook een idee! Ik heb een goede vriendin die ik al mn leven lang ken. Opa en zwager vallen af idd. Ik ben.ook voor familie ( al is het idd geen garantie want mn peetoom zie ik ook noout meer). Maar hij heeft dan iig de zus van mn msn als meter, dus een familielid. Tweede wordt dan Of mijn beste vriendin ( dan heeft mn zoon twee vrouwen als peter/ meter) maar wel van man en mijn kant een iemand. Of een van de beste vrienden van mn man ( dus welveen man en een vrouw maar beiden vd kant vd man). Helpppp haha. Lastig hoor.
Volg jullie gevoel hierin. Mijn vriendin heeft ook getwijfeld, maar veel familie hebben ze niet. Zij hadden liever iemand waarmee ze nu een hele goede band hebben ipv iemand die wel familie is maar ze zelden zien. Toen bleven er eigenlijk maar twee vrouwen over, dus hebben ze voor twee meters gekozen. Dat voelde gewoon beter als een Peter waar ze niet 100% achterstonden maar omdat het nu eenmaal "zo hoort". Kan alleen maar van mijn meter kant spreken dat ik het héél bijzonder vond dat ze mij gevraagd hebben. Een hele grote eer als vriendin zijnde. Ben ook meter van de twee kindjes van mijn zus, wat ook heel bijzonder is maar daar was ik sowieso al tante van (en ook de enige tante die ze hebben) dus voor hun ben ik toch al de leukste
Wij hebben nu mijn zusje en de broer van mijn man. Wilden het graag in de familie houden. Omdat we beiden maar een broer/zus hebben weet ik niet hoe we het bij een tweede zouden doen... Uiteindelijk is de broer van mijn man ook nog eens de meest lompe Peetoom die er is. Ik heb er wel een beetje spijt van... Had beter mijn neefje kunnen vragen. Lastig! Misschien toch je beste vriendin.... Je kan altijd ruzie krijgen, maar dat kan in de familie ook gebeuren. Ik heb zelf opa/oma als Peter/meter. En vooral met mijn oma heb ik een hele hechte band! Ik heb het geluk dat ze nog leven, maar dat kan met opa's en oma's ook anders zijn.