werken als gastouder in je eigen huis

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MSL12, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Hallo, even een vraagje onder alle gastouders.
    Ik heb nu een paar jaar als gastouder gewerkt bij een gezin aan huis. Deze werkzaamheden stoppen binnenkort en nu zit ik eraan te denken om bij mij eigen iets op te starten. Wie kan mij vertellen of je snel kinderplekken had opgevuld? En hoe zirt het met de kosten waar ik werkte moest ik gewoon aangeven wat ze nodig hadden en eten en alles lag er al. Moet ik nu zelf opdraaien voor dat soort dingen net als speelgoed aanschaffen en alles? Investeer je dan niet heel veel geld in spullen terwijl je niet weet hoe het zal gaan lopen? En gaan je energie kosten niet ook om hoog en water? Verder vraag ik me juist af hoe het bevalt als je het thuis doet blijf je niet elke keer in de zooi voor je gevoel? nu ben ik savonds blij als ik thuis neer kan ploffen en blij om weer thuis te zijn. hoor graag ervaringen.

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Jajemoet zelf zorgen voor speelgoed, bedjes, kinderstoelen, box, wipstoeltje. Hier nemen de ouders alle luiers en flesvoeding mee, al het andere verzorg ik (zonnebrandcreme, billendoekjes, billenzalf, fruit, drinken, melk, brood en beleg, tussendoortjes) Alles wat je aanschaft kun je aftrekken van de belastingdienst. Ik heb een half jaar zonder klanten gezeten, nu zit ik fulltime vol.

Energierekening en water scheelt niet zo heel veel, zooi in je huis natuurlijk wel. Je kunt nooit het opruimen even laten zittenomdat je het zat bent want de dag erna zijn er weer kindjes.

Maar de voordelen zijn er natuurlijk ook. Geen kinderopvang voor je eigen kids, geen reiskosten, geen baas boven je, je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit die je levert... voor mij werkt dit super!

3. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Je zult inderdaad voor alles zelf moeten zorgen, van slaapplekken tot kinderstoelen, box, wipstoeltje(s) en ga zo maar door. Wat ouders zelf meenemen ligt er een beetje aan, bij de ene gastouder zitten luiers en dergelijke bij de prijs inbegrepen, bij de ander zorgen de ouders daar zelf voor (komt het meest voor). Ook zul je verzorgingsproducten in huis moeten hebben, boodschappen (broodjes, beleg, drinken etc). Eigenlijk alles wat je met eigen kinderen ook nodig hebt, maar dan meer. En je huis moet natuurlijk 'kidproof' zijn, dus beveiliging op kastjes met schoonmaak producten, zorgen dat ze de deuren niet zelf open kunnen maken (klinken omhoog of andere oplossingen), beveiliging in de stopcontacten en ga zo maar door. Maar dit kun je ook wel op internet vinden wat er precies van je verwacht wordt.

Of je snel veel kindjes hebt ligt natuurlijk aan meerdere dingen, woon je in een buurt waar veel gastouders zijn, dan is de kans kleiner dat je het meteen heel druk hebt. Maar het kan ook best zijn dat je de eerste periode het heel rustig hebt, maar dit hangt er echt heel erg vanaf. Ga eens op onderzoek uit.

4. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik heb zelf ook de overstap gemaakt van gastouder bij ouders thuis naar opvang bij mij thuis en ik heb geen moment spijt gehad! Heerlijk om gewoon thuis te werken! Zelf geen gesjouw meer met eigen dochter, met spullen etc. Tussendoor was ik nu mijn eigen was ipv die van de ouders waar ik werkte, ik ruim mijn eigen huis op, kook mijn eigen eten etc. Ook vind ik het heerlijk dat ik zelf kan beslissen wat ik doe op een dag, geen ouders meer die zeggen dat ze willen dat ik naar buiten ga/niet naar buiten ga, meer knutsel/meer dit meer dat, etc.

Ik ben in oktober geswitched en heb nu 3 gastkindjes. Ik neem niet alle aanvragen aan, omdat ik het belangrijk vind dat er een goede match/klik is tussen het kindje en mijzelf en eventuele andere kindjes. Ligt er misschien maar net aan waar je woont hoe snel het gaat. Je bent inderdaad wel zelf verantwoordelijk voor de spullen die je nodig hebt, op een aantal campingbedjes en ikea kinderstoelen na, heb ik eigenlijk geen spullen hoeven kopen, omdat mijn dochter genoeg speelgoed etc. heeft. Eten kost niet zo heel veel, dat was ik anders minimaal aan reiskosten kwijt, terwijl we wel gezond en vers eten. Je moet inderdaad wel meer opruimen, maar dat doe ik vaak aan het eind van de dag, vlak voordat de laatste wordt opgehaald. Zo gebeurd, dus daarna lekker vrij :)

5. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

6. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Bij het gastouderbureau waar ik zit ('k ben vraagouder) kunnen de gastouder spullen als een bedje lenen. 'k Weet niet wat allemaal nog meer, maar bedje weet ik toevallig omdat dit voor mij dochter destijds gebracht moest worden. Kan dus ook per gob verschillen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ons gob had vroeger een uitleenservice, maar nu niet meer. Je moet er idd zelf voor opdraaien..maar ook goed zoeken. Ik heb een zgan topmark duowagen voor 30 euro via mp. Ding is echt super. En een buggypod voor aan de zijkant voor 15 euro. Dus voor 45 euro kan ik al 3 kindjes vervoeren. Van die ikea kinderstoelen 5 pst op mp of fb hoekjes. Campingbedje van mijzelf en 1 gekregen van iemand.

Ik vind het thuiswerken perfect, mijn kinderen maken ook zooi dus opruimen moet ik toch. Nu heb ik bv net mn aardappels geschild en die gaan op straks zodat ik kan eten als de laatste is opgehaald. Geen file;) en altijd beschikbaar voor mijn eigen kindjes.

En laat aan mensen weten dat je als go wil gaan werken...hoevaak ik al wel niet een zak speelgoed, kleertjes oid aangeboden krijg om voor de opvang te gebruiken.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    En kijk eens voor een abonnement bij een speel o theek! Dan heb je elke 3 weken nieuw speelgoed ( Puzzels, poppenhuizen, keukentjes, loopfietsen, autobanen, barbies, verkleedkleren )

9. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Voor speelgoed kun je ook eens kijken op speelgoedbeurzen, hier kun je vaak voor weinig leuk speelgoed kopen!

10. unknowable

unknowable Niet meer actief

En even een vraag: levert het financieel nog wat op?

Ik werk in de zorg en moet er binnenkort en ben dus werkzoekende.

Ik hoef geen wereldsalaris, maar ik moet er wel van rond kunnen komen natuurlijk.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Dat ligt er helemaal aan hoeveel kindjes je hebt en horveel dagen je werkt. Als je 5 dagen werkt en er 5/6 kindjes op een dag komen heb je een mooi salaris hoor. Ik werk maar 3 dagen maar heb op 2 dagen ervan wel 4 kindjes (meer kan niet omdat ik er nog 2 zelf heb) en dan verdien ik dus 20 euro per uur.

12. unknowable

unknowable Niet meer actief

5 euro per kind dus grofgezegd? Als ik drie kindjes zou opvangen, plus mijn eigen heb ik een uurloon van 15 euro per uur? Dat is meer dan dat ik nu verdien, valt me niet tegen haha.

Heerlijk om zonder 'baas' te werken en je vrijheid te hebben, maar het lijkt me wel saai om geen collega's te hebben, hoe ervaren jullie dat?

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier is het 5 euro per uur..maar weet ook gob's die een lager uurtarief hanteren.

Ik vind het heel fijn. De collega's mis ik wel idd, verder was ik de werkdruk in de kinderopvang zo verschrikkelijk beu. En als ik zie hoe gek het nu 3 jaar later is, ben ik ontzettend blij dat ik die stap genomen heb. En de hoofdreden is gewoon dat ik het belangrijk vind on er voor mn kindjes te kunnen zijn. Zeker nu de oudste op school zit. Als ik zie hoe lange dagen sommige kinderen maken met voor-tussen en naschoolse..dan ben ik blij dat zij de mogelijkheid heeft om lekker te chillen.

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113

Maar dat is wel bruto je
    pensioen Vakantiegeld en belasting moet er nog af ;)

15. misa

misa Niet meer actief

Ik ben gastouder sinds vorig jaar april. Ik heb alles moeten aanschaffen (en krijgen). Vooral tweedehands. Ik heb campingbedjes, extra speelgoed, wippers, grondbox, kinderstoelen, bolderkar met huif, enz.

Mijn uurprijs is 4,75 en ouders nemen luiers, luierdoekjes, fles, flesvoeding, broodmaaltijd, fruit, avondmaaltijd mee.
    Ik heb drinken, crackers, koekjes, soepstengels en zo nu en dan een snoepje of iets lekker bij het brood.

Je kunt voor jezelf uitrekenen of het nut heeft. De uurprijs is bruto en per kind. Reken daar nog zo'n 1/3 af en dat is je netto bedrag.
    Ik heb twee kinderen van mezelf, die moet ik meerekenen als ze aanwezig zijn, maar daar kun je dus geen geld aan verdienen. Daarnaast heb ik 2/3/4 kinderen in de opvang. Het is voor mij nu rendabel, na een klein jaartje. Maar het ligt er wel heel erg aan waar je zit (plaats en wijk).

Ik heb me hiervoor bij meerdere gob's aangesloten, op allerlei sites en oo marktplaats oproepjes geplaatst. Flyers bij winkels, in brievenbussen, bij scholen, op lantaarnpalen, bij huisarten achtergelaten en opgehangen. En ik heb een fb pagina voor mijn opvang.

De meeste mensen heb ik viavia, via mijn flyer of een enkele keer via een gob binnengehaald.
    Ik heb bij het uwv een tijdje recht gehad op een startende uitkering, kun je ook nog even naar kijken.

Ik heb mezelf sinds kort beperkt tot 2,5 / 3 dagen werken. In overleg met de ouders werk ik drie achtereenvolgende dagen. Die drie dagen staan er 1 of meerdere bedjes en een grondbox. Daarna ruim ik alles weer op. Er staat dan amper nog wat in de woonkamer. Wel in de schuur, berging en trapkast...... Haha!
    Kinderen spelen, hebben lol, ik bied ze een veilige plek, rust regelmaat en structuur, maar ze leren hier ook regels en grenzen. En opruimen hoort daarbij. Voor zover dat lukt met die kleintjes...! ;)

Ik vind het heerlijk om thuis bij onze kinderen te kunnen zijn. Geen gedoe met oppas..! ;) Maar het is wel een geregel, ook financieel, werk en prive mengen makkelijk, je hebt echt meer schoonmaakwerk en ik mis collega's. Maar ik hoef niet volgens systemen te werken waar ik eventueel niet achter sta oid. Alles bij elkaar heb ik vaak gedacht (en soms nog eens): ik wil dit niet...!!!!! Maar de meeste tijd ben ik hier voor een aantal komende jaren erg blij mee!

Je mag me gerust pb-en voor meer vragen. :)

16. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Misa bedankt voor je uitgebreide reactie! ik denk dat ik me er toch maar aan ga wagen al vind ik het wel spannend! kan je het wel echt op jou manier doen of hebben ouders vaak veel te eisen?

17. misa

misa Niet meer actief

Ja ik kan het grotendeels op mijn manier doen ja. In een kennismakingsgesprek geef ik ook altijd aan hoe ik erin sta. Natuurlijk hou ik de ritmes en bepaalde gewoontes van thuis aan en kan er veel in overleg. Maar ik hoef geen verantwoording af te leggen aan een leidinggevende of hele boekwerken aan observaties bijhouden...!

Oja, ik kies ouders wel uit op gevoel. Ik wil een soort klik voelen. Ik heb ooit eens ja gezegd tegen mensen waar ik mega twijfels bij had en dat bleef zo. Deze mensen heb ik meer dan optijd toch nog laten weten het niet te doen.... Wat was ik opgelucht..!

Het is ook zeker spannend. Misschien kun je bij gob's informeren of er veel vraag naar gastouders is in jouw buurt.
    Want elke gastouder en elke plek (buurt/plaats/wijk) kan anders uitpakken.

Deel Deze Pagina