Hoi allemaal Over een tijd ga ik eendag meer werken en dan hebben we kinderopvang nodig voor 1 dag. Het gaat om 3kinderen van 5, 3 en 1. En ik moet om half 8 weg kunnen. Mijn man is nog vroeger weg dus die kan ze sowieso niet brengen. Ik haal ze ook weer op, rond half zes. Tot nu toe hebben we het altijd zelf en met behulp van oma kunnen opvangen, maar er komt nu dus een dag bij. En we hebben totaal nog geen ervaring met kinderopvang. Kunnen we beter voor een Kdv gaan? Of zoeken naar een go? Wat is jullie ervaring met het laatste? Een Kdv en bso heb ik al op het oog. Maar een go lijkt me ook fijn; mits je een heel lief en betrouwbaar iemand vindt. Hoe doe je dat? En hebben jullie tips voor een bureau in de regio Den Bosch? Alvast bedankt
Wat het beste is voor jullie en jullie kinderen weet ik niet. Ik werk zelf als gastouder, dus dat stukje kan ik je misschien wat verder informeren. Wanneer je voor een gastouder gaat, kun je eerst de gastouder opzoeken (via google zijn er vaak wel te vinden). Als het klikt met de gastouder, kun je kijken naar een gastouderbureau. Veel gastouders staan al bij (meerdere) gastouderbureaus ingeschreven en kunnen je aanmelden. Andersom, eerst een gastouderbureau opzoeken en hen laten zoeken naar een gastouder kan ook. Een gastouderbureau kan ook voorrekenen of het misschien goedkoper is om een gastouder bij jullie thuis te laten werken (is volgens mij met 2 kinderen ongeveer even duur, vanaf 3 kinderen is het goedkoper). Wat ook best praktisch is, kinderen kunnen misschien nog iets langer op bed blijven liggen, gastouder kan met ze ontbijten. Misschien kan ze zelfs al wat eten voor jullie klaar maken zodat jullie gelijk om 17.30u kunnen eten. Bedenk verder wat je belangrijk vindt; welke activiteiten vindt je belangrijk; wil je graag dat een gastouder veel knutselt met de kinderen of heb je liever dat ze heel veel naar buiten gaat. Moet de gastouder een bepaalde religie hebben of maakt dat niet uit? Wat te doen bij ziekte van kinderen of gastouder? Datzelfde kun je je natuurlijk ook doen bij een kdv of bso. Ik zag laatst een kdv waar alle kinderen na het fruit eten tot aan de lunch (van 10.15-11.45u) buiten moesten spelen, weer of geen weer. Maar elke dag binnen is natuurlijk weer het andere uiterste. Als je weet wat je (het) belangrijk(ste) vindt, kun je verder zoeken. Bij de gastouders kun je vaak een vrijblijvend kennismakingsgesprek aanvragen, waarschijnlijk kun je ook bij een kdv of bso kijken. Succes!
Wat fijn, jouw reactie, Korenbloem! Dankjewel, heel informatief. Het Kdv wordt gewoon dat, wat nu bij de school van onze zoon hoort. Daar zitten ze al op de psz en we horen goede ervaringen. Ben wel blij dat die keuze al gemaakt is Maar het lijkt mij dat een go ook wel voordelen heeft ik ben benieuwd! Ik zal eens op zoek gaan.
Ik vind juist het persoonlijke bij go fijn, meer betrokken, meer aandacht voor kind, geen wisseling van leidsters (oudste heeft 2 jaar bij kdv gezeten en daarna 2 jaar go) Bovendien scheelt het voor ons ook nogal in de kosten (flexibel en opvang vanaf 7.00 nodig waarvoor je bij kdv extra moet betalen) bij go kan ik baby ophalen wanneer ik wil en betaal ook tot dan, bij kdv moest ik verplicht afnemen tot 18.30 terwijl ik om 16.00 op kan halen. Als ik hele dag werk dan ben ik bij kdv ruim 90 euro pd kwijt en bij go rond 60 euro (zonder teruggaaf belasting) Ik heb richting waalwijk goede ervaringen met Mikz gehad. En nu richting st.michielsgestel hebben we voor aankomende baby opvang via kids@home Wat voor mij belangrijk was is dat er vervanging is als go-met vakantie is. Als go bv met bouwvak vrij is heb ik een probleem want dat krijg ik op mn werk echt niet geregeld 3 weken bouwvak vrij....
Ja dat lijkt me ook fijn Jedine.. dat kleinschalige van een go. Het enige waar ik dan 'last' van heb is dat ik me afvraag in hoeverre zo iemand betrouwbaar is. Worden die mensen bv gescreend door het go-bureau? Moet wel zeggen dat ik net al even heb zitten kijken op een site en de eerste indruk is zeker niet verkeerd! Zal ook eens kijken bij kids@home gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Oh ja opvang in vakanties heb ik trouwens niet nodig want ik ben zelf in de schoolvakanties thuis. Maar kan me voorstellen dat je dat met flexibele werktijden (en heel veel andere beroepen trouwens) wel nodig hebt!
Een go aan huis (die dus bij jullie thuis komt) lijkt mij voor jullie situatie ideaal. Zeker gezien jullie best vroeg weg moeten. Zij kan het ochtendprogramma helemaal verzorgen en zoals iemand al zei: als je goede afspraken maakt ook zorgen dat het avondeten klaarstaat. Dat scheelt echt enorm in tijd itt het halen en brengen naar een kdv of go.
Ze moeten diploma's hebben en krijgen controle van ggd en ook van go-buro zelf. In die zin zijn ze dus betrouwbaar. Zelf moet je wel een vertrouwd gevoel hebben bij go, maar dat is bij leidsters van kdv ook... sommige zijn super en andere minder Gaan nu naar go die jaren op kdv heeft gewerkt en nu als go begint. Wordt echt supermooi daar, lekker in het buitengebied en veel ruimte.
Voordelen van een gastouder aan huis zijn al genoemd. Kijk vooral even naar de prijzen van bemiddeling bij bureaus. voordelig ook Gastouderbureau Je beste Maatje!