Die potjes van 8 maanden zijn heel vreemd die wilde mijn dochter ook niet hoor. Komt door het structuur. En hier eet ze ook echt niet mey een lepel hoor haha gewpon in het handje geven
Sinds kort heb je potjes van 8 maanden. En sinds kort is het problemen met het avondeten. Hmm, ik zou denken: 1+1=2... Die potjes voor 8 maanden zijn echt smerig: die rare stukken tussen al die gepureerde zooi... Dochterlief krijgt hier steeds meer stukken groente en fruit zo in d'r hand en wat ze daarna nog aan honger heeft, krijgt ze nog wat gepureerd spul na. Maar daar hoeft ze dus steeds minder van, omdat ze steeds beter kan eten
Ben vandaag weer bezig geweest hoor. Vanochtend bijna een halve boterham zittend op de bank Toen om 9 uur de pap fles 180 ml. Toen rondje gaal lopen terwijl het lopen brood enz gegeven dat ging redelijk goed Om 11:30 weer toen nog even op de grond gespeeld en om 12 uur de fles van 180 ml water en scheppen van de nieuwe voeding toen naar bed. Ze was alweer om 13:45 wakker. Banaan gegeven ging redelijk en nog wat rijstewafel soms wilt ze het ook niet. Ze lag lekker buiten te spelen om half 3 toen begon ze te huilen eerst wat water gegeven waar ze echt veel van dronk eten wilde ze ook niet meer in bed gelegd dat wilde ze ook niet. Dus maar weer een fles gemaakt van 180 ml water en 2 schepjes van de nieuwe voeding er in en die dronk ze dus helemaal op. Ik wil graag deze fles er af hebben tussen 15:00 en 16:00. Ik ga denk ik maar om 12 uur proberen een fles van 210 ml te maken. Ben echt de hele dag bezig geweest om eten bij haar naar binnen te krijgen. Zoals ik het zie heeft ze echt grote honger en ze is absoluut niet te dik. Ik wil er zeker echt wel tijd en energie in stoppen en ga er ook echt nog niet mee stoppen maar het moet toch niet de bedoeling zijn dat ik om de 5 min eten in haar mond moet stoppen.
wij deden: ontbijt: papfles 9:30 fruit ong 12uur brood daarna fles 150ml 14 a15uur weer wat sap en een kracker/rijstewafel evt nog wat fruit 17:30 warm eten stukjes aardappel en groente evt toetje 20uur fles 180. slapen was ergens tussen na het fruit en ergens na het brood(op verzoek)
ik vind de hoeveelheid eigdnlijk wel meevallen zoals ik het lees,vibd je schema wel verwarrend brood papfles banaan dan weer brood dan weer fles en is ze niet gewoon moe?? wij hebben zelfs nog 2slaapjes ong om10uur en ong tegen 15uur.....zoals ik hdt lees is er geen ochtendslaapje?
Ik begrijp volgens mij maar de helft van je verhaal. Zou je dit eens in een duidelijk overzichtje kunnen overzetten? Dus: 7.00: wakker en boterham 9.00: papfles enz enz Want je verhaal is nogal warrig en alle overzicht gaat verloren op die manier.
Ik denk dat je teveel door elkaar doet. Je schema is inderdaad niet zo duidelijk zoals je het hebt opgeschreven, maar een halve boterham is toch prima? Waarom dan een papfles erachteraan, om 9.30 uur, en daarna nog proberen haar de rest van het brood te laten opeten? Dat begrijp ik niet zo. Met de lunch een zware fles geven zou ik ook niet doen. Ik zou haar tijdens eetmomenten in de kinderstoel zetten, een stukje brood, fruit of wat dan ook voor haa rleggen, en haar haar gang laten gaan. Als ze er niet veel van eet, geen zorg, dat komt. Ze moet eerst leren zelf te eten. Ga niet teveel pushen of je druk maken, hoe jong ze zijn, ze voelen dat. Schema wat bijvoorbeeld kan en overzichtelijker is (tijden kunnen varieren uiteraard en je moet zelf de slaapjes erin plannen): -8u: ontbijt. Dus of een papfles of pap uit een bordje, of een boterham en een flesje melk -10u: fruit. Geef haar een paar stukken verschillend fruit, hier eet mijn dochter dan veel meer. Je hebt nu allerlei lekkere soorten. -12u: lunch. Boterham met een flesje melk. -15u: tussendoortje. Dit kan of fruit zijn, of een komkommer en een paar kerstomaatjes, rijstewafel, cracker, etc. Geef haar iets anders erbij te drinken of als ze nog melk wil, de melk. -17u: avondeten. Aardappelen/rijst/pasta en verse groenten. Biedt alles in stukjes aan, als ze daarmee bezig is kan je af en toe een hapje in haar mon stoppen. Evt. een stukje vlees, kip of vis. In Opperdepop van AH staan allemaal makkelijke recepten voor zowel je baby als jezelf. Water erbij te drinken. -19u: laatste fles en naar bed
schema van vandaag: 8:15 wakker halve boterham gegeven. 9:00 pap fles 10:00 stukje wezen lopen tussendoor wat brood gegeven 11:30 even op de grond spelen 12:00 fles 180/6 12:30 naar bed 13:45 wakker stuk banaan gegeven. 14:00 buiten gespeeld 14:30 huilen niet willen slapen in bed toen water gegeven behoorlijk van gedronken nog een keer in bed nou krijssen een kwartier laten doen ze ging steeds harder krijssen dus dan zie ik aan haar houding dat ze honger heeft dan heb ik zelf maar 1 oplossing de fles. 15:00 fles gemaakt 16:15 naar bed 17:45 warm eten ging redelijk 18;15 fles gegeven niet helemaal opgedronken 19:00 lekker gespeeld 20:30 fles en naar bed de helft laten staan. Het hangt ervan af wanneer ze wakker word of ze s'ochtends nog naar bed gaat als ze vroeg wakker is gaat ze s'ochtends nog naar bed. Als ze die halve boterham op at vanochtend is ze even gaan spelen in de box half uur later huilen als ik haar dan in bed zou leggen gaat ze echt krijsen en ze drinkt die pap fles ook echt helemaal leeg. Als ik die niet zou geven dan blijft ze huilen dan valt er niks mee te beginnen want ze heeft gewoon echt honger. Om 15:00 wilde ik geen fles geven maar ja dan zit ik dus met een huilend kind dat niet stopt en ook niet kan troosten omdat ze gewoon honger heeft. Ik wil graag gewoon wat om 10:00 geven maar aan enkel fruit heeft zij echt niet genoeg denk ik. Ze gaat het niet redden vanaf 12 uur tot 19:00 geen fles meer dan zit ik echt met een huilend kind. Ik was er vanavond zelf niet bij ik was aan het werk vanaf 17:00. Ze was erg hangerig daarom die flessen nog als je haar in bed legt gaat ze echt krijsen en dat houd ook niet op. Ik kan haar moeilijk s'middags geen fles geven dan heeft zijheel veel verdriet en ontroostbaar dan kan ik niks met haar beginnen en zelf word ik er ook erg gestrest van. Toen ik de fles had gegeven ging ze weer lief gewoon spelen en ze dronk hem helemaal leeg. Ze was vanmiddag eigenlijk ook te vroeg wakker maar ze ging niet meer slapen om 13:45 dat heeft denk ik ook te maken dat ze vanavond zo hangerig was.
probeer eens mijn schema dan en dan doe je na het fruit er nog gelijk een kracker achteraan wat belleg op brood wat ze heel lekker vind,en dan gewoon om 15uur nog een verdund flesje dat is niet erg toch laten huilen kan ook niet hoor ik heb ook weleens een periode een extra flesje ingevoerd gaat vanzelf weer over.
Is een prima schema hoor zou ik zo doen alleen de fles van 12 uur 150 ml gaat ze niet redden ze had nu vergeten er bij te zetten. 12:00 fles van 180/6 en om 15:00 weer een fles van 180/6 en allebij leeg en daar zitten dan 2 scheppen per voeding van die andere voeding bij. We gebruiken ook verdikkingsmiddel nu nog maar een heel klein beetje. Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat dat een voller gevoel geeft. Want volgens mij is dit een beetje begonnen dat we zijn gaan minderen met de verdikkingsmiddel ga het is even opzoeken.
waarom dikte je de voeding in? reflux? mischien speelt dat nog willen ze ook weer meer drinken. als je nou weer gewoon indikt als vanouds dan? en ik zou echt brood om 12uur doen daarna een fles
Ze gaf heel veel terrug van de melk het liep er soms gewoon uit ze had er geen last van ofzo hoor van maagzuur het was gewoon vervelend dat alles nat en vies werd. Sinds we het in dikte spugde ze nog wel maar veeeel minder. Nu spugt ze bijna niet meer dus daarom doen we er nog maar heel klein beetje in. Morgen gaan we het weer in dikken zoals voorheen even kijken wat ze dan doet als dat niet werkt ga ik denk ik zondag om 12 uur fles van 210 maken. En we gaan zeker eerst brood proberen voor de fles van 12 uur. Ik lust zelf ook geen bruin brood was vroeger altijd drama dus ja zou het niet zo gek vinden als zij het ook niet zo lekker vind. daar om wil ik ook graag dat zei het wel lust. Ze krijt meestal ook nog yoghurt als toetje dat vind ze meestal erg lekker.
Tja ze drinkt graag haar fles maar ik vraag me af of t wel echt honger is. Want waarom eet ze dr eten niet goed/veel maar wel honger voor fles steeds. Dit was ons schema tot 7 mnd. Wakker worden = papfles 09:30 2 stuks fruit 11/12u fles 180/6+2 scheppen rijstebloempap 12/13 afhankelijk van wanneer ze fles had een broodje 14/15 fles 180/6+2 15/16 koekje (tenzij ze sliep) 17:30 warmehap (pasta/rijst/aardappel en groentes) Zo een kuipje 100grm van Nestle toetjes 20 fles 180/6+3 Tijden konden sterk wisselen ivm slaapjes maar zo zag t er vaak uit.
Ik snap wat je bedoeld Ikdus Net als vanmiddag 12:00 fles dan om 12:30 naar bed. Ze was al om 13:45 wakker toen een stuk banaan gegeven + paar stukjes brood toen wat spelen en toen begon het toen wilde ze de fles. Heb echt geprobeerd om de fles niet te geven maar goed laten huilen vind ik zelf niet kunnen want ik denk zelf dat ze echt niet zal stoppen met huilen. Ze heeft best wel wat banaan op maar hoe ik er naar kijken heeft ze er niet genoeg aan denk ik. Ik wil heel graag van die fles af of een stuk later maar goed dan moet ik er behoorlijk wat eten gaan geven om die fles te laten vallen zo als ik er naar kijk. Wat was de reden dat je bij elke fles rijstebloem er bij deed?
Mn dochter was ook erg hongerig en deed ook veel spugen. Ik gaf ontelbaar veel flessen van 180/6 + jhbpm en dus rijstebloempap uit eindelijk. Maar door t extreme spugen had ze na 2,5 u weer trek. En nachten ook om de 3 a 4 u pffffff. Met 4 mnd begonnen met fruit en groente toen gingen er wat flessen af en zat im op 8x180/6 en uiteindelijk 6x180/6. Met 6 mnd kreeg ze buikgriep en heb ik gewoon 2 flessen eraf gehaald. Soms kreeg ze wel die 5e hoor. Laat haar ook niet huilen voor de honger. Dus in die zin snap ik je heeeel goed ! Denk alle mama's wel Maar hier ging vastevoeding wel erg goed. Direct met 6mnd 2 stukken fruit. Meer dan 200 grm groentes. Na een paar keer oefenen direct een sneetje brood eyen. Liga allebei de koekjes. Dus ja dan kan je inderdaad flessen eraf halen. Ze kreeg ook gewoon kans om echt honger te krijgen. En jouw dochter eet gewoon nog niet voldoende vastvoedsel om de echte honger weg te houden zodat je niet zoveel flessen hoeft te geven. Het is gewoon belangrijk dat je echt regelmaat in het eten gaat krijgen dus niet hier en daar eem stukje brood. Maar echt een beetje vaste tijden zover dat mogelijk is.
ok ja had zelf nog niet aan die rijstebloem gedacht was misschien ook wel een optie geweest. Mijn man heeft het vanochtend geprobeerd brood en stukjes banaan wilde ze niet hebben en het potje fruit ging zo naar binnen haha. Ik was zelf aan het werk. We hebben nu om half 1 fles van 180/6 gemaakt met weer meer jhbpm en ze liet nu 50 ml staan wat ze nooit meer deed. dus is even kijken wat ze straks doet en weer brood proberen. Vind het wel toevallig er zit weer meer jhbpm in en ze laat 50 ml staan. Heb wat meer vers fruit gekocht enz dus vanmiddag weer is proberen. Zwaar hoor dat ze s'nachts ook kwam om de 3 a 4 uur erg vermoeiend denk ik.
Een paar opmerkingen hierbij: waarom na een halve boterham een papfles? Dat kan toch gewoon een normale fles zijn dan? 12 uur: lijkt mij tijd voor een boterham weer...? 13.45 wakker en 14.30 wil je d'r alweer op bed hebben: waarom? Lijkt me stug dat ze dan moe is, als ze dan miept, zou ik eerder weer aan honger denken, dus groentehap geven? Als ze geen stukken groente wil dan, kun je gwoon nog gepureerd geven toch? Onze jongste krijgt halverwege/eind middag gepureerd en tijdens ons warm eten stukken groente. Ze is erg lang wakker: meer dan 4 uur! Is het niet handiger dat ze eerder op bed gaat? Hier is onze jongste lang wakker altijd voor haar leeftijd, maar 3 uur is nog wel de max! Heb je voldoende door wat hongersignalen zijn en wat moeheid is? Ik heb de indruk dat je dingen door elkaar haalt.... En als ze dan te lang wakker is, is ze veel te moe, lukt eten niet en dan wil ze alleen nog maar de fles, omdat dat minder energie kost dan zelf eten.... Ik kan je wat dat betreft het boek 'baby in een droomritme' aanraden, van Stephanie Lampe.
Even een voorbeeldschema van hier, als we een goede dag hebben: 6.30 wakker en boterham 7.30 fles 150+5 9.00 fruithap +flesje drinken 9.30 slapen 11.00 wakker 11.30 boterham 12.00 fles 150+5 13.30 drinken+tussendoortje 14.00 slapen 15.30 wakker 16.00 groentehap 17.30 fles 150+5 18.00 groente meehappen met ons 18.30 fles 150+5 19.00 slapen
Lastig he, die voedingsschemas, duurde hier ook even voordat ik een goed schema had! Kwam hier ook mede omdat mijn zoontje overdag gewoon amper tot niet sliep tot aan de 7 maanden. Wat ik gaf rond die tijd was: 630: 180 plus 6 met fijne granen pap 830: poging tot slapen en dat deed hij dan ong 20 min 1000: fruit,vers of potje. 1200: flesje 150/5 korst brood en dan langzaam aan wennen aan een hele boterham 1230 poging tot een slaapje, lukte toen ook ong maar 20 min 1500: rijstewafel/babykoekje/fruit/broodkorst en thee 1730: warme hap 1800; 210 plus zeven plus pap (kort op warme hap omdat hij overdag nooit sliep en dus omkukelde van de slaap dan) Nu heeft hij een vast schema en dat bevalt goed: 600/630: papfles met gewone melk (van de week overgegaan) 900/1030:slapen 10.30: fruit eten plus lauwe thee of licht aangemaakte sap 12.30: 1 boterham met korstjes plus beleg met lauw thee 13.00/1500: slapen 1500: sap sterk aangelengt met rijstewafel, cracker, fruit, brood enz net hoe het uitkomt 1745: warme hap 18.30: douchen met grote broer 1915: fles gewone melk 210 met wat granenpap erin. Niet teveel. Het is hier zoveel makkelijker geworden toen hij ging slapen overdag. Ik gaf ook veel flessen tot aan een maandje of 7. Hij kwam ook nog elke nacht tot denk 4 a 5 maanden. Nu ms eens per maand dat hij snachts nog es komt, maar das meestal met een verkoudheid of als het heel warm weer is. Hier was hij altijd zo moe dat ik dat interpreteerde als honger, gaf hem te snel flessen. Vanaf maandje of zeven begon bovenstaand schema te ontstaan en nu hebben we al een poosje het onderste schema. AL is pas van de week de voeding vervangen voor gewone melk. Edit: de eerste papfles geprobeert te vervangen door een broodje of bordje pap maar hij wil dat echt niet. Op schoot de eerste fles en de laatste voor het slapen gaan dat zijn onze momentjes samen nog derest van de dag is meneer op explorer en heeft dan geen tijd meer voor op schoot momentjes