Ik keek net op de zak yoghurtrozijntjes die ik mijn kinderen regelmatig geef.... ik weet het, heel naif maar was in de veronderstelling dat dit voor hun best een "gezond" snackje is.... maar nu zie in dat in een zakje al 85kcal zit... en dat er 50%suiker in zit... Aangezien een tussendoortje van meer dan 100kcal voor een volwassene al teveel is is 85 voor kindjes van 5 en 2 denk ik ook echt veel! Ik voel me nu best dom en besef dat ik m'n kop een beetje in het zand steek wat betreft voedsel... toch nog regelmatig pakjes en zakjes enzo... Pff het heeft m'n ogen wel geopend... ik zou het graag anders willen. Toch een gezondere/ puurdere basis voor het hele gezin. Maar waar begin ik! Het voelt als een enorme omslag. Ik ben geen echte kok. Ik kook omdat het moet, niet voor de lol... Heeft iemand tips en/ of ervaring met het omgooien van je voedingspatroon? Ik hoop dat iemand me kan en wil helpen om een stukje opweg te komen! Liefs, Pippa
Ik zou beginnen met niet naar calorieën te kijken voor zulke kleine kindjes. Verder moet je voor jezelf bepalen wat je gezond vindt. In koekjes zitten suiker en in fruit ook. Maar ik heb liever dat mijn kinderen de suikers van 4 appels binnen krijgen dan van 1 liga. Maar anderen zitten daar niet mee, ik vind fruitsuikers geen probleem omdat het ook veel nuttigs geeft...een liga is onnodige suiker. Qua rozijntjes kun je ook degenen zonder dat suikerlaagje pakken. Verder tja...elke dag snoep of koek vind ik totaal onnodig. Dat geldt ook voor de zogenoemde "gezonde" koeken als liga en sultana.
Die doosjes van zonnatura slechts 41 kcal. Niks mis met rozijntjes. ik word het geneuzel over voeding een beetje zat merk ik. Niks mis met suiker. Maar alles met mate! Dat is de sleutel. Hier twee keer per week een doosje rozijntjes voor de jongste. 1 tijdens logopedie van de middelste en 1 tijdens dansles van de meiden. Elke middag 1 Maria-biscuitje bij een glaasje suikervrije limonade. En verder eigenlijk niets. Ja fruit, komkommer etc. Af en toe een krentenbol. Verder gewoon normaal eten. Worden ze vast wel groot van.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je niet gek laten maken door alle berichten over gezond en ongezond. Ik word er echt moe van.
Eens je kunt er ook in doorslaan ik ben zeker voor gezonde voeding maar ga mijn kinderen niks verbieden. Hier dus 1x per dag fruit en 1x per dag wat lekkers als tussendoortje. En dat verschilt van een dora biscuitje tot rozijntjes.
Mijn kinderen krijgen elke dag een snoepje of koekje. Ik doe er niet zo panisch over. Het gaat bij ons om de mate en ik let erop dat ze savonds veel groente eten in een verse zelfbereidde maaltijd (geen pakjes en zakjes). Een gezonde avondmaaltijd op tafel zetten hoeft niet veel tijd te kosten. Het eerste wat ik twee jaar geleden heb gedaan is alle pakken sap, wicky's, cola etc de deur uit gegooit. Ze drinken hier twee keer melk, een keer thee en smiddags wat aangelengde siroop(echter zo verdund dat het bijna water is). Hebben ze dorst? Dan drinken ze hier water. Alleen al die vruchtensappen scheelt al veel op de suikerhoeveelheid op een dag. Verder krijgen ze max 3 stuks fruit op een dag. Ik geef ze regelmatig komkommer, paprika of wortel als tussendoortje. Rijstwafel is ook favoriet. Mijn jongste eet graag havermoutpap sochtend en ik wissel veel af met broodbeleg zoals 1a2xper week een gebakken eitje, kipfilet of pindakaas. Zoet beleg eten ze graag, maar ik zet het regelmatig niet op tafel en geef een lekker alternatief zoals havermoutpannekoekjes of soep. Begin heel klein, kijk aan hoe dit bevalt en schrap dan het volgende. In 1x het roer om werkte bij ons niet, ik werd er chagrijnig van omdat ik constant bezig was met gezond eten. Nu eten we heus friet etc, maar de andere zes dagen eten we gezond savonds.
Niet te druk om maken en vooral gezonde voeding promoten bij je kleintjes.. mijn dochter en ik drinken standaard water of thee.. ze vraagt niet om ranja omdat ze dat niet gewend is. Rozijnen en fruit mag ze onbeperkt en zet regelmatig paprika, komkommer etc op tafel. En ze mag elke dag kiezen tussen een waterijsje of biscuitje. In het weekenr krijgt ze een bakje chips en soms een snoepje tussendoor. Denk dat een goede balans belangrijker is dan een keer teveel calorieën.
ooo jeetje ik let daar dus echt totaaal niet op, ik zeg altijd alles met mate, 1 koekje per dag, 1 stuk fruit, 1 snoepje, als ik daar ook nog op moet gaan letten ja dan gaat de lol er inderdaad af.
En kinderen zijn in de groei en hebben bouwstoffen nodig. Dus geen lightproducten of calorieen verminderen. Van een snoepje op een dag gaan ze niet dood, elke dag chips of een hand snoep is wat anders.
Ik hoop geen limonade met aspartaam, geef dan gewone limo met suiker, dan is beter op langer termijn dan kunstmatige troep. Kinderen verbranden dat erg snel.
Begin met fruit en groente als tussendoortjes voor de kids. Als je iets zoets wil geven wat geen fruit is, kun je ook gewone rozijntjes geven, zoals een aantal hier ook al zeggen. En mijn kinderen krijgen bij het ontbijt standaard thee te drinken. Naar school geef ik ze meestal water mee. Als ze uit school komen mogen ze een glaasje limonadesiroop en bij het avondeten gewoon weer water. Dan beperk je de inname van suiker ook al heel erg. Ik drink zelf ook alleen maar water of thee en vind het belangrijk dat kinderen dat als basis zien, water drink je in principe gewoon altijd en als je een keer zin hebt in wat anders mag dat ook zo af en toe. Ik zelf ben opgegroeid met sinas en cola en dat wil ik niet voor mijn kinderen. Ik heb water echt moeten leren drinken. Nu kan ik me niet voorstellen dat ik nog aan die zoete troep zou moeten. Verder zou je wat recepten met verse ingrediënten kunnen gaan maken, waarbij je geen pakjes of zakjes gebruikt. In het begin is dat best even lastig en ook wennen. Maar als je het gewend bent, is het veel lekkerder, vind ik. En ook echt niet zo moeilijk hoor. Je wordt ook steeds creatiever en verzint zelf nieuwe recepten. Tenminste, ik wel haha, en het smaakt altijd prima.
Wat ik mij dan wel weer afvraag waarom het panisch is als je niet elke dag snoep en koek geeft....dat vind ik dus ook doorslaan. Je kunt prima zonder hoor...dus waarom is het panisch als je het niet doet? Ik ben ook van alles met mate...elke dag vind ik dus niet met mate.
Alles met mate. En trouwens. Alle suiker wordt op dezelfde manier verwerkt in je lichaam. Of dat nou fructose uit fruit is of toegevoegde suiker. Je lichaam maakt hierin geen verschil en wordt allemaal omgezet in glucose. Nu heb je ouders die hun kinderen elke dag een hele fruitschaal laten wegeten...dan krijgen ze dus nog steeds heel veel suiker binnen. Zorg gewoon voor een gezonde balans. Ik zou me echt niet druk maken over die rozijntjes af en toe. Hier drinken ze eigenlijk 9/10 keer alleen water trouwens en dat scheelt ook al enorm.
Ik wist dat die opmerking zou komen Nee, geen aspartaam! Ik ben anti-light. Zeker bij opgroeiende kinderen!!!
Mijn kindjes zijn nog zo klein, net 2, die krijgen 's middags vaak geen tussendoortje omdat anders de avondmaaltijd niet op gaat. Nu eten zij wel altijd op tijd, ik ben 's middags altijd thuis. Gezonde voeding blijft een super belangrijk thema, ik zie zoveel ellende om me heen. Heb een nichtje van 2,5 die bijna 20 kilo weegt(!!!), ze is zichtbaar veel en veel te zwaar. Haar ouders zijn beiden academisch geschoold en zouden op zijn minst de intelligentie moeten hebben om een gezond eetpatroon te creëeren en toch lukt het voor geen meter. Dat vind ik erg, daar geef je een kind levenslang mee.
Exact. Ik snoep zelf helemaal niet maar ik heb al m'n hele leven een haat liefde verhouding met eten (overigens geen overgewicht in tegendeel) ik wil dus ook niet hem te erg van snoep afhouden want ik ben bang dar dat juist ook averechts gaat werken. Ik wil hem opvoeden met een normaal gevoel voor eten: gezond met af en toe iets wat minder goed is. Zonder door te slaan in een van beide (gezond of ongezond)
Ik dacht bij suikervrij gelijk aan slimpie of dat soort dingen. Hier krijgen ze elke dag een koekje of een snoepje, naast fruit en wat groente terwijl ik aan het koken ben (rauw vinden ze vaak lekkerder dan gekookt)
Panisch? Ik heb hier topics gelezen van mama's die problemen hadden met vitamine D. Want daar zit suiker in! Dat vind ik idd panisch. Suiker is 'gewoon' een bouwstof. Linksom of rechtsom, je lichaam heeft het nodig. Alleen is de westerse wereld een beetje doorgeschoten in consumptie
Het is maar net wat je zelf wilt. Ik kreeg vroeger zoete koek mee naar school met een blikje cola. Uit school dronk ik ook altijd fris, mijn moeder maakte alles uit pakjes, zakjes en blik. We aten altijd hagelslag op brood. Dus wat ik nu doe met mijn kinderen vind ik met mate. Een ander vindt het wellicht nog veel te veel zoetigheid. 1x per week een snoepje vind ik zelf dus een beetje doorgeslagen. Ieder zijn ding. Ik heb zelf ook zin in wat zoetigs bij de koffie, dus mijn kinderen krijgen het ook.
Natuurlijk heeft je lichaam suiker nodig...helemaal mee eens! Maar als je je aan de aanbevolen hoeveelheid fruit houdt krijg je dat al binnen. Doorslaan vind ik de opmerkingen hier dat kinderen een koek "nodig" hebben in de ochtend op school. Dat fruit en groente niet voldoende is...dat is voor mij dus doorslaan in hoe de suikerconsumptie hier normaal is geworden.