Ervaring met drankje (dormicum) tandarts

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door annabel88, 1 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Na een fout van de eigen tandarts (boren zonder verdoving en niet stoppen bij hand omhoog) zijn we nu met onze bijna 5 jarige bij een angsttandarts belandt.

Ik heb aangegeven dat als ze hem geen pijn doen hij prima z'n mond open kan houden maar ze willen perse behandelen onder sedatie: drankje met dormicum...

Is het heel gek dat ik dit niet zomaar wil? Kunnen kids hier ook negatief op reageren? Onze oudste reageert met alles anders dan "gemiddeld" dus de woorden: meestal gaat dit erg goed vond ik niet erg geruststellend..

Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dit heel graag! Hoe je kind reageerde en hoe jij het zelf ervaren hebt..

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Geen ervaring maar volgens mij is dit de stof die in Spaanse slaaptabletten zit. Word het ook droomsap genoemd. Kun je dit niet bespreken met je huisarts of een apotheek?

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Hier bij de kindertandarts was stap 1 juist proberen of het ook zonder roesje of narcose kon, pas als dat niet ging of als bv bleek dat er echt veel moest gebeuren (meerdere kiesjes trekken bijvoorbeeld), werd er verder gekeken. Dochter heeft uiteindelijk alle behandelingen zonder enige verdoving kunnen doen.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Als ik t farmaceutische kompas raadpleeg (want mijn moeder krijgt juist dat spul omdat het langer werkt dan de pammetjes) staat dit erbij:
    Drank
    • Als mild sedativum vóór therapeutische of diagnostische ingreep bij kinderen vanaf 6 maanden met gerelateerde angst, onrust of agitatie;

Dus blijkbaar is dit wel de voorkeur.

Maar ik vind het wel raar dat ze dit gelijk willen doen... ik snap je gevoel. Je wil liever dat je kind het vertrouwen krijgt in de behandeling zonder versuft te zijn

tasje vindt dit leuk.
  5. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dankjulliewel.

Ik heb inmiddels alles over dormicum gelezen en het kàn inderdaad ook averechts uitpakken, al is deze kans klein (tussen de 1 en 10% lees ik). Maar aangezien we steeds de uitzondering op de regel zijn geef ik hem dit middel liever niet zomaar.. Waarom luisteren ze in de zorg zo vreselijk slecht naar jou als ouder :mad:

@evaleana wil je vertellen welke tandarts dit was? Zojuist ook goed gelezen wat die tandarts wil doen en dit is ook nog eens een super simpele ingreep.. een kroontje over de kies plaatsen (HALL). Hier komt geen boren bij aan te pas en het zou volkomen pijnloos moeten zijn dus ik ga morgen toch op zoek naar een tandarts die dit zonder sedatie wil doen :(

6. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    595
    1.552
    93
    Mijn dochter heeft vorig jaar 2 kroontjes laten plaatsen bij de kindertandarts. Geen verdoving, geen pijn. Het voelde alleen wat ongemakkelijk en ‘strak’ zei ze. Gebeurde hier ook in 2 delen, eerst elastiekjes om ruimte te maken en dan een week later het kroontje er op. Alleen toen er een kies getrokken moest worden heeft ze een drankje gehad. Ging ook heel goed.
    Deze tandarts is echt fantastisch. Praat met de kinderen ipv de ouders. Reguliere controle doen kinderen alleen, zonder ouders, want dan durven ze veel meer. Ongetwijfeld hebben ze ook ervaring met zeer angstige kinderen. Weet niet in welke regio je zit?

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Hier was het bij een kindertandarts in Geleen. Ook een kroontje laten plaatsen, daarvoor moest wel een beetje ruimte gemaakt worden door een klein beetje te boren rondom - maar heeft helemaal geen pijn gedaan. Daarna was het natuurlijk wel even wennen, voelt natuurlijk wat vreemd.

8. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Onze dochter zit ook bij een speciale angst/kindertandarts. Nooit over dormicum gehad. Eerst gingen we elke maand nu elke drie maanden. Stap 1 hopen dat ze in de stoel ging zitten, stap 2 dat ze haar mond open zou doen enz. Einddoel is dat de tandarts alles mag doen en het vertrouwen zo groot is dat we gewoon om het half jaar kunnen komen.

9. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Artsen zijn tegenwoordig juist heel veel bezig met dit soort medicatie om trauma zoveel mogelijk te voorkomen, met name als pre-medicatie voor een operatie of bij bloedafname of kleine handelingen die trauma kunnen veroorzaken. Groot voordeel van dormicum is dat ze er achteraf nagenoeg niets meer van kunnen herinneren. Onze dochter heeft helaas veel ingrepen gehad waardoor ze op een gegeven moment enorm veel angst had, dormicum was hierbij het middel wat haar van haar angst af heeft geholpen. Ze worden er een beetje high van maar het werkt maar kort. Ze krijgen ook maar een hele lage dosering. Inmiddels heeft dochter het vertrouwen weer terug en gebruiken we dormicum niet meer.

10. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Hier gedaan. Daarna nog behandeling met minder en nu laatste zonder en dat kon. Doordat hij het niet als naar ervaring heeft heeft hij in plaats van de totale paniek en angst nu een "fijn" gevoel als hij maar tandarts gaat.

Ik kan het serieus iedereen aanraden

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik vind het niet Raar dat ze hiermee beginnen. Als je zonder die sedatie wat gaat doen dan heb je een grote kans dat kind alsnog over de rooie gaat en gesedeerd moet worden. Zie dan een hysterisch kind maar te sederen of nog een keer naar de tandarts te krijgen... trauma rijker.

Veel tandartsen beginnen juist met dormincum zodat de kinderen relax zijn. Geen angst en evt kunnen ze het gebit op dat moment in 1x een grote beurt geven zonder dat kind het merkt. De daaropvolgende afspraken zijn er dan geen pijnlijke/grote ingrepen nodig en kunnen ze het kind zonder verdoving laten ervaren dat het niet eng hoeft te zijn.

+ kind is niet helemaal weg hè? Ze doen vaak ook een soort roesje. Kortdurend. Kind een klein beetje van de wereld, word wakker en " klaaaaaaaaar. Zie je wel, het heeft geen pijn gedaan".
    Kind wat meer vertrouwen en de volgende keer kan de dormicum afgebouwd worden of kan het zonder.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dubbel

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw

je kan het ook van de andere kant zien. Hoe vaak zij ouders krijgen die zich met de behandeling "bemoeien" omdat ze bepaalde dingen gehoord hebben of gelezen hebben op internet. Daar worden veel zorgmedewerkers ook een beetje simpel van en het bemoeilijkt dan de behandeling. Dus voor beide kanten js wat te zeggen.
    Zij hebben er jaren voor geleerd en hebben er ervaring mee. Daar moet je ook op vertrouwen. In dit soort tandartspraktijken hebben ze vaak een anesthesioloog die de patient helemaal jn de gaten houden. Dus kans dat er wat gebeurd is echt heel klein. En wat in farmaseutisxh kompas staat slaat ook vaak op complete sedatie/hogere dosering.

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zou me goed laten voorlichten, welke opties hebben ze, wat willen ze met roesje bereiken?
    Ik zou niet meteen tegen zijn, het lijkt me dat het een handige stap kan zijn in lange termijn planning: angst tandarts weghalen (zodat het in toekomst ook zonder kan). Gezien de traumatische ervaring, gaat dit verder dan 'standaard' angst voor onbekende/tandarts. Het zou voor mij afhangen hoe ernstig de paniekreactie is en of een ingreep noodzakelijk is.

(mijn zoon was heel bang voor tandarts, het onbekende, de geurtjes, de geluidjes etc. Zonder vervelende ervaring, hij heeft heel stapsgewijs kunnen wennen bij een vaste tandarts die veel affiniteit heeft voor zijn doelgroep. Door het vertrouwen dat er was ontstaan, heeft hij uiteindelijk kunnen meewerken aan het vullen van gaatje met verdoving)

Persoonlijk heb ik ooit dormicum gehad ivm medische ingreep. Ik vond het geweldig spul, want ik heb dus echt geen enkele herinnering van die (onprettige) ingreep, het was wat dat betreft net als narcose, terwijl ik dus wel gewoon bij was en opdrachten heb kunnen uitvoeren, heb kunnen praten/antwoorden etc. Heb het wel echt moeten 'uitslapen' op recovery.

Deel Deze Pagina