ik was heel vroeg begonnen met potjes. toen hij net 3 maanden was kreeg hij fruithap en een weekje later begonnen we met vast voedsel naast zijn flessen. Moet wel zeggen dat er 10 keer meer verschil was met toen ik nog alleen flessen gaf.
Volgende week moet ik weer naar de HA, zal met haar nog even overleggen over vaste voeding, met wat en wanneer ik zal beginnen. Ik moet 9 febr. naar het CB, dan is ze de 4 mnd. gepaseerd en wilde eigenlijk daarna beginnen in overleg met het CB. Zat zelf te denken om te beginnen met groente ipv. fruit, ga het even met m'n HA bespreken, zij weet vast wel wat ik het beste kan doen.
Mijn zoontje is vanaf 7 weken leeftijd onder behandeling voor zijn reflux bij de ka. Daar overlegde ik het ook mee en stelde zelf voor dat ik eraan dacht om eerder met vaste voeding te beginnen naast zijn flesvoeding en zij beaamde dat alleen maar. Ging ook gelijk goed. Beginnen dan met worteltjes met aardappel. Dat deed ik dan. Nou heerlijk vond hij het.
Ik heb ook de Ar variant van Nutrilon gebruikt. Heb het trouwens nooit gemengd. Werkte hier heel goed, wel in combi met medicatie. Die medicatie ben ik nu (ze is nu 13 maand) voor de derde keer aan het proberen af te bouwen. Hopelijk werkt het dit keer en blijft het spugen uit! succes meid. Als je het idee hebt dat de AR niet voldoende doet, ga dan terug naar je ha. En zoals iemand anders ook al zei, ga naar een osteopaat. Dat heeft hier ook erg goed geholpen.
Hier ook een zoontje wat vanaf de geboorte (verborgen) reflux had. Als de AR niet aanslaat zou ik zeker de medicatie een kans geven, hier werd hij na 1 dag al een heel ander mannetje. Rustiger, minder hikken en bellen blazen, beter en langer slapen, niet meer krijsen (maar gewoon huilen om normale dingen), niet meer overstrekken... enz. enz. Naast alle goede tips die je al hebt gehad raad ik je aan om bij 4 maanden nog niet met fruitpotjes te beginnen (i.v.m. de zuurtegraad) maar met groentepotjes. Er zijn groentepotjes voor babies van 4 maanden van het merk Bon Bebé (o.a. bij Dirk/Digros en Jumbo) met wortels en boontjes. Dit is redelijk neutraal... En bij 4 maanden gaat het toch nog meer om het happen en het proeven dan om het eten zelf. Succes ermee! Ik hoop dat de oplossing nabij is...
Ik heb volgende week vrijdag sowieso een afspraak bij m'n HA, kijken we even hoe het dan gaat. Doet de AR niks, gaat ze me medicijnen voorschrijven. Wat betreft de vaste voeding wil ik dat eerst met haar overleggen en was ik al van plan (voor dit gedoe eigenlijk al) om met groente te beginnen. Vanwege de zuurgraad van het fruit en omdat groente beter te verwerken in voor de darmpjes. De AR heeft in het begin ook goed geholpen (voordat ik ging afbouwen) dus heb goede hoop dat het nu ook zo zal zijn. Afwachten maar, heb zelf ook last (gehad) van brandend maagzuur en misselijkheid, dat is geen pretje, kan me dus voorstellen dat m'n meisje het ook niet zo leuk vindt.. arme schat.
Ik kom ff de knuppel in het hoenderhok gooien maar het geven van vast voedsel zou nl. (helemaal bij hevige reflux) helemaal niks uit moeten maken. De functie van de maag is nl. dat die het voedsel vloeibaar maakt en binnen 15 minuten is vast voedsel in de maag ook vloeibaar, dus komt er nog net zoveel omhoog. Oke het duurt een kwartiertje langer, maar het komt alsnog omhoog. Nu heb ik deze wijsheid ook niet zelf verzonnen maar van mijn kinderarts meegekregen. Inmiddels is mijn dochter 1, heeft zeer hevige reflux (de ka had het in geen tijden meer zo erg gezien, tijdens de slikfoto bleek dat haar kringspier niks deed) maar die spuugt nog steeds. Al haar vaste voeding meoten we nog steeds met nutriton indikken. Bij de borstvoeding kreeg ze een papje met nutriton vooraf, flessen werden ingedikt, 1 schep nutriton per schep melkpoeder (dus 2 scheppen per fles genoeg, nou hier absoluut niet ) Dus in een fles van 180 water gaan 6 scheppen nutriton omdat het anders alsnog omhoog komt. Verder is ze aan de motilium en losec maximale dosis. Nu hebben uiteraard niet alle kindjes het zo erg en het goede nieuws (voor jou) is dat de meeste kindjes er binnen een jaar overheen groeien. Het vroeg beginnen met potjes is dus niet de oplossing en bij ons werd dat zelfs afgeraden. Nu bleek onze dochter ook nog een koemelk en soja allergie te hebben, dus 6 maanden volledige borstvoeding gehad terwijl ik op dieet was, of als ik niet genoeg had (kon nl mn hele gekolfde voorraad uit de vriezer weggooien :x) kreeg ze een flesje nutramigen. De tips zijn al gegeven, wat bij ons werkte was: - nutriton, dit was bij ons eigenlijk het enige waardoor de voeding binnen bleef. Onze dochter is ook heel slecht gegroeid. - medicijnenen (ga iig naar je huisarts voor iets tegen het zuur, daar kunnen ze heel veel last van krijgen) - Onze dochter zat met 2 weken al in een wippertje, omdat ze niet neergelegd kon worden omdat ze dan meteen ging spugen (zorg dus voor een goed wippertje) - Bedje omhoog, er zijn hiervoor blokken met randjes waardoor de poten er niet af glijden, maar boeken werken ook. Ze hebben ook schuine kussens hiervoor. Die hebben wij aangeschaft voor op het kdv, daar hebben ze nl. geen losse bedjes. Laat je iig niet afpoeieren als je kindje zuur blijft ruiken, want bij elke voeding maagzuur en gal omhoog gaat bij je kindje op een gegeven moment de slokdarm 'aanvreten' en dan doet erg zeer. Heel veel sterkte ermee. Hoop dat je kindje er snel overheen groeit.
Mijn zoontje heeft ook last van al de bovengenoemde klachten. Nu ben ik al een keer bij de huisarts geweest maar zij geeft aan dat zolang hij goed groeit de reflux niks uitmaakt. Hmm hoezo niks uitmaakt? Mn zoontje heeft er zelf wel last van! Hoe zit dit bij jullie? Groeiden jullie kindjes niet genoeg doordat ze reflux hadden en kregen ze daarom medicatie? Of kan je kindje er ook al wat voor krijgen als hij/zij wel goed groeit? Mijn zoontje groeit nml erg goed maar lijkt zelf wel erg veel last van het spugen te hebben!
Zonnestraaltje: Mijn zoontje groeide op zich goed maar had dus ook enorm last van de reflux. Hij krijste niet meer maar gilde letterlijk van de pijn. Heb zelf regelmatig een potje mee zitten janken, verschrikkelijk gewoon. Misschien kan je zelf al wat maatregelen nemen zoals de tips die hier al beschreven zijn. Als je het nog iet gedaan hebt uiteraard. Mocht het dan nog niet over gaan o.i.d dan terug gaan naar je HA. Ik las dat er blijkbaar veel huisarsten de reflux niet serieus nemen terwijl het toch wel heel ernstig kan zijn.
over de fruitsoorten had ik ook nagevraagd omdat ik dus bang was om zuur fruit te geven zoals een sinaasappel. Was geen probleem. Kon gewoon alles geven volgens de ka. En inderdaad kon ik ook alles geven. Ik ben gelijk begonnen met fruit en groente. Mijn zoontje groeide en groeit nog steeds heel goed. This een lekker ventje van 11 kilo met zijn 10 maanden.
@zonnestraaltje: onze dochter groeide dus niet goed. 9 pond bij de geboorte, heerlijk gevulde baby, inmiddels een mager sprietje. Met 4 maanden zijn wij in het ziekenhuis opgenomen geweest, omdat ze af begon te vallen. Regelmatig hebben we haar 3x moeten voeden, omdat ze echt alles eruit spuugde. En nu vind je het als moeder al erg als er een golf uit komt, geloof me als je een hele voeding op de vloer ziet liggen en een kind krijsend van de pijn en dit nog een keer herhaald breek je zelf ook. Laat je niet afpoeieren met alleen de groei, het is zo zielig als ze zo'n last van het zuur hebben. Onze dochter sliep overdag ook gewoon practisch niet, omdat ze zo'n pijn had en 's avonds viel ze dan uitgeput in slaap. Bijna alle baby's spugen wel wat tot ze 3 maanden zijn, kan ook wel eens zuur ruiken, maar als je kind blijft spugen dan zou ik gewoon nog een keer terug gaan.
Onze dochter heeft er gelukkig niet veel last van, maar het is wel vervelend en als ik zelf last heb van maagzuur, doe ik daar ook wat aan. Wat betreft vaste voeding, wat voor het ene kind wel goed helpt, zal bij het andere kind weer niks doen. Ligt denk ik ook aan hoe ernstig het is. Waarschijnlijk zal het voor de reflux niks uitmaken, maar ik wil graag verse voeding maken en geen potjes, ik eet zelf ook geen kant-en-klare maaltijden. En ik begin daar alleen mee in overleg met HA of CB. Bij ons in de fam. zijn veel maagpatiënten en waar de één meteen last van krijgt, merkt de ander niks en zo is het ook met medicijnen of huismiddeltjes.. het één werkt wel, het andere niet.
dames!!! ik heb onlangs ook een topic geopend hierover!! maar echt ik zou altijd eisen naar de kinderarts te gaan!! wij hadden een meisje wat vanaf week een alleen maar huilde huilde huilde ze spuugde erg veel en was onrustig we hebben alles geprobeerd fysio inbakeren rrr echt ik overdrijf niet maar t was heel erg zwaar....1ste keer bij de dokter heb ik me ook af laten schepen jade was toen 3 maanden ze groeide super en "tja baby's huilen nou eenmaal"is wat ik te horen kreeg met bijna 4 maand ben ik echt een beetje in paniek naar een andere ha gegaan want echt we waren doodop en ik voelde dat er iets niet goed was met ons meisje... gelukkig heeft die man een spoedfax gestuurd naar de ka waar we gelijk terecht konden en nu!!!!!!!!........ -zantac gekregen -nog steeds de jbpm en echt waar ze huilt echt bijna nooit meer een heel ander kinje kan uren slapen en is vrolijk wakker!! DUS ALS JE DENKT DAT T FOUT IS LAAT JE NIET AFSCHEPEN EN EIS DAT JE NAAR DE KINDERARTS MAG!!! volgens ha 2 liepen veel te veel ouders veel te lang door met dit simpele probleem want best veel kindjes hebben last van reflux!! (nu heb ik t niet over de ernstige reflux natuurlijk dat is een ander pakkie aan natuurlijk maar dat wordt ook eerder herkent denk ik??) nou heel veel succes met jullie beebs liefs sjaantje
Oh ik weet er alles van! Hoop nooit dat als we ooit een 2e krijgen hetzelfde mee te maken! Bah! Zoveel onbegrip...Ze geloven je niet! En we zitten er nog mee!!! En maar wachten en maar wachten op onderzoeken..Word er moe van!
horselover erg he.....zo frustrerend wat ik ook erg vondt waren de opmerkingen van mensen je moet ze gewoon laten huilen of tja jullie hebben ze gewoon verwend!!grrrrrrr en als mama wist ik gwoon dat er iets niet goed was want twas geen jengelen maar gewoon intens huilen owwwwwww ik kan me er nu nog zo kwaad over maken en ben trots dat ik nu iedereen kan laten zien hoe lief en tevreden ons meisje is!!
@sjaantje85; Als de voeding niet werkt, krijg ik ook zantac, maar we proberen het deze week eerst zonder medicijnen op te lossen, lukt dat dus niet.. schrijft onze HA medicijnen voor. Ze heeft zelf een baby en scheept ons juist niet af. Ik heb er veel vertrouwen in dat we er met onze HA uit komen. Overigens huilt ons meisje helemaal niet veel, maar je ziet wel dat ze er last van heeft.. als je haar neerlegt, dan gaat ze even huilen. Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips hoor, ik waardeer het echt! Liefs Huismus
huismus niks te danken heel veel succes!!idd zonder medicijnen is altijd beter en fijn dat je ha je serieus neemt hoor had ik even niet begrepen sorry!!ben erg benieuwd laat je nog even weten hoe het afloopt succes met jullie meisje!!
Pff, was ik gisteren nog zo positief, vandaag maak ik me weer zo'n zorgen. Ik was zo blij dat de HA het probleem erkende. Ik had ook een ander topic geopend, waarin in schreef dat m'n dochtertje haar baaldagen blijkbaar voor mij bewaart. Ze is over het algemeen echt wel vrolijk en tevreden, maar daarbij huilt ze ook toch wel meer dan ik me in eerste instantie besefte. Het is niet zo dat ze veel of lang huilt.. als je haar neerlegt, na de voeding, als ze naar bedje gaat.. het duurt niet lang, maar in een periode dat ze wakker is, toch wel 3 keer. Als ik haar oppak en tegen me aanhoud (rechtop) is het meteen over. Nu zegt m'n moeder dat ze ook vindt dat ons meisje de laatste tijd niet zo in haar hum is, daar ben ik eigenlijk wel blij om, omdat het net leek alsof het aan mij lag. Ga het ook nog even met m'n schoonmoeder erover hebben om een beter beeld te krijgen, want ik geloof gewoon niet meer dat ze de hele dag alleen maar lacht. Dat kan niet als ze last van reflux heeft, dat is niet ineens over als oma er is. Ik kan mezelf ook wel voor m'n kop slaan, ik had al eerder het gevoel dat er wat mis was, maar iedereen zei dat ze bij hun gewoon vrolijk was en niks aan de hand. Ik vroeg ook aan m'n man of hij haar zuur vond ruiken, maar hij rook niks. Tja, dan ga je zo aan jezelf twijfelen.. had ik nu maar weken geleden al ingegrepen. Ik ben zo verdrietig nu, ze voelt ze waarschijnlijk al die tijd al niet lekker, wat ze me toch heeft proberen duidelijk te maken en ik heb er niks aan gedaan. Heel verhaal weer, maar ik moest het even kwijt.
huismus meis!! je hoeft je niet schuldig te voelen ik heb me ook o zo rot gevoelt en zo'n slechte moeder en heb ook een schoonmoeder die zei dat ze niks merkte als ze bij hun was en waarom die zitten er niet de hele dag mee daarom!! ik zou gwoon je ha bellen en gewoon vragen voor medicijnen je krijgt dan een heel ander kindje!!succes