proefberekening opvangtoeslag help!

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by diaan1982, May 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    ooohw ik ben hier zo slecht in,ik ben bezig met een proefbereking voor kinderopvangtoeslag.
    hoe bereken je je toetsingsinkomen,is dit je bruto of netto jaarloon ofzo?
    sorry ik ben een beetje blond:(

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    neem je belastingaangifte van 2010 erbij.
    Daar staat je belastbaar jaarinkomen.
    Dat moet je dus invullen (staat ook op de site)
    Bij toetsingsinkomen berekenen kun je een verwachte stijging van je inkomen dit jaar invullen. ( zou ik zeker doen. Beter iets weinig van te voren krijgen dan na een jaar een smak geld terug te moeten betalen .

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    dat is het juist,ik ben weg bij mijn vorige werkgever,en verdien nog maar de helft van wat ik toen verdiende.
    ik zet ook elke maand geld opzij want ik moet zelf belasting afdragen (alfahulp),dat van mijn vriend is nog wel hetzelfde,maarja die werkt nog weleens over dus verdient mis ook nog wat meer.
    maar bedankt voor je andwoord

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Je moet je bruto jaarinkomen incl. vakantiegeld (8%) invoeren. Zo doe ik het altijd en wij krijgen aan het eind van het jaar vaak een klein bedrag terug.

5. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    aaaaah thanks!

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als je een koopwoning hebt, is je toetsingsinkomen wel veel lager dan je bruto jaainkomen. Dat kan ontzettend veel geld schelen (in ons geval was dat met 1 kind 60 euro per maand!). Of als je bijv. enorm veel studiekosten aftrekt.

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    ja we hebben een koopwoning,maar geen studiekosten.
    aah dit bedoel ik nou ik snap er niks van hihi.
    hoe zit dat dan met het huis??

8. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Staat los van het huis

9. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    chantal29: zou je wat meer uitleg kunnen geven?

10. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Je krijgt opvangtoeslag berekend op basis van je inkomen (en dat van je partner) en obv het uurtarief en afgenomen uren bij de opvang. Daar wordt het huis helemaal buiten gelaten.

11. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Nee hoor, staat er niet los van. Yukl heeft gelijk, je toetsingsinkomen (waar ze bij de berekening van de kinderopvangtoeslag van uit gaan) wordt veel lager dan je gewone bruto jaarinkomen doordat je de betaalde hypotheekrente mag aftrekken. Je hóeft daar natuurlijk vooraf geen rekening mee te houden, dan zit je vrij safe omdat je uiteindelijke toetsingsinkomen lager zal zijn en je dus meer toeslag krijgt.

12. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Daarom heet het ook toetsingsinkomen en niet brutojaarinkomen. Dus in die zin bedoelde ik dat. En omdat je er vooraf geen rekening mee hoeft te houden.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

ja maar dan moet je dus NIET naar het brutojaarinkomen kijken, maar naar je toetsingsinkomen. En dat is je jaarinkomen min je aftrekposten.

14. Poemi

Poemi Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Nou, bij de belastingdienst zelf snappen ze er ook niets van. Ik had ze eens met dezelfde vraag gebeld en toen kreeg ik als antwoord: 'U kunt beter maar het hoogste bedrag invullen (dus bruto jaarinkomen), dan zit u in ieder geval veilig'. Wat heb je nu aan zulke mensen? Wij wachten maar gewoon af totdat we een keer de eindafrekening krijgen van 2010 en tot die tijd gebruik ik het bruto jaarinkomen. We kunnen dan alleen maar geld terug krijgen, ik hou niet zo van terugbetalen aan de belastingdienst :)

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bij de belastingdienst zijn ze niet zo snugger nee. Maar ik weet het 100 procent zeker hoor. Wij hebben het het eerste jaar ook "fout" gedaan. Dat was in 2009 en we hebben afgelopen maand daar 700 euro voor terug gekregen. Omdat we dus de hypotheekrente niet van het bruto jaarinkomen hadden afgehaald.

16. Poemi

Poemi Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Bij ons gaat het denk ik niet om zoveel geld, maar ik vindt het dan wel prettig om dat straks in één keer terug te krijgen. Nu kunnen we het nog missen en dan is het wel weer een leuk extratje toch?

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    In het bericht dat ik eerder heb gequote zeg je niks over dat je het toetsingsinkomen bedoelde, alleen dat het inkomen dat je voor de opvangtoeslag gebruikt, niks met je huis te maken heeft en dat klopt dus niet, vandaar de onduidelijkheid denk ik ;)

18. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    hmz hmz hou denk ik dan gewoon bruto inkomen aan,kan het alleen maar meevallen bij de eindafrekening

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als je het geld nu maandelijks kan missen, dan kun je dat prima zo doen! Voor ons is die 60 euro per maand wel een aardig bedrag die we liever niet missen.

20. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Klopt helemaal maar dat is nu rechtgezet hihi

Share This Page