Als het goed is gaat mijn zoontje straks met 2,5 maanden 2 dagen naar het kdv. Mijn eerste is tot 2 altijd bij mij thuis gebleven. Het liefst zou ik dat zo weer doen, maar de omstandigheden zijn nu anders. Met pijn in mijn hart ga ik het proberen. Toch heb ik er vragen bij; zo'n jong kindje 2 hele dagen aan een ander toe te vertrouwen; is het niet schadelijk voor het hechtingsproces moeder/kind? Hoe denken jullie daar over. Het voelt heel onnatuurlijk voor mij. Hebben jullie er ook moeite mee gehad en viel het mee, of juist niet?
Nee hoor is niet schadelijk. Tenzij je hem brengt en niet meer op komt halen Mijn zoontje gaat ook 2 dagen naar het kdv en geloof mij die is heel veilig gehecht. Hij vindt het er heerlijk en hij vindt het prima dat ik wegga. Maar als ik hem kom halen is hij super blij en kijkt hij van kijk dit is mijn mama.. Toen hij nog klein was ging ik hem vaak wel zelf voeden op het kdv. Dat vond ik toen wel prettig.
Luc ging ook vanaf 2,5 maand naar het kdv en dan voor 3 dagen in de week. Ook paste oma dan nog een dag op. Ik heb absoluut niet het idee dat dit nadelig voor onze band is geweest aangezien hij nu nogsteeds helemaal "mama gek" is. Hij is niet echt eenkennig ( voordeel kdv vind ik) maar mama blijft de liefste.
O.k. gelukkig valt dat dan mee... Hebben jullie er wel ook moeite mee gehad om je kind "weg te brengen", en hoelang duurde dat?
De eerste 2 keer vond ik het moeilijk, maar daarna niet meer. Ik vind het juist goed voor een kind om ook andere mensen in hun leven te krijgen. Natuurlijk niet teveel, maar 2 dagen is helemaal niet erg. Succes.
ik denk dat de meeste mama's hier wel moeite mee hebben gehad. ik vooral bij het de 2 "wen" ochtenden. Dan ga je alleen weg, terwijl je geen afspraken hebt... Ik stond echt zo van..... Nou dan ga ik maar... Toen ik weer ging werken had ik er al geen last meer van. ik weet dat hij in goede handen is en hij heeft het er goed naar zijn zin.
Mijn zoontje is vanaf 9 weken 1 dag per week naar het kdv gegaan en hij is prima gehecht hoor. Ik heb het er zelf wel heel lang moeilijk mee gehad, vooral omdat hij altijd huilde als ik wegging (wat overigens een teken van goede hechting is). En dan zat ik zelf ook zowat huilend in de auto. Maar het is wel goed voor hem, en sinds een half jaar vind hij het ineens heel leuk op het kdv, huilt hij niet meer, heeft ie hele verhalen over wat hij allemaal doet daar. En hij is niet erg eenkennig, erg sociaal, dol op spelen met andere kinderen, dus het is allemaal prima in orde gekomen. Ik denk dat het voor een baby makkelijker is om te wennen aan het kdv dan voor een tweejarige, trouwens. Het is dan gewoon vanaf het begin onderdeel van hun leven en al snel heel vertrouwd. Een kind van 2 zal het eerder zien als een enorme verandering en daar houden ze op die leeftijd nou eenmaal niet erg van.
Ik vond het wel gek om hem weg te brengen, maar heb er nooit moeite mee gehad. We zijn begonnen met 2 dagen per week (toen was hij 3 maanden oud), een maand later 3 dagen per week en nog een paar maanden later 4 dagen per week. Belangrijk vond ik wel om er echt voor hem te zijn als ik hem had opgehaald, dus net weer thuis echt even met hem bezig te zijn. Ik merk dat hij enorm aan me gehecht is en dat hij me ook echt opzoekt zo aan het eind van de dag. Maar hij gaat met enorm veel plezier naar het kdv toe! Van eenkennigheid heb ik nog niets gemerkt, maar wie weet komt dat nog. Enne... ik kijk iedere werkdag uit naar het moment dat ik m'n schatje weer ga ophalen, vind het een van de leukste momenten van de dag!
Kinderen die naar een kdv gaan, doen het de eerste weken/maanden beter op de basisschool dan kinderen die altijd thuis zijn gebleven. De laatste groep loopt namelijk echt achter qua sociale contactvaardigheden. De strubbelingen die kindjes ervaren als ze op jonge leeftijd naar een kdv gaan, ervaren de oudere kinderen die thuisblijven dubbel zo hard op de basisschool (algemeen genomen he, zal zeker niet voor ieder kind opgaan). Goed wat ik hiermee wil zeggen, is dat er echt niet perse een voordeel is om kinderen thuis te houden t.o.v. kdv-kinderen. Al helemaal qua hechting niet. Tenzij je je kind 5 dagen naar een kdv brengt en als het thuis komt ook geen aandacht geeft.
Het is niet schadelijk. Ik heb onderzoek gedaan naar hechting en je hoeft je geen zorgen te maken. Zoek een KDV waarvan het pedagogisch beleidt aansluit op jouw denken over de opvoeding.
Hoi, Ik heb niet alles gelezen Mijn meisje ging met 4 maanden naar de opvang ( ook 2 dagen) en er is niks met onze hechting De 1e week vond ik het moeilijk maar ik zag dat zij het leuk vond en zodra we daar binnen komen vergeet ze me gewoon hahah 1 groot voordeel vind ik van vroeg beginnen met opvang ( wat voor vorm dan ook) is dat ze snel wennen.. Er zit een meisje op de opvang en die kwam pas met 1 jaar nou dat is ieder dag weer ellende voor zowel ouders als leidsters ( verschilt per kind natuurlijk) het scheelt denk ook dat mijn meisje hele leuke leidsters heeft en dat het heel natuurlijk gaat.. Vaak sta ik voor het raam nog even te kijken en dan voelt het gewoon goed... Sterkte...