Ben vandaag naar een inloop ochtend geweest van ouder en kind zwemmen. Mijn zoon is ruim 2 . Maar heb er weinig handigheid mee. DOuchen jullie jekind na zwemmen. Is echt koud daar bij die douches. Na de douches badjas aangedaan maar moet je die weer ergens neergooien en na het douchen vind ik het vies om die chloor badjas aan te doen. dus maar handdoek omgeslagen en bibberen dat tie deed. Je moet je ook eerst in grote gezamelijke kleedkamer omkleden. dus kleerjes en schoenen liggen daar. en daar zijn geen aankleedkussens dus die luier staand om doen.Aankleedkussen zijn alleeen in het zwembad. Heb wel omslagdoek met korte badstof en tricot maar die nemen denk ik te weinig vocht op. Ik maar kijken hoe al die mensen het deden en later dacht ik weer heb ik mijn zoon niet te laag gehouden in het water met dat geloer.....maar hij genoot anders had hij het wel laten merken. Kortom ik voelde me een grote kluns.....rot gevoel. Sommige drogen gelijk af.....maar lekker als douchen klaar is als tie thuis komt.
Ik heb zelf niet aan ouder- en kindzwemmen gedaan, maar ik zou zo'n zwem-/badcape aanschaffen om over zijn hoofd te trekken. Die kun je dan aandoen als je uit het water komt. Daarna op het bankje laten staan en met die badcape afdrogen. Een luierbroekje aan (makkelijker om staand aan te doen dan een gewone luier) en dan lekker een joggingpakje aan. Thuis kun je hem dan andere kleren aandoen.
Wij zwemmen al sinds het 'mag'. En ik moet zeggen; het wordt steeds makkelijker! Hier ook aankleden in grote kleedkamer (kan ook in een klein hokje, maar dit is makkelijker), ik doe thuis zelf al mn zwemkleding aan. Hoef ik me alleen maar uit te kleden en dan zoonlief zwembroek aan. Tas bij de douches neerzetten (kan bij ons) met daarin shampoo voor hem en mij, handdoek voor mij en voor hem zo'n handdoekcape. Lekker gaan zwemmen. Na het zwemmen douchen (spullen hangen daar dus al), wordt steeds makkelijker omdat ze nu zelf lekker onder de douche kunnen gaan staan. Na het douchen cape aan en afdrogen in de kleedkamer. Luierbroekje is idd handig, maar ik leg zoonlief gerust even op het bankje in de kleedkamer. Koekje en drinken mee en zoontje wacht gezellig tot ik ook weer aangekleed ben.
Luier staand aan doen kan toch goed? Of anders inderdaad een luierbroekje. Of je zoon in de zwemzaal omkleden bij de aankleedkussens, is ook meteen wat warmer. Met het zwemmen is het wat betreft de kou juist beter om je kind zo laag mogelijk te houden, dat werd ons tenminste verteld toen we voor het eerst met de oudste gingen zwemmen. Maar in principe denk ik niet dat een kind van twee daar nog heel veel last van heeft... En het went inderdaad.
Wij zwemmen hier al vanaf 5 maanden oud of zo en het wordt inderdaad steeds gemakkelijker!! Heb zelf een grote badhanddoek, een kleinere voor het afdrogen en zo'n badponcho voor ná het zwemmen... Ik neem de shampoo en douchegel altijd al mee zodat we erna meteen de douche in kunnen. Zo doe ik het ongeveer: - omkleden in gezamelijke kleedkamer (zelf al jas/schoenen/broek etc uit laten trekken, als je zelf aan het omkleden bent) - als ik zelf klaar ben help ik haar verder met haar zwemluier en bikini broekje + topje - dochter badponcho om en ik de grote badhanddoek, shampoo en douchegel mee --> naar het zwembad - kurkjes om doen (armen + buik), even daar onder douche en lekker zwemmen! - als het klaar is meteen naar de douche en daar haren en de rest wassen - badponcho en badhanddoek weer aan en om, terug naar gezamenlijke kleedkamer - eerst m'n meisje afdrogen en weer aankleden + haren kammen (als dat klaar is krijgt ze vaak een banaan van mij of een cracker oid) - dan zelf nog aankleden, spullen pakken en weer naar huis Hier zwemt ze dus al met kurkjes en hoef ik haar niet meer vast te houden of zo. Ze klimt zelf via het trapje uit het zwembad om er vervolgens weer in te springen, we oefenen al een 'zwemslag' met de benen en armen en ze mogen altijd nog even spelen in het water met ballen/gieters/de mat oid. Kopje onder gaan is ook helemaal niet erg en juist goed! De bedoeling van dit soort zwemlessen is juist om de kindjes watervrij te maken voordat ze op zwemles gaan... Dus over té laag houden zou ik me echt geen zorgen maken, liever te laag dan te hoog... Weet niet hoe ze het verder doen bij jullie, maar hier is het 'individueel' in een les met 6 kindjes in de leeftijd van 0 - 3 jaar! Wat betreft de kou: daar zou ik me op die leeftijd echt niet meer druk over maken. Wij hebben het ook wel eens koud, houden we ook niks aan over!