Afbuiging groei

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paprikaas, 25 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18
    Hai,

Dl (3jr 4mnd) buigt al vanaf half jaar af in gewicht ze ging van 0 naar de - 3,5 inmiddels is dat gelukkig weer terug naar de - 2/-2,5 maar sinds 2 jaar buigt haar lengte lijn ook af ze ging van 0 naar - 1 (tussen 1 en 2jaar) en nu zit ze op de - 2 ( van 2 tot nu) vorige week bij de ka geweest en hij wilde toch ju bloedonderzoeken doen omdat het al zoo lang aanmodderd. Maar nu zei die ja als er niks uit komt dan moeten jullie weer terug naar de diëtiste (die letterlijk zelf zegt we kunnen weinig betekenen wand meer tips kunnen we niet geven) hij denkt dat het vooral een kwestie is van te weinig eten of teveel verbruik.... waardoor nu haar lengte ook afzakt (dus te lang ondervoed) en dat terwijl ik dus al vanaf dat ze 1 is al roep dat ze eens moeten kijken maar goed....

Nu is eten een ding, maar de laatste tijd ging het beter dan ooit en toch maar 100gr in een half jaar erbij.
    Ze eet niet veel verschillende dingen maar het leek er wel. Op dst ze op zijn minst genoeg binnen kreeg en samen met het kdv doen we sowieso ons best om er zoveel mogelijk in te "proppen". Ze eet bijv wel z'n 4 a 5 broodjes. Op een dag een bakje fruit crackers/koekje (vaak nog een extra tussendoortje) alleen het avondeten is net zoals zovele Kids een probleem.. Maar ze eet er vaak wel "iets" van. Er meer in krijgen is dus amper nog een optie...

Nu moeten we sowieso de onderzoeken even afwachten on te kijken wat daar uit komt al heb ik zelf het idee dat er weinig uit zal. Komen...

Ze ontwikkeld is vrolijk en nog redelijk actief.. En dus verder net als andere bijna 3,5jarige...

Meer mensen waarvan hun kind dus in lengte 2 lijnen is gezakt en of er een andere reden voor was?

Liefs

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter zakte als baby twee lijnen in 2 maanden tijd als gevolg van koemelkallergie.
    Maar daar waren we gelukkig snel bij, en het halfjaar daarna is ze weer 1 lijn omhoog gekrabbeld . Daar is ze gebleven.
    Is er gekeken naar een voedselallergie bij jouw dochter?

3. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18
    Er is met 1,5jr 1 keer bloed geprikt om dingen uit te sluiten maar daar kwam niks ook geen allergieën... Nou weet ik dat een bloedonderzoek daar sowieso jiet zoveel over kan zeggen... Maar geen gluten of melk allergie. Iig... Nu gaan ze dat weer opnieuw onderzoeken omdat het altijd kan veranderen zegt deze kinderarts...

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bloedonderzoek zegt nog vrij weinig op deze leeftijd.
    Heb je wel eens een eliminatiedieet gedaan?

5. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    673
    113
    Utrecht
    Mijn dochter heeft sinds haar geboorte nog nooit een groeispurt gehad. Zij is de kleinste van de klas. Ze is ruim 4,5 en is 98 cm, ze,weegt iets van 14 kilo.
    Zij ontwikkelt zich verder prima. Ze eet niet veel, zeker niet wat een gemiddelde leeftijdsgenoot eet. Ze is fijntjes gebouwd en lijkt daarin op mij en mijn man. Ik ben daarbij ook niet lang (1.64).
    Ik maak mij geen zorgen, ook al buigt haar groeilijn ook wat af. Ik vind het alleen sneu voor dochter, omdat zij graag groter wil zijn en zeker niet de kleinste van de klas.

6. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18

Nee ik zou ook niet weten waar te beginnen en ze heeft ook geen krampen of diarree ofzo... Waaruit je mss kan opmaken dat ze een allergie heeft

7. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18

Ik denk dat het verschil erzit in een iets afbuigende lijn (dan had ik mij ook geen zorgen gemaakt) dan een forse afbuiging wij hebben het 3 jaar aangekeken (vanaf het moment dat ze begon af te vallen aankomen afvallen aankomen..ook als ze niet ziek is geweest)
    En uiteindelijk dus ook der lengte mee afbuigt. Vader is 1.89 en ik 1.76 dochter komt nu uit op 1.58 en dat maakt geloof ik ook nog een verschil. Wij verwachten dat er niks uit komt en dat er ook niets ernstig is maar uitsluiten dat het zo is is op dit moment wel het gene wat we moesten doen.

En kwa lengte en gewicht zijn idd grote en kleine kinderen anders kon je nooit een gemiddelde krijgen zolang ze hun eigen lijn volgen (vooral de Lengte) maakt het idd verder ook niet uit.. Volgens mij word er pas gekeken als een kind verder dan 1,5 lijn van zijn oorspronkelijke groei afwijkt en of er meer dan 10cm verschil zit tussen de ouders lengte en de verwachte lengte kind ...zover ik het heb kunnen onthouden

Wel sneu dat je dochter zich er zo onder voelt. Ze is hier mss wel klein maar laat zeer duidelijk van zich horen

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou beginnen met dierlijke melk en gluten. Maar ik heb er verder weinig verstand van.
    Ik zou contact opnemen met een diëtist. Stefan kleintjes bijvoorbeeld heeft er veel verstand van (hij doet ook telefonische en Skype consult), maar er zijn natuurlijk nog veel meer.

Paprikaas vindt dit leuk.
  9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft iets soortgelijks. Icm hartruis is hij toen helemaal onderzocht maar kwam niks uit. Later ontdekte ik zelf dat ze op het cb ‘verkeerde’ groeilijnen aanhouden. Ik heb zelf die van de WHO erbij gepakt en toen viel het allemaal reuze mee. Ja hij is aan de kleine kant en wat dun maar hij eet verder prima (is ook nooit een probleem geweest).

Wat ik hiermee wil zeggen, kijk eens hoe het is in de groeicurves van WHO want dat is eigenlijk de juiste lijn om aan te houden.
    Als blijkt dat het echt aan haar avondeten ligt dan zou je eens met een dietiste kunnen kijken naar haar voeding maar ik zou er persoonlijk ook niet een te groot ding van maken want eten moet vooral gezellig, lekker en leuk blijven toch.

Sommige kinderen zijn nou eenmaal heel lang of juist heel klein en sommige tenger en andere weer lekker op gewicht.

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Ik dacht dat de WHO curve alleen van toepassing was bij bv baby’s, en dan ook alleen op de baby leeftijd. Want die curve is toch eentje die wereldwijd wordt gebruikt, terwijl (autochtone) Nederlanders juist veel langer zijn dan gemiddeld.

amdaa vindt dit leuk.
  11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij CB volgen ze een groeicurve van gemiddelde groeilijnen van Nederlanders, welke gemiddeld genomen langer zijn dan gemiddelde wereldburger. Who curves zijn veel generieker, meer wereldwijd.
    De ene is niet meer 'juist' dan de ander.

Als jullie etnisch afkomstig zijn van gemiddeld ' kleinere' bevolkingsgroepen kan who-curve representatiever zijn.

12. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
  13. hluhluwe

hluhluwe Lid

22 jan 2016
    61
    31
    18
    NULL
    NULL
    Onze oudste ging vanaf een half jaar van de middelste lijn (0) naar de onderste lijn. (in gewicht) Daarna ging ze weer wat omhoog en weer wat omlaag. Ze is tot na haar 2e rond de onderste lijn blijven hangen. Niemand heeft zich hier zorgen over gemaakt omdat haar ontwikkeling verder prima is. Haar groei in lengte liep ook terug maar niet zo extreem. Sinds wij overgestapt zijn naar volle producten ipv half vol of mager zien wij duidelijk een verschil in toename van gewicht. Ze is nu nog niet groot, want ze is 3 jaar en 2 maanden en slechts 12 kg en 94 cm. Maar die groei is wel pas sinds het laatste half jaar begonnen. Zowel in gewicht als in lengte.
    Nu moet ik er wel bij opmerken dat ze bijna dysmatuur bij geboorte was. Wat ze in het 1e half jaar had bij getrokken om daarna weer terug te gaan.
    Zelf heb ik het idee dat dit gewoon haar lichaamsbouw is.

Hopelijk is het slechts het eten. Sterkte.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Who curve loopt gewoon door. Ik gebruik hem bij m’n zoon van 3 jaar ook nog.
    Heb de app growth (op iPhone).
    De who curve geldt ook gewoon voor Nederlandse kindjes. Die zitten dan alleen wat hoger op de lijn, maar horen wel gewoon de lijn te volgen.
    De tno curve gaat uit van het gemiddelde van de kinderen in Nederland. De Nederlandse kinderen hebben steeds meer overgewicht, dat zit ook in die curve. Maar dat betekent niet dat het de ideale groei is.

Maar als de afbuiging op de tno zo groot is, is er ook een afbuiging op de who curve. Maar wel goed om eens het verschil te bekijken.

15. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18
    Als ze altijd klein was geweest was het natuurlijk geen enkel probleem had ik mij geen zorgen gemaakt maar de blijvende afbuiging van lengte is naar. Mijn weten en die van de ka niet goed...

Heb even via Who ingevuld en dit is wat er bij haar uitkomt

Bijgevoegde bestanden:

16. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18
    Volle producten idd enz enz wij hebben zelfs nutrini drank gehad maar zelfs daar viel ze mee af toen. En daarnaast at ze steeds minder en 2 flesjes nutrini per dag ging ook niet op hier 92cm en 11,6
    In principe zou het mij dus allemaal ook niet uit maken als ze altijd al op die lijn had gezeten.. En ook hier waren ze in principe ook altijd wel tevreden ja ze was mager en nee ze groeide niet ideaal maar ze ontwikkelde enz enz alleen nu der lengte dus blijft afzakken vinden ze het niet zo goed.. Maar goed ik hoor volgende week wat de uitslagen zijn..

17. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18

Heb net even ingevuld zie bericht onder je..

Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Lijkt mij een prima gewicht curve. Vorige meting iets hoger, nu weer op de lijn waar ze al lang op zat. Ze blijft mooi tussen de lijntjes. Geen doorkruisingen. Dat is wel geruststellend.
    Lengte zakt idd wel wat af. Lastig.

19. Paprikaas

Paprikaas Bekend lid

16 jun 2013
    555
    5
    18

Het gewicht hebben we idd al een hele tijd los gelaten ze groeit daarmee wel redelijk goed verder.. Ze valt wel eens af maar meestal komt dat er na een tijdje ook weer aan (ging alleen echt niet alle metingen erin zetten ) denk dst het toch afwachten blijft..

20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Met deze metingen is er echt niks aan te merken op het gewicht.
    Lengte is altijd wat onbetrouwbaarder qua meten, zeker de eerste periode wanneer ze liggend meten en het staande als ze nog kromme beentjes hebben ook. Je zou alleen nu wel verwachten dat ze een lijntje zou gaan volgen.

Ik heb er bar weinig verstand van. Maar omdat het gewicht prima gaat, verwacht ik geen allergieën. Vaak zie je dan juist achterstand in gewicht.

Hebben ze al eens hormonen geprikt?
    Je hoort ook wel eens dat ze een foto van de hand maken om groei te controleren. Maar hoe en wat weet ik verder ook niet.
    Hopelijk kunnen ze je verder helpen.

Deel Deze Pagina