Een tijd geleden was ik hier om te vertellen dat we bezig waren voor een kindje. Toen sloeg de twijfel toe. Ik heb een propedeuse gehaald op een hbo opleiding en ivm omstandigheden mee gestopt. Het is een deeltijd opleiding en werk 40 uur dus veel stress eraf. Nu ben ik steeds aan het twijfelen of ik het af moet maken. Ik heb een mbo opleiding en een vaste baan. Mijn man ook een mbo opleiding en vaste baan. Ik zou nog 3 jaar moeten wat we echt niet meer kunnen wachten, wens is voor beide erg groot. Financieel gezien is het niet haalbaar om met een kindje deze opleiding af te maken. Nu komt er ook nog bij dat mijn beide ouders ziek zijn. Ik zou het echt erg vinden als 1 van hun een kleinkind niet mee kunnen maken (mocht het ons gegund zijn een kindje te krijgen). Het is dus een strijd tussen hart en verstand. Opleiding of kindje? Heeft iemand ooit in dit schuitje gezeten?
Hey Debbje, Ik had bijna hetzelfde als jou. Ik deed ook een deeltijdopleiding op t HBO, en onze kinderwens is ook steeds sterker geworden in de die tijd. Ik heb besloten om voor mijn eigen geluk te kiezen en ben gestopt met de opleiding. Wij zijn nu hard bezig om zwanger te raken. Mijn vader is in 2009 overleden en ik vind het verschrikkelijk dat hij mij niet heeft zien trouwen en dat hij nooit zijn kleinkind zal zien. Mijn mening is dan ook, ga voor jullie kinderwens! Studeren kan altijd nog, en kinderen krijgen niet. Heel veel wijsheid gewenst bij je beslissing.
Hey!! ja klopt is ook een heel dilemma.. zit met hetzelfde.. maar mijn opleiding eindigd volgend jaae juni dus kunnen in okt probere zwanger te worden.. dus wachten is nog maar ff!! In jullie geval zal ik ook zeker kiezen voor geluk..helemaal met zieke ouders.. jullie hebben immers vaste banen dus vaste inkomsten!! Hoor graag jullie keuze!! Liefs
Ik heb precies hetzelfde gehad, dit jaar mijn propedeuse behaald op een hbo opleiding, mbo opleiding afgerond en een baan daarin.. we wilden er echt oor gaan maar het lukte niet helemaal en voor mij was de keuze gemaakt om nog even door te gaan met de opleiding (voltijd, maar niet genoeg stufi meer over dus later overstappen op deeltijd).. Merkwaardig genoeg wilde het kindje niet wachten en kwam die onverwachts toch nog om de hoek kijken en heb dus net op tijd mijn propedeuse behaald! Ik ga nu lekker even van mijn zwangerschap en kindje genieten en ga daarna weer lekker verder met studeren, daarom vind ik het zo fijn dat ik mijn p heb behaald, want zo kan ik veel makkelijker weer instappen.. Het leven loopt nooit zoals je dat verwacht en zeker met een kinderwens, je weet nooit waneer het raak is en hoe lang het zal duren! Maar je moet goed bepalen of je nog drie jaar kunt wachten of niet...
Wij besloten begin vorig jaar om nog te wachten met een tweede tot ik klaar ben met studeren. Prima keuze, we stonden er achter, maar toch bleef het knagen bij me. Dit jaar onverwacht mensen verloren, en toen hebben we de knoop toch doorgehakt en zijn we er wel voor gegaan. En het was meteen raak. Dit komt toevallig heel handig uit met schoolvakanties en mijn minor, dus ik mis, hopelijk, niet te veel. Ik kan wel mijn school afmaken, doordat ik voltijd naar school ga en studiefinanciering krijg. Wel hebben we er goed over nagedacht. Ook het finaciele plaatje, maar ook over hoe het zou zijn na mijn opleiding. Dan zou ik moeten wachten tot ik een vaste baan heb, kosten voor KDV zijn veel hoger als ik werk gevonden heb. En nu kan ik gewoon makkelijker een dagje niet naar school. We zullen minder geld hebben dan wanner ik wel een baan zou hebben, maar die 1,5 jaar komen we ook wel door. En het is niet dat we dan 'arm' zijn. Ik moet dan alleen meer op mijn uitgaves gaan letten en gerichter boodschappen doen. Ik ben nu heel blij dat we ons gevoel gevolgd hebben!!!!!
We hebben er gisteren nog over gepraat (voor de zoveelste keer) en inderdaad besloten er gewoon voor te gaan! Ons leven gaan we niet stop zetten dus ik ga over een maand op school gewoon mijn tweede jaar in, en we zien wel hoe het loopt. Er is echt een last van mijn schouders af. Al dat gepieker! Helaas zijn wij ook een dierbare verloren pas geleden en dan ga je er toch over nadenken wat voor jou nou belangrijk is in het leven.
Precies! Dat hadden wij ook! Je gaat je prioriteiten dan verleggen en kijken wat echt belangrijk voor je is... Spannend meid! Heel veel succes!!!!!
Om eerlijk te zijn, je zou gewoon zo lang mogelijk door kunnen gaan met je opleiding. Je zit nu toch op school en hebt een dagelijkse sleur pas tot je hoogzwanger bent, hoef je niet met een dekentje op de bank verplicht oprah te kijken omdat je het rustig aan te doen en vooral als je nog zwanger moet worden is afleiding errug fijn zodat je er niet 24/7 mee bezig bent en het een eeuwigheid lijkt tot je zwanger raakt! Ik denk dat je dagelijkse sleur nu al opnieuw gaan inplannen een beetje vroeg is. Je bent vast niet de enige die zwanger raakt en nog tijdens een opleiding moeder wordt! Misschien geeft het her en der vertraging maar daar zouden leraren begrip voor moeten kunnen hebben en een aangepast programma voor je kunnen samen stellen, misschien laten ze je makkelijker naar deeltijd overstappen. Maar je hoeft het niet zo zwart wit te zien Ik heb studeren op hold gezet, maar dat heeft financiele redenen en mee dat ik niet zo goed weet wat ik nu precies wil.. Ik vind alles intressant en heb een concentratie van een ewrt wat leren betreft te snel vind ik weer iets anders leuk en wil ik daar weer meer van leren en dat kan snel switchen... Heel handig.. Had dan ook nog de pech met het vmbo, zat ik niet echt op m'n plek omdat je naar de MBO bijna MOET en ik hou niet zo van ik MOET dit en ik MOET dat haha.. Ik was mama's draakje Wat ik je wel zou adviseren is wanneer je bijv. midden in het jaar zwanger raakt en je zou hoogzwanger en bevallen in het begin van een schooljaar en dan zou je moeten stoppen als er geen aanpassingen gemaakt kunnen worden stop dan wanneer je geen schoolgeld meer moet betalen. Want vanaf dag van uitschrijven heb je geen recht op stufi maar moet je wel volledig schooljaar afbetalen! Ik weet niet precies hoe 't op hbo zit of in jou specefieke opleiding of je als je bijv. na 2 jaar studeren stopt dat niet overnieuw moet doen als je er een jaar ofzo tussenuit gaat? Ik denk dat zulke vragen misschien wel relevant zijn Maar aan het eind van de dag, luister naar je eigen hartje en doe waar jij je goed bij voelt X