Ervaring met fulltime kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Jedine, Mar 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ik heb 5,5 maand full time gekolfd voor mijn kleine meid. Ik ben er súper trots op! Aanleggen lukte niet, alles geprobeerd, het ging simpelweg niet. Uiteindelijk overgegaan op ft kolven. Ik vond het niet zo intensief. Tijdens het kolven deed ik gewoon Netflix aan en gaan met die banaan. Het werd gewoon 'een vorm van leven'. Als je er alleen negatief en moeilijk over gaat doen, dan zou ik er niet aan beginnen maar als je met frisse moed begint en 'ik zie wel hoe het loopt' dan gaat het waarschijnlijk stukken beter.
    Na een maandje of 4 ging mijn productie wel heel erg achteruit en moest ik het gaan combineren met flesvoeding. Ik had erg veel moeite met het accepteren dat borstvoeding niet lang meer zou duren. Ik had er ook moeite mee dat live voeden niet gelukt is. Ik had er namelijk zo een droombeeld bij... Na een maandje of 5 ben ik langzaam aan gestopt en volledig overgegaan op fv.
    Kortom: ik zou het zo weer doen. Super trots dat ze 5 maanden mijn borstvoeding heeft gehad. Máár als ik zou merken dat ik het toch wel zwaar vind (kan me voorstellen dat dit met al een kindje erbij niet meer zo handig is) en ik er te gestrest van raak, dan zou ik sneller overgaan op fv..

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

Apr 23, 2008
    2,758
    1
    36
    Ik heb 7 maanden fulltime gekolfd met een dubbele medela symphony, het is inderdaad erg zwaar, eerst kolven, dan flesje geven, op het werk tussendoor kolven etc maar ik vond dat ik het gewoon móest doen. Bij mij was het omdat het aanhappen niet goed ging en hij er geen voeding uit kreeg. Bij de volgende ga ik een lactatiekundige laten komen omdat live voeden toch wel mijn voorkeur heeft, het is namelijk zóveel handiger, voeding altijd bij en op temperatuur dan ben je ook niet meer zo gebonden aan thuis zijn want ik moest altijd opletten wanneer ik moest kolven. Na 7 maanden liep de productie door de nieuwe zwangerschap erg terug en ben ik gaan afbouwen.

3. Jedine

Jedine Bekend lid

Oct 2, 2012
    899
    38
    28
    NB
    Fijn om ook positieve dingen te lezen!! Ik ga dr in ieder geval voor!

4. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Goed zo! Succes! Hopelijk slaagt het aan de borst zelf en anders gewoon kijken hoe lang je het volhoudt. Maar dwing jezelf nergens toe!

5. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik was de langstkolvende moeder van de stad; toen ik de huur-Symphony terug kwam brengen belden ze achteraf boos op dat ik het niet had aangekondigd omdat ze een foto hadden willen maken :)

Dl weigerde na een paar maanden de borst, en ik had erg veel melk. Met 2x kolven (ochtend en avond) had ik op een gegeven moment meer dan een liter melk. Ik legde dl dan op bed (die viel standaard in slaap van het hijgende geluid vh apparaat) en zelf keek ik een filmpje ondertussen. De spullen uitkoken en fles geven hielp mijn partner wel bij moet ik zeggen. het vervelendste vond ik het meeslepen van die spullen bij uitjes en vakanties. Maar het is dus te doen, al had ik liever live willen blijven voeden.

6. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    Ik heb 12 weken gekolfd omdat dochter niet genoeg kracht had om.het zelf te doen ( dysmatuur) maar nu ik zwanger ven vn de tweede weet ik al of aan de borst of de fles. Kolven doe ik niet meer. Alles dubbel werk.

7. Jedine

Jedine Bekend lid

Oct 2, 2012
    899
    38
    28
    NB

Ik ga niet aanleggen, wil meteen starten met kolven en dat met flesje geven 😉

8. Jedine

Jedine Bekend lid

Oct 2, 2012
    899
    38
    28
    NB

Haha geweldig!

9. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ik ervaarde het trouwens nie zo heel erg als dubbelop. Ik kolfde namelijk een aantal voedingen vooruit. Dus mijn vriend gaf vaak ook het flesje. 's Nachts gaven we het flesje wat ik die avond had gekolfd. Op kamertemperatuur mag de melk 8 uur buiten de koelkast staan. Dat is wel fijn om rekening mee te houden, scheelt veel gedoe met opwarmen ;)

10. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

Feb 15, 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik kolf inmiddels al bijna 9 maanden voor onze tweeling. Aanleggen bij 1 lukte niet en de ander kreeg er niet genoeg uit waardoor hij alsnog een flesje nodig had. Ik was dat zo zat dat ik alles ben gaan kolven want dat moest toch gebeuren.
    Ik heb een kolfbh waardoor in handsfree kan kolven en dus tegelijkertijd andere dingen kan doen, zoals afwassen, ontbijten en facebooken. Inmiddels probeer ik naar 2 keer kolven te gaan maar dat lukt nu nog niet.
    Tip voor in het begin, zet echt je wekker elke 3 uur zodat het goed op gang komt, vooral de nachtsessies zijn van belang!

11. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Ik was het na 3 weken live voeden zat omdat het niet goed ging (dysmatuur en geelzucht). Dacht dan kolf ik fulltime nou pffff. Ben helaas na een paar weken toch gestopt

12. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    Goed dat je er al over nadenkt, dat helpt in de voorbereiding ook kan ik me voorstellen.
    Als ik van te voren had geweten dat ik een jaar fulltime zou kolven (tot 16 maanden kunnen teren op de voorraad) had ik het niet geloofd maar het is toch gelukt. Vanwege prematuurheid, reflux is het helaas nooit live gelukt. Lactatiedeskundige kon ook niks meer betekenen. Erg jammer maar het was niet anders en de wens voor bv was blijkbaar erg groot. En dus ook de motivatie om te kolven. Wat mij erg hielp was om niet te ver vooruit te kijken, en wel steeds een klein afbouwstapje in vooruitzicht stellen (geen nachtkolfsessie meer na 1 maand; van 6 naar 5 keer rond 5 maanden, etc.). Daardoor bleef het overzichtelijk. Ik had geen speciale bh maar klemde het zo dat ik ondertussen ook kon koken etc. Mijn peuter begreep het wel, dat is in elk geval niet een lastige factor geweest.

Veel succes!

Share This Page