Mijn jongste zoontje is 2 maanden en heeft gisteren zijn eerste inentingen gehad. Vandaag bracht ik mijn oudste zoontje naar school. Er hing een briefje dat er in zijn klas de bof heerst. Ik nam tot nu toe mijn baby mee de klas in als ik mijn zoontje naar school bracht. Aangezien de bof al besmettelijk is vóór de eerste symptomen, vraag ik me af in hoeverre mijn baby nu risico loopt. En kan mijn oudste zoontje het virus overdragen of mee naar huis nemen? Hij is keurig ingeent.
Ik zie nu ook dat de eerste bmr prik pas met 14 maanden is, dus baby is sowieso voorlopig nog niet beschermd. Wat zal ik doen, baby in de hal laten staan als ik met zoon naar binnen ga? Of zoon een weekje thuis houden totdat het niet meer heerst in zijn klas? Of me niet druk maken en baby gewoon mee de klas in nemen?
Baby's zijn nog beschermd via antistoffen van de moeder, de eerste maanden. Dan moet de moeder wel zelf antistoffen hebben uiteraard, doordat ze zelf de bof doorlopen heeft of gevaccineerd is. In het eerste geval heeft zowel moeder als kind meer antistoffen en is langer beschermd. Als je BV geeft, geef je daarmee de antistoffen nog een tijdje mee, en is je kindje weer net even wat langer beschermd nog. Ik zou voor alle zekerheid idd contact met kinderen uit de klas even zoveel mogelijk beperken. Contact met jouw zoontje is geen punt, omdat hij gevaccineerd is.
Thanks Rozemarijke. Op zich is de bof vrij onschuldig, maar de zin 'Bij heel jonge kinderen kan een hersenvliesontsteking voorkomen' baart me toch zorgen...
Ik geef gelukkig bv. Dan maar even geen speelafspraakjes bij ons thuis en ik laat de baby op school wel in de hal staan, dan wordt ie niet door de halve klas geaaid.
Thanks voor de tip Suusjeuh. Heb net de huisarts gebeld en de assistente gaat het uitzoeken. Ik kan vanmiddag terugbellen voor het antwoord.
Ja, dat is een complicatie die op kan treden bij o.a. de bof. Die kans is erg klein, maar hoe kleiner en kwetsbaarder een kind, hoe groter die kans wel wordt. Ik zou er vooralsnog even vanuit gaan dat als je het niet op gaat zoeken en dus even afschermt van de andere kindjes, je kleintje via jou en de BV voldoende bescherming wel heeft.