Dit keer 'er echt voor willen gaan'.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door RoxannaG, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik ben op zoek naar positieve ervaringen van dames die hun eerste kindje flesvoeding hebben gegeven en de tweede borstvoeding.

Het was zeer zeker mijn voornemen om mijn zoontje borstvoeding te geven, maar doordat ik me er eigenlijk niet op had voorbereid/ingelezen en ik ook niet ben geholpen in het ziekenhuis ben ik na 24 uur al overgestapt op flesvoeding omdat ik extreem veel pijn ondervond. Wist ik veel dat dit normaal is de eerste paar keren en dat mijn zoontje goed moest leren aanhappen. Ook was ik in de stress, omdat ik bang was dat hij honger zou krijgen. Nu heb ik geleerd dat een kindje makkelijk 2 dagen op reserves kan leven en genoeg heeft aan al een paar druppeltjes borstvoeding.

Dit keer ben ik naar twee voorlichtingsavonden gegaan en probeer ik me goed in te lezen. Ook vraag ik de borstvoedende vrouwen om mij heen het hemd van het lijf.

In mijn hoofd heb ik de keuze gemaakt, maar soms ben ik bang dat ik te snel naar flesvoeding ga overstappen, omdat ik daar de vorige keer dan de 'voordelen' van heb ondervonden. Dus mijn vraag: is het mogelijk om een tweede kindje succesvol borstvoeding te geven? Hoe doe je dat met een peuter die rondhobbelt? Hebben jullie nog tips voor mij waar ik rekening mee moet houden?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zo'n positieve ervaring. Bij mijn dochter heb ik na twee weken live voeden opgegeven wegens kloven en héél veel pijn. Na twee maand fulltime kolven opgegeven toen bleek dat ik een heel strikt dieet zou moeten volgen voor kma. Prima haalbaar op zich, maar ik zag er zo tegenop dat ik gewoon meteen overgeschakeld ben. Gelukkig kind toen, en een gelukkige mama.

Bij de tweede, nu zeven maand een compleet ander verhaal. Hij dronk meteen veel beter dan zijn zus, snapte het duidelijk beter. En ik was dit keer ook beter voorbereid. Toch ook nu weer kloven, pijn, spruw, borstontsteking... Heb vaak genoeg gedacht om te stoppen. Maar mijn man gaf heel vaak tegengas op zo'n momenten. Niet om mij te dwingen iets tegen mijn zin te doen, maar net omdat hij weet dat ik nogal een opgever ben :D Op zeven weken besliste ik dat ik écht ging stoppen. Ik wou alleen nog een week bv geven omdat hij net dan zijn eerste prikjes ging krijgen. Enkele weken later ontdekte ik opeens dat ik nog steeds bv gaf, en dat het plots ook absurd makkelijk geworden was.

Ondertussen dus 7 maand bv, en wat een gemak. Ik kolf tegenwoordig zelfs op het werk, en ook dat gaat prima.

Dus mijn tip: spreek met enkele mensen in je buurt af dat ze je er niet te makkelijk mee laten stoppen. En zoek wat coaches, vrouwen die zelf ook lang bv gegeven hebben.

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wat goed dat je er dit keer beter op voorbereid bent! Ik heb mijn eerste wel bv gegeven maar wil wel even aangeven dat je je er wel moet instellen op een lastige start. Ik heb 2x een wat lastige start gehad incl moeten bijvoeden maar waar ik de eerste keer er heel onzeker van werd wist ik deze keer dat het goed zou komen.
    Verder moeten je borsten echt wennen aan het bv geven. Bij mij heeft het zeker 2 weken geduurd voor het echt pijnloos was.
    Wat hierboven ook aangegeven is, zorg dat je man je steunt en wellicht je 'dwingt' om door te gaan. En daarbij een termijn met jezelf afspreken waarin je door wilt zetten en daarna gaat evalueren.

4. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik heb een peuter rondstruinen en geef borstvoeding aan de jongste van 12 weken. Het feit dat die peuter er al is motiveert mij om door te gaan. Geen gehannes met flesjes maken en minder nadenken over wat je mee moet nemen als je op pad gaat. En ik heb vaak al voedend een hand vrij om een torentje te bouwen of een bladzijde in een boekje om te slaan met hem.

5. RoxannaG

Kijk, aan deze tips heb ik zeker wat! Wat denken jullie wat een goed termijn zou zijn waarin ik het echt een kans heb gegeven? Dus met andere woorden: na hoe lang zou de bv lekker moeten lopen?

6. RoxannaG

Ja, dat is zeker een voordeel: niet etteren met poeder, water en flesjes. Dat vond ik vorige keer echt een gedoe. Vooral als je de deur uit moet inderdaad.

7. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou daar toch zeker wel 4 weken voor uittrekken. Wat ik zelf nog het zwaarst vond/vind is dat je weer een 'stap terug doet' en weer van voeding tot voeding aan het leven bent. Dat heb je uiteraard ook bij flesvoeding maar dat kam de bv wel zwaarder maken naar mijn idee. Nu gaat dat gevoel wel beter maar sommige dagen denk ik nog steeds. Alweer?

Wat betreft een peuter, als ik de fles geef heb ik geen handen over. Nu wel, kan zelfs voedend de deur open doen voor de postbode (wel met doek over dochter heen ;)) dus ook boekje lezen. Verder is mijn man de eerste weken thuis geweest en nam de meeste zorg voor de oudste op zich zodat ik me kon richten op de jongste en de voedingen lekker lopend kon krijgen.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Na een week of 6 gaat de productie van hormoongestuurd naar vraaggestuurd. Meestal is dan de ergste stuwing en overproductie voorbij.
    Wel heb je rond die tijd ook last van regeldagen, die zorgen ervoor dat de productie goed blijft, maar het lijkt dan alsof je niet genoeg melk hebt. Je kindje wil dan heeeeel vaak de borst en lijkt niet verzadigd. De borst blijven aanbieden is dan het beste en dan ben je er het snelst af.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Juist met een ouder kindje vond ik borstvoeding ideaal. Volgens mij heb jeom de fles te geven altijd twee handen nodig. Bij borstvoeding (na wat oefenen) maar één. Dus je kunt voorlezen en voeden tegelijk. 👍🏼

Laat het op je afkomen. Accepteeer dat het tijd nodig heeft: zowel jij als je baby moet het leren. Ik zou er zes weken voor uittrekken om het gevoel te krijgen 'ik kan dit'. Maar houd ook in je achterhoofd: het hoeft niet meteen makkelijk te zijn, maar het hoeft ook geen complete ellende te zijn. Voelt het wel zo, dan is kunstvoeding een prima alternatief.

Belangrijkste om van te voren te weten:

- Je mag het voelen, maar als jet echt (gemeen) zeer doet dan drinkt de baby niet goed. Niet doorzetten en je pijn verbijten, maar losmaken en opnieuw aanleggen. GROTE hap is belangrijk. Mik met je tepel ongeveer op het neusje, dan gaat die momd wel ver genoeg open. Ik moest de jongste altijd even helpen door het kinnetje een beetje tegen te houden zodat de momd echt wijd genoeg open was.

- Purelan klovenzalf. Ja, het is duur. Toch kopen, echt! (Heeft bij mij echt veel gescheeld!)

- In het begin is flesvoeding misschien makkelijker. Maa zodra je borstvoeding onder de knie hebt, is het echt veel handiger. Je bent wel vrijer. Echt de investering waard!

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn eerste heb ik nooit aan de borst gekregen, die heeft vanaf het begin uit flesje gekregen. De eerste 10 wkn nog fulltime gekolfd, daarna poeder.

Toen ik zwanger werd van de 2e merkte ik dat verdriet en teleurstelling (dat zo gelopen was) groter was dan ik op dat moment had gedacht. Het deed emotioneel best wel wat met me dat het 'niet gelukt' was, alsof ik had gefaald. Ben toen ook veel meer gaan voorbereiden e.d.

Helaas werd ik heel slecht begeleid en heb ik wel de nodige problemen ervaren. Maar ik kon gewoon niet stoppen/opgeven :), ik was zo gemotiveerd! Ik heb daarom van alles uit de kast getrokken, inclusief een langere periode weer (bijna) fulltime kolven. Mijn middelste heeft zo uiteindelijk 2 jaar BV gehad. En ik heb zo ontzettend veel geleerd over BV geven.

Bij de 3e ben ik er nog fanatieker in gegaan ;). Driemaal was scheepsrecht, bij mijn jongste is het eigenlijk redelijk vlekkeloos gelopen allemaal. Zij heeft 2 jaar BV gehad, maar dan gewoon de hele tijd live aan de borst (behalve als ik werkte uiteraard).

Mijn tips:
    - goed aanleggen is niet makkelijk en je kindje moet dit leren, maar wel essentieel voor slagen van BV (alle en dan ook alle problemen die ik bij mijn 2e heb ervaren, zijn terug te voeren geweest op 'niet goed aanleggen'). Investeer hier ook echt in tijdens de kraamweek en roep meteen professionele hulp als het binnen 1-2 dagen niet wil lukken. Hou het mantra voor ogen: BV doet GEEN pijn en als het wel pijn doet dan is er een probleem. Koppel je kind los en probeer opnieuw, zelfs al moet je je kindje 10 keer opnieuw laten aanhappen (wacht dan in begin ook nooit met aanleggen tot je kindje huilt, maar reageer meteen op eerste hongersignalen zodat je de tijd hebt om te 'klooien'). Experimenteer hierbij ook met verschillende houdingen (ik kon bijvoorbeeld de eerste 6 wkn uitsluitend pijnloos voeden in de rugbyhouding). Ik vond het zelf ontzettend behulpzaam om filmpjes te bekijken op youtube hoe een kindje nu goed aanhapt en hoe je dat kunt helpen/sturen.

- wees erg voorzichtig met pinken, spenen e.d. in de eerste weken, dit kan het moeilijker maken voor je kleintje om goede techniek onder de knie te krijgen. Biedt de borst aan. Let niet op de tijd/klok. Bedenk dat baby geen klok kan kijken en jij niet weet hoeveel het gedronken heeft en dus altijd honger/dorst kan/mag hebben. Dus ook als het 20 min geleden nog gedronken heeft! (als baby ouder wordt, wordt dat echt vanzelf beter!).

- zorg dat je weet wat clusteren en regeldagen zijn, zodat je daar vol vertrouwen je aan over kunt geven ;).

- bezoek het borstvoedingsforum.nl (veel kennis, steun en herkenning daar!)

- ga er nooit vanuit dat CB je goed BV-advies geeft, maar verifieer dit liefst bij een borstvoedingsorganisatie zoals VBN of LLL of op bovengenoemd forum. Ik heb persoonlijk en in mijn omgeving heel slechte adviezen voorbij zien komen...

Wat betreft het peuter-gedeelte, BV heeft idd het grote voordeel dat je een hand vrij hebt. Ik heb veel boekjes gelezen, torentjes gebouwd, knuffels stemmetjes gegeven etc. Kon ook boterhammen smeren, even iets uit een kast pakken met een baby aan de borst, ha ha! Met een flesje zit je dan veel meer vast...

11. RoxannaG

@Kache: Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik weet zeker dat als het zo ver is, ik de tips er nog eens bij zal pakken.

Deel Deze Pagina