Wat ik weet is dat mijn kleintje van 3 weken oud om de 3 uur voeding moet krijgen, maar nu komt hij zelf niet om de 3 uur, maar elke 4 uur. Als ik hem toch zelf wakker maak (wat ik ook nog gewoon doe), krijg ik hem amper wakker wat als resultaat heeft dat hij zn fles helemaal niet leeg drinkt of en heel erg lang over doet. (Soms zelfs ruim een half uur over 90ml!) Duss.. wat moet ik nu doen? Toch wakker blijven maken, of gewoon om de 4 uur voeden?
PS: Stel ik ga toch om de 4 uur voeden, zou ik de hoeveelheid dan niet moeten ophogen? (Hij krijgt nu elke 3 uur, 90ml. Wat heel vaak dus blijft staan, soms zelfs 40ml dat blijft staan!)
Hi! Ik zou lekker om de 4 uur gaan voeden! Onze kleine had zelf ook al snel een ritme van elke 3,5/4 uur, en dan dronk ze de fles meestal wel leeg. Inmiddels zitten wij op 5 en soms 4 flessen per dag. Succes ermee!
Kijk eerst maar eerst maar eens of hij die 90 gaat opdrinken elke 4 uur. Als hij nier verzadigd lijkt te zijn, kan je het alsnog ophogen lijkt mij.
Ok, dus hij is niet de enige! Was al helemaal ongerust, omdat de suikerspiegel van zulke kleintjes zo snel kan dalen.. maar dat kan dus geen kwaad? Dankjewel voor de snelle reactie!
Beste is om niet naar de klok te kijken, maar vooral naar je kind. Ook kunstvoeding kun je het beste op verzoek geven. Je maakt gewoon een fles en geeft die aan je kind. Je dringt niet aan op het leegdrinken, er mag een restje blijven staan. Je noteert hoeveel je kind drinkt. De volgende fles bied je aan als je kind er om vraagt, en weer dring je niet aan en noteer je de hoeveelheid. Op die manier volg je het ritme van je kind. Door te noteren hoeveel je kind per keer drinkt weet je of hij aan een geschikte hoeveelheid per dag komt. Enige waar je rekening mee moet houden is dat er niet meer dan 6 uur tussen twee voedingen mag zitten.
'Het beste is wat bij je past".... Op verzoek is het beste voor je productie en daar houdt het echt wetenschappelijk gezien mee op. (je kunt ook prima BV geven 'niet op verzoek). Het beste zoals hierboven genoemd is dus absoluut niet onderbouwd. Ik ben zelf niet van het voeden om verzoek. In mijn optiek gaat een kind dan bepalen hoe de dag verloopt met alle nadelen van niet kunnen klokkijken e.d. Zowel mijn zoon als dochter kregen met 3 weken gewoon om de drie uur voeding tussen 8:00 en 23:00 (wel bv, voordeel is dat je niet teveel kunt geven maar toch..). Zij hoefden daardoor maar 's nachts één keer een voeding en zoonlief ging met 6,5 week doorslapen en dochterlief met 7,2 weken. Ook slapen ging hier dus niet op verzoek (en nee, er zijn geen rubberen hammers gebruikt e.d.). Wij zijn het slapen gaan structuren vanaf een week of 5. Met 3 weken kon ik beide kinderen nog gewoon wakker krijgen voor een voeding. Het is ook een kwestie van gewenning.
Ik zou gewoon lekker om de 4 uur geven! je kleintje geeft zelf aan wanneer het honger heeft, waarom zou je het dan daarvoor wakker moeten maken? Heb ik in ieder geval nooit gedaan kijk inderdaad hoeveel hij drinkt, en als hij gaat huilen/miepen na een fles kun je best wat meer geven, of als hij bijvoorbeeld wel al na 3 uur komt...
inderdaad om de 4 uur geven.. hier was het juist andersom, een kindje wat telkens eerder wilde en dan alles opdronk en daardoor te hoog uitkwam. Nu we om de 3 uur zijn gaan voeden (als ze daarom vraagt) , gaat het ineens een stuk beter! Ze drinkt wat minder per fles, komt s avonds af en toe om de 2,5 uur.. Maar sliep de afgelopen 2 nachten keurig door van half 11 tot 6/7 uur. Ik dring echter wel een beetje aan op de voeding hoor... niet dat ze straks doordat ze minder drinkt, nog sneller komt.. Maar nu we haar volgen, gaat het een stuk beter! Dus ik zou dat in jullie situatie ook zeker proberen - máár het wel binnen de perken houden: Dus als je kindje na 4 uur nog niet gekomen is voor een fles, dan wél wakker maken . Met uitzondering van snachts.. Dan gewoon lekker laten slapen -een uurtje of 6, misschien 7 (afhankelijk van het gewicht van je kindje ook - ze zeggen weleens: Ieder pond aan lichaamsgewicht, mogen ze een uur slapen snachts zonder voeding) . Even kijken of je kindje goed alert is als het wakkker wordt natuurlijk . Dan weet je dat het met de bloedsuikerspiegel ook wel goed komt/is.
Ik ben absoluut voor voeden op verzoek!!! Echt niet dat ik mijn kind honger zou laten lijden als die een uur eerder honger heeft of wakker maken als die lekker slaapt maar de 4 uur zijn voorbij... Voeden op verzoek is hier altijd erg goed gegaan. Tijdens de 'wisseldagen' dronk ze 2 a 3 dagen wat teveel om vervolgens een fles te laten vallen. En dan waren de hoeveelheden weer perfect. Voeden om schema vond mijn dochter ook absoluut verschikkelijk. In het begin deed ik dat omdat er gezegd wordt dat het moet. Maar nee, hier geen voeden op schema..
Ik weet heel goed wat het betekend want ik ben zelf ook zo begonnen. En voedingen rekken omdat je bijvoorbeeld niet aan de tijd zit vind ik zielig. En hoe kan jij nou weten dat jij jouw kind vaker hebt gevoed dan ik die van mij??? Hoe zou jij het vinden om snachts wakker gemaakt te worden met een broodje omdat je niet sochtends wakker mag worden met een knorrende maag? Dat vind ik net zo goed onzin. Ik geef gewoon mijn mening en jij komt gelijk met verwijten om de hoek zetten dat ik niet weet hoe het werkt... Nee ik roep dit zomaar omdat ik het leuk vind ofzo. Er stond duidelijk in mijn bericht dat ik ben begonnen op schema maar dat het gewoon niet werkte voor mijn dochter. En dat het ook niet bij mij past. Ik heb ook niet elke avond om 17.00 uur al honger zeg maar.. Kan toch?
Je suggereert in mijn optiek dat niet op verzoek voeden gelijk staat aan honger laten lijden.. dat is onzin. En ik vind het net zoveel onzin om midden in de nacht op te staan om een broodje te gaan smeren.. Eten doe je overdag en waarom dat niet vroeg leren. Het gaat niet om wie het betere systeem heeft (want voor beide is heel veel te zeggen en iedereen moet vooral doen wat zij prettig vindt) maar niet op verzoek voeden is niet hetzelfde als honger laten lijden en rekken e.d. Ik heb nooit gerekt en nooit laten huilen.. Het feit dat je het geprobeerd hebt wil alleen maar zeggen dat het voor jou niet werkte en dat je dus nog altijd niet weet hoe het wel kan werken.
Er zijn meerdere aanwijzingen dat voeden op verzoek, of je dat nou met borstvoeding of kunstvoeding doet beter is voor een kind, omdat het beter leert te herkennen wanneer het eten moet. Niet eten omdat het tijd is, maar eten omdat je lichaam er om vraagt. Een belangrijk handvat in de strijd tegen overgewicht en overeten is leren te eten wanneer je honger hebt en te stoppen wanneer je genoeg hebt. Juist vasthouden aan een schema en restjes er proberen 'in te schudden' verstoort het aangeboren mechanisme dat kinderen hebben.
Nou, laat ik maar weer even "on-topic" gaan, want ik zag dat het een beetje af ging dwalen Ik heb mijn dochertje ook vanaf week 2 om de 4 uur voeding gegeven, precies om dezelfde reden als jij...ten eerste wakker moeten maken voor een fles en omdat ze dan niet goed uitgerust was, veel voeding laten staan. Toen ik met om de 4 uur voeden ben begonnen, ging ze op een gegeven moment vanzelf meer drinken, ik zou het dus nog niet ophogen (tenzij ze nu al aangeeft meer te willen drinken)...Ik heb ook een tijdje gehad dat ze wel weer ineens na 3 uur voeding wilde, dus toen ben ik een beetje gaan schipperen tussen de 3 en 4 uur, dan kiende ik het een beetje uit, zodat de laatste fles gewoon zo rond 22.30 was... Succes ermee! En laat je weten hoe het gaat met om de 4 uur voeden? Ben benieuwd!
En hier is dus geen wetenschappelijke onderbouwing voor... Voornamelijk omdat de vormingsjaren verder strekken dat de eerste 6 - 12 maanden waarin de meeste vrouwen bereid zijn om nog op verzoek te voeden... En weer... 'de restjes er in te schudden'... WAT??? Waar heb je het over? Het zou je sieren als je wat op je woorden zou letten
huh wat is het probleem ze bedoelt dat je probeert het kindje de hele fles op te laten drinken i.p.v. een restje te laten staan
ON TOPIC: als jou kleine aangeeft om te willen naar om de 4 uur voeden is dat prima voor de kleine en als jij je daar ook goed bij voelt, om de 4 uur is waar je uiteindelijk naar toe gaat en blijkbaar is jouw kindje daar nu al aan toe. Ik zou ook gewoon de normale flessen eerst aanbieden en mocht de kleine meer willen heb je zo bij gemaakt.
Ik geloof niet dat Dirksmama dat er mee bedoelt... als ze dat zou bedoelen dan zou ze dat wel schrijven.. ze is heel prima in staat om precies datgene op te schrijven wat ze bedoelt...