Spoedvraag: terugplaatsing morgen / corona

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Barbara1, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbara1

Barbara1 Fanatiek lid

1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Hoi dames,

Morgen staat er een cryo terugplaatsing gepland in het Erasmus. Ben in behandeling in ander zkh en die belden net. Ze willen graag weten of we de terugplaatsing door willen laten gaan.

We zijn al drie jaar bezig en dacht dus gelijk JA. Maar toen begon ze met het advies om het niet te doen. Er vanuitgaande dat ik zwanger raak zegt ze moet je wel willen zwanger zijn als de wereld om je heen niet 'schoon' is. En ze verwijst naar Rutte en de uitspraak dat iedereen t een keer gaat krijgen. Wat doet dat met een zwangerschap?

Wat moet ik nu doen? Wil zo graag zwanger worden maar ja ook niet als het niet verantwoord is. Maar ja er is te weinig onderzoek nog. Hoe lang gaat t nog duren? Is het echt een risico?

2. Palmpje

Palmpje VIP lid

8 jul 2017
    8.984
    6.982
    113
    Vrouw
    Niemand weet echt wat de risico’s zullen zijn. In deze roerige tijd zou ik liever geen terugplaatsing willen. Stel dat je zwanger bent dan moet je ook nog eens alle echo’s en controle afspraken in je eentje gaan doen. Al met al lijkt mij het alles behalve ideaal om nu zwanger te worden..

3. Penny123

Penny123 Actief lid

2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Als het ziekenhuis het afraad, zo lijkt het, dan zou ik het niet doen.

4. Barbara1

Barbara1 Fanatiek lid

1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Hoe ervaar jij t zwanger zijn nu?

5. Barbara1

Barbara1 Fanatiek lid

1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Nee ik snap dat de risico's niet bekend zijn. Heeft men geen onderzoek naar kunnen doen natuurlijk vanwege de 'nieuwigheid'.

Daarom was ik idd op zoek naar wat jullie zouden doen.

Onze wens is zo groot dat 'niet ideaal' niet uitmaakt. Alleen naar afspraken niet leuk, maar dat is dan maar zo. T gaat mij vooral om gezondheidsrisico's. En snap dat niemand het nog weet, maar iedereen heeft er wel een gevoel of gedachte bij.

Dank voor je reactie.

6. Vame

Vame Fanatiek lid

7 jan 2019
    1.021
    1.354
    113
    Vrouw
    Hmm ik ben zelf zwanger en het is idd niet bekend wat het met de baby zou doen. Dat is lastig maar in mijn geval is er no way back. Vervelend is wel dat mijn hele verlof en straks bevalling periode heel gek zal zijn. Het kan nog maanden duren....

Maar je hoort ook dingen als een jaar of anderhalfjaar. Ik zou zelf mijn wens zo lang niet op pauze kunnen zetten... zeker als het moeizaam gaat. Je zou wel nog het even aan kunnen kijken natuurlijk. Lastig zeg! Maar ik snap wel als je er wel voor zou gaan hoor!

Barbara1 vindt dit leuk.
  7. Hope22

Hope22 Lid

14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Barbara,

Ik snap dit het een lastige situatie is. Ik loop zelf ook bij de EMC en ben nog bezig met het opsporen van mn LH piek voor mn CRYO terugplaatsing. Als ik jou was zou ik het wel doorzetten als het riskant of bewezen helemaal niet goed voor jou en de baby zou zijn zouden ze jou in eerste instantie geen keus geven maar gewoon gezegd hebben dat ze stoppen met behandelingen.
    Er zijn toch ook vrouwen die zwanger zijn en het komt wel goed hoor. Bovendien weet je idd niet hoelang het gaat duren. Ik ervaar het wachten heel stressgevend maar dit is en blijft natuurlijk een keus die jij moet maken. Doe wat je het beste lijkt zodat je achteraf ook geen spijt krijgt.

Lisa890 en Barbara1 vinden dit leuk.
  8. Thirza78

Thirza78 Fanatiek lid

15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Wat een raar advies. Kijk, koorts is nooit goed. Dus als je nu ziek wordt dan is dat natuurlijk niet gunstig. Maar zh cancellen nu gewoon heel veel niet spoedeisende zorg en dat valt wél te begrijpen.

Als je de wetenschappelijke artikelen leest dan zie je dat overdracht tussen moeder en ongeboren kind niet is aangetoond.
    https://www.kraamzorgdewaarden.nl/blog/is-het-coronavirus-gevaarlijk-voor-zwangere-vrouwen

Dat vind ik zelf heel geruststellend. Dat de beste plek voor de kleine waarschijnlijk nu mijn buik is.

Ik ben overigens zwanger van een cryo. Verse tps werden bij mij nooit wat.

Heel veel sterkte met het komen tot een keuze.

Lisa890, Barbara1 en Snoepjes vinden dit leuk.
  9. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Nah wat een vreemd advies. Klinkt een beetje of deze persoon deze vraag zelf had en dit daarom met je besprak, los van het landelijke beleid?

Ik las eerder dit: https://www.nvog.nl/actueel/covid-19-en-zwangerschap-voor-hulpverleners/

Niet heel veel reden tot zorgen. Van andere soorten coronavirussen is bekend dat ze iets meer longproblemen kunnen geven bij zwangere vrouwen, in die zin dat je er zelf wat meer last van kan hebben als je ziek bent. Maar nergens wordt afgeraden om zwanger te worden en ik zou er zelf niet zo bang voor zijn alle vragen en antwoorden van expert lezende.

Alleen naar echo's, met man videobellend erbij, of zelfs moeten wachten tot de 11 weken voor een eerste echo (hoorde ik pas ergens bij een reguliere vk), tja vervelend maar dat zou ik ook nog niet zo erg vinden idd, als je het wegstreept tegen het krijgen van een kindje!

Los daarvan is er weinig bekend, dus het blijft toch een gevoelskwestie denk ik, of je het aandurft of niet. Denk persoonlijk dat je beter nu zwanger kan worden en over 9 maanden moeten bevallen, dan nu hoogzwanger zijn en de relatieve onzekerheid hebben of er genoeg zorg is. Die laatsten hebben daar niet voor gekozen natuurlijk, maar persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat de piek over 9 maanden wel is geweest. Ik zou het dus doen, maar zou het ook wel snappen als andere mensen wachten.

Geen idee of je hiermee bent geholpen, maar dan weet je hoe ik erover denk!

Succes met de keuze maken en hopelijk is het jullie snel gegund!

Cuddy en Barbara1 vinden dit leuk.
  10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik vind het raar dat ze een advies geeft! Ze kan haar mening geven, maar vind niet dat ze dit als advies had mogen brengen.

Naar alle waarschijnlijkheid duurt het nog meer dan een jaar voordat corona voorlopig weg is. Zelf zou ik niet zo lang m'n zwangerschapswens on hold kunnen zetten als we al zo lang bezig zouden zijn.
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar kan me wel voorstellen dat je het misschien eerder on hold zou zetten als je nog jong bent (20-25) dan als je bijv. 35-40 bent.

Het enige wat mij wel lastig lijkt is als je zwanger raakt, dat je momenteel zo'n beetje alle medische dingen om de zwangerschap heen zelf moet doen (zonder partner dus).
    Aan de andere kant: dat is wat momenteel geldt. Niemand kan met zekerheid zeggen hoe lang deze maatregelen nog gaan duren, noch hoe lang het duurt voordat corona echt weg is.

Persoonlijk denk ik dat ik deze tp door zou laten gaan omdat ie morgen al gepland staat en je er dan ook al zo lang naartoe hebt geleeft, maar 1 of 2 volgende tp'en wellicht even over zou slaan (omdat dus de verwachting is dat het iets meer dan een jaar gaat duren voordat corona weg is en de kans dan dus iets groter is dat bij een poging over een paar maanden, corona reeds weg is zodra je moet bevallen).

Edit: lees net dat het naar verwachting nog 1,5 jaar gaat duren voordat er een vaccin tegen corona beschikbaar komt (en het is nog niet eens duidelijk welke landen dat dan als eerste krijgen en wie er dan als eerste in aanmerking komt (al verwacht ik vwb. dat laatste de ouderen en zwakkeren als eerst)). Als je dus echt zeker wilt weten dat je je kindje op de wereld kunt zetten tegen de tijd dat corona er niet meer is zul je je wens dus nog een hele lange poos uit moeten stellen.

Barbara1 vindt dit leuk.
  11. Penny123

Penny123 Actief lid

2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb van nature een super sterk immuunsysteem. Ik ben wel eens verkouden maar heb nooit griep. Dus ik ben er niet bang dat ik er echt ziek van ga worden. De gedachten dat er een nieuwe ziekte is waar niet zoveel over bekend is vind ik wel beangstigend. Maar als je de berichtgeving klopt dan hoeven zwangeren zich geen zorgen te maken. Maar zeker weten doen we het nog niet.

Ik heb over een week de termijn echo, hiervoor heb ik een miskraam gehad, dus het is wel een spannende tijd voor ons. Het virus maakt het echt wel spannender.

Succes met je beslissing!

Barbara1 vindt dit leuk.
  12. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ik ben net zwanger, heb vanwege medische indicatie echo met 7 weken en mijn man mag gewoon mee.
    Misschien verschillend per ziekenhuis?

Ik begrijp je twijfel, ik vind het ook een spannende tijd, maar ben niet bang. Er zijn een hoop geruststellende over het meest belangrijke: gezondheid moeder + kind.
    Ik vind het vooral jammer dat we straks na de echo niet bij iedereen langs kunnen om het te vertellen.
    Maar dat is jammer en niet meer dan dat.

Ik persoonlijk zou het er niet om laten, maar het is een persoonlijke keus

Barbara1 vindt dit leuk.
  13. Barbara1

Barbara1 Fanatiek lid

1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    We hebben de terugplaatsing laten staan. Hebben vooral ons gevoel gevolgd.

@Vame bedankt voor je reactie. Ja t gaat gewoon allemaal niet vanzelf. Al 3 jaar onder behandeling in t zkh.

@Hope22 dank voor je reactie. Wel een beetje wat ik dacht. Als ze het echt niet verantwoord vinden in emc hadden ze t wel gecancelled lijkt me. Succes jij nog.

@Thirza78 dank voor je reactie. Proficiat nog. Fijn om te horen dat t met een cryo gelukt is.

@Pien86 dank je. Dit heeft me zeker geholpen. Lief.

@hummeltje5 bedankt dat je zo'n lange, lieve reactie hebt gegeven. Ik ben idd al 35 en 3 jaar bezig, dus heel lang wachten voelt niet goed. Als deze terugplaatsing mislukt, is er sowieso een stop. Enerzijds stop door t zkh vanwege corona en anderzijds omdat t lab in erasmus gaat verbouwen.

@Penny123 succes met jullie echo. Ik kan me de angst helemaal voorstellen. Zelf ook miskraam gehad.

@Gliss voorzichtige proficiat. Bedankt voor je reactie.

Gliss vindt dit leuk.
  14. Thirza78

Thirza78 Fanatiek lid

15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Veel geluk morgen @Barbara1
    Hopelijk wordt deze terugplaatsing een lieve plakbeeb ❤️

Barbara1 vindt dit leuk.
  15. Penny123

Penny123 Actief lid

2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt! Heel veel succes!

Barbara1 vindt dit leuk.
  16. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Jaaa succes morgen! Duimen!! :)

Barbara1 vindt dit leuk.
  17. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Hoi Barbara,
    Wat toevallig. Een naamgenootje, ook in het emc en ik wilde net een topic met dezelfde vraag posten!
    Jullie hebben dus woensdag de terugplaatsing gehad?toen had ik de punctie.
    Ik vroeg mij ook af of een verse tp nu wijsheid zou zijn...
    Vind het zo moeilijk..
    Zaterdag bellen ze met meer info en dan zou zat of maandag de terugplaatsing zijn..

18. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Is dit niet heel erg voorbarig? Voorlopig gelden de maatregelen de komende weken. Je gaat over over ruim 3 maanden bevallen? Voor hetzelfde geld merk je er weinig tot niks van?

19. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Voor jou ook spannend dus! Succes!

20. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Ik vind het juist wel realistisch dat ze zo denkt en eerder naïef om te denken dat het over een paar maanden weer rustig is. Maarrrrrrr laten we hopen dat ik er ook naast zit en dat jij gelijk hebt!

Snap ook wel wat je ermee bedoelt hoor: het is nog ver weg en de situatie kan over 3 maanden weer anders zijn, dus zit er nog maar niet teveel over in. Ik zal t spreekwoord er ook nog even ingooien: een mens lijdt t meest onder het lijden dat hij vreest ;)

Deel Deze Pagina