Is dit iets wat ze gewoon moet leren of karakter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ikkie97, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Mijn dochtertje is nu ruim 2 en een heel vrolijk, actief kind. Altijd wel interesse gehad in andere kinderen, maar echt samen spelen is er natuurlijk nog niet bij. Ik had altijd het idee dat ze zich niet de kaas van het brood liet eten maar wel 'gepast respect' toonde voor oudere kindjes (bijv in de speeltuin oid).
    Ze gaat nu een paar weken naar de psz en vindt dat erg leuk. Ze zit in een groep van 2-3 jarigen maar het gaat flexibel dus er zitten ook twee wat oudere kindjes bij (3,5 ongeveer). Het ene meisje is erg van 'kijk eens wat ik heb, dat is van mij en niet van jou'. Mijn dochtertje heeft het daar ook steeds over, als we het over de psz hebben zegt ze steeds 'niet van jou' of 'mag niet kijken'. De leidster corrigeert dat meisje er wel op heb ik al gemerkt. Ik heb zelf tegen mijn dochter gezegd dat ze maar moet zeggen dat ze ook samen kunnen spelen.
    Vanmorgen was er een jongetje wat overstuur/boos dat zijn moeder weg ging, even later liep hij rustig rond tot hij ineens twee knijpers vond en die naar mijn dochtertje gooide, die pakte ze meteen en gooide ze aan de kant (ze was aan het puzzelen). Ik reageerde daarop door te zeggen dat ze niet mochten gooien en dat we de knijpers terug gingen leggen in de vensterbank. Vervolgens loopt dat jongetje naar mijn dochtertje toe en wil haar zo in haar keel knijpen! Dochter kroop in elkaar, dus ik pak rustig het handje van dat jongetje en zeg 'zullen we dat maar niet doen?' Toen liep hij weg. Dochter trok gelijk een zielig pruillipje en kroop mij helemaal aan, ze wilde toen ook niet meer dat ik wegging (uiteindelijk ging dat wel goed). Ze was duidelijk geschrokken van het 'gemene' jongetje.

Het lijkt wel of ze het zich erg aantrekt als andere kindjes niet aardig doen tegen haar. Omdat ze hiervoor niet op een kinderdagverblijf ofzo gezeten heeft is ze natuurlijk nog weinig gewend en ik vind ook dat ze dit soort dingen moet leren, maar ik vond het wel heel sneu dat ze zo onder de indruk was. Zou dat ook een stuk karakter zijn of zijn dit gewoon de dingen die erbij horen als je peuter bent? Is dit herkenbaar en wie heeft tips?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dit is een combi van beiden denk ik. Ik heb ook zo'n kind en ja ze heeft ook geleerd wat harder te worden. Tips tja, uitleggen dat er altijd kindjes zullen zijn die niet lief doen en dat je dan best voor jezelf op mag komen. Door eens wat harder en bozer te zeggen: hou op! Overigens als een kindje naar de keel pakt lijkt mij dat iets om wel even met de juf te bespreken. Dit vind ik onacceptabel gedrag en zou wel willen dat dit bestraft wordt.

Probeer veel gesprekjes te voeren als er iets gebeurd is in de trant vam: o wat deed het kindje dan, en wat deed jij toen?? Zo kan je eem beetje sturing geven.

Deel Deze Pagina